شماره روزنامه ۶۰۱۹
|

  • فقط ۱۰ هزار خانه خالی

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران آمار ارائه‌شده در خصوص تعداد خانه‌‌‌های خالی شهر تهران را که از سوی مرکز آمار منتشر شده غیرقابل استناد اعلام کرد. به گزارش «ایسنا»، حمیدرضا صارمی دیروز در نشستی که با موضوع «خانه‌‌‌های خالی شهر تهران» برگزار شد، اعلام کرد: همه ابزارهای موجود برای شناسایی خانه‌‌‌های خالی در سال گذشته را به کار گرفتیم و تعداد خانه‌‌‌های خالی شناسایی‌شده به ۱۰ هزار واحد نیز نرسید.
  • قالیباف امروز برای نامزدی در انتخابات تصمیم می‌گیرد

    با تشکیل نخستین جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس و تعیین هیات رئیسه و اعضای آن تکلیف یکی از مهم‌ترین فراکسیون‌های مجلس مشخص شده است. این جلسه روز یکشنبه تشکیل شد و ۲۱۲ منتخب فرم عضویت خود در این فراکسیون را پرکردند. ترکیبی که اگرچه متشکل از نمایندگانی از امنا، پایداری و جریان قالیباف است، اما به نظر می‌رسد می‌تواند انتخاب محمد‌باقر قالیباف به عنوان رئیس مجلس را آسان‌تر از پیش کند. در این میان شاید انتخاب موسی غضنفرآبادی با حداکثر آرا‌ به عنوان رئیس موقت فراکسیون انقلاب اسلامی و شکست محمود نبویان دیگر نامزد این مقام از او نخستین پیام برای افزایش شانس قالیباف برای ریاست مجلس باشد.
  • اولویت چینی‏‏‌ها؛ سفر یا خرید؟

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: باوجود بحران‌های اقتصادی چین به‌‌‌ویژه در بخش مسکن که در این دو سال اخیر به اوج خود رسیده و منجر به کاهش قدرت خرید و عدم‌سرمایه‌گذاری در این بخش شده است و همچنین به‌رغم افزایش فشارهای اقتصادی و در نتیجه پایین آمدن قدرت خرید و معیشتی چینی‌‌‌ها، شاهد رشد و افزایش چشمگیر گردشگری به‌‌‌ویژه «گردشگری داخلی» بوده‌‌‌ایم که باتمام فشارهای اقتصادی، «سفرها» نه‌تنها برقرار است بلکه در مقایسه با گذشته افزایش هم یافته است.
  • سرقت رسانه‌ای مفاخر ایران

    دنیای اقتصاد: استقبال گسترده از تولید یک فیلم درباره زندگی مولانا و شمس تبریزی،‌ سر یک زخم کهنه را در بسیاری از محافل هنری ایران باز کرد. در بیش از دو دهه اخیر کشورهای همسایه تلاش کرده‌اند تا شماری از مفاخر و مشاهیر بزرگ تاریخ ایران را به خود منتسب کنند و هویت تازه برایشان رقم بزنند.
  • بازگشت به عصر تهدید هسته‌ای؟

    محمدحسین باقی: بحران بین روسیه و اوکراین ابعاد جدیدی یافته است. از یک‌سو، غرب می‌کوشد اوکراین را به جدیدترین تسلیحات مجهز سازد. «ایگور کوستیوکوف»، رئیس اداره کل ستاد مشترک روسیه در مقاله‌‌‌ای نوشت که ناتو حدود ۸۰۰تانک و بیش از ۳۰‌هزار پهپاد به اوکراین داده است. از سوی دیگر، روسیه تهدید کرده که ممکن است از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند. برخی این تهدید را «بلوف» و «باج‌گیری» هسته‌ای می‌نامند و عده‌ای هم می‌گویند نباید از کنار این تهدید، بی‌توجه گذشت. در این پرونده از «باشگاه اقتصاددانان»، ابعاد مختلف تهدید هسته‌ای روسیه مورد ارزیابی قرار گرفته است.
  • اصرار بر الزامات اداری، به قیمت از دست دادن استعدادها

    مترجم: منا اختیاری
    در حالی که بسیاری از شرکت‌ها، از جمله والمارت، خواستار بازگشت کارکنان به محل کار شده‏‏‌اند، دو گزارش جدید بر احتمال تغییر شغل مدیران ارشد به خاطر این درخواست، تاکید دارد. طبق یافته‏‏‌های این تحقیقات، با اعمال سیاست‏‏‌های بازگشت به دفاتر کار، این احتمال وجود دارد که بسیاری از مدیران ارشد به دنبال یافتن شغل تازه‏‏‌ای برآیند. احتمال اینکه مدیرانی که مسوول اجرای سیاست‏‏‌های بازگشت به محل کار هستند، به‌دلیل همین سیاست‏‏‌ها، خودشان شرکت را ترک کنند بیشتر از بقیه کارکنان است. این یافته‏‏‌ تحقیقات تازه‏‏‌ای است که مدیران عامل را غافلگیر می‌کند، چرا که آنها نگران این بودند که کارکنان جوان‏‏‌تر در برابر بازگشت به دفتر کار مقاومت کنند.
  • نزاع انسان جاهل و عقلایی در مدل‌های اقتصادی

    دنیای اقتصاد-کیوان حسین‌وند: علوم موجود، همگی بر پایه عناصر خاصی از تجربه انسانی بنا شده است که این عناصر، نظریات و مدل‌های تحقیقی آن علم را توسعه داده‌اند. در برخی از این علوم، همواره سطحی از انتزاع وجود دارد که در هر سطحی از آن انتزاعات، باید درجه‌ای از تطابق با واقعیت و تامین‌پذیری وجود داشته باشد. نکته قابل توجه آن است که به نظر می‌رسد این سطح از تطابق با واقعیت، تنها توسط فروض پایه‌ای آن علم خاص به‌دست نمی‌آید و براساس رویکردی که بعضی از صاحب‌نظران دنبال می‌کنند، در صورتی درجات تطابق بالاتری حاصل می‌شود که از عناصر سایر علوم، فروض سایر علوم و حتی نظریات سایر علوم در تعیین فروض و ارتقای تئوری‌های یک علم دیگر بهره برد (بولدینگ، ۱۹۵۶).
  • تغییر معادله وام‌گیری خانوار

    دنیای اقتصاد: آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال جدید، سهم خانوار از میزان کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها کاهشی حدودا ۴ درصدی داشته است. این درحالی است که اوج سهم خانوار از تسهیلات بانکی حدود ۱۹‌درصد بود که در بهمن سال گذشته تحقق یافته بود. به نظر می‌رسد که عوامل مختلفی از جمله ورود به سال جدید و تعطیلات ابتدای سال هم در این موضوع دخیل بوده اما شاید بحث کاهش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها به سبب سیاست‌‌‌های کنترل ترازنامه و همچنین سخت‌‌‌تر شدن کار پلتفرم‌‌‌های تسهیلات‌یار بر این موضوع بی‌تاثیر نبوده است. دیگر عاملی که می‌توان برای این موضوع برشمرد، تامین مالی ابتدای سال بنگاه‌‌‌هاست.معمولا در ابتدای سال بنگاه‌‌‌ها سفارش‌‌‌هایی را برای تامین مواد اولیه خود در طول سال ثبت می‌کنند که این موضوع نیاز به نقدینگی آنان را در ابتدای سال افزایش می‌دهد و همین موضوع هم از دیگر عوامل نیاز به تسهیلات در ابتدای سال توسط بنگاه‌‌‌هاست.
  • صفر تا صد تور به ۷ استان

    دنیای اقتصاد: بهار فصل سفر و طبیعت‌‌‌گردی است و بسیاری از ایرانی‌ها به دنبال فرصتی برای رفتن به مناطق طبیعی آن‌هم ییلاقات هستند. در همین راستا آژانس‌‌‌های گردشگری انواع و اقسام تورها را به این مقاصد تدارک دیده‌اند. برخی از این تورها یک روزه‌اند که هم زمان زیادی از توریست نمی‌‌‌گیرند و هم هزینه‌‌‌شان نسبت به تورهای دو یا چند روزه به واسطه حذف محل اقامت و...کمتر است. با این حال تورهای بیش از یک روز نیز برای گروهی که قصد دارند به ییلاقات زاگرس و البرز و شمال غرب سفر کنند تدارک دیده شده است. مروری بر این تورها نشان می‌‌‌دهد هزینه تور یک روزه یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان است که این مبلغ برای تورهای دو روزه به۴ و نیم میلیون تومان می‌‌‌رسد و ۸ و نیم میلیون تومان برای تورهای سه و نیم روزه افزایش می‌‌‌یابد. از این رو چنانچه یک خانواده سه نفره قصد سفر داشته باشد فارغ از بخشی از هزینه خوراک و سوغات باید بین ۳میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای تور یک‌روزه تا ۲۵.۵ میلیون تومان برای تورهای سه و نیم روزه هزینه کند.
  • افشاگر سازمانی؛ قهرمان یا خبرچین؟

    مترجم: مریم مرادخانی
    فرض کنید یکی از دوستان نزدیکتان در محل کار به شما می‌گوید که گزارش‏‏‌های مالی را جعل کرده و از قِبل آن کلی پول به جیب زده است. شما سر دوراهی سختی قرار می‌گیرید: می‌توانید مدیرتان را از تخلف او آگاه کنید یا می‌توانید به دوست خود وفادار بمانید و سکوت کنید. کدامشان به لحاظ اخلاقی عادلانه است؟ جوابش ساده نیست. «آیک سیلور»، استادیار بازاریابی در دانشکده کلاگ می‌گوید: «در تحقیقات اخلاقی، دیدگاه کلاسیک این است که وفاداری و اخلاق‌مداری با هم گره خورده‌اند.» اما طبق تحقیقات جدید، افشاگران باید بین این دو یکی را انتخاب کنند: «آیا می‌خواهید به عنوان یک دوست وفادار دیده شوید یا عضو اخلاق‌مدار جامعه؟» جالب اینجاست که هر دو هدف ارزشمند هستند.
  • هتل یا بوستان؟

    دنیای اقتصاد: مدت‌هاست که شهرداری تهران سودای راه‌‌‌اندازی هتل‌‌‌های جنگلی را در سر دارد. بارها اعلام کردند که می‌‌‌خواهند در راستای توسعه گردشگری و توریسم در تهران، ‌‌‌ هتل‌های جنگلی بسازند. موضوع از دوسال قبل شروع شد؛ روزی که زاکانی به شورای شهر تهران رفت و در تشریح پروژه‌‌‌هایی که با مشارکت بخش خصوصی قرار است آغاز شود، گفت: در ۸ بوستان تهران هفت هتل‌‌‌ پنج تا هفت‌ستاره می‌‌‌سازیم و اگر در ۸ بوستان پیرامونی مجوز ساخت‌وساز داده شده است مثل کوهسار، باید درصد‌‌‌ها را بارگذاری کنیم تا برای مثال پنج هتل پنج تا هفت‌ستاره بسازیم.
  • فرصت آینده‌ساز اتر

    دنیای اقتصاد: یکی از محکم‌ترین نشانه‌های بهار کریپتو در پس زمستان گذشته خبر تایید صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین بود که به روند رو به رشد این ارز جان دوباره‌ای بخشید و آن را در مسیر صعود به قله قرار داد. حال با تغییراتی که در آمریکا در حال وقوع است و تایید پرونده صندوق بورسی اتریوم به نظر می‌رسد این خبر نه تنها برای خود این ارز دیجیتال، بلکه برای کل صنعت دارایی‌های رمزنگاری‌شده نشان از روزهای خوب دارد.
  • پایداری شرکتی در ۱۰ سناریو

    دنیای اقتصاد-فاطمه بابالو: به‌رغم این واقعیت که انتشار کربن جهانی در سال ۲۰۲۰، ۸‌درصد کاهش یافت که شدیدترین کاهش ثبت‌‌ شده در تاریخ است انتشار گازهای گلخانه‌‌ای ۶‌درصد در سال ۲۰۲۱، ۱‌درصد در سال ۲۰۲۲ و ۱.۱‌درصد دیگر در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. این مطلب نشان می‌دهد که با‌ گذار از همه‌گیری کرونا؛ جهان در مسیر افزایش گازهای گلخانه‌‌ای قرار دارد ولی ۱۰ روند هستند که می‌تواند به ادبیات غالب در پایداری منتهی شود که بیش از همه پایداری شرکتی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.
  • نخلی در سایه حاشیه‌ها

    دنیای اقتصاد: هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن در سایه حاشیه‌های پررنگ همیشگی شامگاه شنبه به کار خود پایان داد و فهرست بهترین‌های سال خود را معرفی کرد. حضور پرتعداد سینماگران مختلف از سراسر جهان، توفان‎‌های ناگهانی، اعتراض به جنگ غزه و خشونت‌گری اسرائیلی‌ها و ... از مهم‌ترین حواشی جشنواره در روزهای برگزاری بود. اقدام نمادین کیت بلانشت با پوشیدن لباسی به رنگ پرچم فلسطین در مراسم فرش قرمز بیش از همه توجه‌ها را به خود جلب کرد. همچنین مراسم اختتامیه پر بود از اشاره به جنگ غزه و حمایت از فلسطین. لوبنا آزابال، رئیس هیات داوران فیلم کوتاه، خواستار «آزادسازی همه گروگان‌ها و آتش‌بس فوری در غزه» شد. نادین لبکی نیز هنگام اعطای جایزه ویژه هیات داوران به «دنیای تقسیم‌شده» اشاره و خشونت در منطقه را محکوم کرد. هیات داوران به ریاست گرتا گرویگ شامل لیلی گلاداستون، اوا گرین، عمر سی، ابرو جیلان، نادین لبکی، خوان آنتونیو بایونا، پیرفرانچسکو فاوینو و هیروکازو کورئیدا بود.
  • وعده توخالی «بیمه دیابتی‌ها»

    مصوبه شورای عالی بیمه و ابلاغیه آن درخصوص «پوشش بیمه نوار تست قند خون»، هنوز اجرایی نشده است و افراد دارای دیابت در تعقیب و جست‌وجوی «داروخانه‌های مجری مصوبه بیمه» هستند. ماه گذشته برای افراد دارای دیابت نوع یک، پیامکی با محتوای «پوشش بیمه خاص» ارسال شد که حکایت از آن داشت که «نوار تست قندخون تحت پوشش بیمه قرار گرفته است». از آنجا که دیابتی‌های نوع یک لازم است در طول روز حداقل ۵ بار قندخون خود را با نوارهای تست چک کنند، با توجه به تعداد نوارهای موجود در هر بسته، مصرف ماهانه هر فرد دیابتی نوع یک، حداقل ۳ بسته نوار تست قند خون است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر