شماره روزنامه ۶۱۳۳
|

  • خروج بورس از سنگر

    دنیای اقتصاد: در روزی که دلار از مرز ۶۵هزار و ۵۵۰تومان گذشت و سکه به ۵۴میلیون تومان عقب‌نشینی کرد، بورس تهران به واسطه سنگینی سایه تحولات منطقه‌ای قرمزپوش شد. شاخص کل با کاهش ۱۳هزار واحدی پس از ۲ماه، کانال۲میلیون را از دست داد. خبرهای مرتبط با بودجه نیز اثر مثبتی بر بازار سهام نداشت. از سوی دیگر، صورت‏های مالی ۶ماهه نیز روانه کدال شده است. بررسی اجمالی کارنامه صنایع، نشان‌دهنده عملکرد ضعیف آنها بوده که نزول شاخص را معنا‌دار کرده است.
  • بورس در دوراهی تغییرات بودجه

    دنیای اقتصاد- امیرمحمد بختیاری: روز گذشته مسعود پزشکیان، نهمین سکاندار قوه مجریه، لایحه بودجه سال آینده کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. با نگاه اولیه به اعداد و ارقام این لایحه به نظر می‌رسد بودجه سال آینده مانند بودجه سال‌های اخیر با کسری‌های زیادی دست‌وپنجه نرم خواهد کرد و ردیف درآمدی همتراز با ردیف مخارج بهبودی چندانی را تجربه نکرده است. در لایحه بودجه نرخ تسعیر کالاهای اساسی شناور در نظر گرفته شده و نسبت به تغییرات نرخ تورم رشد داده خواهد شد. ازطرفی در این لایحه استقراض از صندوق توسعه ملی حدود ۵۴۱هزار میلیارد تومان در نظر گفته شده است.
  • درس بورسی از «میلی»

    دنیای اقتصاد: آرژانتین به‌عنوان کشوری که طی سال‌های اخیر با تورم‌های بالا و حتی سه‌رقمی مواجه بوده است، توانسته با اجرای استراتژی‌های مناسب، بازدهی بورس خود را به‌گونه‌ای تنظیم کند که تورم را پوشش دهد. این تجربه می‌تواند حاوی درس‌های ارزشمندی برای بورس تهران باشد.
  • دامنه نوسان؛ فرصت یا تهدید؟

    حمیدرضا نظری/کارشناس بازار سرمایه
    در سال‌های اخیر، یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات در بازار سرمایه ایران، دامنه نوسان قیمت و اثرات آن بر بازارهای مالی، به‌ویژه بازار مشتقه، بوده است. سیاستگذاران مالی از دامنه نوسان به‌عنوان ابزاری برای کنترل رفتارهای سرمایه‌گذاران و کاهش نوسانات شدید قیمت استفاده کرده‌اند. اما در حوزه قراردادهای اختیار معامله (آپشن‌ها)، این ابزار می‌تواند منجر به محدودیت‌هایی در اجرای استراتژی‌های پیچیده و تحلیل‌محور شود.
  • صندوق تثبیت دچار سیاسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازی است

    احسان خاتونی/کارشناس بازار سرمایه
    با توجه به صحبت‌هایی که در مجمع عادی سالانه صندوق تثبیت و توسعه مطرح شد، صندوق تثبیت در نیمه نخست امسال در ۶۸‌درصد از روزهای معاملاتی در بازار خریدار بوده‌است. ارزش کل خریدهای خرد این صندوق در دوره یادشده، به مرز ۱۲همت رسیده‌است.
  • نمایش درام بورس

    دنیای اقتصاد-عاطفه چوپان: فیلم ریزش‌‌‌‌‌ها در بازار سرمایه به حدی بلند شد که به ازدست‌رفتن ابرکانال دو‌میلیون واحد انجامید. بورس که تحت‌تاثیر عوامل گوناگون، مهرماه سراسر رو به افتی را تجربه کرده‌بود، در حالی وارد آبان شد که با دو‌میلیون واحد خداحافظی کرد و با وجود شرایطی که احتمال بهبود آن در کوتاه‌مدت هم بعید به‌نظر می‌رسد، پس‌گرفتن این کانال هم کار سختی خواهد بود. از طرفی لایحه بودجه‌ که همواره محل چالش‌های فراوانی برای بازار سرمایه بود، امسال حاوی نکات مثبتی برای بورس است و شاهد یکی از انبساطی‌‌‌‌‌ترین بودجه‌‌‌‌‌های تاریخ کشور هستیم، اما متاسفانه سایر شرایط داخلی و خارجی دست به‌دست هم داده تا این روزها بورس بین بازارهای مختلف کم‌طرفدارترین باشد.
  • بورس؛ بازنده رقابت بازارها

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: هفتمین ماه از سال ‌نیز به پایان رسید ‌و رصد تحولات بازارها مبین این نکته است که بازار سهام، بازنده مطلق جدال بازارها بوده‌است. بررسی آمار مربوط به بازدهی بازارها نشان می‌دهد که بورس، چه در بازه ماهانه، چه از ابتدای سال ‌و چه در یک سال‌اخیر، قافیه را به دیگر بازارهای دارایی واگذار کرده‌است. در هر بازه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌ای که بازدهی بازارها مورد مقایسه قرار گیرد، بازار سهام رنگ و نشانی از آن بازار پر زرق و برق سابق ندارد و در جدال با دیگر بازارها، زیان سهمگینی را متوجه سهامداران کرده‌است.
  • راه خروج بورس از انزوا

    دنیای اقتصاد- آرش معلمی: آزادسازی بازار سهام، به معنای کاهش موانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازارهای داخلی، علاوه بر تاثیرات مثبت و مستقیمی که بر بازار سهام کشور دارد، از سه کانال تامین مالی، افزایش کیفیت حاکمیت شرکتی و توزیع ریسک می‌تواند نوآوری -از اصلی‌ترین موتورهای محرک‌ رشد اقتصادی- را نیز تحریک کند. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که به‌رغم اهمیت این موضوع، تعداد سهامداران خارجی بورس و فرابورس و ارزش سبد سرمایه‌گذاری آنها از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون رشد قابل‌توجهی نداشته است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلایل رغبت نداشتن سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بازار سهام داخلی را بتوان مواردی از قبیل وفور تحریم‌ها و نبود ثبات سیاسی، نوسانات اقتصادی بسیار و همچنین وجود قوانین پیچیده دانست.
  • رها شدگی در ۱۳۴ روز

    دنیای اقتصاد-پروانه کُبره: در کنار ابهامات و ریسک‏‌های سیاسی، مهم‌ترین‏‌ دلایل روند نزولی بورس تهران در چند روز گذشته ترس از« تداوم رها شدگی بازار سهام» توسط سیاستگذاران و رشد بدون وقفه بازارهای موازی ارزیابی می‌شود.این امر با ایجاد فشار فروش در همه گروه‏‌های سهامی و خروج نقدینگی به سوی بازارهای دیگر روند ناامید‌کننده‌ و در عین حال عجیبی را برای بورس تهران رقم زده است. تالار سهام از هفتم مهرماه و همزمان با برافروخته شدن آتش جنگ در منطقه‏‌ عملا با هیاهوی سهامداران برای خروج از بازار مواجه شد.
  • سه دلیل رشد قیمت گواهی سپرده شمش طلا

    مهدی فرهادی/تحلیلگر بازار سهام
    در سال‌های اخیر، بازار طلا به‌‌‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاری‌‌‌های امن و پایدار در میان سرمایه‌گذاران شناخته شده است. گواهی سپرده کالایی شمش طلا، به‌‌‌عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند، روز به ‌‌‌روز محبوب‌‌‌تر می‌شود. قیمت گواهی سپرده کالایی شمش طلا روندی صعودی را پیش گرفته است. این افزایش قیمت ناشی از عوامل مختلفی است؛ از جمله:
  • سرگردانی بازیگران ادامه دارد

    محمدرضا ابراهیمی/کارشناس بازار سرمایه
    بورس در یک سال اخیر شرایط مساعدی نداشته است. با آغاز تنش‌های بین‌المللی بازار سرمایه رو به وخامت گذاشته اما آیا این موضوع تنها دلیل اوضاع نامساعد بازار نبوده است. بحرانی‌‌تر شدن شرایط خاورمیانه در کنار جنایات اسرائیل در منطقه از جمله ریسک‌‌های سیستماتیکی هستند که می‌تواند فشار فروش در بورس تهران را افزایش دهند. افزایش ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک اتمسفر بازار را دگرگون کردند. از ناترازی‌های انرژی می‌توان به عنوان یکی از انواع ریسک‌های داخلی نام برد. در زمستان ۱۴۰۲ با سهمیه‌بندی گاز تولید شرکت‌های پتروشیمی و فولادی کاهش داشتند. تابستان ۱۴۰۳ با قطعی برق توان تولید اکثر صنایع پتروشیمی لاستیکی فولادی و دیگر صنایع کشور کاهش پیدا کرد.
  • دو روی سکه ورود خودرو به بورس‌

    دنیای‌اقتصاد: عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد درباره موضوع عرضه خودرو در بورس‌کالا بیان‌کرده که در این‌خصوص اختلاف‌نظرهایی میان نهادهای مختلف وجود دارد، اما شورای‌عالی بورس بر این باور است عرضه خودرو در بورس‌کالا می‌تواند به شفافیت و بهبود عملکرد بازار کمک کند که برخی مقامات دولتی از جمله وزیر صنعت با این موضوع مخالفت کردند، بنابراین مقرر شده تا مذاکراتی جدی درخصوص عرضه خودرو در بورس‌کالا، میان وزیر امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت انجام شود. در این راستا، میان فعالان بازار سرمایه و کارشناسان صنعت خودرو، تفاوت نظرهایی وجود دارد که بررسی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر