سـیاهچـاله لـیگ یک

دو فصل قبل، دو مصوبه جدید برای لیگ برتر تدوین شد؛ اولی این بود که تیم‌های لیگ برتری پس از یک فصل ممنوعیت توانستند بازیکن و مربی خارجی جدید به خدمت بگیرند و از سویی بازی در چمن مصنوعی ممنوع شد. دقیقا مخالف این دو دستورالعمل در لیگ یک هم تصویب شد؛ اینکه حضور بازیکن خارجی ممنوع و بازی در چمن مصنوعی منعی ندارد! حالا نه اینکه اگر به خدمت گرفتن مهره خارجی آزاد بود الان باشگاه‌های لیگ یکی پر از ستاره می‌شدند؛ اما این نگاه بی‌ارزش‌مآبانه به لیگی که قطعا یکی از ارکان مهم سلسله مراتب فوتبال باشگاهی در هرجای دنیا محسوب می‌شود، جالب نیست.

در طول سال‌های اخیر به دفعات دیده شده است که به جز چند تیم متمول و بعضا قدیمی، اکثر تیم‌های لیگ یکی برای تامین هزینه‌های جاری خود هم به مشکل برخورده‌اند. انصراف برخی از این تیم‌ها از جام حذفی حتی با وجود جریمه‌های سنگین وضع‌شده مانند آنچه امسال استقلال ملاثانی انجام داد، نشان می‌دهد که آنها بازی‌های هفتگی‌شان را هم به زور انجام می‌دهند و حتی علاقه ندارند که شانسشان را در یک تورنمنت تک‌بازی‌وار بسنجند. این فصل شاهد بودیم که شهرخودرو پس از سقوط به لیگ دسته اول، آن‌قدر درگیر مشکلات مالی و مالکیتی شد که پس از گلباران شدن توسط رقبا و انصراف از حضور در دو بازی، اتوماتیک‌وار از جدول کنار گذاشته شد تا فوتبال مشهد دیگر هیچ نماینده‌ای نداشته باشد؛ اتفاقی که در فصول اخیر برای سیاه‌جامگان دیگر تیم استان و نفت تهران هم رخ داده بود.

سه‌شنبه در آخرین هفته از لیگ یک امسال هم در اتفاقی حیرت‌انگیز، چوکا تالش که سقوطش به لیگ دو قطعی شده بود با ۱۰بازیکن برابر دریا بابل بازی کرد! این حال و روز مجموعه خنده‌داری به نام لیگ آزادگان است که همه مدل تیمی آزاد است در آن شرکت کنند؛ بدون اینکه از تمکن مالی لازم یا داشتن حداقل استانداردهای تیم‌داری و مدیریت آن بهره‌مند باشد. پس قوانینی که وضع می‌شود باید هم در شأن این رقابت باشد که همه متوجه شوند که این دیگر لیگ نیست، یک تبعیدگاه است که گاهی اوقات اسناد حیرت‌انگیزی هم از فساد در آن منتشر می‌شود. خوب شد ورود خارجی‌ها به لیگ یک ممنوع است که این سطح از بی‌تفاوتی و بی‌اهمیت انگاشتن را در کنار اتفاقات چشم گرد کن رایج در آن نبینند و برای کسی تعریف نکنند.


مسابقات دسته اول فوتبال کشور در حالی سه‌شنبه‌شب به پایان رسید که استقلال خوزستان پس از 4فصل دوری از لیگ برتر موفق به کسب جواز صعود به این مسابقات شد. پیش از این حضور شمس آذر قزوین در لیگ بیست‌وسوم قطعی شده بود و حالا استقلال خوزستان دیگر تیمی است که به بالاترین سطح فوتبال باشگاهی کشور راه پیدا ‌کند. چوکای تالش و شهرداری همدان هم از این لیگ به دسته پایین‌تر سقوط کردند