شماره روزنامه ۶۱۱۸
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۸۳ دنیای اقتصاد

اخبار دسته بندی نشده - روزنامه شماره ۵۹۸۳

  • باید از ملت ایران تشکر عملی شود

    پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز ۲۲فروردین در دیدار مسوولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از قشرهای مختلف مردم به مناسبت عید سعید فطر، ضمن قدردانی از حضور شگفت‌آور و خروش ملت ایران در راهپیمایی روز جهانی قدس، تاکید کردند: تشکر واقعی از ملت، با استمرار تلاش‌های بی‌وقفه مسوولان برای حل مشکلات و منضبط کردن این تلاش‌ها محقق خواهد شد.
  • همه در تکاپوی کاهش تنش در منطقه

    دنیای اقتصاد: ایالات متحده یک ژنرال ارشد را به دلیل ترس از حملات ایران، به اسرائیل می‌فرستد. دیدار ژنرال مایکل ای. کوریلا، فرمانده سنتکام، در حالی انجام شد که دیپلمات‌ها به دنبال جلوگیری از یک جنگ گسترده‌تر هستند. کاساندرا وینوگراد و اریک اشمیت ۱۱ آوریل در نیویورک‌تایمز نوشتند: پس از آنکه رئیس‌جمهور بایدن اظهار کرد که به‌رغم اصطکاک اخیر، حمایت آمریکا از اسرائیل در صورت حمله از سوی ایران آهنین است، ایالات متحده فرمانده ارشد نظامی خود در خاورمیانه را به اسرائیل اعزام کرد. تهران بارها قول داده که اسرائیل را به خاطر حمله اول آوریل در سوریه که منجر به شهادت چند فرمانده ارشد ایرانی شد، مجازات کند. اسرائیل ارتش خود را در حالت آماده باش قرار داده و بایدن هم روز چهارشنبه تاکید کرد که ایران تهدید به حمله «مهم» کرده است.
  • موانع جهش تولید چیست؟

    دنياي اقتصاد: سال ۱۴۰۳ از سوی رهبر معظم انقلاب، سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شد. نام‌گذاری شعار سال بر لزوم توجه بر جهش تولید اشاره دارد، این در شرایطی است که رهبر انقلاب سال گذشته نیز بر رشد تولید تاکید کردند و به نظر می‌رسد انتظارات ایشان در سال گذشته تامین نشد و بر همین اساس بار دیگر در شعار سال بر تولید تاکید شده است. نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به موانع رشد تولید اشاره کرد. او یکی از موانع رشد تولید را نبود زیر‌ساخت‌های لازم صنایع عنوان کرد.
  • رژیم خبیث تنبیه خواهد شد

    پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر با اشاره به حمله رژیم ددمنش به کنسولگری ایران در دمشق تاکید کردند: در عرف جهانی حمله به کنسولگری و سفارت هر کشور، حمله به خاک آن کشور محسوب می‌شود و رژیم سرتا پا خباثت صهیونیستی باید برای این جنایت تنبیه شود و خواهد شد. ایشان ملت ایران را داغدار شهیدان حمله رژیم صهیونیستی، شهیدان زاهدی و رحیمی و همراهانشان، خواندند و افزودند: البته این عزیزان سال‌ها با مجاهدت در پی شهادت بودند و خداوند اجر زحمات آنها را داد و کامیابشان کرد.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵

    روزنامه کیهان سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ در یادداشت روز خود با موضوع «انتقام بازدارنده»، بسیاری از طیف‌های مختلف را به صبر فرا خوانده و نوشته است: «در شرایط حساس و خطیر، اداره‌کنندگان کشورها زمانی می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند که حمایت و پشتیبانی مردم را داشته باشند. جمعیت شرکت‌کننده در راهپیمایی روز جهانی قدس که جمعه گذشته در ایران برگزار شد، بهترین شاخص و معیار برای دانستن این است که مردم چه می‌خواهند.» نویسنده این یادداشت در نهایت نتیجه می‌گیرد: «همه اینها یعنی، شرایط برای پاسخ پشیمان‌کننده به صهیونیست‌ها مهیاست و نباید فریب غربگرایان در کشور را خورد. فقط کمی صبر باید کرد!»
  • واکنش ایران جرقه جنگ منطقه‌ای را نمی‌زند

    دنیای اقتصاد: نشریه پولیتیکو در مطلبی به بررسی واکنش احتمالی ایران به حمله اخیر اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق پرداخت و نوشت: «ایران در حال تنظیم طرحی با هدف ارسال پیام به اسرائیل در راستای حمله تلافی‌‌‌جویانه بزرگ است اما ارزیابی ایالات متحده این است که این واکنش جرقه یک جنگ منطقه‌‌‌ای را نخواهد زد که در پی آن آمریکا نیز وادار به واکنش شود.» دو مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن برخی جزئیات حساس را بیان کردند، گفتند که مقامات دولت بایدن اینگونه برآورد می‌‌‌کنند که ایران در حال برنامه‌‌‌ریزی یک حمله هوایی بزرگ‌تر از حد معمول به اسرائیل در روزهای آینده است، حمله‌‌‌ای که احتمالا ترکیبی از حملات موشکی و پهپادی خواهد بود.
  • جهان به وقت ایران

    دنیای اقتصاد: «اگر جهان از زمان شروع عملیات طوفان الاقصی به وقت فاجعه غزه زندگی می‌‌‌کرد، پس از حمله اسرائیل به کنسولگری در دمشق، به وقت ایران زندگی می‌‌‌کند.» غسان شربل مدیر مسوول روزنامه الشرق الاوسط و از روزنامه نگاران سرشناس جهان عرب در تحلیلی از چشم‌انداز تنش در خاورمیانه می‌نویسد: اگر روزنامه نگاری به خاطرات اخیر خاورمیانه بپردازد، نمی‌تواند رویداد‌‌‌های زیبا یا خوش‌بینانه را بیابد. این جنس از خاطرات یا اصلا وجود ندارند یا بسیار نادر هستند. در عوض، خاطراتی مملو از جنگ، فروپاشی، ترور، فقر، فریب و تمایل به خودکشی به وفور وجود دارند.
  • همه شاغلان تعطیل می‏‏‌شوند؟

    دنیای اقتصاد-فاطمه باباخانی: اوایل خرداد مجلس دوازدهم آغاز به کار خواهد کرد‌‌‌، اما پیش از این تاریخ به گفته عباس گودرزی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی لایحه ساماندهی تعطیلات به سرانجام رسیده و شاغلان در ایران مشمول «ویکند دو‌روزه» خواهند شد.
  • شوک قریب‌‌‌الوقوع به دیابتی‌‌‌ها؟

    دنياي‌‌‌اقتصاد‌-‌گروه صنعت و تجارت: مسیر دسترسی افراد دیابتی به «نوار تست قند خون» در معرض دو «تهدید دست‌‌‌ساز» قرار گرفته که اگر از ناحیه هر یک از آنها، تخریب شود، شوک مشابه «قحطی انسولین» که حدود ۲ سال پیش رخ داد، این‌بار برای «نیاز حیاتی دیگر این افراد» تکرار می‌شود.
  • ارکستر ناهماهنگ تامین کالاهای اساسی

    دنیای اقتصاد-گروه بازرگانی: ماجرای ارز چند نرخی که مستقیما به کالاهای اساسی گره‌خورده است، اکنون مدت‌‌‌‌ها است که ادامه دارد و کارشناسان را در یک دوراهی قرار داده‌است.از آنجا که کل سیستم ارزی ایران چندنرخی است و آزاد‌کردن یکباره قیمت ارز می‌تواند اثرات اجتماعی و سیاسی در پی داشته‌باشد، بسیاری اقدام یکباره در زمینه حذف نظام ارز چند نرخی را با احتیاط مطرح می‌کنند. با این‌حال فعالان بازار در این زمینه جسارت بیشتری دارند و خواهان تغییر نظام ارز چندنرخی هستند. از سوی دیگر فساد بالقوه و نیز ناهماهنگی‌‌‌‌های فراوان و قابل‌توجهی که در دستگاه‌های دولتی دست‌‌‌‌اندرکار برقرار است، در برخی برهه‌‌‌‌ها دست همه را می‌بندد و کالای مردم نیز روی ارزانی به خود نمی‌‌‌‌بیند، به‌ویژه در سال‌جاری که در میان تصمیمات رسمی دولت در بودجه‌ و سخنان مقامات مسوول تضادهایی آشکار به چشم می‌خورد. درحالی‌که در بودجه‌ به میزان قابل‌ملاحظه‌ای از ارز دولتی کالاهای اساسی حذف شده‌است، اکنون مقام‌‌‌‌های رسمی اظهاراتی مبهم درباره تامین ارز نیازهای «قانونی» کالایی مطرح می‌کنند. سالی که علاوه‌بر سرگردانی، با وجود کسری ۱۸‌میلیارد دلاری تجارت ممکن است سال‌مضیقه دلار در کشور نیز باشد.
  • اوپک‌پلاس در مخمصه کاهش تولید

    دنیای اقتصاد-حمید ملازاده: اعضای اوپک‌پلاس اخیرا تصمیم گرفتند تا یک‌بار دیگر کاهش تولید نفت خود را تمدید کنند، اقدامی قابل پیش‌بینی که به نوبه خود تاثیر موردنظر ائتلاف کشور‌های تولیدکننده طلای سیاه را برای افزایش بهای نفت به‌دنبال داشت، با این حال تحلیلگران بازار معتقدند این استراتژی تنها برای مدت محدودی می‌تواند موثر باشد و سازمان اوپک و متحدانش در نهایت باید رویکرد خود را در مورد تمدید کاهش تولید مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. سال‌گذشته، تاجران نفت، به‌ویژه در چین، عمدتا نگران تقاضا بودند. اکنون، آنها متوجه شده‌اند که دور نگه‌داشتن ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه نفت در روز از بازار، درحالی‌که تقاضا در سطح جهان همچنان در حال افزایش است، در نهایت منجر به کمبود عرضه و افزایش قیمت‌ها خواهد شد، درحالی‌که برخی از اعضای اوپک‌پلاس بیش از سهمیه تعیین‌شده خود تولید می‌کنند، تولید بیش از حد کشورهایی مانند ونزوئلا و لیبی، کاهش تولید را تضعیف نکرده، هرچند که این کاهش نمی‌تواند به‌طور نامحدود ادامه یابد.
  • رالی شرکت‌ها در زمین خدمات

    دنیای اقتصاد: صدوپنجمین گزارش اقتصادی شاپرک در روزهای اخیر منتشر شد. در بخش «عملکرد ماهانه شرکت‌های پرداختی» از این گزارش که «دنیای‌اقتصاد» برآن تمرکز دارد، دو حوزه اصلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در وهله اول، حوزه عملکرد کلی شرکت‌ها در شبکه پرداخت مورد بررسی قرار می‌گیرد و از سوی دیگر عملکرد این شرکت‌ها در بازار کارت‌خوان فروشگاهی تحلیل خواهد شد. طبق داده‌های منتشرشده در ماه پایانی۱۴۰۲، به‌پرداخت ملت بار دیگر صدرنشین بالاترین مبلغ تراکنش‌های اسفندماه شد. این شرکت به همراه سایر شرکت‌های دیگر که در ادامه به آنها اشاره می‌شود، در بررسی شاخص اثربخشی به عددی فراتر از یک دست یافته‌اند.
  • تقابل انقلاب هوش‌مصنوعی و بحران انرژی

    دنیای اقتصاد: در سال ۲۰۲۲ وقتی یکی از روزنامه‌نگاران به دیدار سم آلتمن در خانه‌اش در سانفرانسیسکو رفت، متوجه دو بالاپوش صورتی رنگ روی کتابخانه شد. یکی از آنها لوگوی استارت‌آپ یادگیری ماشینی سم آلتمن، یعنی OpenAI، را داشت و دیگری هم نشان شرکت Helion را داشت که در زمینه هم‌جوشی هسته‌ای فعالیت می‌کند که سم آلتمن هم از آن حمایت می‌کند. آلتمن معتقد است که هزینه هوش مصنوعی و انرژی روی یکدیگر اثر متقابلی می‌گذارند. او این اثر متقابل را یک روند تصاعدی زیبا و طولانی خواند.
  • آدرس غلط معاون شهردار

    ادعای معاون شهردار تهران مبنی بر «اثر رشد ساخت‌وساز بر آرامش مسکن» با داده‌های ۲۲ساله از بازار املاک پایتخت راستی‌آزمایی شد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد این تورم مسکن است که بر نبض تولید مسکن اثر دارد نه دومی بر اولی. کارنامه سال۸۶ و سال‌های ۸۹ و ۹۰، آن ادعا را رد می‌کند.
  • زلزله اقلیمی در بازارهای املاک

    دنیای اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: اکونومیست سرمقاله خود را به چالش گرمایش زمین و پیامدهای آن برای بخش مسکن و همچنین هزینه‌‌‌هایی که این پدیده به دولت‌‌‌ها و مالکان خانه تحمیل می‌‌‌کند، اختصاص داده است. تحلیلگران این نشریه هشدار می‌‌‌دهند که بی‌‌‌توجهی به این مساله، تبعات دردناکی برای مردم جهان خواهد داشت. اگر از شما بخواهند درباره نقاطی که در برابر تغییرات آب‌‌‌‌‌‌وهوایی آسیب‌‌‌پذیر هستند فکر کنید، شاید بلافاصله شالیزارهای برنج در بنگلادش یا جزایر کم‌‌‌ارتفاع در اقیانوس آرام به ذهن شما خطور کند. اما باید گفت یکی از پاسخ‌‌‌هایی که از شنیدن آن شگفت‌‌‌زده خواهید شد، خانه خود شماست.
  • قحطی سرباز در اوکراین

    دنیای اقتصاد: تقریبا یک‌میلیون تن از مردانی که در ارتش اوکراین خدمت می‌کنند، خسته شده‌اند. بسیاری از سربازان دو سال است که در حال انجام وظیفه هستند. ارتش اوکراین تاکنون ده‌ها هزار نفر را به‌دلیل مرگ یا جراحات جدی از دست داده است. نیروهای جدید به‌شدت مورد نیاز هستند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اما اوکراین مدت‌هاست با یک محدودیت جمعیتی حیاتی مواجه است: «مردان جوان بسیار کمی دارد.» مردان سالم زیر ۳۰سال - ستون فقرات ارتش هر کشوری- بخشی از کوچک‌ترین نسل در تاریخ مدرن اوکراین هستند.
  • ائتلاف علیه چین

    دنیای اقتصاد: رهبران آمریکا، ژاپن و فیلیپین در اولین نشست مشترک برای گسترش شبکه‏ای از ائتلاف‌های امنیتی و اقتصادی در هند و اقیانوس آرام در واشنگتن دور هم جمع شدند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز این دیدار را یکی از ده‌ها تلاش کشورهای همفکر برای عقب راندن چین توصیف کرد.
  • پشت پرده ترور فرزندان هنیه

    دنیای‌اقتصاد: ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه یک روز پس از حمله به غزه که سه تن از فرزندان یکی از ارشدترین رهبران حماس را ترور کرد، عملیاتی را برای هدف گرفتن اعضای حماس در غزه اعلام کرد. «کاساندرا وینوگراد» در گزارش ۱۱آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت، اسماعیل هنیه که شاخه سیاسی حماس را در تبعید رهبری می‌کند، گفت که سه پسرش در حمله هوایی اسرائیل در شمال غزه در روز چهارشنبه جان باخته‌اند. رسانه‌های وابسته به حماس گزارش دادند که سه نوه هنیه نیز در این حمله جان خود را از دست دادند. ارتش رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهای این رژیم یک «عملیات دقیق و مبتنی بر اطلاعات» را شبانه در مرکز غزه با جت‌های جنگنده و نیروهای زمینی برای «از بین بردن عوامل تروریستی و ضربه زدن به زیرساخت‌های تروریستی» انجام دادند.
  • اسطوره‌سازی هوش مصنوعی از سیاست

    دنیای‌اقتصاد: در اوایل ماه مارس، تصویری واقعی از نارندرا مودی، نخست وزیر هند که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده بود، با سبک «بهیشما پیتاما» از حماسه باستانی هندوی «مهابهاراتا» به‌عنوان یک تبلیغ سیاسی در اینستاگرام مطرح شد. « نیلش کریستوفر» در گزارش ۱۲آوریل در الجزیره نوشت، با موهای بلند و مواج خاکستری، علامتی به شکل خورشید روی پیشانی او و زره پوش، تصویری را به تصویر می‌کشد که طرفداران مودی نقش او را در دنیای امروز می‌دانند: حلول فرمانده عالی بهیشما که علیه تهدیدات خارجی می‌جنگید. این تصویر اینستاگرام که توسط صفحه راست‌گرای «هوکاگه مودی سما» ایجاد شد و اولین‌بار در سال۲۰۲۳ منتشر شد، به مدت دو روز در ماه مارس به‌عنوان یک تبلیغ سیاسی مطرح شد و بیش از ۳۵هزار بازدید را به خود جلب کرد.
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن‌آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    کتاب «قطر: رویکردهای یک قدرت عاریه‌ای» به قلم دیانا گالیوا، محقق کالج سنت آنتونی، دانشگاه آکسفورد، در سال۲۰۲۲ به نگارش درآمده و از سوی انتشارات راتلج منتشر شده است. این کتاب پارامترهای رشد سیاسی قطر را با بسط یک نظریه‌ جایگزین قدرت؛ یعنی قدرت «عاریه‌ای» توضیح می‌دهد. نویسنده نشان می‌دهد که چگونه ظهور قطر به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای را می‌توان صرفا با ظرفیت آن به‌عنوان یک کشور «عاریه‌ای»غنی از گاز توضیح داد. با استفاده از قطر به‌عنوان یک مطالعه‌ موردی تجربی از نظریه «قدرت عاریه‌ای»، خوانندگان بینشی درباره تعامل قطر با بازیگران غیردولتی (اسلام سیاسی، قبایل، رسانه‌ها، ورزش و دیگران) برای حفظ قدرتش به‌دست می‌آورند که به قطر اجازه می‌دهند نفوذ کاملا تثبیت‌شده بازیگران غیردولتی را به‌دلیل ماهیت فراملی‌شان «به عاریت بگیرد». مورد قطر نشان‌دهنده توانایی یک دولت برای ایجاد رابطه‌ «حامی – پیرو» با بازیگران غیردولتی، غلبه بر محدودیت‌های تعیین‌شده بر اساس اندازه یا قدرت نظامی برای به‌دست آوردن نفوذ بین‌المللی است. این کتاب به‌صورت پاورقی در روزهای زوج در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» منتشر می‌شود.
  • مسیر دلار پس از تعطیلات

    نرخ ارز در بازار روز‌های تعطیل هفته گذشته فعالیتی افزایشی داشت. به نظر می‌رسد در فضای کم عمق معاملات روز‌های تعطیل برخی از فعالان بازار با تشدید ریسک‌های سیاسی موجود در منطقه اقدام به نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر کرده‌اند. به عقیده تحلیلگران درصورتی که پاسخ ایران به تحولات منطقه تا پیش از شروع هفته جدید رخ ندهد، احتمال افت نرخ ارز با شروع بازار در روز شنبه وجود دارد.
  • تشدید نگرانی از اقتصاد جهان

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‌الملل: گزارش صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که اقتصاد جهانی با وجود تاب‌‌‌آوری چشمگیر در مقابل شوک‌‌‌های متعدد، اکنون با «واقعیتی نگران‌‌‌کننده» مواجه است: چشم‌‌‌انداز رشد میان‌‌‌مدت اقتصاد جهانی از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ همواره کاهشی بوده است. این امر نشان‌‌‌دهنده آن است که رشد واقعی اقتصاد جهانی روندی نزولی را طی می‌‌‌کند؛ به‌طوری‌که کندی رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته از اوایل هزاره سوم و در اقتصادهای نوظهور و درحال توسعه بعد بحران مالی ۲۰۰۸ آغاز شده است.
  • طلا بر قله ۲۴۰۰ دلاری

    دنیای اقتصاد: در حالی که پیش‌بینی‌ها از آغاز سیاست‌های انبساطی از سوی بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۴ حکایت دارند، ریسک‌های ژئوپلیتیک و آمار جدید تورم آمریکا موجب شد قیمت طلا رکورد جدیدی از خود برجا بگذارد و برای نخستین بار به عدد ۲۴۰۰ دلار در هر اونس برسد. ثبت تورم فراتر از انتظار در ماه مارس معامله‌گران را نگران کرده و موجب شده آنها طلا را به عنوان پناهگاه امن خود در نظر بگیرند.
  • مواجهه اقتصاد جهانی با یک دهه رشد پایین

    رئیس صندوق بین‌المللی پول خواستار تدابیری برای افزایش بهره‌وری و کاهش بدهی برای جلوگیری از آغاز یک دهه رشد پایین شده است. کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که اقتصاد جهانی با وجود اجتناب از یک رکود بسیار ترسناک، با یک دهه «رشد خفیف» و «نارضایتی مردمی» مواجه است. جورجیوا گفت: واقعیت نگران‌کننده این است که فعالیت جهانی در مقایسه با معیارهای تاریخی ضعیف است و چشم‌انداز رشد از زمان بحران مالی جهانی کند شده است.
  • اقتصاد در باتلاق سیاست

    دنیای اقتصاد: افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک در منطقه باعث شد که حرکت سرمایه به سمت دارایی امن تشدید شود. روز گذشته طلای جهانی از مرز ۲۴۰۰دلار گذر کرد که نشان می‌دهد بازارها چشم‌انداز مه‌آلودی از آینده کوتاه‌مدت اقتصاد دارند. اقتصاددانان تاکید می‌کنند که تنظیم «روابط سیاسی» باید در خدمت بهبود «اقتصاد» باشد؛ به این معنا که روابط سیاسی در جهت بهبود روابط تجاری میان کشورها، مشارکت در زنجیره تامین تولید و انتقال تکنولوژی تنظیم شود. در سوی مقابل، تنش‌ها، تحریم‌ها و ریسک‌های جنگ می‌تواند اقتصاد را در باتلاق فرو ببرد. برای حصول یک رشد اقتصادی رفاه‌ساز، باید چالش‌های سیاسی در بزنگاه‌ها را مدیریت کرد. نمی‌توان انتظار داشت که اقتصاد در یک جزیره جداگانه و فارغ از رویدادهای سیاسی حرکت مثبت خود را ادامه دهد. تشدید ریسک‌های منطقه‌ای، خبر خوبی برای اقتصادها نخواهد بود و به همین دلیل، بسیاری از سیاستمداران به دنبال راهکارهایی برای اجتناب از برخوردهای مستقیم و مدیریت تنش‌های سیاسی هستند.
  • آقای رئیس کل: روایت بازار فصل‌الخطاب است

    منصور بیطرف
    هفته گذشته و پس از بحران‌هایی که در منطقه به وجود آمد و حمله به کنسولگری ایران در دمشق در روز ‌۱۳ فروردین، قیمت دلار در بازار غیررسمی هم افزایش یافت و اکنون به بیش از۶۳هزار تومان رسیده است. کمااینکه بیش از این، اواخر سال گذشته با بررسی‌هایی که روی بازار ارز می‌شد‌، فعالان اقتصادی حدس و گمانه‌هایی می‌زدند مبنی بر اینکه کوچک‌ترین تحول سیاسی یا منطقه‌ای می‌تواند خط مقاومت ریزش ریال را بشکند و قیمت ارز را در بازار غیررسمی بالاتر ببرد. اما به نظر می‌آمد ‌یا به نظر می‌آید که سیاستگذاران پولی و ارزی ایران، اعم از رئیس‌جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی و نیز رئیس کل بانک مرکزی، نمی‌خواستند و نمی‌خواهند روایت بازار را باور کنند. کافی است در این مورد به اظهارنظرهای گوناگونی که اخیرا از سوی آنها بیان می‌شود نگاهی بیندازید.
  • هزینه صنعتی کنترل نقدینگی

    دنیای اقتصاد -گروه صنعت‌و معدن: طبق اعلام بانک مرکزی، دولت توانسته است در سال۱۴۰۲ شاخص رشد نقدینگی را کاهش دهد و آن را تا عدد ۲۵.۶درصد برساند. اما به گفته کارشناسان، آمارها نشان می‌دهد دولت سهم خود از نقدینگی را افزایش داده و این کاهش رشد نقدینگی از محل کاهش تسهیلات بنگاه‌ها، به ویژه بنگاه‌های تولیدی است. کاهش میزان تسهیلات، افزایش سودهای بانکی، بالا رفتن ارزش بازارهای سکه و طلا، کم‌بازده شدن سرمایه‌گذاری در تولید، پیش‌بینی رشد نرخ ‌ارز و... نشان از وضعیت نگران‌کننده تولید و صنعت دارد.
  • تورم، فشار هزینه و پول

    دکتر تیمور رحمانی*
    گرچه غالب اقتصاددانان کشور پذیرفته‌اند که تغییرات حجم پول یا به بیان دقیق‌تر تغییرات حجم نقدینگی فراتر از توان تولید اقتصاد (مستقل از اینکه این رشد نقدینگی چگونه شکل گرفته است) عامل اصلی ورای شکل‌گیری و تداوم تورم بالای اقتصاد ایران است، اما متداول است که در نشست‌های اقتصاددانان، عده قلیلی هم هستند که چنین باور ندارند و به موضوعاتی مانند مشکلات ساختاری (که البته نمی‌دانم این مشکلات ساختاری چرا در افغانستان وجود ندارد و در اقتصاد بزرگ و دارای ساختار متنوعی از تولید کالاها و خدمات و دارای لشکری بزرگ از نیروهای تحصیل‌کرده و مسلط به دانش روز و دارای درجه‌ای قابل قبول از زیربناهای اقتصادی وجود دارد) اشاره می‌کنند. به‌طور مشخص، برخی از تحلیلگران اقتصادی کشور به تورم فشار هزینه و به افزایش نرخ ارز متاثر از وجود تحریم‌ها به عنوان عامل تورم بالای اقتصاد ایران اشاره می‌کنند.
  • چرخش پول به سمت دارایی‌های امن

    دنیای اقتصاد -علی عبدالمحمدی: یک هفته معاملاتی دیگر در بورس تهران به پایان رسید ‌و نماگرهای سهامی در این هفته، مسیر متفاوتی نسبت به یکدیگر درپیش گرفتند. در جریان معاملات هفته گذشته بازار سهام، شاخص‌کل رشد ۰.۴۸‌درصدی را ثبت کرد، اما نماگرهای هموزن و کل فرابورس با افت ۱.۱ و ۰.۷۲‌درصدی در مقیاس هفتگی همراه شدند.
  • نبض بازار زیر سایه سیاست

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: هفته گذشته، هفته متعادل و کم‌رمق دیگری برای بازار سرمایه بود. شاخص‌های اصلی بازار که سال جاری را با عزمی کم‌نظیر آغاز کرده بودند و کمر همت را برای فتح قله‌ها و سقف‌های گذشته بسته بودند، حال مجددا به وضعیت ناخوش سال گذشته که اتمسفر بازار به فضایی سرشار از نااطمینانی مبدل شده بود، بازگشتند. پس از گذشت یازده روز از آغاز موج جدیدی از تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای، بازارهای مالی همچنان در تب‌وتاب اخبار و التهابات اتفاق‌افتاده به آرامش‌خاطری ابدی دست نیافتند. بازار سرمایه نیز مانند بازارهای مالی در سراسر جهان به دلیل نااطمینانی از شعله‌ور شدن آتش جنگ در منطقه در روزهای آینده روزهای پر از شک و تردیدی را پشت‌سر می‌گذراند. در این میان طلای جهانی نیز روز گذشته برای ساعاتی از سقف ۲هزار و ۴۰۰ دلار عبور کرد. افزایش انس جهانی از هفته‌های گذشته گویای وضعیت سردرگم حال حاضر است. نفت در بازارهای جهانی مرز ۹۱دلار را درنوردیده است. همه این عوامل نشان می‌دهد که نبض بازارها زیر سایه تنش‌های بین‌المللی بسیار تندتر شده و باید دید دود شعله‌های جنگ در نهایت به چشم چه بازاری خواهد رفت.
  • یک گام تا ورود به روند صعودی

    دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان: تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه تنها یک گام دیگر با ورود به روند روبه‌رشد موردانتظار در سال‌جاری فاصله دارد. قیمت دلار در بازار آزاد مجددا با تحرکات مثبتی در انتهای هفته گذشته مواجه بود و این موضوع احتمال تثبیت نرخ اسکناس آمریکایی را در بالای محدوده ۶۰هزار‌تومان قوت می‌بخشد که در این‌صورت فاصله بیش از ۵۰‌درصدی با نرخ دلار نیما خواهد داشت.
  • سدشکن بورس در فروردین

    دنیای اقتصاد: شاخص کل بورس تهران در یازده روز معاملاتی ۱۴۰۳بازدهی بیش از ۳درصدی را به ثبت رساند. پس از افت‌های متوالی شاخص بورس در دومین هفته فروردین، معاملات روزهای اخیر تا حدودی امیدوارکننده بوده است. بااین‌حال همچنان به نظر می‌رسد تمرکز نقدینگی در معاملات بازارهای موازی و مبتنی بر هیجان این بازارها است. با وجود اینکه در هفته قبل در گروه‌هایی مانند خودرو و بانک، برخی از اخبار مثبت تحرکات مثبت راه انداخت و نقش موثری در معاملات بورس تهران داشت، اما بازار سهام همچنان تا بازگشت به مدار تعادلی فاصله چشمگیری دارد.
  • نقش فناوری در فرآیند کربن‌‌‌زدایی در معدن

    دنیای‌اقتصاد: صنعت معدن در حال استفاده از فناوری برای دستیابی به آینده‌ای پایدارتر، کارآمدتر و مقرون به صرفه است. پذیرش فناوری‌های جدید این صنعت را قادر می‌سازد تا ایمنی کارگران را بهبود بخشد، تولید را بهینه کند و اثرات زیست‌محیطی را کاهش دهد.
  • بازگشت خودرو به بورس؟

    دنیای اقتصاد: افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی در حالی با تایید و تکذیب‌های فراوان روبه‌رو است که برخی منابع از راهکاری ثانویه و موقت در شرایط کنونی برای اصلاح قیمت خودرو خبر می‌دهند. عرضه بخشی از محصولات خودروسازان در بورس کالا راهکاری میانه برای جبران زیان تولید خودرو است؛ راهکاری که سیاستگذار در تابستان۱۴۰۱ و بعد از دوران فریز قیمتی به‌کار گرفت و حالا نیز سیاستگذار بار دیگر در همان موقعیت دو سال پیش قرار گرفته است.
  • نهضت چینی‌سازی قطعات خودرو

    دنیای اقتصاد: با گذشت بیش از دو سال از برگزاری آخرین میز طرح «نهضت داخلی‌سازی قطعات خودرو» این پرسش به میان می‌آید که سرنوشت میزهای داخلی‌سازی قطعه چه شد؟ به نظر می‌رسد این نهضت دیگر در اولویت سیاستگذار نیست و این چینی‌ها هستند که به جای قطعه‌سازان داخلی، پشت میز طرح این نهضت نشسته‌اند.
  • رشد فروش BMW

    ایسنا: فروش بی‌ام‌و در سه ماه اول با رسیدن این خودروساز به نقطه‌عطف الکتریکی اندکی افزایش یافت. خودروساز آلمانی بی‌ام‌و از افزایش جزئی در فروش سه ماه اول خود خبر داد که بخشی از آن ناشی از تقاضا برای خودروهای الکتریکی بود. طبق بیانیه این شرکت، بی‌ام‌و در سه ماه اول ۵۹۴هزار و ۶۷۱ دستگاه خودرو تحویل داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۱درصد رشد داشته است. فروش خودروهای برقی در سه ماه اول سال به ۸۲هزار و ۷۰۰ دستگاه رسید که نشان‌دهنده افزایش ۲۷.۹درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. بی‌ام‌و در ماه مارس اعلام کرد که انتظار دارد هزینه‌های خود برای انتقال به مدل‌های تمام‌الکتریکی در سال ۲۰۲۴ به اوج خود برسد. طبق گزارش رویترز، این گروه انتظار دارد تحویل خودروهای تمام‌برقی و ممتاز باعث افزایش جزئی در تحویل خودرو برای سال ۲۰۲۴ شود.
  • تسلا غرامت می‌پردازد

    دنیای اقتصاد: تسلا، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی، توافق کرده است که به شاکیان پرونده سانحه رانندگی سال ۲۰۱۸ که منجر به مرگ یک مهندس شرکت اپل شد، غرامت بپردازد. به گزارش BBC، در جریان آن سانحه والتر هانگ، از مهندسان شرکت اپل، هنگامی که سوار یک خودرو تسلا مدل ایکس بود و آن را در حالت خودران قرار داده بود، با جدول کنار جاده برخورد کرد و جان باخت. در پی مرگ آقای هانگ، خانواده‌اش به دادگاه شکایت کردند و قرار بود رسیدگی به این پرونده هفته گذشته در دادگاه عالی کالیفرنیا آغاز شود. انتظار می‌رفت که آغاز این دادگاه و پوشش رسانه‌ای به جزئیات آن، تسلا را بیش از پیش در معرض قضاوت و انتقاد افکار عمومی نسبت به فناوری خودران محصولات این کارخانه قرار دهد. جزئیات توافق تسلا با خانواده آقای هانگ هنوز فاش نشده است و باید از سوی قاضی پرونده تایید شود. تسلا هنوز به درخواست بی‌بی‌سی برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده است.
  • موفقیت لوسید

    ایسنا: تولیدکننده خودروهای برقی لوسید برآوردهای تحویل سه ماه اول را پشت سر گذاشت. شرکت خودروسازی لوسید گزارش داد که تحویل سه ماه اول، بالاتر از انتظارات بازار بود، زیرا کاهش قیمت‌ها به افزایش تقاضا برای سدان‌های برقی لوکس کمک کرد. بر اساس نظرسنجی، این شرکت در سه ماه اول، ۱۹۶۷ وسیله نقلیه تحویل داده است، در‌حالی‌که برآوردها ۱۷۴۵ دستگاه بوده است. بر اساس گزارش رویترز، تحویل خوش‌بینانه لوسید نشان می‌دهد که تقاضا برای خودروهای آن پس از اینکه استارت‌آپ خودروهای الکتریکی قیمت سدان‌های پرچم‌دار ایر خود را در ماه فوریه یک تا ۱۰ درصد کاهش داد تا خریداران را جذب کند، همچنان انعطاف‌پذیر بوده است.
  • نمره مردودی زغالی‌ها

    دنیای اقتصاد -محمد‌صادق صفا: در سال گذشته بیش از ۸.۵میلیون تن زغال سنگ در جهان مورد استفاده قرار گرفته است و مشکلات زیست‌محیطی پیش‌آمده باعث شده که سازمان جهانی انرژی در جهت کاهش استفاده از زغال سنگ در جهان تلاش کند. پس از انتشار سند NET ZERO EMISSIONS (انتشار کربن خالص صفر) هدف‌گذاری این سازمان کاهش ۹۰درصدی استفاده از زغال سنگ تا چشم‌انداز سال ۲۰۵۰ است؛ این در حالی است که آمارهای جهانی خصوصا پس از جنگ اوکراین حاکی از افزایش استفاده از زغال سنگ، در اروپا و دیگر کشور‌های جهان است. گزارش‌های سازمان جهانی انرژی (IEA) بیانگر این نکته است که تقاضای جهانی زغال سنگ طی یک دوره ۳ساله، ۲.۳درصد تا سال ۲۰۲۶ کاهش می‌یابد. مهم‌ترین دلیل این کاهش را می‌توان افزایش عمده ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر از سال۲۰۲۳ لغایت ۲۰۲۶ دانست.
  • چالش‌های کشتیرانی سبز

    دنیای‌اقتصاد: صنعت دریانوردی در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده‌است؛ انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط کشتی‌ها و فرسوده‌بودن ناوگان حمل‌ونقل دریایی از جمله مواردی است که این صنعت را با چالش مواجه کرده است. با توجه به اینکه کماکان بخش قابل‌توجهی از تجارت از مسیرهای دریایی انجام می‌شود، در صورت عدم‌اتخاذ تدابیر مناسب، مشکلات این صنعت تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر حجم تجارت در سال‌های آتی خواهد داشت. به دلیل اهمیت این موضوع، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در یک گزارش پژوهشی، چالش‌های صنعت دریانوردی در دهه‌های آتی را موردتحلیل قرارداده و راهکارهای لازم برای افزایش تاب‌آوری این صنعت در شرایط بحرانی و زیرساخت‌های مورد‌نیاز برای گذار به سمت انرژی‌های پاک‌تر را بررسی کرده است.
  • تامین مالی ارزی طرح‌های وزارت نفت با همکاری بانک‌مرکزی

    وزیر نفت اعلام کرد که با توجه به منابع ارزی مناسب، تامین مالی ارزی طرح‌های وزارت نفت با همکاری بانک‌مرکزی در دستور کار قرار می‌گیرد. به گزارش «شانا»، جواد اوجی در این‌باره گفت: به‌دلیل منابع ارزی مناسب، با همکاری بانک‌مرکزی تامین مالی ارزی طرح‌های وزارت نفت در دستور کار قرار می‌گیرد و محدودیتی در ارز نداریم. در همین حال سید‌احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز درباره موفقیت‌های بانک‌مرکزی گفت: سه عامل نرخ رشد نقدینگی، تراز تجاری و نرخ رشد اقتصادی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر نرخ ارز بوده و آمارها حاکی از اوضاع مناسب این عوامل بنیادی طی سال‌۱۴۰۲ است. وی افزود: افزون بر کاهش نرخ رشد ‎نقدینگی از کانال ۴۲‌درصد در مهرماه ۱۴۰۰ به کانال ۲۴‌درصد در پایان اسفند ۱۴۰۲، رشد متغیر مهم ‎پایه‌پولی نیز از ۴۵‌درصد ابتدای سال‌۱۴۰۲ با۱۵.۴درصد کاهش به ۲۹.۶درصد در بهمن‌‌‌‌ماه همین سال‌رسید. بانک‌مرکزی برای امسال، نرخ رشد نقدینگی را به‌‌‌‌طور میانگین ۲۳‌درصد با امکان تغییر در یک بازه مثبت و منفی ۲‌درصد و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص قیمت مصرف‌کننده در پایان سال‌را نیز در کانال ۲۰‌درصد هدف‌گذاری کرده است. موفقیت در مهار تورم در سطوح پایین و پایدار از مهم‌ترین الزام‌‌‌‌های موضوع هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های تولیدی و مولد است.
  • استفاده از توان داخلی‌‌‌‌ها در طرح‌های توسعه‌‌‌‌ای

    مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با بیان اینکه این شرکت پارسال به همه تعهدهای خود در بخش تولید، توسعه و ذخیره‌سازی گاز عمل کرد، گفت: این شرکت آمادگی خود را برای همکاری با بخش‌خصوصی به‌منظور سرمایه‌گذاری در طرح و پروژه‌های شرکت اعلام می‌کند. به گزارش «شانا» به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مهدی حیدری در دومین نشست راهبردی سالانه مدیران ارشد این شرکت، با تشکر از همکاران ستادی و شرکت‌های تابعه بهره‌‌‌‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، شرق و غرب در انجام تعهدهای تولید تکلیفی با هدف تامین سوخت زمستانی و رکوردشکنی در مقوله ذخیره‌سازی گاز طبیعی اظهار کرد: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران طی پارسال با وجود نیروی انسانی خلاق و متعهد خود در ستاد و شرکت‌های تابعه و مناطق عملیاتی توانست به همه تعهدهای خود در بخش تولید، توسعه و ذخیره‌سازی گاز طبیعی عمل کند و کارنامه موفقی از خود برجای گذارد. وی افزود: خداوند را به جهت این انجام وظیفه و تعهد سپاسگزاریم و در سال‌نو نیز با تعهد و روحیه همبستگی سازمانی می‌توانیم برای تحقق اهداف و چشم‌‌‌‌اندازهای ترسیم‌شده، با شتاب دوچندان همسو با جهش تولید گام برداریم.
  • آغاز ساخت خط لوله واردات گاز از ایران

    اسلام‌‌‌‌آباد ساخت بخش پاکستانی خط لوله واردات گاز طبیعی از ایران را پس از ۱۰ سال‌وقفه آغاز کرد. به گزارش «شانا» به نقل از جیو نیوز، پاکستان با موافقت کمیته انرژی دولت این کشور ساخت خط لوله انتقال گاز طبیعی از ایران را پس از ۱۰سال‌وقفه آغاز کرد. پاکستان همچنین درنظر دارد روند نقشه‌‌‌‌برداری و طراحی مهندسی مربوط به ساخت ۸۰ کیلومتر از این خط لوله گازی تا مرز ایران را‌باردیگر بررسی کند. یک منبع آگاه در وزارت انرژی پاکستان گفت: وزارت نفت در بودجه ‌سال‌مالی جاری مبلغ قابل‌توجهی را برای این پروژه درخواست خواهد کرد. هزینه اجرای این پروژه حدود ۴۴‌میلیارد روپیه پاکستانی برآورد شده‌است و روند تکمیل آن دو سال ‌زمان می‌برد. پاکستان درنظر دارد این پروژه خط لوله گاز را در دو فاز‌تکمیل کند و بر این اساس قرار است در فاز‌نخست ۸۱ کیلومتر از این خط لوله را از بندر گوادر تا خاک ایران احداث کند که در مراحل بعد به نوابشاه متصل می‌شود.
  • رویداد رونمایی از سومین گزارش مدیران عامل

    رویداد رونمایی از سومین گزارش مدیران عامل، با هدف انعکاس رویکردها و دغدغه‌‌‌های مدیران عامل در جهت تاثیرگذاری بر سیاستگذاری‌‌‌ها و تصمیم‌گیری‌‌‌ها در سطح بنگاه و حاکمیت، توسط شرکت مشاوره مدیریت ایلیا برگزار می‌‌‌شود.
  • ظرفیت‏‏‌های ایران اکسپو برای تولید

    دنیای‌اقتصاد: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو)، این نمایشگاه را فرصت مناسبی برای افزایش صادرات کشور و دستیابی به اهداف توسعه صادرات غیرنفتی عنوان کرد. اکسپو ۲۰۲۴ در حالی طی روزهای آینده آغاز به کار می‌کند که برآوردها حاکی از حضور بیش از ۲۵۰۰ تاجر و بازرگان از بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در این نمایشگاه و حضور هیات‌‌‌های تجاری در سطحی بالاتر نسبت به اکسپوی ۲۰۲۳ است. مسوولان برگزاری اکسپو استقبال از ششمین نمایشگاه توانمندی‌‌‌های صادراتی ایران را در مقایسه با سال گذشته پررنگ‌‌‌تر می‌‌‌دانند و این نمایشگاه را فتح بابی برای بازارهای جدید و رونق صادرات عنوان می‌کنند. نمایش پتانسیل‌‌‌های صادراتی بنگاه‎های ایرانی در این نمایشگاه همچنین فرصت مناسبی برای رونق تولید و تحقق شعار سال در صورت بهره‌‌‌برداری درست از فرصت‌‌‌ها فراهم خواهد کرد.
  • چگونگی تحقق شعار سال

    مجتبی برزگری / مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت دخانیات ایران
    سالیان مدیدی است که رهبر انقلاب اسلامی، در ترسیم قطب‌‌‌نمای سیاست‌‌‌های کشور، توجه و اهتمام ویژه‌‌‌ای به مسائل اقتصادی دارند و می‌‌‌کوشند تا با نام‌گذاری سال‌ها بر مدار اقتصاد و تولید، به بسیج منابع و امکانات کشور سویه هدفمندی ببخشند. طبعا این نام‌گذاری از سوی عالی‌ترین رکن نظام از پشتوانه فکری و مطالعاتی مبتنی بر نیازسنجی‌‌‌های مراکز علمی کشور برخوردار بوده و توجهات پردامنه‌ای را در ساختار تصمیم‌‌‌سازی‌‌‌‌های راهبردی کشور به خود معطوف می‌‌‌سازد.
  • زیان تولید‌‌‌کنندگان تایر با قیمت دستوری

    دنیای‌اقتصاد: انجمن صنفی صنعت تایر با ارسال نامه‌ای به دکتر علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت که به امضای جمعی از تولیدکنندگان تایر رسیده است خواستار افزایش منصفانه قیمت عرضه تایرهای باری و اتوبوسی شدند.
  • وزن سیاستگذار در مدیریت بازار پول بیشتر شد

    ایبنا: یک استاد اقتصاد گفت: در قانون جدید، وزن بانک مرکزی در مدیریت بازار پول بیشتر شده است. حسن حیدری، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: خوشبختانه ما شاهد افزایش اختیارات بانک مرکزی هستیم؛ اما باید توجه کرد این مقدار از افزایش اختیارات کم است و باید بیشتر شود؛ چون با افزایش اختیارات بانک مرکزی انتظارات برای بهبود شرایط اقتصادی بیشتر می‌شود. این کارشناس اقتصادی بیان کرد: شورای پول و اعتبار ترکیب خوبی نداشت. به عبارت دیگر ترکیب شورای پول و اعتبار بیشتر شبیه شورای وزرای دولت بود؛ چون در این شورا هر وزیر از وزارتخانه خود و از زیرمجموعه‌هایش حمایت می‌کرد.
  • تیم منتخب ستارگان در بیمارسـتان!

    دنیای اقتصاد: البته که مصدومیت، بخشی از ذات فوتبال است و این روند هرگز متوقف نخواهد شد. با این حال در فصل فوتبالی جاری که هفته‌های پایانی‌اش را پشت سر می‌گذارد، نرخ و شدت این آسیب‌دیدگی‌ها بیش از هر زمان دیگری شده است. کلی بازیکن داشته‌ایم که از نواحی مختلف آسیب دیده‌اند و در بازه‌های زمانی گوناگون ادامه فصل را از دست داده‌اند. در برخی موارد شاید برگزاری جام ملت‌های آسیا در میانه‌های فصل هم به فرسودگی بازیکنان و تشدید این ماجرا کمک کرده باشد. به همین بهانه تیم منتخب مصدومان فصل را برگزیده‌ایم که با سیستم ۱-۶-۳ آرایش شده است.
  • دندانپزشکی به سبک ایتالیایی

    دنياي اقتصاد: طبیعتا میزان حساسیت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با لیگ اروپا قابل مقایسه نیست، اما این هفته در هر دو تورنمنت آن‌قدر تیم‌های بزرگ به میدان رفتند و بازی‌های جذابی انجام شد که گریزی به هر دو رقابت خالی از لطف نیست.
  • کاش نمایش نبوده باشد!

    ورزش‌مديا: جنگ و جدل‌های داخلی استقلال و به‌طور مشخص درگیری‌های کلامی بی‌پایان جواد نکونام با علی خطیر باعث شده برخی مسائل در مورد این باشگاه رو به فراموشی برود. به‌طور نمونه می‌توان به داستان عقد تفاهم‌نامه برای احداث ورزشگاه اختصاصی استقلال اشاره کرد. حدود سه ماه‌ونیم پیش یک گروه از شرق آسیا به تهران سفر کردند و در حضور کلی عکاس و خبرنگار، با آبی‌ها برای ساخت یک ورزشگاه به توافق رسیدند؛ پروژه‌ای که غیر از استادیوم اصلی، شامل دو زمین تمرین و هتل و سایر داستان‌ها می‌شد و می‌گفتند حدود ۵۰۰ میلیون دلار هزینه‌اش است. خیلی خوشحال می‌شویم اگر مدیران استقلال توضیح بدهند این طرح هم‌اکنون در چه مرحله‌ای به سر می‌برد؟ عربستانی‌ها ورزشگاه جدید الهلال را تقریبا سه ماهه ساختند؛ البته که ما چنین توقعی نداریم، فقط خدای ناکرده نگرانیم پای نمایش و شوآف وسط بوده باشد.
  • طلای یزدانی در وزن غیرالمپیکی

    دنياي اقتصاد: رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا در بیشکک قرقیزستان درحال برگزاری است و ملی‌پوشان ایران تاکنون نتایج خوبی کسب کرده‌اند. تا پیش از مسابقات دیروز، کاروان کشورمان ۳ مدال طلا و یک برنز به دست آورده و شانس کسب ۳ برنز دیگر و همچنین ۲ طلا در اوزان ۹۲ و ۱۲۵ کیلوگرم هم توسط امیرحسین فیروزپور و امیرحسین زارع در روز دوم وجود داشت. روز نخست این رقابت‌ها با سه طلای رحمان عموزاد، امیرمحمد یزدانی و محمد نخودی و برنز محمدحسین محمدیان در ۵ وزن به پایان رسید. نکته قابل‌توجه روز نخست، حضور امیرمحمد یزدانی در وزنی غیرالمپیکی بود. نایب قهرمان جهان در چرخه انتخابی تیم ملی در سال ۲۰۲۴ خودش را در وزن المپیکی ۷۴ کیلوگرم محک زد که با شکست مقابل عادل پناهیان به عنوان پنجمی رسید و بار دیگر در وزن ۷۰ کیلوگرم به اردوی تیم ملی دعوت شد.
  • دستگیری تماشاچی شلاق‌زن!

    دنياي اقتصاد: پس از پایان بازی الهلال و الاتحاد در فینال سوپرکاپ عربستان که با برتری ۴بریک الهلال به پایان رسید، عبدالرزاق حمدالله، مهاجم ۳۳ ساله مراکشی الاتحاد که مورد توهین یکی از هواداران خودی قرار گرفته بود، به سکوها نزدیک شد و از آنجا شروع به فحاشی کرد و روی یکی از تماشاگران آب ریخت. در پاسخ به این حرکت، هواداری با لباس سنتی عربی، بلافاصله به شکل عجیبی یک شلاق بیرون آورد و با آن دو ضربه به زننده تک گل الاتحاد در این بازی وارد کرد! پس از این اتفاق بازیکنان و سایر اعضای الاتحاد سعی کردند برای درگیری با آن هوادار متخلف و حمایت از هم‌تیمی خود از روی سکو بالا بروند، اما عوامل ورزشگاه وارد عمل شدند تا اینکه خبر رسید پلیس ابوظبی فرد مورد نظر را دستگیر کرده است.
  • دو سناریوی متفاوت برای لندتک‌ها در ۱۴۰۳

    دنیای اقتصاد: لندتک‌‌‌ها در سال گذشته دو اتفاق مثبت و منفی را تجربه کردند؛ رشد تعداد کاربران و انتشار دستورالعملی از سوی رگولاتور. طبق گزارش‌‌‌ها کاربران لندتک‌‌‌ها در نیمه اول سال گذشته تقریبا پنج‌‌‌برابر شدند و فعالان این حوزه نیز از ۱۴۰۲ به‌‌‌عنوان سال رشد صنعت لندتک یاد می‌کنند.
  • مهلت آمریکا برای واگذاری تیک‌تاک تمدید می‌شود

    ايسنا: رئیس کمیته تجاری سنای آمریکا روز چهارشنبه گفت قانون‌گذاران ممکن است مهلت پیشنهادی برای وادار کردن شرکت بایت‌دنس برای واگذاری تیک‌تاک را تا یک سال تمدید کنند. مجلس نمایندگان آمریکا در ۱۳ مارس، با ۳۵۲ رای موافق در برابر ۶۵ رای مخالف، تصویب کرد به بایت‌دنس تا حدود ۶ ماه فرصت دهد تا دارایی‌های این اپلیکیشن ویدئویی کوتاه در آمریکا را واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت مواجه می‌شود. ماریا کانتول، رئیس کمیته تجاری سنا گفت: «حدس من این است که این ایده، مولفه خوبی برای تضمین موفقیت خواهد بود. ما با همکارانمان مشغول صحبت هستیم.»
  • بازار جهانی رایانه از رکود خارج شد

    ايسنا: فروش جهانی رایانه‌های شخصی پس از دو سال کاهش، سرانجام در سه ماهه نخست سال میلادی جاری به رشد بازگشت. داده‌های مقدماتی شرکت تحقیق بازار آی‌دی‌سی نشان داد فروش جهانی رایانه‌های شخصی در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۵ درصد رشد کرد و ۵۹.۸ میلیون دستگاه فروخته شد.
  • آزمایش فیلتر جدید در اینستاگرام برای حفاظت از نوجوانان

    ايسنا: اینستاگرام برای حفاظت از نوجوانان و جلوگیری از دسترسی کلاهبرداران احتمالی به آنها، ویژگی‌هایی را آزمایش می‌کند که پیام‌های حاوی برهنگی را محو می‌کند. این غول فناوری به دلیل ادعاهایی مبنی بر اعتیاد‌آور بودن اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی این شرکت و دامن زدن آنها به مشکلات سلامت روان کاربران جوان، در آمریکا و اروپا تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد و ویژگی‌های جدیدی را برای رفع نگرانی‌ها نسبت به محتوای مضر در پلتفرم‌های اینستاگرام و فیس‌بوک آزمایش می‌کند.
  • تعهد اپراتورها برای پوشش نسل پنجم تلفن همراه تا پایان ۱۴۰۳

    مهر: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که بدون فیبرنوری، نسل پنجم امکان‌پذیر نیست؛ چرا که باید تمام دکل‌های BTS و سلول‌های کوچک از طریق فیبر نوری متصل شوند. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به لزوم اجرای پروژه فیبرنوری برای راه‌اندازی نسل پنجم تلفن همراه در کشور گفت: «بدون فیبرنوری، نسل پنجم امکان‌پذیر نیست، چرا که باید تمام دکل‌های BTS و سلول‌های کوچک از طریق فیبر نوری متصل شوند و لازمه آن این است که فیبرنوری در همه جای شهر، توسعه‌یافته باشد.»
  • کاهش ترافیک اینترنت در سه کشور به دلیل خورشید گرفتگی

    مهر: داده‌های موسسه کلاد فلر نشان می‌دهد که خورشیدگرفتگی به کاهش ترافیک اینترنت در آمریکا، کانادا و مکزیک منجر شده است. به گزارش کاپاسیتی مدیا، اطلاعات نشان می‌دهد که طی رویداد خورشیدگرفتگی، ترافیک ارائه شده ۸ درصد و تقاضا برای ترافیک ۱۲ درصد در مقایسه با هفته قبل کاهش یافته است.
  • ارائه اینترنت پرسرعت استارلینک برای فضانوردان ایستگاه فضایی

    مهر: قرار است نخستین ایستگاه فضایی خصوصی با پایانه لیزری استارلینک به مدار زمین ارسال شود تا اینترنت پرسرعت و با تاخیر اندک را برای خدمه این ایستگاه فراهم کند.
  • هشدار اپل به کاربران آی‌فون درباره حملات جاسوس‌افزاری

    ایسنا: اپل به کاربرانش در هند و ۹۱ کشور دیگر نسبت به حمله جاسوس‌افزار مزدور هشدار داد. این شرکت در ایمیلی به کاربران در معرض تهدید، اعلام کرد متوجه شده است نفوذگران تلاش کرده‌اند به گوشی‌های آی‌فون رخنه کنند. طبق ایمیل اپل، حملات جاسوس‌افزار مزدور به ندرت اتفاق می‌افتند، اما بسیار پیشرفته‌تر از بدافزارهای معمولی هستند. اپل هشدار تهدید را از سال ۲۰۲۱ به دفعات برای کاربران آی‌فون ارسال کرده و تا این تاریخ، به کاربران در بیش از ۱۵۰ کشور هشدار داده است.
  • دستگاه‏‏‌های کارت‏‏‌خوان اندرویدی بازار خرده‏‏‌فروشی را تغییر می‏‏‌دهند

    شاید کسی فکرش را هم نمی‌‌‌کرد که در زمان همه‌گیری ویروس کووید، این بیماری چطور رفتار بازارها را تغییر خواهد داد و باعث شکل‌‌‌گیری بازارهای نوظهوری در دنیا خواهد شد. یکی از اتفاقات پساکرونا در دنیا، شکل‌‌‌گیری مجدد بازارهای حضوری و خرید در پاساژها و مغازه‌‌‌ها بود. بازارهایی که این بار با سرمنشایی از دنیای آنلاین شکل گرفتند و پیش‌بینی‌‌‌ها درباره مهاجرت بازارهای آفلاین به آنلاین را با چالش روبه‌رو کردند.
  • خروج ابر آروان از تحریم‌‌‌های اتحادیه اروپا امیدوارکننده است

    دنیای‌اقتصاد: هفته گذشته نام شرکت ابر آروان بعد از ارائه مستندات فنی و حقوقی به دیوان دادگستری اروپا، از فهرست تحریم‌‌‌های اتحادیه اروپا حذف شد. این شرکت که از آبان سال ۱۴۰۱ در فهرست تحریم اتحادیه اروپا قرار داشت، پیش از آن توسط دولت‌‌‌های استرالیا و بریتانیا هم تحریم شده بود. حالا بسیاری از فعالان استارت‌آپی کشور این اتفاق را نقطه امیدی برای این اکوسیستم می‌‌‌دانند. در همین راستا انجمن تجارت الکترونیک تهران بیانیه‌‌‌ای منتشر کرده که به شرح زیر است:
  • کشمکش اسنپ و تپسی در شورای رقابت

    دنیای‌اقتصاد: در اواسط هفته‌‌‌ای که گذشت شرکت اسنپ از تبرئه شدن در تمام موارد مورد شکایت تپسی خبر داد. تپسی اما در ادامه تاکید کرد که اسنپ تنها در شکایت دوم درباره استفاده از‌هزار سیم‌‌‌کارت جعلی تبرئه شده و شکایت اول تپسی به شورای رقابت درباره ضدرقابتی بودن با رای قطعی به نفع تپسی همراه بوده است.
  • جذب سرمایه ۱۰ میلیاردی برای شیپور

    دنیای‌اقتصاد: شیپور از دور جدید جذب سرمایه خود خبر داد. صورت‌های مالی منتشر شده از سوی شرکت نواندیشان «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که این شرکت در نیمه دوم سال گذشته، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان در شیپور (شرکت نت تجارت اهورا) سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت نواندیشان «دنیای‌اقتصاد» در ازای این مبلغ، یک‌درصد از سهام شیپور را دریافت کرده است. این به معنای آن است که ارزش‌‌‌گذاری پسینی شیپور پس از جذب این سرمایه، به‌ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
  • انقلاب لیزری در کشاورزی

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: در دو دهه اخیر سرعت عبور از روش‌های فرسوده و قدیمی و استفاده از فناوری‌های نوین به شدت افزایش یافته و این مساله در کنار بهره‌وری بالاتر در حوزه تولید به کاهش قابل‌توجه هزینه‌ها نیز منجر شده است. استفاده از لیزر در حوزه‌های مختلف از پزشکی گرفته تا صنعت و کشاورزی از این قبیل فناوری‌هاست که در سال‌های اخیر در ایران نیز مرسوم شده و موفقیت‌های قابل‌توجهی را نیز به همراه داشته است. استفاده از این فناوری در حوزه صنعتی و کشاورزی نتایج مثبت بسیاری به همراه دارد که بی‌نیاز شدن کشور از تکنولوژی‌های وارداتی که به دلایلی مانند تحریم‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است یکی از این نتایج است. کاهش هزینه مواد اولیه، سازگاری با محیط‌زیست، آسان بودن استفاده از فناوری لیزر در مقایسه با سایر روش‌ها، تنوع کاربری، خدمات پس از فروش داخلی و... همگی از مزایای استفاده از این روش در مقایسه با روش‌های سنتی است.
  • دردسرهای ۲۷ سامانه برای تولیدکنندگان مواد غذایی

    عضو هیات مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ایران از موازی کاری ۲۷ سامانه برای تولیدکنندگان انتقاد کرد. به گزارش روابط عمومی تشکل های صنایع غذایی و کشاورزی ایران؛ حسن گرجی ، مدیر عامل هلدینگ شرکت صنایع غذایی شهدین گام در نخستین جلسه کارگروه همکاری دولت با تشکل مردم‌نهاد فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ایران با بیان اینکه این همه موازی کاری برای جهش تولید است یا سردرگمی کارآفرینان و تولید کنندکان که هر روزه با سامانه های متعدد که همانند ترمز سد راه تولید و اشتغال شده‌اند باید دست و پنجه‌نرم کنند تصریح کرد: کجای دنیا سراغ دارید که یک تولید کننده در راه تحقق اهداف خود با سرمایه گذاری هنگفت باید با سامانه های متعدد سروکار داشته باشد .وی با بیان اینکه به جای تجمیع سامانه ها، هر روز سامانه‌ها همانند مزرعه بی حاصل در زاد‌و ولد هستند افزود : این نتیجه بیماری عدم اعتماد وهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی است که هر کدام می‌گویند ما حق هستیم . ولی ما هنوز نفهمیدیم کدام درست می‌گویند .
  • حداقل ۸۰۰‌هزار تن برنج قبل از دوره ممنوعیت باید وارد شود

    دنیای‌اقتصاد: بر اساس تجربه سنوات قبل با احتساب سرانه مصرف ۴۲ کیلو برنج به ازای هر نفر، سالانه ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰‌هزار تن برنج موردنیاز کشور است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسیح کشاورز دبیرانجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان برنج با اعلام این خبر گفت: با توجه به آنکه آمار به‌روز نیست، درخواست ما به‌روزرسانی آمار سرانه مصرف برنج برمبنای دهک‌های اقتصادی و تفکیک مصرف برنج ایرانی و خارجی است، اما به دلیل آنکه اعتبار بالایی نیاز دارد، امسال امکان‌سنجی آن را انجام دادیم، امیدواریم امسال به این اعداد و ارقام برسیم تا کشور از آن استفاده کند.
  • صادرات زعفران به ۲۱۶ تن رسید

    دنیای‌اقتصاد: بر اساس آمار گمرک در ۱۲ ماه سال گذشته ۲۱۶ تن زعفران صادر شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵‌درصد کاهش را نشان می‌دهد. غلامرضا میری نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با بیان این مطالب از افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت زعفران نسبت به ایام پایانی سال خبر داد و گفت: قیمت کنونی هرکیلو زعفران دسته ۷۴ میلیون تومان، پوشال ۹۳ تا ۹۴ میلیون تومان، سرگل ۹۶ تا ۹۷ میلیون تومان و نگین ۹۸ تا ۱۰۸ میلیون تومان است. به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که قیمت زعفران در همین محدوده باقی بماند، هرچند قیمت‌های فعلی برای کشاورزان هم مقرون به صرفه است. میری درباره آخرین وضعیت صادرات طلای سرخ افزود: بنابر آمار در ۱۲ ماهه سال گذشته ۲۱۶ تن زعفران صادر شد که نسبت به سال ۱۴۰۱، رقمی معادل ۵‌درصد کاهش داشته است. نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه رونق صادرات با رفع موانع صادرکنندگان تحقق می‌یابد، گفت: پیگیری‌ها برای رفع موانع صادراتی همچنان ادامه دارد، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم. در حالی که استمرار این روند تنها منجر به رونق قاچاق می‌شود.
  • جزئیات راهکارهای استرداد مالیات ارزش افزوده صادرات

    دنیای‌اقتصاد: محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به دیدار جمعی از صادرکنندگان و مسوولان ارشد سازمان امور مالیاتی، جزئیات راهکار استرداد مالیات ارزش افزوده صادرکنندگان را تشریح و اعلام کرد که بر اساس حکم دیوان عدالت اداری، سازمان امور مالیاتی مکلف است طلب مؤدیان را با مالیات پرداختی آنها تهاتر کند. به گزارش «ایسنا»، محمد لاهوتی با اشاره به اینکه این جزئیات در دیدار اخیر جمعی از صادرکنندگان با مسوولان ارشد سازمان امور مالیاتی مطرح شده است، تاکید کرد این سازمان همچنین مکلف است طلب مؤدیان را با بدهی آنها تهاتر کند. در این جلسه مسوولان این سازمان اعلام کردند که هر یک از صادرکنندگان ترتیبی اتخاذ کنند تا در زمان تسلیم اظهارنامه فقط یکی از گزینه‌‌‌های «استرداد» یا «انتقال به دوره بعد» را انتخاب کنند و در صورت انتخاب گزینه «استرداد مالیات ارزش افزوده» از ثبت گزینه «انتقال اعتبار از دوره قبل» خودداری کنند. همچنین بر اساس اعلام مقامات سازمان امور مالیاتی اطلاعات هر دوره مالیاتی تنها تا قبل از شروع دوره بعد قابلیت ویرایش خواهد داشت. لاهوتی تاکید کرد که بر اساس حکم دیوان عدالت اداری سازمان امور مالیاتی مکلف به تهاتر طلب مؤدیان با مالیات پرداختی آنهاست و این حکم برای تمامی ادارات مالیاتی لازم‌‌‌الاجرا بوده و صادرکنندگان می‌توانند طلب خود را با بدهی خود تهاتر کنند.
  • مردم، ۷۰‌درصد کمتر از سال قبل زولبیا و بامیه خریدند

    دنیای‌اقتصاد: وضعیت کاسبی صنف دارندگان قنادی، شیرینی‌‌‌فروشی و کافه‌‌‌قنادی به‌‌‌حدی بود که تاثیر قابل‌توجه آن را در خرید مردم می‌توان مشاهده کرد. مصادف‌‌‌شدن ماه رمضان و عید نوروز و همزمان اوضاع نابسامان معیشت که نشات‌‌‌گرفته از شرایط دشوار اقتصادی است هم مزید بر علت شده و اوضاع بسیار بدی را برای واحدهای این صنف رقم زد. به گزارش آگروفودنیوز، علی بهره‌‌‌مند، رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی‌‌‌فروشی و کافه‌‌‌قنادی، دو عامل مذکور یعنی وضعیت اقتصادی و این همزمانی فصل رونق فروش شیرینی و ماه رمضان را عواملی می‌‌‌داند که متاسفانه اوضاع نامناسبی از کسب و کار را برای همکاران او به‌‌‌وجود آوردند.
  • هیچ بزرگ

    دنیای اقتصاد -کامیار صلواتی: داستان طرح‌ها و پروژه‌های ناتمام در ایران از دوره باستان تا دوران مدرن، قصه پرغصه‌ای است که یک دلیل عمده داشته است؛ سرنگونی حکومت‌ها و دگرگونی سیاست‌ها. کالیستنس، مورخ همراه اسکندر گفته است اگر اسکندر به ایران حمله نمی‌کرد این کشور از حیث تمدن شهری و معماری، و به‌دنبال آن فرهنگ و فلسفه، از یونان و روم جلو می‌افتاد. در مجلس اول مشروطه نیز ده‌ها طرح صنعتی و مدرن تصویب شد که با سقوط آن مجلس و بازگشت استبداد، تنها برخی از آنها مانند کارخانه نخ‌ریسی و فلزکاری صنیع الدوله –که خود رئیس مجلس اول مشروطه بود – به مرحله احداث رسید و مابقی طرح‌ها معلق ماند. جلوتر که بیاییم در دوره‌های پهلوی اول و دوم و نیز دوران جمهوری اسلامی، صدها پروژه مهم که اغلب به‌صورت مشارکت با شرکای خارجی بوده به دلایل دیپلماتیک و برخی ملاحظات و مسائل دیگر، از جمله تحریم‌ها، ناتمام مانده یا کلا به بوته فراموشی سپرده شده است. در این سلسله گزارش‌ها تلاش می‌کنیم پروژه‌ها و طرح‌های شهری و صنعتی ناتمام در کشور را با توجه به مقالات و اسناد، بازخوانی کنیم.
  • روزهای داغ «افعی تهران»

    دنیای اقتصاد-گروه فرهنگ‌و هنر: یک ماه از آغاز پخش سریال «افعی تهران»، ساخته سامان مقدم، در شبکه نمایش خانگی می‌گذرد و این مجموعه در این مدت توانسته طیف وسیعی از مخاطبان را با خود همراه کند. نکته جالب این است که «افعی تهران» حتی مورد توجه مخاطبان و منتقدان سخت‌گیر هم قرار گرفته است. سامان مقدم از آن دسته کارگردانانی است که بی‌حاشیه و دور از هیاهو کار می‌کنند و قواعد تولید سرگرمی را خوب آموخته‌اند. اما «افعی تهران» یک روی دیگر سامان مقدم در عرصه فیلم‌سازی را به نمایش می‌گذارد و به نظر می‌رسد او با تولید اثری چندلایه و قصه‌گو توانسته چند گام به جلو حرکت کند. البته در این موفقیت نمی‌توان نقش پیمان معادی به عنوان نویسنده اثر را نادیده گرفت. این دو پیش‌تر در فیلم «کافه ستاره» با هم همکاری موفقی داشتند و به صورت اپیزودیک داستان زندگی سه زن در یکی از محله‌های قدیمی تهران را روایت کرده بودند که بسیار مورد توجه قرار گرفت.
  • درگذشت ترانه‌سرای «ایران، ایران، ایران »

    دنیای اقتصاد: افشین سرفراز، شاعر و ترانه‌سرای اثر خاطره‌انگیز «ایران، ایران، ‌ایران»، در ۶۴سالگی درگذشت. زنده‌یاد سرفراز علاوه بر ویراستاری کتاب، در نوشتن فیلم‌نامه برخی فیلم‌های سینمایی چون «کلید ازدواج» نیز همکاری داشت. او همچنین در تولید آلبوم‌های «روزهای کودکی» به خوانندگی حسین زمان، «انتظار» با صدای مسعود خادم و «تنهایی» به خوانندگی سعید شهروز به عنوان ترانه‌سرا مشارکت داشت، اما مهم‌ترین اثر او که به یادها مانده به سرایش متن «ایران، ایران، ایران» یا «الله‌الله» در سن هجده‌سالگی بازمی‌گردد که از نخستین سرودهای اول انقلاب ۱۳۵۷محسوب می‌شود. این اثر با صدای رضا رویگری و آهنگسازی فریدون خشنود پیش از پیروزی انقلاب تهیه شده بود. از این شاعر چندین کتاب به چاپ رسیده که از میان آنها می‌توان به «آهن»، «مثل شب در باران» و «به زبان سکوت» اشاره کرد. این شاعر برادر اردلان سرفراز، ترانه‌سرای نام‌آشنای ایران، بود و در سال‌های اخیر به عنوان وکیل برادرش علیه خوانندگانی که اشعار او را بدون اجازه بازخوانی کرده بودند در محاکم قضایی حضور پیدا می‌کرد. کتاب «به زبان سکوت» به انتخاب اردلان سرفراز تدوین و منتشر شده است
  • نمایش«طربنامه طهرونیها» در تماشاخانه سیمرغ

    دنیای اقتصاد: نمایش «طربنامه طهرونیها» اثری از مرجان یزدانی در بنیاد بیدل دهلوی روی صحنه است. در خلاصه داستان این اثر نمایشی به نویسندگی مشترک مژگان و مرجان یزدانی آمده است: «پسر عذراخانم به اجباری رفته و عذراخانم آش پشت‌پا براش پخته و همسایه‌ها را مهمان کرده. در بین صحبت‌ها سکینه که نازاست از زندگی‌اش شکوه می‌کند.اشرف پیشنهاد می‌دهد دعا بگیرد، سکینه قبول می‌کند و پای دعانویس به مهمانی باز می‌شود.» مرجان مصطفوی، سودابه شریفی، ریحانه فطرس، آیدا نصرتی، مهسا چهاردولی، صدف کریمی‌نسب، ساناز مجیدی، پیمان حسینی، فاطمه ذوالفقاری، غزاله باب زرتابی و حمیدرضا دولت‌آبادی بازیگران این اثر هستند. علاقه‌مندان به تماشای «طربنامه طهرونیها» تا ۷ اردیبهشت فرصت دارند هر روز ساعت ۱۹ به تماشاخانه سیمرغ بنیاد دهلوی به نشانی میدان هفت‌تیر، خیابان مفتح جنوبى، روبه‌روى ورزشگاه شیرودى، خیابان ممیز (اردلان سابق)، پلاک ۲۵ مراجعه کنند.
  • کنزو تانگه و متابولیسم ساختمان

    دنیای‌اقتصاد: کنزو تانگه، معمار بزرگ ژاپنی و برنده جایزه پریتزکر، درباره معماری ایرانی گفته است: «باید سنت را با خلق روش زندگی نو برای جامعه معاصر گسترش دهیم. شما ایرانی‌ها در گذشته فرهنگ عظیمی داشته‌اید؛ در ۲۵۰۰سال پیش. اکنون دوره جدیدی دارید. شاید بتوانید شیوه زندگی کامل معاصری برای جامعه و تمدن فعلی بیافرینید، سپس می‌توانید سنتی خلق کنید.
  • الگوی دوگانه عملکرد بورس انرژی

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: راه‌اندازی تالار برق سبز، پذیرش گواهی صرفه‌جویی انرژی برق و گاز، طراحی ابزارهای مالی جدید و رشد ارزش معاملات از جمله دستاوردهای بورس انرژی ظرف سال‌گذشته بود؛ البته اهداف تعریف‌شده برای بورس انرژی در سال‌گذشته بیش از دستاوردهای ذکرشده بود. مدیرعامل بورس انرژی در گفت‌‌‌‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عملکرد بورس انرژی ایران در سال‌گذشته را مرور و دلایل عدم‌تحقق برخی از اهداف تعریف‌شده برای این بازار در سال‌گذشته را عنوان کرد و در نهایت نیز به بیان مهم‌ترین اهداف برای سال‌جاری پرداخت.
  • تکانه‌های پیدا و پنهان بازار سنگ‌آهن

    دنیای‌اقتصاد: در شرایطی که با کاهش تقاضا از طرف چین قیمت سنگ‌آهن در کانال افزایشی قرارگرفته بود، اما با آغاز ملایم ساخت‌وسازها در چین میزان تقاضا برای سنگ‌آهن روبه افزایش است و از این‌رو این محصول ابتدایی زنجیره فولاد با یک عقبگرد در روز ۱۲ آوریل در کانال ۱۰۴دلار به ازای هر ‌تن رسید. قیمت‌های آتی سنگ‌‌‌‌‌‌‌آهن در روز پنج‌شنبه افزایشی شد، چراکه آخرین داده‌ها و اطلاعات از مصرف‌کننده اصلی سنگ‌آهن یعنی چین نشان می‌دهد که امیدهای تازه‌‌‌‌‌‌‌ای برای محرک‌های بیشتر در سه‌ماهه دوم سال‌برای تقویت اقتصاد این کشور به‌وجود آمده‌است.
  • تنگناهای صنعت «سرب و روی»

    دنیای اقتصاد -سارا اصغری: باوجود اینکه ایران به لحاظ ذخایر معدنی سرب و روی جزو کشورهای مطرح دنیاست و در زمینه ذخایر روی جهان در رتبه ششم قرار دارد، اما تولیدکنندگان این صنعت با چالش‌‌‌های بسیاری روبه رو هستند که از جمله آنها می‌توان به کمبود خاک اشاره کرد. البته برخی چالش‌‌‌های این صنعت به مسائل فرابخشی و سیاست‌‌‌های اتخاذشده از سوی دولتمردان بازمی‌گردد و برخی چالش‌‌‌های آن نیز مربوط به مسائل درون‌‌‌بخشی می‌شود.
  • معنای دور و تسلسل بورس

    تحلیلگران چه تصوری از بازدهی بازار سرمایه تا پایان سال دارند؟ نگاهی به تغییرات شاخص کل و هموزن بورس طی ۲۴ماه اخیر نشان می‌دهد بازار سرمایه ایران در وضعیت بسیار دشواری گرفتار شده است و رونق دوباره آن به سادگی میسر نیست. عدم اعتماد سرمایه‌گذاران حقیقی و خرد که عمدتا در نتیجه سیاست‌های اقتصادی دولت و تنظیم‌گری سازمان بورس حاصل شده، بزرگ‌ترین مانع در مسیر ورود پول به بازار و تحرک بیشتر سهم‌هاست.
  • نوسانات بازار؛ بینش‏‏‌هایی برای سرمایه‏‏‌گذاران

    عارف اماميان/پژوهشگر ارشد اقتصاد مالي در کالج هامبر در تورنتو کانادا
    سرمایه‌‌‌گذاری در بازار نوسانی ایران چالش‌‌‌برانگیز است، مانند راندن کشتی در توفان. نظریات اقتصادی سنتی ممکن است سرمایه‌‌‌گذاران را به‌عنوان موجوداتی منطقی تصور کنند که تصمیم‌‌‌های خود را تنها برای حداکثر کردن سودمندی خود می‌گیرند، اما مالی رفتاری دیدگاهی پیچیده‌‌‌تر و به ویژه مرتبط با اقتصاد امروزی ایران ارائه می‌دهد. این رویکرد تایید می‌‌‌کند که سرمایه‌‌‌گذاران اغلب تحت تاثیر احساسات و سوگیری‌‌‌های خود هستند که می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری‌‌‌های پایین‌‌‌تر از حد مطلوب، به ویژه در دوران نااطمینانی اقتصادی شود.
  • راه‌های بازار سهام در ۱۴۰۳

    سحر اکبری/ تحلیلگر بازار سرمایه و پژوهشگر اقتصادی
    روند کلی بازار سهام تابعی از شرایط اقتصاد کلان است. به عبارت دقیق‌تر، وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی مانند نرخ بهره، نرخ ارز و نوع روابط میان آنها با تعیین سطح بازده انتظاری سرمایه‌گذاران، برای حرکت کلی بازار سهام را مشخص می‌کنند. اما تنها توجه به بازده نمی‌تواند پازل سرمایه‌گذاری را کامل کند و برای تکمیل آن باید ریسک را هم در نظر گرفت.
  • موانع رونق بورس

    هلن عصمت پناه/مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی
    از مناظر متفاوتی در خصوص بازار سرمایه ایران، می‌توان به چشم‌انداز بازدهی آن در سال جاری پرداخت. از یک منظر، اگر معیار رشد بازار را شاخص کل در نظر بگیریم که البته از نظر من شاخص کل معیار درستی برای ارزیابی بازار سرمایه نیست، باید دقت داشت این شاخص در سال گذشته، روند رشدی را تجربه نکرد و تا به امروز در نقطه‌ای قرار گرفته که هیچ‌گونه مطابقت و‌ همگامی با روند رشد نرخ دلار آزاد و رشد نرخ کامودیتی‌ها ندارد و در مقایسه با رشد دیگر بازارهای موازی، فقط در جا زده است. همچنین با نگاه به ریسک‌های سیستماتیک اقتصادی از جمله تورم، کاهش ارزش ریال و... بسیار عقب مانده است. تمام این موارد به این معنی است که شاخص کل به‌عنوان معیار مقایسه رشد بازار با روند رشد دیگر بازارهای مالی، تحت حمایت دولت قرار نگرفته است.
  • بورس زیر سایه فارکس

    زهرا شاهي/پژوهشگر اقتصاد و مالي
    سال ۱۴۰۲ سال پر فراز و نشیبی برای اقتصاد ایران بود، سالی که توامان رکود و تورم را تجربه کرد. اگر بازار‌های مالی ایران را به بازارهای مسکن، سکه، طلا، دلار، بورس و خودرو تقسیم کنیم در سال۱۴۰۲ بازدهی بازارهای خودرو، بورس و دلار زیر ۲۰درصد و طلا، سکه و مسکن به ترتیب ۲۱درصد، ۲۵درصد و ۳۷درصد بوده است. ما شاهد خروج پول از بازار سرمایه طی سه سال متوالی و ورود پول به صندوق‌ها (صندوق‌های درآمد ثابت و طلا) بوده‌ایم.
  • عملیات اجرایی دومین کارخانه تولید شمش طلا در خراسان جنوبی

    دنیای اقتصاد: مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی از عملیات اجرایی دومین کارخانه تولید شمش طلا با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خبر داد. علیرضا جلالیان اظهار کرد: پارسال عملیات اجرایی کارخانه طلای خونیک با پیش‌بینی ۱۲‌هزار میلیارد ریال آغاز شد که با بهره‌‌‌برداری از این طرح، سالانه ۴۰۰ کیلوگرم به ظرفیت تولید طلای استان افزوده خواهد شد. وی افزود: سال گذشته ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا در کارخانه فرآوری طلای هیرد تولید شد که این میزان، نسبت به مدت مشابه سال قبل۴۳‌درصد افزایش داشته است.
  • قوی زشت بازار

    دنیای اقتصاد: ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال همانند دیگر بازار‌‌‌‌‌‌های مالی در نتیجه رویداد‌‌‌‌‌‌ها و رخداد‌‌‌‌‌‌های مختلف جهانی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و افزایش یا کاهش‌‌‌‌‌‌های قیمتی را ثبت می‌کنند، اما با توجه به ارزش بازار کمتر ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال نسبت به بازار‌‌‌‌‌‌هایی مانند بورس و فارکس، نوسانات قیمتی دارایی‌های بلاک‌چینی در نتیجه این رخداد‌‌‌‌‌‌ها شدیدتر بوده و ممکن است به ناگهان‌میلیون‌ها دلار سرمایه را از بین ببرد. به همین‌دلیل سرمایه‌گذاران و فعالان بازار ارز‌‌‌‌‌‌های دیجیتال همواره تلاش می‌کنند تا در جریان آخرین اخبار قرار بگیرند و با دنبال‌کردن تغییرات اقتصادی و سیاسی جهان، نوسانات قیمتی احتمالی آینده را پیش‌بینی کنند. این فرآیند برای کسب سود در بازار‌‌‌‌‌‌های مالی ضروری است و بررسی اخبار و رویداد‌‌‌‌‌‌های جهانی بخشی اساسی از مهارت معاملات دارایی‌ها به‌شمار می‌رود.
  • مدیران وحدت‏‌بخش به‌دنبال جلب رضایت همه

    مهندس احمد مرآتیان Ahmad.meratian@gmail.com
    در بخش‏‌های قبلی، مدیران از نظر نوع نگرش، روش‌ها و سلیقه‏‌های کاری و... به چهار دسته خلاق، فعال، نظم‏‌دهنده و وحدت‏‌بخش تقسیم شدند و ویژگی‏‌های مدیریتی مدیران خلاق و فعال و نظم‏‌دهنده را بررسی کردیم؛ ویژگی‏‌هایی مثل مبتکر بودن، شهامت، ریسک‏‌پذیری و نتیجه‏‌گرا بودن خلاق‏‌ها؛ تلاشگری و مسوولیت‏‌پذیر بودن فعال‏‌‏‌ها؛ و منظم و مقرراتی بودن نظم‌دهنده‏‌ها. همچنین ویژگی‏‌های این مدیران در حالت سوءمدیریت و زمان‏‌هایی که بیشترین نیاز به هرکدام از آنها هست، توضیح داده شد. در بخش پایانی این مجموعه، به مدیران وحدت‏‌بخش می‏‌پردازیم.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر