براساس تازه‌ترین «گزارش چشم‌انداز جهان» صندوق بین‌المللی پول، رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری، ۳.۳ درصد برآورد شده که ۱.۴واحد درصد پایین‌تر از رشد اقتصادی این کشور در سال قبل است.افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده ایران در سال۱۴۰۳ نیز ۳۷.۵درصد پیش‌بینی شده است که در مقایسه با نرخ تورم ۴۱.۵درصدی در سال گذشته، افت قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.همچنین پیش‌بینی شده است که نرخ بیکاری با بهبود  ۰.۱واحد درصدی نسبت به سال قبل به ۸.۹درصد کاهش پیدا کند.

در عین حال، گزارش IMF نشان می‌دهد که موجودی حساب جاری ایران با افتی چشمگیر در سال جاری به ۰.۵درصدGDP تنزل خواهد کرد. نسبت موجودی حساب جاری به تولید ناخالص داخلی ایران در سال۱۴۰۲، ۳.۹درصد ثبت شده بود.براساس گزارش این نهاد بین‌المللی، نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ بدون تغییر ۳.۲درصد خواهد ماند. پیش‌بینی می‌شود که رشد اندک تولید ناخالص داخلی در کشورهای پیشرفته (که انتظار می‌رود از ۱.۶درصد در سال۲۰۲۳ به ۱.۷درصد در ۲۰۲۴ و ۱.۸درصد در ۲۰۲۵ افزایش یابد) با افت ملایم نرخ رشد در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه (که انتظار می‌رود از ۴.۳درصد در سال۲۰۲۳ به ۴.۲درصد در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ کاهش یابد) خنثی شود.

از نگاه تحلیلگران IMF، اقتصاد جهانی به‌رغم افزایش معنادار نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی با هدف بازگرداندن ثبات قیمت‌ها، به‌طور شگفت‌آوری از خود تاب‌آوری نشان داده است. در بخش دیگری از این گزارش به شرایط اقتصادی خاورمیانه و آسیای مرکزی اشاره شده است. برآورد صندوق بین‌المللی پول آن است که رشد اقتصادی در این منطقه از ۲درصد در سال۲۰۲۳ به ۲.۸درصد در ۲۰۲۴ و ۴.۲درصد در ۲۰۲۵ افزایش پیدا کند. تعدیل ۰.۱ پیش‌بینی IMF نسبت به گزارش ماه ژانویه این نهاد برای رشد تولید ناخالص داخلی این منطقه در سال جاری به‌دلیل کاهش برآورد رشد اقتصادی ایران ناشی از فعالیت اقتصادی کمتر از انتظار در بخش‌های غیرنفتی و تعدیل برآورد درآمدهای نفتی این کشور بوده است.