بازار داخلی

افزایش میانگین ارزش معاملات

در هفته‌ای که گذشت معاملات بازار سهام به دلیل تعطیلات رسمی، در روز سه‌شنبه به انتها رسیدند.

این هفته در حالی آغاز شد که در روز شنبه اکثر شاخص‌های اصلی بازار افتی قابل‌توجه را تجربه کردند که این کاهش ارتفاع در شاخص‌ها در روز یکشنبه نیز به طور ملایم‌‌‌‌تر ادامه‌دار شد.

 اما از روز دوشنبه تا انتهای هفته بورس و فرابورس شاهد تغییر مسیر نماگرهای اصلی خود بودند. به طوری که در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد ۰.۳۱ درصدی در محدوده ۲ میلیون و ۲۶۱‌هزار واحد قرار گرفت که بیشترین مقدار این شاخص از ۱۷خرداد ۱۴۰۲ است.

همچنین شاخص‌های هم‌وزن بورس و کل فرابورس نیز ۰.۲۳ و ۰.۰۶‌درصد افزایش یافتند و با قرار گرفتن در محدوده ۷۵۱‌هزار و ۳۱۸ واحد و ۲۵‌هزار و ۳۹۶ واحد کار خود را در هفته منتهی به ۲۱ فروردین ماه به پایان بردند. به این صورت سه شاخص اصلی بازار سهام به ترتیب ذکر‌شده بازدهی هفتگی ۰.۴۹، منفی ۱.۱۰ و منفی۰.۷۲را به ثبت رساندند.

به علاوه در این هفته بورس و فرابورس مجموعا شاهد ۱۵۸۸ میلیارد تومان خروج پول از جانب سهامداران حقیقی بودند و میانگین ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز با افزایش ۳.۷۹ درصدی نسبت به میانگین هفته ماقبل، در سطح ۴۱۱۵ میلیارد تومان قرار گرفت.

در ابتدای هفته‌ای که گذشت بازار سهام عمدتا تحت‌تاثیر ناآرامی‌های منطقه و ریسک‌های سیستماتیک قرار داشت. بعد از این مورد نیز مهم‌ترین اتفاقات بازار را می‌توان افزایش نرخ تسعیر ارز به ۴۰‌هزار تومان و انتخاب مجدد مجید عشقی به عنوان رئیس سازمان بورس و

 اوراق بهادار دانست.

اگرچه تا اواسط هفته به نظر می‌رسید که آرامشی نسبی در منطقه و به تبع آن در بازار برقرار شده است، اما مجددا شواهد حاکی از آن هستند که تهدیدهای طرفین این درگیری افزایش یافته است که پیش‌بینی می‌شود بتوان تاثیرات این مساله را در بازار روز شنبه مشاهده کرد.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که علاوه بر شرایط آشفته این روزها، در حال حاضر اصلی‌ترین دلیل عقب‌ماندگی بازار سهام، نرخ دلار نیمایی و فاصله آن با دلار آزاد است. از آنجا که این فاصله زیاد است، این انتظار وجود دارد که در نهایت به‌رغم تمام مقاومت‌هایی که وجود دارد، دلار نیمایی رشد کند و بازار سهام از این کانال رشد قابل‌توجهی را تجربه کند.

عملکرد هفتگی دلار و سکه نیز در هفته‌ای که گذشت منفی بود.

به طوری که در پایان ساعات معاملاتی روز سه‌شنبه هر دلار در بازار آزاد در محدوده ۶۳‌هزار و ۴۵۰ تومان و هر قطعه سکه امامی در محدوده ۴۳ میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان مورد خرید و فروش قرار گرفتند و به ترتیب بازدهی هفتگی منفی ۰.۹۴ و منفی۴.۵۹ را به ثبت رساندند.

بازار خارجی

رشد همگام کامودیتی‌ها

در حالی که در روز پنج‌شنبه قیمت پایانی نفت کاهشی شده بود، اما در آخرین روز معاملاتی هفته در بازارهای جهانی یعنی جمعه ورق برگشت و معاملات طلای سیاه با افزایش قیمت همراه شدند.

به طوری که در این روز و تا لحظه تنظیم این گزارش هر بشکه نفت برنت نسبت به قیمت پایانی روز ماقبل ۱.۰۹‌درصد افزایش یافت و در محدوده ۹۰ دلار و ۷۲ سنت به ازای هر بشکه مورد مبادله قرار گرفت.

نفت WTI یا «وست تگزاس اینترمدییت» نیز افزایش بهای ۱.۲۴درصدی را تجربه کرد و در محدوده قیمتی ۸۶ دلار و ۷ سنت به ازای هر بشکه خرید و فروش شد.

همچنین طلای جهانی نیز به روند مثبت خود ادامه داد و در روز جمعه، با افزایش ۱.۳۴ درصدی نسبت به پنج‌شنبه، در محدوده ۲‌هزار و ۴۰۴ دلار به ازای هر اونس مبادله شد و سقف قیمتی تازه‌ای را برای خود به ثبت رساند.

تحلیلگران عقیده دارند که افزایش قیمت‌های شکل‌گرفته در بازارهای جهانی، عمدتا به دلیل افزایش تنش‌ها در

 خاورمیانه است.

پس از اینکه تهدیدها از جانب طرفین این درگیری افزایش یافت، نگرانی‌ها از اختلال در عرضه نفت نیز شدت گرفت که این مساله به رشد قیمت نفت منجر شد.

 این در حالی است که به دلیل انتظارات کاهش نرخ بهره آمریکا در سال‌جاری، بازار در انتظار بازدهی هفتگی منفی است.

8 copy

9 copy