گزارش بررسی بخش دوم لایحه بودجه منتشر شد

«دنیای اقتصاد» طی روزهای آینده به شرح بخش‌های مختلف این گزارش خواهد پرداخت. در توضیحات مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص این گزارش آمده است: «مطابق با تغییرات آیین‌نامه داخلی مجلس مواد ۱۸۰ و ۱۸۲ارائه لایحه بودجه به مجلس دومرحله‌ای شد. در بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳احکام بودجه‌ای و ارقام کلان در آذرماه سال ۱۴۰۲ به مجلس تقدیم شد و پس از بررسی، تصویب و ابلاغ شد و هم‌اکنون بخش دوم لایحه بودجه مشتمل بر جداول تفصیلی به مجلس ارسال شده است.  در این گزارش بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار گرفته و نکات مهم و مثبت و منفی لایحه ارائه شده است. 

یکی از نکات مهم لایحه توجه به سنجه‌گذاری عملکردی برای دستگاه‌های اجرایی به عنوان مقدمه‌ای برای نیل به بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد است، اما بررسی نحوه هدف‌گذاری برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی و مقایسه آن با الگوهای موفق دنیا در حوزه بودجه‌ریزی برنامه‌محور نشان می‌دهد لایحه در این موضوع موفق نبوده است.  یکی از نکات حائز اهمیت لایحه پیش رو فقدان برخی جداول مهم از جمله فصول هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (جداول ۲ و ۳)، جدول امور-فصول هزینه‌ای (جدول ۶) است که منجر به ارائه تصویری ناقص از بودجه شده است. در فقدان چنین تفکیک‌های مهمی نمی‌توان تحلیل دقیقی از وضعیت مصارف بودجه از حیث اهداف هزینه‌کردهای دولت (امور- فصول) و انواع هزینه‌کردهای دولت (فصول هزینه‌ای) ارائه داد.»  

همچنین در ابتدای این گزارش آمده است: «یکی از نکات حائز اهمیت در لایحه توجه به موضوع هدف‌گذاری برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی است. تغییر رویکرد بودجه به برنامه‌محوری و برقراری ارتباط مشخص میان برنامه‌های تبیین‌شده در اسناد پشتیبان با بودجه دریافتی هر دستگاه و تعریف شاخص‌هایی برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در انتهای سال مالی اقدامی تحولی است که بودجه ۱۴۰۳ در حرکت به سمت آن موفق نبوده است.»