گردشگری با «شارستان» و «راسته‌های بازار، راسته‌های زندگی»

علیرضا مساح   با بیان اینکه تپه اشرف واقع در محله شهرستان یکی از جاذبه‌های دیدنیِ گردشگری در اصفهان است که می‌تواند به قطب گردشگری باستانی در این منطقه تبدیل شود، اظهار کرد: امکان بازدید از تپه اشرف با برگزاری طرح گردشگریِ «شارستان» فراهم‌شده و شهروندان برای حضور در آن می‌توانند با ثبت‌نام در نشانی اینترنتی شهروند تیکت سانس حضور در تور گردشگری از این منطقه را انتخاب کنند و به گروه بازدیدکنندگان بپیوندند. همه سانس‌های این برنامه برای بعدازظهرها تعریف‌شده و مردم فقط در صورت ثبت‌نام در این سایت امکان بازدید و حضور در این طرح را خواهند داشت.

او افزود: طرح گردشگری «شارستان» شامل بازدید از تپه اشرف، پل شهرستان و زیارت امامزادگان حسین و ابراهیم(ع) در خیابان سه پل است، همچنین در مورد مسجد جامع و مناره شهرستان که در طول زمان به علل مختلفی مانند عدم سکونت انسانی تخریب‌شده است در طرح بازدید شارستان توضیحاتی ارائه خواهد شد؛ البته محل بنای مسجد و مناره شهرستان، امکان بازدید ندارد و اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان به علت گمانه‌زنی‌های علمی و باستان‌شناسی، محوطه این دو بنا را جهت تحقیقات و کاوش‌های آتی، محصور کرده است.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به عدم تکرار برگزاری تور بازدید «شارستان» در ماه‌های آینده، بیان کرد: به علت اینکه فضای اجرای این طرح در محیطِ باز است، شرایط جوی و هوای گرم تابستان مانع از اجرای مجدد این طرح خواهد بود و به علاقه‌مندان توصیه می‌شود که این فرصت را مغتنم بشمارند و از این بازدید غافل نشوند.

مساح همچنین با اشاره به اجرای طرح گردشگری «راسته‌های بازار، راسته‌های زندگی» در هفته فرهنگی اصفهان، گفت: در این طرح، مردم شرایط بازدید از جاذبه‌های بازار تاریخی اصفهان را خواهند یافت و به تماشای متفاوت بازار می‌پردازند که یکی از عناصر فرهنگی تاریخی و در حین زنده و فعال است.

او در خصوص شرایط حضور در این طرح گردشگری توضیح داد: طرح «راسته‌های بازار، راسته‌های زندگی» نیز بعدازظهرها برگزار می‌شود و شرکت در آن با ثبت‌نام قبلی در نشانی اینترنتی شهروند تیکت و بعد از انتخاب سانس موردنظر امکان‌پذیر خواهد بود. شروع بازدید از خیابان عبدالرزاق رو به روی بازارچه حاج محمدجعفر آباده‌ای، معروف به کوچه نیماورد خواهد بود و با عبور از میدان نقش‌جهان، در عصارخانه شاهی به ایستگاه آخر خواهد رسید.

رئیس اداره گردشگری شهرداری اصفهان ادامه داد: تولید محتوا برای راهنمایی هر دو طرح «شارستان» و «راسته‌های بازار، راسته‌های زندگی» انجام‌شده است و گردشگران همراه با مساعدت راهنمایان به بازدید از جاذبه‌های کمتر دیده‌شده خواهند پرداخت؛ ضمن اینکه علت برگزاری این طرح در زمان بعد ازظهر نیز خلوت و نیمه فعال بودن بازار در این ساعات است تا شرایطی همچون ازدحام و صدای استفاده از ابراز آلاتِ کار توسط بازاریان، مانع بازدید گردشگران نشود. او به برگزاری نمایشگاه عکس گوشه‌های اصفهان در هفته فرهنگی نیز اشاره کرد و افزود: سومین برنامه اداره گردشگری، برگزاری نمایشگاه عکس با عنوان گوشه‌های اصفهان است که در خیابان آمادگاه و محوطه بازِ رو به روی هتل عباسی و برگزار می‌شود. این نمایشگاه به ارائه جزئیات زیبای جاذبه‌های گردشگری اصفهان اختصاص دارد، چراکه عکاسی دقیق از جزئیات منجر به جلب‌توجه مردم عزیز به جزئیاتی خواهد شد که شاید در بازدید از بناهای تاریخی از چشم آنان دور بماند و حتی شاید در ادامه منجر به بازدید مجدد شهروندان از بناهای تاریخی شود.

مساح با اشاره به اینکه عکاسی از جزئیات بناهای تاریخی در اصفهان پروژه‌ای است که به همت اداره گردشگری، تعریف و اجرای آن به بخش خصوصی واگذارشده است، اضافه کرد: با توجه به اینکه نمایشگاه عکس در فضای آزاد برگزار می‌شود راهنمای انسانی حضور ندارد، اما توضیحات کاملی در کنار تصاویر ارائه‌شده است. نمایشگاه در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و از ششم اردیبهشت به مدت دو هفته برگزار می‌شوند و مردم به‌صورت رایگان قادر به بازدید از این مجموعه خواهند بود.

او با بیان اینکه پیش‌ازاین، نمایشگاه گوشه‌های اصفهان با محوریت محراب مساجد تاریخی اصفهان برگزارشده بود و در این دوره بر مناره‌های اصفهان متمرکزشده است، گفت: در اصفهان حدود ۲۰ مناره تاریخی با قریب به ۵۰ متر ارتفاع وجود دارد که چشم غیرمسلح قادر به تماشای جزئیات زیبای آنان در ارتفاع بالا نیست. تلاش شده است که با کمک فناوری‌های پیشرفته، عکاسی از نزدیک اغلب مناره‌ها انجام شود و تصاویر ذکرهایی مثل الله‌اکبر، الملک‌الله که بر روی مناره‌ها نقش بسته است در این نمایشگاه ارائه خواهد شد.

طرح گردشگری «شارستان» از ۳ تا ۹ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ و طرح گردشگری «راسته‌های بازار، راسته‌های زندگی» از ۳ تا ۹ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و شرکت در این دو طرح باید از طریق نشانی اینترنتی شهروند تیکت اقدام کنند.