سه سوال پس از روز جنجالی

از جمله اتفاقات مهم این هفته فوتبال ایران، پیروزی‌های مشابه سرخابی‌ها بود که هر دو هم جنجال داوری داشت. دو مدعی غیرتهرانی لیگ یعنی تراکتور و سپاهان در این هفته ناکام بودند و البته نبرد بقا در پایین جدول هم همچنان ادامه دارد. برای مرور مهم‌ترین اتفاقات این هفته، بیایید سراغ طرح سه سوال برویم.

اول؛ چه کسی بیشتر سود کرد؟

پرسپولیس در شبی موفق به شکست یک‌بر‌صفر حریف سرسخت خود یعنی ملوان شد که تنها گل این تیم اوایل نیمه دوم توسط عیسی آل‌کثیر به ثمر رسید. این گل مشکوک به آفساید بود و بعد از بازی هم اغلب کارشناسان حکم به نادرست بودن آن دادند. به علاوه چند کارشناس مدعی شدند یک ضربه پنالتی هم باید به سود ملوان اعلام می‌شده است. این اتفاقات بهانه‌ای شد تا باشگاه استقلال بلافاصله با صدور بیانیه‌ای تند و تیز به انتقاد از شرایط بپردازد و مدعی شود رقیب سنتی به‌طور مستمر از اشتباهات داوری سود می‌برد. این در حالی است که بازی خود استقلال برابر آلومینیوم هم بحث داوری داشت. آبی‌ها در حالی با یک گل در این مسابقه برنده شدند که اکثر قریب به اتفاق کارشناسان داوری عقیده داشتند میلاد فخرالدینی دفاع راست استقلال در دقیقه سوم باید با دریافت کارت قرمز مستقیم اخراج می‌شد. در صورتی که استقلال ۹۰ دقیقه با یک بازیکن کمتر بازی می‌کرد، شاید اتفاقات دیگری در اراک رقم می‌خورد. در هر صورت بیانیه استقلال با بیانیه دیگری از سوی پرسپولیس جواب داده شد و تا زمان تنظیم این مطلب، چندین اطلاعیه و نامه سرگشاده و پست و استوری طعنه‌آمیز دیگر از سوی عوامل دو باشگاه علیه هم انتشار یافته است. محتوای همه آنها هم این است که «شما» بیشتر از «ما» از اشتباهات داوری سود برده‌اید! استقلال با ۵۰ امتیاز صدرنشین است و پرسپولیس با ۴۹ امتیاز این تیم را تعقیب می‌کند. کورس فشرده‌ای بین دو تیم جریان دارد و احتمالا در ۷ هفته پیش رو باید شاهد جنجال‌های بیشتری از این دست باشیم.

دوم؛ چه کسی زودتر اخراج می‌شود؟

این هفته اما برزخ دو مربی خارجی مطرح حاضر در لیگ هم ادامه یافت و حتی شرایط‌شان به مراتب بدتر شد. ژوزه مورایس پرتغالی روی نیمکت سپاهان حتی موفق به کسب پیروزی خانگی برابر حریف قعرجدولی خود یعنی نساجی نشد. سپاهانی‌ها در این مسابقه فوق‌العاده بی‌انگیزه ظاهر شدند و کاملا روشن است که با واقعیت «قهرمان نشدن» خود کنار آمده‌اند. در تبریز هم تراکتور با نتیجه عجیب ۴بریک برابر ذوب‌آهن شکست خورد تا پاکو خمز اسپانیایی در آستانه برکناری قرار بگیرد. شاید امروز پرسش خیلی از هواداران فوتبال این باشد که بین مورایس و خمز، کدام‌یک زودتر اخراج خواهند شد؟

سوم؛ چه کسی سقوط می‌کند؟

کورس پایین جدول هم خیلی جالب شده است. استقلال خوزستان این هفته‌ها اوج گرفته و با برتری ۲بریک برابر نفت آبادان تا حدی به وضعیت خود سر و سامان بخشید. نفت هم که غره از پیروزی هفته قبل برابر سپاهان به این میدان آمده بود، شکست تلخی را تجربه کرد. فولاد ویسی نیز با شکست یک‌بر‌صفر برابر شمس‌آذر در بحران باقی ماند. هم‌اکنون فولاد، استقلال خوزستان، نفت آبادان و نساجی با ۲۱، ۱۹، ۱۶ و ۱۶ امتیاز سیزدهم تا شانزدهم هستند.