بازار داخلی

سایه ریسک بر پیکر بازارها

به دنبال حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در شهر دمشق در روز دوشنبه، بار دیگر تنش‌ها و ریسک‌های منطقه‌ای افزایش یافت که تبعات این اتفاق در بازارهای روز سه‌شنبه قابل مشاهده بود. به طوری که در این روز و پس از به پایان رسیدن ساعات معاملاتی، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۱۵‌هزار واحد کاهش یافت و در محدوده ۲ میلیون و ۲۴۵‌هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز ۱۰۳۸۲ واحد کاهش ارتفاع را تجربه کرد و به محدوده ۷۵۹‌هزار و ۸۲۸ واحد سقوط کرد. وضعیت در رکن دیگر بازار سهام، یعنی فرابورس ایران نیز یکسان بود. به صورتی که شاخص کل فرابورس نیز افت ۳۴۶ واحدی را تجربه کرد و با قرار گرفتن در سطح ۲۵‌هزار و ۶۳۳ واحد به کار خود در این روز پایان داد. همچنین بورس و فرابورس مجموعا شاهد ۵۲۹میلیارد تومان خروج پول از جانب سهامداران حقیقی بودند و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز با افزایش ۳.۹۴ درصدی نسبت به‌روز معاملاتی ماقبل در سطح ۴۲۹۳ میلیارد تومان قرار گرفت. لازم به ذکر است که مقدار خروج پول در این روز، بیشترین مقدار از تاریخ ۳ بهمن ۱۴۰۲ است. عقیده کارشناسان بر این مساله است که عمده‌ترین دلیل افت شاخص‌ها در این روز و همچنین خروج پول قابل‌توجهی که رخ داده است، ناآرامی‌های شکل‌گرفته در شب گذشته است که این مساله از طریق ایجاد هیجانات منفی و علاوه بر آن تزریق نگرانی به سهامداران، بازار را به سمت شدت گرفتن فشار عرضه و قرمزپوشی سوق داده است. بازار طلا، سکه و دلار نیز در روز سه‌شنبه شاهد نوسانات مثبت قابل‌توجهی بودند. به طوری که در این روز و تا لحظه تنظیم این گزارش، یک گرم طلای ۱۸عیار در محدوده ۳ میلیون و ۴۲۹‌هزار تومان، هر قطعه سکه امامی در محدوده ۴۱میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان و هر دلار در بازار آزاد در محدوده ۶۲‌هزار و ۹۵۰تومان مورد خرید و فروش قرار گرفتند.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در روزهای آینده و پس از فروکش کردن ناآرامی‌ها، قیمت‌ها در بازار تعدیل شده و مجددا به روند روزهای گذشته خود باز‌خواهند گشت.

بازار خارجی

صعود یکپارچه کامودیتی‌‌‌ها

نفت برنت و WTI در روز سه‌‌‌شنبه یکپارچه باهم در مسیر صعودی قرار گرفتند. بر این اساس بهای هر بشکه نفت برنت و WTI به‌‌‌ترتیب با افزایش ۱.۶۵ و ۱.۸۲درصدی به ۸۸.۸۶ و ۸۵.۲۳دلار رسید. اونس جهانی نیز یک‌بار دیگر مسیر صعودی خود را در پیش گرفت و با رشد ۰.۴۷درصد در قیمت ۲هزار و ۲۶۲دلار مورد معامله قرار گرفت. داده‌‌‌های بهتر PMI تولیدی موسسه ISM در ایالات متحده،  دلار را به بالاترین سطوح از اواخر سال ۲۰۲۲ رسانده است. شتاب دلار افزایش یافته است، اما داده‌‌‌های اشتغال سه‌‌‌شنبه JOLTS در ایالات متحده مهم خواهد بود. هر گونه اعداد کمتر که در اینجا حاکی از تعادل بهتر در بازار کار باشد، می‌تواند باعث افزایش ارزش دلار شود. شاخص DXY تا لحظه نگارش گزارش، بالای ۱۰۵ معامله می‌شود و در قوی‌‌‌ترین سطح خود از اواسط نوامبر گذشته قرار دارد. این رشد در ادامه رشد اواخر هفته گذشته رخ داد. از آن زمان، داده‌‌‌های مربوط به هزینه‌‌‌کردها و قیمت‌های فوریه PCE در سمت قوی قرار گرفتند و بازارها دوشنبه به نرخ PMI تولیدی موسسه ISM که به بالای ۵۰ بازگشت، در کنار یک مولفه پرداخت با قیمت‌های بالاتر واکنش نشان دادند. در حالی که در اوایل هفته گذشته احتمال کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ توسط بانک مرکزی آمریکا ۸۰درصد پیش‌بینی می‌‌‌شد، بازارها در حال حاضراحتمال آن را ۶۹درصد می‌دانند. با نگاهی به آینده، این هفته بسیاری از اعضای بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند داشت. با توجه به جهت حرکت داده‌‌‌های ایالات متحده، اخیرا به نظر می‌رسد سخت است که انتظار سخنرانی مبنی بر کاهش نرخ بهره را داشته باشیم. علاوه بر انتشار روز جمعه داده NFP برای ماه مارس، کارشناسان داده JOLTS سه‌‌‌شنبه را به عنوان یک انتشار داده مهم در این هفته انتخاب می‌کنند. این داده سه‌‌‌شنبه در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت ایران منتشر خواهد شد. سخنرانان فدرال رزرو داده‌‌‌های JOLTS را به عنوان نمونه‌‌‌ای از تقاضای مازاد در بازار کار شناسایی کرده‌‌‌اند که در طول همه‌گیری ویروس کرونا دیده می‌‌‌شد و اکنون در حال تغییر است. بازارها انتظار دارند رقم JOLTS  کمی پایین‌‌‌تر باشد، اما هر کاهش شدید در نرخ فرصت‌‌‌های شغلی باعث تعادل در بازار کار و فشار کمتر برای دستمزدهای بالاتر می‌شود. می‌توان این داده‌‌‌ها را به‌‌‌عنوان محرک بالقوه بازار دانست که اگر ملایم باشد، می‌تواند برخی از افزایش‌‌‌های دلار را که اواخر هفته گذشته مشاهده شد، معکوس کند. با این حال، اگر  این داده‌ها ضعیف منتشر شود، اختلاف نرخ‌های گسترده‌‌‌تر ایالات متحده هشدار می‌دهد که DXY  می‌تواند به راحتی بالای منطقه ۱۰۵ در اوایل هفته معامله شود.

12 copy

13 copy