حرکت خلاف‌جهت بهای برنت

به گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این خبر، بهای معاملات آتی برنت برای تحویل در ژوئن با ۵۰‌سنت یا ۰.۵‌درصد کاهش به ۸۹.۷۵ دلار در هر بشکه رسید، درحالی‌که معاملات آتی وست‌تگزاس اینترمیدیت (WTI) برای تحویل در ماه مه با ۵۲‌سنت یا ۰.۶‌درصد کاهش، ۸۵ دلار در هر بشکه فروخته شد. تنش بین ایران و اسرائیل که با تهاجم اسرائیل به سفارت ایران در سوریه به اوج رسید، نگرانی‌هایی را در مورد اختلالات احتمالی در حمل‌ونقل نفت در منطقه همیشه ناآرام خاورمیانه ایجاد کرد.  اسرائیل که در حال‌حاضر درگیر جنگ با شبه‌نظامیان حماس در غزه است، از تایید یا تکذیب دست‌داشتن در حمله به سفارت ایران خودداری کرده‌است. وارن پترسون، رئیس دپارتمان استراتژی کالا در ING، تاکید کرد که بازار نفت از قبل احتمال چنین حمله‌ای را پیش‌بینی کرده‌بود و آسیب محدود نشان‌دهنده واکنش محدودتر اسرائیل است.

اقدامات احتیاطی شرکت‌های بزرگ

با این حال، نگرانی‌ها در مورد اختلالات احتمالی عرضه ادامه دارد و گمانه‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌ها در مورد اقدامات احتیاطی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده نفت در ایالات‌متحده و اعضای اصلی اوپک از جمله عربستان را برانگیخته است. ایالات‌متحده به‌طور بالقوه می‌تواند نفت‌خام اضافی را از ذخایر استراتژیک خود برای ایجاد ثبات در بازارها آزاد کند و اوپک نیز به لطف ذخایر وافر عربستان، ظرفیت تولید مازاد قابل توجهی دارد که در صورت نیاز تعللی در استفاده از آنها نخواهد داشت. تحلیلگران معتقدند که هرگونه تاثیر مستمر بر قیمت نفت ناشی از تشدید تنش، مستلزم ایجاد اختلال در زنجیره‌های تامین، مانند محدودیت‌های کشتیرانی در تنگه استراتژیک هرمز در نزدیکی ایران است.

کمترین تاثیر بر عرضه نفت

 به‌رغم تشدید ناآرامی‌ها، مناقشه ادامه‌دار بین اسرائیل و حماس تاکنون کمترین تاثیر را بر عرضه نفت داشته‌است. تحلیلگران ANZ Research تاکید کردند درحالی‌که افزایش تنش در خاورمیانه نگرانی‌هایی را ایجاد‌کرده، افزایش فوری قیمت نفت به دلیل وجود ظرفیت اضافی بعید به‌نظر می‌رسد. تحلیلگران سیتی‌ریسرچ هشدار دادند که تنش‌های طولانی‌مدت می‌تواند قیمت نفت را در محدوده ۸۵ تا ۹۰ دلار در هر بشکه نگه دارد، با این حال رویارویی مستقیم بین ایران و اسرائیل می‌تواند قیمت‌ها را به بیش از ۱۰۰دلار در هر بشکه افزایش دهد که این بستگی به‌شدت و مدت درگیری دارد. در تفسیر این رویدادها، توجه به تعامل پیچیده بین تنش‌های ژئوپلیتیک و میزان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی انرژی حیاتی است.

درحالی‌که تاثیر فوری درگیری ایران و اسرائیل بر قیمت نفت ممکن است اندک باشد، پتانسیل تشدید تنش بر شکنندگی ثبات بازار نفت در مواجهه با ناآرامی‌های ژئوپلیتیک هیچ وقت دور از انتظار نیست. علاوه‌بر این، وضعیت فعلی خاورمیانه نقش حیاتی کشورها و سازمان‌های اصلی تولیدکننده نفت را در کاهش اختلالات عرضه و حفظ تعادل بازار برجسته می‌کند.