برگزاری 200 برنامه هفته نکوداشت اصفهان

سید محمد سجاد زاده درباره هفته فرهنگی اصفهان که با شعار «زنده باد اصفهان» برگزارمی شود، اظهار‌کرد: ۱۳۰ برنامه به صورت محلی و منطقه‌ای و ٧٠ برنامه به صورت متمرکز در فضای شهری برگزار می شود.

وی ادامه داد: مباحث هویت شناسی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی از جمله اصلی‌ترین رویکردهای برنامه های سال جاری است و جدا از آن برنامه‌های تخصصی در حوزه های معماری، موسیقی، ایثار و شهادت، فقه، اجتهاد، سینما، فرهنگ عامه، تاریخ، هنر و ادبیات برای این هفته پیش بینی شده است.

دبیر هفته فرهنگی اصفهان تصریح کرد: همچون سال گذشته هر یک از روزهای این هفته به نام یکی از مشاهیر اصفهان نامگذاری می شود، روز افتتاحیه دوم اردیبهشت خواهد بود و روزهای سوم اردیبهشت تا آخر این هفته به ترتیب به نام‌های شیخ بهایی، حاج میرزا آقا امامی، کمال‌الدین اسماعیل، علی اکبر معمار اصفهانی، بانو مجتهده امین، شهید احمد کاظمی و میرفندرسکی خواهد بود.

سجاد زاده ادامه داد: از آنجا که هفته فرهنگی اصفهان با عید سعید فطر همزمان شده است، پیش بینی ما حضور گردشگران و مسافران در اصفهان خواهد بود، بنابراین یکی از اصلی‌ترین ارکان برنامه‌های امسال بر گردشگری و میراث فرهنگی با برگزاری هفت برنامه شاخص استوار خواهد بود و قصد داریم مردم و مسافران را هر چه بیشتر با هویت و تاریخ اصفهان آشنا کنیم.

وی با اشاره به شماری از برنامه های این هفته افزود: اختتامیه مسابقه بین‌المللی پوپک با شرکت کنندگانی از ۱۶ کشور و ۲۸ استان کشور، جشن به افتخار اصفهان با حضور خوانندگان ایرانی همچون محمد اصفهانی, محمد معتمدی و حسام الدین سراج در پردیس هنر, بزرگداشت میرفندرسکی و اهدای کتاب به ۴۲۰ مدرسه در مناطق محروم اصفهان از جمله برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان خواهد بود.

معاون سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: در قالب برنامه «میهمان اصفهانیم» مکان‌های گردشی و تفریحی زیرمجموعه شهرداری به صورت نیم بها برای مردم و مسافران در نظر گرفته شده است که برای مثال می‌توان به باغ گل‌ها، شهر رویاها، مجموعه های ناژوان و صفه اشاره کرد.

سجاد زاده خاطرنشان کرد: افتتاحیه هفته فرهنگی امسال دوم اردیبهشت در گذر تاریخی-فرهنگی چهارباغ با حضور شهردار اصفهان آغاز خواهد شد و در آن شب و شب‌های بعد برنامه های مفصل نمایشی, هنری و موسیقی خواهیم داشت و یک موسیقی تصویری (موزیک ویدئو)تخصصی مرتبط با هفته اصفهان برای این هفته تولید شده و رونمایی می شود.

وی با بیان اینکه مقوله کتاب یکی دیگر از برنامه‌های هفته یاد شده است، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه «اصفهان در گذر کتاب» در ایستگاه مترو دروازه دولت، مسابقه کتابخوانی برای دانش آموزان و همچنین نمایشگاه کتاب های مرتبط با اصفهان از دیگر برنامه‌ها است.

معاون سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان ادامه داد: ۲ نمایش «بیداری به وقت خون» در تالار هنر و «گلگشت» حمام علی قلی آقا با موضوع اصفهان و همچنین رونمایی از ۴۰ کتاب با موضوع اصفهان منتشر شده توسط سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان برای هفته مذکور پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اصفهانی‌ها حداکثر ۱۰ تا ۱۵ اثر میراث فرهنگی و تاریخی را در این شهر می شناسند،اضافه کرد: در این شهر محله ها و آثار کمتر شناخته شده و دیده شده داریم که نیاز است آن‌ها را به شهروندان اصفهانی و گردشگران داخلی و خارجی نشان دهیم و این موضوع از دیگر برنامه‌های ما در هفته فرهنگی اصفهان است.

سجاد زاده افزود: اصفهان در سه دوره تاریخی آل بویه، سلجوقیان و صفوی از زوایای مختلف فرهنگی هنری، اجتماعی و سیاسی زبان‌زد و در کشور بی همتا بوده است که بی تردید این ظرفیت‌ها و هویت تاریخی باید به همگان نشان داده شود.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه‌هایی همچون «قاب اصفهان» به معرفی گویش‌ها، اشعار، آواها و لهجه‌ها پرداخته  و از سوی دیگر فرهنگ غذایی و غذاهای مشهور اصفهان را در قالب برنامه ای دیگر معرفی می شود.

دبیر هفته فرهنگی اصفهان با بیان اینکه ۱۹۰ رشته صنایع دستی در اصفهان وجود دارد اما شماری از آنان در حال نابودی است، اظهار‌کرد: بنابراین معرفی هر چه بیشتر این آثار صنایع دستی می تواند به احیای آن کمک کند.

سجاد زاده خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه اصفهان در فقه، حکمت و فلسفه این خطه برنامه‌های ویژه ای با حضور فلاسفه و حکما برگزار خواهد شد، همچنین با توجه به جایگاه این دیار در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با محوریت نام شهید کاظمی برنامه مرتبطی در گلستان شهدا برای پاسداشت شهدا برگزار می‌شود.

وی گفت: از آنجا که هفته فرهنگی اصفهان با سالروز تخریب قبور مطهر ائمه(ع) در بقیع همزمان است برنامه هایی در گلستان شهدا با مشارکت سازمان های مرتبط مانند تبلیغات اسلامی تدارک دیده‌ایم.

دبیر هفته فرهنگی اصفهان تصریح کرد: برنامه «زنده باد اصفهان» با موضوع شناخت دقیق این دیار در ساعت ۲۱ شب های این هفته از شبکه پنج یا همان شبکه استانی پخش خواهد شد، همچنین اجرای نمایش‌های برگزیده جشنواره کمدی خندستان در شهر تهران با موضوع مطالبه ملی احیای زاینده رود در دستور کار است.