طرح تفکیک  چه معنایی دارد؟

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به تصویب طرح تفکیک بررسی لایحه احکام و جداول سالانه بودجه گفت: تصویب این طرح یعنی تحول در ساختار رسیدگی به لایحه بودجه در کشور. این طرح کار مجلس و دولت را بسیار سبک می‌کند.او ادامه داد: طرح تفکیک بررسی لایحه احکام و جداول سالانه بودجه موجب می‌شود تا بازه زمانی کار در رسیدگی به بودجه کم شود. علاوه بر این موجب شفافیت در ساختار بودجه می‌شود. بر اساس این طرح کار حجیم به کار چارچوب‌دار و موثر تبدیل می‌شود. پیش از این جداول بودجه در ۵دقیقه به تصویب می‌رسید؛ اما با این طرح که روز گذشته به تصویب رسید، ابتدا جداول تصویب می‌شود و سپس حکم می‌دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به مزایای طرح تفکیک بررسی لایحه احکام و جداول سالانه بودجه اشاره و تاکید کرد: این طرح زمان بررسی بودجه را به حداقل می‌رساند. شفافیت را افزایش می‌دهد و نشان می‌دهد که بودجه قابل تحقق است یا خیر و این امر را با اعداد و ارقام نشان می‌دهد. طبق این طرح، بررسی بودجه از جدول و عدد شروع می‌شود نه از حکم. همچنین امکان نظارت پسینی در گزارش تفریغ بودجه را فراهم می‌کند. بر اساس طرح تفکیک بررسی لایحه احکام و جداول سالانه بودجه امکان ایجاد ظرفیت‌هایی را که سرفصل تحولی در بودجه به‌وجود بیاید، ایجاد می‌کند.محمد صفایی‌دلویی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: تصویب طرح تفکیک بررسی لایحه احکام و جداول سالانه بودجه تا حدود زیادی به اصلاح ساختار بودجه کمک می‌کند.

همچنین این طرح موجب شفافیت در بودجه سنواتی کشور می‌شود و علاوه بر این بودجه را هدفمند می‌کند.او ادامه داد: اما این طرح موجب بررسی ردیف‌های بودجه نمی‌شود؛ چون فرصت رسیدگی به آنها نیست. تا زمانی که بودجه‌ها استانی نشود، ما این مشکل را داریم. باید استان‌ها بتوانند درخصوص بودجه‌شان تصمیم‌گیری کنند. ما گرفتار تمرکزگرایی افراطی هستیم و این تمرکزگرایی باعث شده است نتوانیم به درستی منابع کشور را مدیریت کنیم.صفایی‌دلویی با بیان اینکه طرح تفکیک بررسی لایحه احکام و جداول سالانه بودجه موجب انتظام بخشیدن به بودجه می‌شود، افزود: طرح تفکیک بررسی لایحه احکام و جداول سالانه بودجه موجب هدفمند شدن بودجه می‌شود.

طرح تفکیک چه تاثیری بر نظارت مجلس می‌گذارد؟

شهباز حسن‌پوربیگلری، نماینده سیرجان و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تصویب طرح تفکیک بررسی لایحه احکام و جداول سالانه بودجه را گام مثبتی به سوی شفافیت در بودجه دانست و گفت: جداول باید پیوست باشد و نمایندگان مجلس در جریان جداول قرار می‌گیرند. اما تا زمانی که وضعیت بودجه شرکت‌های دولتی و خصولتی را مشخص و بررسی نکنیم، اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ چون آنچه ما تصویب می‌کنیم بودجه جاری کشور است.او ادامه داد: امیدواریم دولت در آذرماه بودجه شرکت‌های دولتی و شرکت‌های خصولتی را به‌صورت شفاف و کامل به مجلس ارائه دهد تا ما برای بررسی دقیق و همه‌جانبه بودجه فرصت داشته باشیم.این نماینده مجلس اظهار کرد: طرح تفکیک بررسی لایحه احکام و جداول سالانه بودجه موجب شفافیت هرچه بیشتر بودجه می‌شود و بر اساس آن نمایندگان در جریان جداول بودجه قرار می‌گیرند و این امر باعث هدفمند و کارآمد کردن بودجه کشور است.

همچنین عملکرد دستگاه‌ها کاملا شفاف می‌شود و در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد.سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تصویب طرح تفکیک بررسی لایحه احکام و جداول سالانه بودجه گفت: در احکام بودجه سیاستگذاری، مصداق‌سازی و تنظیم سیاست با مصداق بسیار حائز اهمیت است. در برخی مواقع بررسی احکام بودجه آن‌قدر طولانی می‌شود که در تطبیق آن با جداول دچار مشکل می‌شویم یا به آخر وقت می‌رسیم و نمی‌دانیم که آیا این احکام و جداول تطبیق داده شده است یا خیر؟او تاکید کرد: همچنین ممکن است که در بررسی ردیف‌های بودجه و پروژه‌ها اختلاف نظر داشته باشیم و تبعیضی صورت بگیرد که با بررسی دو قسمتی لایحه بودجه با داشتن زمان بیشتر این مشکل تاحدودی رفع می‌شود.

علاوه بر این با تصویب جداگانه جداول بودجه کنترل و نظارت را راحت‌تر خواهد بود.این نماینده مجلس ادامه داد: بررسی جداگانه احکام و جداول بودجه باعث شفاف‌سازی بودجه می‌شود. علاوه بر این جدا‌سازی باعث عملیاتی کردن بودجه می‌شود. همچنین نقش بودجه در استان‌ها روشن‌تر خواهد شد. با تصویب طرح تفکیک بررسی لایحه احکام و جداول، بودجه از کلیت خارج می‌شود و سیاست کلی وجود ندارد که موجب شود مجری در اجرا خطا کند. این رای بسیار مفیدی بود و نتیجه خوبی برای شفافیت بودجه خواهد داشت.