تقاضای 200همتی بانک‌ها  در اولین عملیات بازار باز 1403

ارزش سفارش ارسال‌شده بانک‌ها در بازار باز از ۲۰۰همت عبور کرد

بازار باز یکی از راه‌های اجرای عملیات سیاست پولی است که بانک مرکزی از آن برای تاثیر بر متغیرهای پولی استفاده می‌کند. در این شیوه پول با استفاده از تبادل اوراق قرضه میان بانک مرکزی و بانک‌ها انجام می‌شود. عملیات هفته اخیر بازار باز از نوع بازخرید اوراق بوده است. یعنی بانک‌ها اوراقی را که از قبل در اختیار داشته‌اند به بانک مرکزی فروخته‌اند و بانک مرکزی در ازای بازخرید این اوراق به بانک‌ها پول تزریق کرده است. در هفته منتهی به بیستم فروردین۱۴۰۲ارزش سفارش‌های ارسال‌شده از سوی ۲۱بانک شرکت‌کننده در حراج به ۲۰۱هزار و ۹۴۰میلیارد تومان رسید که رکورد بیشترین ارزش سفارش ارسال‌شده از سوی بانک‌ها در حراج‌های گذشته است.

بانک مرکزی ۱۹۷هزار میلیارد تومان از این سفارش‌ها را پذیرفته و به بانک‌ها پرداخت کرده است. این دومین هفته‌ای است که بانک مرکزی این میزان پول در بازار باز پرداخت می‌کند. رقم بالایی که نشان از دست و پنجه نرم کردن شدید بانک‌ها با کمبود نقدینگی دارد.تفاوت مهم این شیوه از استقراض پول توسط بانک‌ها این است که مدت آن فقط ۷روز است. بنابراین برای حل رفع فوری کمبود نقدینگی بانک‌ها انجام می‌شود. بانک‌ها پس از این مدت موظفند مبلغ دریافتی از بانک مرکزی را با نرخ سود آن که برابر با ۲۳درصد است، به بانک مرکزی پرداخت کنند. اما علاوه بر بازار باز بانک‌ها در این هفته در بازار شبانه نیز از بانک مرکزی اعتبار گرفته‌اند.

تزریق ۵۰همت پول در بازار شبانه

ارزش اعتبارگیری بانک‌ها در بازار شبانه که همان بازار بین‌بانکی است در اولین عملیات سیاست پولی سال جدید به ۵۰هزار و ۲۰۰میلیارد تومان رسیده است. ۱۰ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در این هفته از این اعتبارگیری استفاده کرده‌اند. رقم پرداخت‌شده به بانک‌ها در این هفته نسبت به هفته آخر اسفند۱۴۰۲ حدود ۸۵هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. نرخ سود این عملیات ۲۴درصد است و بانک مرکزی آن را با هدف کاهش نوسانات نرخ بهره بازار بین‌بانکی انجام می‌دهد.