آشفتگی محض

هم‌اکنون کمتر از هزار ساعت به آغاز مسابقات جام‌جهانی قطر باقی مانده است؛ دیدارهایی که ۳۰ آبان آغاز خواهد شد. پیش از این قرار بود مسابقات لیگ بیست‌ودوم تا پایان دور رفت برگزار شود و بازی‌های جام‌جهانی حکم تعطیلات نیم‌فصل را برای این رقابت‌ها پیدا کند. این، یک حالت استاندارد و طبیعی بود که می‌توانست به لیگ برتر کمک کند. حقیقت آن است که از نظر فوتبالی حتی پنج درصد لیگ برتر هم درگیر جام‌جهانی نیست و برای بقیه، این مسابقات صرفا به منزله تعطیلی و سرگرمی است. با این وجود در گذر زمان برنامه تغییر کرد و قرار شد فقط ۱۲ هفته از مسابقات لیگ برتر قبل از جام‌جهانی برگزار شود. این یعنی تیم‌های لیگی ما یک وقفه یک ماهه برای جام‌جهانی و یک وقفه یک ماهه دیگر برای تعطیلات بین دو نیم‌فصل خواهند داشت که طبیعتا مخرب است و کیفیت لیگ را پایین می‌آورد. حالا اما در برگزاری همان ۱۲ هفته هم شک و تردید وجود دارد و می‌گویند شاید هفته دوازدهم عقب بیفتد.

هفته دوازدهم مسابقات از آن جهت حائز اهمیت است که پرسپولیس و استقلال دربی تهران را در همین هفته برگزار خواهند کرد. سازمان لیگ اما هنوز نمی‌داند شهرآورد تهران قبل از جام‌جهانی برگزار خواهد شد یا یعد از آن. سهیل مهدی به عنوان مسوول برگزاری مسابقات سازمان لیگ هر روز یک حرف متفاوت می‌زند. او در تازه‌ترین اظهاراتش گفته: «دربی تهران احتمالا بعد از جام‌جهانی برگزار خواهد شد.» اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، بزرگ‌ترین ضربه به کیفیت و جذابیت شهرآورد وارد خواهد شد، چرا که پرسپولیس و استقلال بلافاصله بعد از جام‌جهانی در اوج ناآمادگی و نیز فوتبال‌زدگی مردم باید با هم ملاقات کنند که بعید است مسابقه خوبی از آب در بیاید.

به همه آنچه در مورد سردرگمی سازمان لیگ گفتیم، بلاتکلیفی سوپرجام را هم اضافه کنید. این مسابقه بین قهرمان لیگ و حذفی (استقلال و نساجی) قاعدتا باید پیش از آغاز فصل جدید انجام می‌شد که این اتفاق رخ نداد و باید تاریخ دیگری برای آن تعیین شود. همچنین هنوز هیچ مرحله‌ای از مسابقات جام حذفی هم برگزار نشده و کسی نمی‌داند تکلیف این بازی‌ها چه خواهد شد. به نظر می‌رسد کل جام حذفی بعد از جام‌جهانی آغاز خواهد شد که این مساله هم به فشردگی بازی‌ها در زمستان دامن می‌زند. یادمان باشد جام ملت‌های آسیا هم از ۲۶ خرداد سال آینده آغاز خواهد شد که طبیعتا باز هم تیم ملی از یک ماه قبل از آن به اردو خواهد رفت. وسط این همه سردرگمی و بلاتکلیفی، فقط باید خدا را شکر کنیم لیگ برتر این مملکت تنها ۱۶ تیم دارد، وگرنه معلوم نیست نخبه‌های برنامه‌ریزی چه می‌کردند!