شماره روزنامه ۶۱۰۵
|

ویژه‌نامه اصفهان

  • نصف جهان در دیار رمز ارز!

    از اواخر آبان سال ۱۳۹۶ تا اواسط آذر همان سال (نوامبر و دسامبر ۲۰۱۷)، ترند گوگل برای کلمه «بیت کوین» در ایران به اوج خود رسید. علت آن رشد تاریخی و فراموش‌نشدنی بیت کوین در کمتر از ۱ ماه بود. بیت کوین در ۲۸ آبان ۹۶ با شکستن سد ۷۶۰۰ دلار رالی صعودی خود را آغاز کرد و در ۲۶ آذر ۹۶ به ۲۰‌هزار دلار رسید؛ اما روند رو به رشد تمایل ایرانی‌ها به بیت کوین از اواسط فروردین سال ۹۸ هم‌زمان با جهش دوباره بیت کوین و نرخ ارز آغاز شد. درواقع کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار یکی از مهم‌ترین دلایل روی آوردن مردم به فعالیت در بازار رمز ارزهاست. مسوولان با اتخاذ سیاست‌هایی مانند «تک‌نرخی کردن ارز»، طرح «حذف صفر از پول ملی» و «تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان» در رسیدن به اهداف مدنظر خود موفق نبودند.
  • نیازهای هفته اصفهان

    هفته نکوداشت اصفهان هرساله به‌عنوان یک رویداد مهم با محور بازتعریف پتانسیل‌های فرهنگی و اقتصادی و تاریخی شهر توسط شهرداری برگزارشده است اما هرساله نیز ایراداتی به این مراسم وارد بوده که هنوز نشانه‌ای از کاهش آن نمی‌بینیم. از سوی دیگر نگاه تازه با این رویداد یکی از نکات اساسی آن است زیرا این رویداد از دو وجه عمومی و تخصصی باید مورد بازبینی و تقویت قرار بگیرد.
  • دغدغه‌های اصلی استان اصفهان نیازمند هماهنگی در سطح ملی است

    استاندار اصفهان تصریح کرد: دغدغه های اصلی استان شامل مواردی مانند قطار شهری، شهر هوشمند، اقتصاد دانش بنیان و رویدادهای بین المللی در حوزه گردشگری و مباحث آلودگی هوا، نیازمند هماهنگی در سطوح ملی است.
  • تجمیع توانمندی های موجود؛ راهکار موفقیت در بازار اوراسیا

    نشست ظرفیت سنجی و بررسی راهکارها و مسائل ورود به بازار روسیه و اوراسیا برگزار شد.
  • حمایت بی‌رویه از صنعت به نابودی آن می‌انجامد

    اگر تولیدکننده هستید، لطفاً این سلسله یادداشت‌ها را با سعه‌صدر ازنظر بگذرانید، چراکه نگارنده با هرگونه حمایتِ بلندمدت دولتی، از هر صنعتی مخالفت نموده و دلایل آن را با ذکر مثال‌هایی عینی و تاریخی عنوان می‌دارد.
  • ما و پنجمین انقلاب صنعتی

    انقلاب صنعتی تا امروز بنا به قول بیشتر پذیرفته‌شده، ۴ مرحله داشته که در این آخری، دگرگونی در به‌کارگیری فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، ویرایش ژن تا رباتیک پیشرفته است، تحولی که باعث شده فناوری‌ها مرز بین دنیای فیزیکی، دیجیتال و بیولوژیکی را از بین ببرند. این همان وضعیتی است که انتظار برای انقلاب پنجم با محوریت تلفیق هوش مصنوعی و انسان را به وجود آورده نمونه‌اش هم به قول بعضی‌ها خیالات دوست عزیزمان ایلان ماسک که می‌گوید به‌زودی اولین تراشه نورالینک اش، میزبان انسانی پیدا می‌کند همان‌طور که قبلا توانسته به میمون برای یادگرفتن پینگ‌پنگ بر روی رایانه کمک کند!
  • پروانه اصفهان کجاست؟

    یکی از دلایل خاموشی و خاکستری بودن برخی گذرها و خیابان‌های اصفهان که از پتانسیل‌های طبیعی بسیار خوبی نیز بهره‌مند هستند، فقدان کسب‌وکارهای هنری و تفریحی است. اصفهان در خیابان‌های چهارباغ، مهر، مهرآباد، عباس‌آباد، تقاطع بید آباد به سمت چهارباغ، جلفا، سنگتراش‌ها، صائب دارای گذرهای بسیار زیبایی است که صرفا به‌عنوان یک محل گذر از آن‌ها استفاده می‌شود و تنها عامل زیبایی آن‌ها نیز گذر زمان و طبیعت درختان است و دیگر شاهد هیچ اقدام دیگری از سوی نهادهای شهری برای استفاده بهتر و بیشتر از این محیط‌ها نیستیم. درحالی‌که ترجمه این خیابان‌ها در شهرهایی مانند رشت، تهران و شیراز منجر به استفاده باکیفیت از این محیط‌ها با بهره‌گیری از کسب‌وکارهای هنری شده است.
  • تجلیل لوموند از نقاش و شاعر ایرانی؛ بازیگر رنگ‌های شرق وارد پاریس شد

    مهدی قراچه داغی مترجم کتب روانشناسی و خواهرزاده سهراب سپهری درباره آثار این شاعر و نقاش ایرانی گفت: سهراب علاوه بر شاعر، نقاش بزرگی هم بود. شعرهای او در ایران خوب خوانده می‌شود ولی وقتی پایمان را از ایران به خارج می‌گذاریم این نقاشی‌های سهراب است که میدان‌دار می‌شود. سهراب سپهری شاعر و نقاش ایرانی، یک اردیبهشت ۱۳۵۹ بر اثر سرطان درگذشت.
  • «هفت شهر عشق» اقدام هنری برای آشنایی با مفاخر اصفهان

    معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: ارتقای حس تعلق شهری شهروندان یکی از رویکردها و سیاست‌های مهم این معاونت در هفته فرهنگی اصفهان است و امسال سعی شده است با پرداختن به حوزه مفاخر اصفهان این رویکرد تقویت شود که آغاز اجرای این رویکرد مراسم افتتاحیه این هفته با عنوان«هفت شهر عشق» است.
  • برگزاری ۲۰۰ برنامه هفته نکوداشت اصفهان

    معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از برگزاری ۲۰۰ عنوان برنامه در هفته نکوداشت اصفهان از سوم تا نهم اردیبهشت سالجاری به همت شهرداری، مجموعه‌های مرتبط و سازمان‌ها و نهادهای استانی خبر داد.
  • بازگشایی مقطعی زاینده‌رود به کشت کشاورزان آسیب‌ می‌زند

    عضو هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزی اصفهان گفت: افزایش خروجی سد زاینده‌رود و بازگشایی این رودخانه بطور مقطعی و نه پیوسته، به کشت و کار و محصولات کشاورزان این خطه و نواحی شرق آن آسیب‌ می‌زند.
  • سال گذشته ۷/ ۵۲ میلیون تُن کالا از اصفهان جابه‌جا شد

    ایرنا: سرپرست اداره حمل و نقل کالای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان گفت: سال گذشته ۷/ ۵۲ میلیون تُن کالا از مبادی این استان جابه‌جا شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۰.۵ درصد رشد داشت.
  • چالش‌های صادرات محصولات کشاورزی

    مرجوع شدن بخشی از محصولات کشاورزی صادراتی در سال گذشته به دلیل عدم رعایت استانداردهای استفاده از سموم از موضوعات خبرسازی بود که حساسیت زیادی را نسبت به‌سلامت این نوع از محصولات در مقاصد صادراتی و همچنین در داخل کشور به وجود آورده بود. بر این اساس با دستور وزیر جهاد وقت، کنترل سلامت محصولات کشاورزی با منشا گیاهی به سازمان حفظ نباتات واگذار شد.
  • غُصه زاینده‌رود و فرونشست زمین، دردِ مشترک اصفهان و آثار تاریخی آن

    اصفهان چهارشنبه گذشته میزبان نشست تخصصی «اثر فرونشست زمین در میراث فرهنگی و آثار تاریخی» بود، رویدادی که به مناسبت «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی» در عمارت سعدی حوزه هنری اصفهان و در جوار یکی از ارزشمندترین پایگاه‌های میراث جهانی ایران یعنی میدان امام(نقش جهان) برگزار شد.
  • پهنه ۴۰ میلیون نفری فرونشست

    مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور گفت: بر اساس آخرین مطالعات، حدود ۴۰ میلیون نفر معادل ۴۹ درصد از جمعیت کشور در پهنه‌بندی فرونشست زمین، زندگی می‌‎کنند.
  • حدود چهار هزار و ۵۰۰ رشته قنات در استان اصفهان وجود دارد

    مدیر امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: حدود چهار هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار و ۶۰۰ رشته قنات در استان اصفهان وجود دارد که برداشت آب از آن حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب در سال برآورد می‌شود.
  • مسیر دسترسی به دشت لاله های واژگون در غرب اصفهان مسدود است

    مسیر دسترسی به دشت لاله های واژگون در روستای دره بیدِ فریدن و منطقه گلستانکوهِ خوانسار واقع در غرب اصفهان با هدف حفظ گونه های گیاهی و منابع طبیعی مسدود است.
  • رشد تولید در فریدن نیازمند ورود موثر بخش خصوصی است

    فرماندار فریدن گفت: رشد تولید در این شهرستان نیازمند ورود موثر بخش خصوصی و هم افزایی دستگاه های اجرایی است. عزیزالله عباسی افزود: از طرح های اشتغالزایی دارای ارزش اقتصادی در فریدن استقبال می شود و در این رابطه پذیرای سرمایه گذاران هستیم.
  • اصفهان؛ محور انرژی سبز

    در شرایطی که مسوولان ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی کل کشور را حدود ۴۵۰ مگاوات اعلام می‌کنند چندی پیش آیین عملیات اجرایی احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق خورشیدی در استان اصفهان با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، استاندار اصفهان، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر، مدیرعامل فولاد مبارکه و جمعی از مدیران و مسوولان کشوری و استانی برگزار شد موضوعی که گویای ظرفیت بالای این استان برای بهره‌مندی از انرژی‌های تجدید پذیر است.
  • گردشگری با «شارستان» و «راسته‌های بازار، راسته‌های زندگی»

    رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از اجرای طرح‌های گردشگری «شارستان» و «راسته‌های بازار، راسته‌های زندگی» و همچنین برگزاری نمایشگاه عکس گوشه‌های اصفهان با موضوع مناره‌های این شهر به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان خبر داد.
  • معادن راکد استان اصفهان تعیین تکلیف می‌شود

    ایرنا: مدیر کل صنعت معدن و تجارت اصفهان گفت: معادن راکد و غیرفعال استان باید هر چه سریعتر از صاحبان آنان خلع ید و به افراد جدیدی واگذار شوند.
  • سرمایه‌گذاری در حوزه پیشگیری نگرانی‌های بخش درمان را کاهش می‌دهد

    ایسنا: رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت برای پیشگیری از شیوع بیماری‌ها، بسیاری از دغدغه‌ها و نگرانی‌های بخش درمان را کاهش می‌دهد. حمید گله‌داری در گردهمایی خیران سلامت شهرستان تیران و کرون با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌ها قابل پیشگیری است، اظهار کرد: توجه به مؤلفه‌های مرتبط با سلامت و پیشگیری برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها و تحمیل هزینه‌ها لازم است.
  • اصفهان به استقبال هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی می رود

    به گزارش دنیای اقتصاد ؛ هفدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری، مقارن با ایام بزرگداشت دانشمند بزرگ جهان اسلام شیخ بهایی و روز ملی کارآفرینی، توسط شهرک علمی و تحقیقاتی در مهمانسرای تاریخی عباسی اصفهان برگزار می‌شود. «فناوری‌های نوظهور و آینده‌نگر»، «فناوری‌های صنعت‌ساز»، «رفع نیاز صنعت در دوران تحریم»، «صنایع نفت، گاز و پتروشیمی»، «محیط زیست، آلودگی هوا، آب و انرژی، مدیریت منابع آب»، «نیازهای صنعت دارو، مهندسی پزشکی»، «فناوری‌های نرم، هویت‌ساز و صنایع خلاق»، «زیست فناوری، نانو، کشاورزی و صنایع غذایی» و «صنایع IT، ICT و هوش مصنوعی» محورهای این دوره از جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی را تشکیل می‌دهد.
  • کنترل نقطه ای تولید در ذوب‌آهن اصفهان

    دنیای‌اقتصاد: مهدی کوهی مدیرعامل ذوب‌‌‌‌‌‌‌‌آهن اصفهان شنبه دوم اردیبهشت‌‌‌‌‌‌‌‌ماه در روز عید سعید فطر، از بخش دیسپاچر کل و هماهنگ‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان خطوط تولید بازدید و روند تولید شرکت را از نزدیک بررسی کرد.
  • هفته زمین پاک گرامی باد

    روز جهانی زمین پاک هر‌ساله در ۲۲ آوریل مصادف با دوم اردیبهشت در تمام دنیا برگزار می‌گردد و به همه مردم روی زمین یادآور می‌شود که نباید سیاره خود، زمین را فراموش کنند. در حال‌حاضر مدیریت ضایعات و پسماندها نقش مهمی در حفظ زمین پاک دارد.
  • خصولتی‏‏‏‏‌ها، عاملان رشد پایه‌پولی و تورم

    نماینده مردم خمینی‌‌‌‌‌شهر در مجلس با اشاره به اینکه امروز رونق در بخش‌های تولیدی حاکم شده و واحدهای تعطیل‌شده به چرخه تولید بازگشته‌‌‌‌‌اند، گفت: وجود مشکل تورم، کوچک‌شدن سفره مردم و تبعیض در پرداخت‌ها و فرصت‌های شغلی مانع از آن می‌شود که شیرینی رونق اقتصادی به جان مردم بنشیند.
  • برای او که تاک‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌آفرین هنر قلم‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌زنی نام گرفت

    زنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یاد استاد علی ظریفی مس را «درویش فلزات» لقب داده بود، چراکه بسیار انعطاف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر است و دراین‌باره اعتقاد داشت که «من به این فلز محبت دارم و این فلز هم به من محبت دارد. مس همچون مادری است که دست کودک خود را می‌گیرد و راه‌‌‌‌‌‌‌‌رفتن را به او می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آموزد.»
  • تغییرات در ترکیب هیات مدیره ذوب‌آهن اصفهان

    به استناد مصوبه مجمع‌عمومی ذوب‌‌‌‌‌‌آهن اصفهان و جلسه هیات‌‌‌‌‌‌ مدیره این شرکت که با حضور امیرحسین نادری مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری صدرتامین برگزار شد، احمد زمانی گندمانی به نمایندگی از شرکت فرآورده‌های نسوز ایران به‌عنوان رئیس جدید هیات‌مدیره ذوب‌‌‌‌‌‌آهن انتخاب شد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» مهدی کوهی به نمایندگی از هلدینگ سرمایه‌گذاری صدرتامین به‌عنوان نایب‌رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل، مهرداد تولاییان به نمایندگی از شرکت توسعه معادن پارس تامین به‌عنوان عضو، مجید کریمی ریزی به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین به‌عنوان عضو و محسن زیوه به نمایندگی از شرکت پویش بازرگان ذوب‌‌‌‌‌‌آهن اصفهان به‌عنوان عضو هیات‌مدیره ذوب‌‌‌‌‌‌آهن اصفهان فعالیت می‌کنند.
  • جامعه کارگری تلاش‌های اساسی برای تولید دارند

    مجمع‌عمومی عادی سالانه شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی سه‌‌‌‌‌‌شنبه بیست و نهم فروردین‌‌‌‌‌‌ماه با حضور مهدی کوهی مدیرعامل ذوب‌‌‌‌‌‌آهن اصفهان، حسین سعیدی نماینده هلدینگ صدرتامین، احمد سلیمی معاون مالی و اقتصادی، محمدجعفرصالحی معاون خرید، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی و تنی چند از مسوولان ذوب‌آهن در محل این شرکت برگزار شد.
  • بیش از ۴۹۰ میلیون تردد در جاده‌های استان

    رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان گفت: سال گذشته ۴۹۴ میلیون تردد وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی این استان ثبت شده که شهرستان های اصفهان، فلاورجان، مبارکه و نجف آباد به ترتیب رتبه های اول تا چهارم را داشته اند.
  • بازدید شبانه مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان از منطقه معدنی طزره

    در سال‌«مهار تورم، رشد تولید» مهدی کوهی مدیرعامل ذوب‌‌‌‌‌‌آهن اصفهان و هیات همراه، از منطقه معدنی طزره البرز شرقی بازدید کرد.
  • حضور مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در شرکت پیشرو معادن سوادکوه

    مهدی کوهی مدیرعامل ذوب‌‌‌‌‌‌آهن اصفهان و هیات همراه، دوشنبه بیست و هشتم فروردین‌‌‌‌‌‌ماه ضمن ادای احترام به شهدای والامقام شهر زیراب از معادن شرکت پیشرو معادن ذوب‌‌‌‌‌‌آهن سوادکوه (انجیرتنگه و کارمزد) بازدید کردند.
  • امیدواریم مصدومان ما به نیمه نهایی سوپرلیگ آسیا برسند

    سرمربی تیم بسکتبال ذوب آهن گفت: امیدواریم چهار بازیکن مصدوم ما به دیدار حساس با تیم شهرداری گرگان در نیمه‌نهایی رقابت‌های سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا برسند.
  • اصفهانی ها در مسابقات جهانی ورزشکاران پیوند اعضا در استرالیا

    رئیس هیات ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا اصفهان گفت: سه بانوی ورزشکار این استان در «مسابقات جهانی ورزشکاران پیوند اعضا» به میزبانی استرالیا حضور دارند.
  • رکوردهای افتخار آمیز، نوید بخش پیشرفت همه جانبه

    دنیای‌اقتصاد: محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه به مناسبت ثبت رکوردهای جدید در تولید ماهانه گروه فولاد مبارکه پیامی صادر کرد که متن پیام به این شرح است:
  • پاسخگوی ۷۰ درصد نیاز کشور هستیم

    مدیر ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه از ثبت رکورد جدید تولید ماهیانه کلاف گرم در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در راستای اهداف کلیدی شرکت فولاد مبارکه و کشور خبر داد.
  • حمایت فولاد مبارکه از ۶۰۵ شرکت دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱

    ایراسین: فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ با حمایت و همکاری با ۶۰۵ شرکت‌ دانش‌بنیان، توانست به عنوان بزرگترین حامی شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در زمینه تولید رکوردهای متعددی از خود به جا بگذارد. فولاد مبارکه یکی از شرکت‌های بزرگ صنعتی در کشور است که طی بیش از ۳۰ سال حیات خود، خدماتی گوناگون را از خود به یادگار گذاشته است.
  • شتاب بومی سازی در فولاد مبارکه

    در تقویم رویدادهای فولاد مبارکه یکم اردیبهشت به‌عنوان روز آغاز بومی‌سازی در فولاد مبارکه نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت مهدی شهیدی رئیس واحد بومی‌سازی مواد قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه به تشریح دستاوردهای شرکت در این حوزه پرداخت که در پی مطلب می‌خوانید:
  • هدف‌گذاری مجتمع فولاد سبا برای تولید ۲ میلیون تن کلاف گرم

    محمود محمدی فشارکی با اشاره به ثبت رکوردهای تولید در این مجتمع صنعتی گفت: سال ۱۴۰۱ یکی از سال‌های موفق از نظر ایمنی،کمّی، کیفی و محصولات جدید در مجتمع فولاد سبا بود.
  • رد تورم بر نقشه جرم

    اقتصاد کلاسیک را نمی‌توان از جامعه جدا کرد. این دو حوزه به حدی در یکدیگر تنیده شده که هر یک به‌سادگی از دیگری تاثیر می‌پذیرد. امروز به‌طور تقریبی همه مشکلات اجتماعی حتی خودکشی، در مسایل اقتصادی ریشه دارد. این رابطه تنگاتنگ تا جایی پیش رفته که میزان رشد اقتصادی هم نرخ بزه و جرایم را جابجا می‌کند.
  • سرمایه‌داری وادارتان می‌کند، شرمسار پیر شدن باشید

    بلن فرناندز ستون نویس الجزیره و از ویراستاران نشریه چپگرای ژاکوبین است. او برای «نیویورک تایمز» و «میدل ایست آی» نیز مقاله و یادداشت می‌نویسد. فرناندز چندین سال است که دست به تبعید خودخواسته از ایالات متحده زده و سفری بین المللی به کشور‌های مختلف از اروپا تا خاورمیانه و امریکای لاتین داشته است. از کتاب‌های نوشته شده او می‌توان به «تبعید: رد امریکا و یافتن جهان» (۲۰۱۹ میلادی) و «شهدا هرگز نمی‌میرند: سفر از طریق جنوب لبنان» (۲۰۱۶ میلادی) اشاره کرد
  • قیمت‌گذاری خودرو و رشد تورم

    رشد نقدینگی اصلی‌ترین دلیل شکل‌گیری و رشد تورم است. افزایش قیمت کالاها از جمله خودرو، معلول تورم است نه علت آن. افزایش دستوری قیمت خودرو به‌تنهایی باعث تورم اقتصاد کشور نمی‌شود اما ازآنجا‌که دولت کسری بودجه و عقب‌ماندگی قیمت کارخانه خودرو از کف بازار را با اعطای بیشتر تسهیلات به آن‌ها و درنهایت رشد پایه پولی جبران می‌کند، بنابراین چنین شیوه قیمت‌گذاری به‌صورت غیرمستقیم به رشد تورم منجر می‌شود. درواقع دوگانه قیمت‌گذاری و حمایت دولتی از این صنعت، جزو علل نابسامانی بازار خودرو هستند.
  • نقد و بررسی کتاب چگونگی رشد و فروپاشی اقتصاد

    «سی سال بعد که من اقتصاد آمریکا را از فراز یک صخره نگاه می‌کردم و می‌دیدم که دولت ما در حال تکرار و تشدید اشتباهات گذشته خود است من و برادرم فکر کردیم که اکنون زمان خوبی برای ویراست و به‌روز کردن «داستان ماهی یا اقتصاد ماهی» برای نسل جدید است» این مطالب را پیتر شف یکی از دو نویسنده‌ کتاب چگونگی رشد و فروپاشی اقتصادی در مقدمه‌ی کتابش آورده است. کتابی که با آن روبه‌رو هستیم بازگویی تاریخ اقتصاد آمریکاست که بر اساس کتابی از «آروین شف» پدر این دو نویسنده بازنویسی و تکمیل‌شده است. این داستان اقتصادی با لحنی روان و شیوه‌ای بسیار ساده توانسته است یک نظام پولی و مالی را توصیف کند. خواندن این کتاب می‌تواند دیدگاه هرکسی را نسبت به چرخه‌ی اقتصاد شفاف‌تر کند. چگونگی رشد و فروپاشی اقتصادی پس از انتشار در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفت، این کتاب توانست جایزه‌‎ « GetAbstract International» را که به کتاب‌های حوزه‌ی تجارت تعلق می‌گیرد را به دست آورد.
بیشتر