در شرایطی ولکر کار خود را در فدرالرزرو آغاز کرد که اعلام کرد هیچگونه مداخله سیاسی را نمیپذیرد و دخالت در یک نهاد مستقل را به حداقل رساند تا بتواند آمریکای دچار تورم دو رقمی را از باتلاق اقتصادی آن دوره به بیرون هدایت کند. «جیمی کارتر» رئیسجمهوری وقت آمریکا با شرایط ولکر موافقت کرد؛ اگرچه اعضای کابینه دست از انتقاد برنداشتند.
درحالیکه کمتر از دو ماه تا اجلاس آتی FATF و مهلت نهایی تعیین تکلیف وضعیت ایران از سوی این گروه باقیمانده است، اما تصمیمگیری درباره لوایح CFT و پالرمو همچنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه دارد. طی روزهای گذشته انتشار اخبار ضد و نقیض درباره تصویب CFT و لوایح پالرمو در کمیسیون مشترک مجمع و نیز انتشار اخباری درباره مهلت ۱۵ روزه بورسهای جهانی به بورس ایران برای عضویت در FATF موجب شد تا کاربران فضای مجازی نسبت به آن واکنش نشان دهند.
این هفته در کنار آلودگی هوا و گرانی که دو مهمان اصلی شب یلدا بودند، دو رویداد در سپهر سیاسی و فرهنگی کشور هم بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت. از یکسو پایان سفر رئیسجمهور به ژاپن از دید کاربران شبکههای اجتماعی دور نماند و از سوی دیگر پخش برنامههایی ویژه شب یلدا از رسانه ملی موجب واکنشهای زیادی در میان کاربران فضای مجازی شد. سفر روحانی به ژاپن و مذاکره یک ساعته پشت درهای بسته با شینزو آبه نخستوزیر این کشور موجب شد تا بار دیگر موضوع میانجیگری ژاپن میان ایران و آمریکا در شبکههای اجتماعی مطرح شود. بهخصوص آنکه شینزو آبه کمی بعد از سفر روحانی به ژاپن، با رئیسجمهور آمریکا تماس گرفت و یک ساعت و ربع درباره نتایج مذاکرات با ایران گفتوگو کرد. هرچند هنوز از جزئیات این تماس تلفنی اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما حسن روحانی، روز شنبه و بعد از بازگشت به تهران با بیان اینکه با همه کشورها در زمینه شکستن تحریمها رایزنی داریم که با برخی کشورهای اروپایی و ژاپن بیشتر است، عنوان کرد: «در زمینه شکستن تحریم هم ژاپنیها یک پیشنهاد جدید داشتند و هم ما که بنا شد رایزنیها ادامه داشته باشد.» در این رابطه عراقچی، معاون وزیر امورخارجه از ادامه مذاکرات توکیو خبر داده است. در چنین شرایطی اغلب کاربران اصولگرای فضای مجازی طبق روال گذشته هجمه علیه روحانی و دولت دوازدهم درباره مذاکره با آمریکا را شروع کرده و با فعال کردن هشتگ #مذاکره_آمریکا نسبت به سیاستهای دولت انتقاد کردند.
این هفته انتشار تصاویر و فیلمهایی از کشف پیکر یخ زده فرهاد خسروی کولبر نوجوان در ارتفاعات مرزی مریوان، واکنشهای زیادی در فضای مجازی برانگیخت و فضایی از غم و اندوه در میان کاربران شبکههای اجتماعی ایجادکرد. پس از سه روز جستوجو و تلاش، نهایتا جسد یخزده فرهاد خسروی پیدا شد. قبل از فرهاد، جنازه برادر ۱۷ ساله او آزاد را یافته بودند و این امید وجود داشت که فرهاد زنده باشد. فرهاد همراه با برادرش اولینبار بود که کولبری میکردند و بارشان هم تلویزیون و کفش بوده است.
صدها هزار سال، آدمیزاد انرژی موردنیاز خود را از منابع قابلتجدید طبیعت تامین میکرد. پرتو آفتاب، چوب درختان، فضله جانوران و نیروی عضلانی حیواناتی مانند اسب و استر و شتر برای گرم کردن بشر و فراهم آوردن خوراک و تامین وسایل حملونقل او کفایت میکرد. بعدها آدمیزاد راه استفاده از نیروی باد و آب را نیز با اختراع آسیابها فراگرفت. امروز در قاره آسیا نزدیک به ۶۰ درصد و در آفریقا نیمی از انرژی موردنیاز انسانها از همین منابع ساده طبیعی تامین میشود و هنوز فضله جانوران در شبهقاره هندوستان کمابیش پنج درصد انرژی موردنیاز را تامین میکند. تقریبا در اوایل قرن نوزدهم بشر به استفاده از منابع انرژی فسیلی روی آورد. در مرحله نخست، زغالسنگ و بعدها نفت مورد توجه قرار گرفت. نزدیک به یکصد سال تمام، زغالسنگ یکهتاز میدان بود. از اواخر قرن نوزدهم نفت نیز در میان آمد. جنگ اول جهانی اهمیت نفت را به جهانیان نشان داد هرچند بحران اقتصادی ۱۹۲۹ تا آغاز جنگ جهانی دوم مصرف نفت را تقریبا در حال رکود نگاه داشت؛ ولی پس از جنگ، در فاصله ۲۰ سال (از ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰) مصرف نفت تقریبا سه برابر شد و در ۱۹۶۶ نفت به تنهایی بر زغالسنگ سبقت جست.
ارتباط بین انرژی، روابط اجتماعی و سیاست در کتاب «انرژی و عدالت» اثر ایوان ایلیچ به تاریخ ۱۹۷۳ به طرز موشکافانهای تحلیل شده است. ایلیچ استدلال میکند که مصرف بالای انرژی با عدالت رابطه معکوس دارد و به طرز اجتنابناپذیری موجب انحطاط در روابط اجتماعی و آزادیهای بشر میشود. او دریافت که فناوری شرایط را برای برابری و پیشرفت اجتماعی فراهم میکند. به عقیده ایلیچ، در کشورهای با مصرف بالای انرژی، روابط اجتماعی با تکنوکراسی دیکته میشود که امکان انتخاب، اختیار و آزادی را تنزل میدهد.
ایوان ایلیچ، فیلسوف و منتقد اجتماعی و مسائل مرتبط با اقتصاد و توسعه در سال ۱۹۷۲ کتاب «انرژی و عدالت» را نوشت. تز اصلی او در این کتاب چنین است: صرف نظر از اینکه یک جامعه چقدر پیشرفته باشد، مصرف بیش از حد انرژی در آن منجر به از بین رفتن سلامتی اجتماعی میشود. به بیان ساده، همانطور که مصرف بیش از حد غذا بدن انسان را بیمار میکند، یک جامعه نیز باید میزان مصرف انرژی خود را کنترل کند. ایلیچ برای تبیین ایدهاش سراغ صنعت حملونقل میرود:
فیلمنامه این فیلم براساس یک داستان واقعی و در اواخر دهه هشتاد نوشته شده و داستان درباره زوج جوانی است که در خلال یک تصمیم عجیب و به خاطر گربهها میخواهند از هم طلاق بگیرند. نمایش فیلم «طلاقم بهده بخاطر گربهها» خود یک اتفاق خوب است، چرا که من فیلمساز به این دلیل فیلم میسازم که بتوانم اثرم را به مخاطبان و دوستدارانش نمایش بدهم. بهرغم وجود مشکلات مضاعفی که به ویژه در این یکی، دو سال در چرخه اکران فیلمها در سینمای ایران وجود داشته است و در شرایطی که فضای نمایشی ما خوب نیست و حاشیهها و اختلافنظرهای بسیاری درباره شکل و شیوه اکران فیلمها وجود دارد و از سویی هم فیلمهای محدودی فرصت اکران پیدا میکنند؛ جای خوشحالی است که همچنان میتوان امیدوار به اکران فیلمها بود. البته امیدوارم این چرخه روزهای بهتری در پیش داشته باشد.
در آلبوم «چهارگون» چهار کنسرت تکنوازی تازه اجرا شده با ساز تار گردآوری شده که مربوط به اجرا در سلسله برنامههای «شب ساز ایرانی» از بهار سال ۹۳ تا پاییز سال ۹۵ است. هر یک از این چهار اجرا بهنوعی تداعیکننده فضاهای موسیقایی متفاوت و گاه نمودی از گرایشهای متنوع اجرای موسیقی کلاسیکِ ایرانی هستند؛ اینگونه است که این آلبوم «چهارگون» نامیده شده است. اولین اجرا، مرکبنوازی طراحیشدهای است با محوریت امکانات مدال دستگاه نوا و گریزی به بیداد و بختیاری در همایون دارد. دومین اجرا بر اساس آواز شوشتری و با گذرهایی به منصوری و چهارگاه طراحی شده است.
موضوع مستند «خنده در تاریکی» تاریخ تئاتر اصفهان است و پژوهش آن از سال ۹۲ آغاز شد و فیلمبرداریاش از سال ۹۲ تا ۹۷ به طول انجامید که در ۲ سال آخر تدوین موازی این پروژه هم شروع شد. تجربه ساخت فیلمی مستند که بیش از یک سال به انجام برسد، تجربه منحصربهفرد و بسیار سخت و همزمان هیجان انگیز است. در این فیلم هنرمندان بسیاری از جمله نصرتالله وحدت، علی رفیعی، کیومرث پوراحمد، پرویز ممنون، هوشنگ حریرچیان و ژاله رجایی حضور دارند و به بیان تجربهها و روایتهای تاریخی از روزگار سالهای اخیر اصفهان پرداختهاند؛ اما روایتگر اصلی آقای پرویز پورحسینی هستند که متن روایی فیلم را روی تصاویر میخوانند. این شهر تاریخی بزرگ ایران در طول قرنها با رخدادهای بزرگی روبهرو بوده و در این فیلم تلاش شده تا به قدری که ممکن است به تاریخ پرفراز و نشیب این شهر پرداخته شود. فیلم مستند «خنده در تاریکی» روزهای نخست پاییز امسال مراحل تدوینش را گذراند و وارد مراحل پایانی آمادهسازی برای اکران شد. هم اینک پس از انجام امور لازم، فیلم آماده نمایش شده و روز چهارشنبه ۱۱ دی ماه در سینما فردوس موزه سینما برای نخستین بار اکران عمومی میشود. اکران این فیلم در گروه هنر و تجربه انجام میشود.
آلبوم «هفّ» به آهنگسازی «پیام جهانمانی» و با نوازندگی تار همین آهنگساز و همچنین با حضور نوازندگانی چون «امیرحسین نجفی» نوازنده سازهای تارسوپرانو و دوتار، «کیارش روزبهانی» نوازنده تار باس و رباب و «یاشار اطاعتی»، کمانچه و قیچک آلتو از سوی نشر «ماهور» منتشر شده است. این آلبوم در نوع خود اثری قابلتوجه و نیازمند بررسی دقیق و ویژهای است. اثری که در نوع خود واجد تفاوتهایی بنیادی با آثار پیشین این آهنگساز است. به بیان دیگر شاید در بین کارهای اخیر پیام جهانمانی که از تکنوازی صرف فاصله گرفته است، این آلبوم از همه شخصیتر باشد و شاید، از شوخی روزگار، حتی شخصیتر از آلبومهای تکنوازیاش. پیام جهانمانی یک ویرتئوز(نوازنده چیره دست) تار است؛ یک آموزشدیده موسیقی ایرانی در جهان امروز. و هفّ یک اثر موسیقایی از اوست: حاصل کاربرد همه ابزارهای هنری-ذهنی در دسترس او برای بازتاب چیزی که هست و چیزی که میخواهد بازتاب دهد. آنچه با این ابزارها در وجود میآید یک فضای اثیری است، پر از سکوتهایی که صداها آنها را میسازد، صداها از دل آنها سربرمیآورند و باز هم صداها در دل آنها محو میشوند. پیشنهاد میکنم که با شنیدن و توجه کردن به تکنیکهای نوازندگی و همچنین تکنیکهای مربوط به آهنگسازی در این اثر، تازهگریهای این آلبوم را مورد توجه قرار دهید.
نمایش « نایب سرخیها» از این هفته و در واقع با آغاز دیماه روی صحنه رفته است. روایتی مدرن از سلسله رویدادهایی دارد که برای یک فرد اتفاق میافتد. به بیان دقیقتر میتوان بهعنوان خلاصه قصه این را گفت که نمایش ما درباره کارگری است که هنگام گودبرداری پاساژ متعلق به خانواده نایب سرخیها کشته میشود و حالا پس از سالها او تصمیم میگیرد تا با پرده برداشتن از زمینخواری خانواده صاحب پاساژ، واقعیتهایی تازه را از ماجراهای گذشته برملا کند. این کار تقابل میان دو گروه را نشان میدهد و وجه دراماتیک قصه نیز در همین تقابل تعریف و تبیین میشود. این نمایش در ادامه کارهای پیشین است که در سالهای اخیر با تاکید بر روایت رویدادهای معاصر روی صحنه رفته است. از جمله نمایشهای «قند خون» و «کمیته نان» که به ترتیب با تمرکز بر زندگی و کار کولبران و همچنین مسائل اقتصادی زندگیِ کارگران کارخانه قند، در تئاترشهر و تماشاخانه باران روی صحنه رفته است. نکته: نمایش نایبسرخیها با حضور یزدان دارابی، لیلا حسنی، مریم رادپور، سیدامین مصلایی، مرضیه انصاری و... بهعنوان بازیگران کار تا ۱۷ دیماه هر روز ساعت ۲۱ در تماشاخانه شانو به نشانی خیابان وصال شیرازی، بالاتر از چهارراه طالقانی، کوچه فرهنگی (بهنام) روی صحنه میرود.
هدف اولیه من از طراحی و اجرای این نمایشگاه آن بود که نمادها و المانهای نو و متفاوتی را وارد کارهایم کنم. در ابتدای کار ایدههایی که در آنها مفاهیمی چون حفظ محیط زیست برجسته باشد در ذهنم نبود. اما در ادامه متوجه شدم که به صورت ناخودآگاه این موضوع در کارها وارد شده و حضور پررنگی هم دارد و البته مخاطبان هم با دیدن این کارها بیشتر مفاهیمی را تداعی میکنند. قصه این است که گیاهان سالهای پیش نیز به عنوان عنصر اصلی در کارهایم وجود داشتند و در این مجموعه نیز نمیخواستم از آنها زیاد فاصله بگیرم و حضور گیاهان راه را برای حضور مفاهیم زیستمحیطی فراهم کرد. کارهای قبلی من مفاهیم شاعرانه، لطیف و زنانه داشتند و عینیت و واقعیت روز جامعه چندان در آنها دیده نمیشد اما مجموعه جدید بسیار واضح و حتی شعارگونه است. قبلا به مفاهیم کلی مانند زندگی و مرگ توجه میکردم اما این بار روزمرگی زندگی و مسائل همهگیری مانند مواد غذایی را مورد توجه قرار دادم. بااینحال همین مساله میتواند آن مفاهیم زندگی و مرگ را نیز انتقال دهد اما نگاه جزئیتری به موضوع داشتم. نکته: نمایشگاه نقاشی نازنین رجبدوست تا ۴ دی در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ برپاست.
رضاآبادیها به ایل چوداری تعلق دارند، ایلی که سدهها قبل، از افغانستان به ایران آمدند و در توران که این روزها به نام پارک ملی توران شناخته میشود و در نزدیکی شهر شاهرود است، بار از قاطرهایشان برداشتند. روستا سالها بعد شکل گرفت، زمانی که بحران بیآبی خودش را نشان داد و رضاآبادیها دست از کوچ کشیدند. آنها گوسفندهایشان را فروختند و شتر را جایگزین کردند. رملهای کنار روستا آرام آرام خودشان را به سمت خانههای گنبدی رضاآباد میکشیدند، بنابراین مسوولان با این توجیه که سالهای بعد روستا ممکن است زیر آن همه شن مدفون شود به فکر جابهجا کردن روستا افتادند، در نتیجه ایل چاره ای نداشت جز اینکه جایش را عوض کند. در آن سالها اندک کسانی بودند که گذرشان به رضاآباد میافتاد. این گروه را بیشتر دانشجویان علوم اجتماعی و استادان دانشگاه تشکیل میدانند یا کسانی که شیوه و سبک زندگی بومی چنان نزدشان عزیز بود که رنج راه و جاده خاکی و اقامت در روستایی با کمترین امکانات را به جان بخرند. اگر هفت سال پیش هم به رضاآباد میرفتید تنها مغازهای کوچک در روستا میدیدید با در حلبی، همیشه هم بسته! بچهها در آن روستای کویری سال به سال طعم بستنی را نمیچشیدند! اینکه چطور ذره ذره آن جامد سفید و قهوهای آب میشود، شره میکند و دیر بجنبی انگشتانت به هم میچسبد. بعدتر معدود دفعاتی ماشینی به روستا میآمد که در یخدانش تعدادی بستنی گذاشته بود، بچهها آویزان به مادرها و پدرها طلب بستنی میکردند و بعد میماند آرزوی دوباره تجربه این شیرینی سرد شاید در سالی دیگر.
ارزیابهای شورای جهانی صنایعدستی، با حضور در شیراز ضمن اعلام نظر مثبت خود درباره انتخاب این شهر بهعنوان شهر جهانی صنایع دستی، اظهار امیدواری کردند که دیگر اعضای این شورا نیز شیراز را بهعنوان شهر جهانی صنایعدستی انتخاب کنند.استاندار فارس دراین باره اعلام کرد: شورای جهانی صنایعدستی در زمینه ثبت شهر آباده بهعنوان شهر جهانی منبت نیز تلاش زیادی کرد که این اقدام در رونق اقتصادی در آن منطقه تاثیرگذار است. اکنون نیز امیدواریم با نظر مثبت ارزیابان شورای جهانی صنایعدستی، شیراز که استحقاق ثبت جهانی صنایعدستی را دارد رتبه لازم را کسب کند و این عنوان برای شیراز به ثبت برسد. بیش از ۸۰ رشته از صنایعدستی در شیراز و استان فارس فعال است و افزون بر ۲۰۰ هزار نفر در این صنایع مشغول به فعالیت هستند. از جمله این صنایعدستی میتوان به منبت و خاتم، دستبافتهای گبه و قالی، کاشی هفت رنگ و حکاکی اشاره کرد که در این استان به شکل زیبا و هنرمندانه تولید میشود.
سال گذشته همین روزها بود که گفتوگوی ما با «رحمان گلزار»، سازنده معروفترین برجهای ایران یعنی «اکباتان» در همین صفحه منتشر شد. پس از انتشار این گفتوگو که نخستین گفتوگوی مکتوب آقای گلزار بعد از خروج او از ایران بود، بازخوردهایی از مخاطبان دریافت کردیم که ما را ترغیب به تهیه قسمت دوم مصاحبه کرد. از این رو «سکانس دوم زندگی گلزار» را به روایت خود ایشان در پاسخ به سوالات مخاطبان و رفع ابهام در برخی مسائل تهیه کردیم. یکی از مسائلی که از آقای گلزار خواستیم تا توضیحات بیشتری در مورد آن ارائه دهند، موضوع بزرگراه تهران-شمال بود. داستانی که در نوشتهای به نقل از حسین مرعشی رئیسوقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مغایر با روایت آقای گلزار مطرح شده بود. اگرچه در مصاحبه سال گذشته، آقای گلزار در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرده بود، اما در گفتوگوی اخیرمان با آقای گلزار از او خواستیم تا با جزئیات بیشتری این ماجرا را روایت کنند. موضوع دیگری که در این گفتوگو به آن پرداخته شده، چگونگی مصادره شرکت آقای گلزار است. شرکتی که سازنده شهرک اکباتان و سایر پروژههای آقای گلزار بود. اسناد مربوط به این مصادره نیز در اختیار ما قرار گرفته است. محور سوم گفتوگویمان هم به شکایت در دادگاه لاهه برمیگردد. ماجرایی که به روایت آقای افتخار جهرمی، نماینده وقت ایران در دادگاه لاهه، چنانچه با شهادت آقای گلزار همراه نبود، ختم به خیر نمیشد. علاوه بر این آقای گلزار به این سوالات مخاطبان نیز پاسخ داده است که چرا از ایران رفته و هیچگاه به کشور بازنگشته است. این نوشتار، روایت تازهای از زندگی گذشته و حال رحمان گلزار، سازنده اکباتان است.
دوچرخههای اشتراکی از نظر تهرانیها به دوچرخههای فراری تبدیل شدهاند. بعد از کلی تبلیغ مدیران شهر درباره میدان دادن به نوع تازهای از مد حملونقل شهری که اتفاقا پاکترین شکل رفت و آمدهای درونشهری به حساب میآید، بیش از یک ماه است دوچرخهسوارها با شوک ناشی از متواری شدن دوچرخههای اشتراکی در شهر روبهرو هستند.بدترین حالت ممکن در شهر آن است که یک خدمت شهری پیشفروش شده به شهروندان، بدون اطلاع قبلی، ناگهان از سطح شهر کلا پاک شود و پیشخریداران با سرخوردگی، احساس «باختن» پیدا کنند.بازنده دوچرخههای فراری، شهروندان هستند؟
انتقاد به تشکیل دیرهنگام جلسات کمیته اضطرار برای تعیین تکلیف راهکارهای مقابله با تشدید آلودگی هوای پایتخت از جمله تعطیلی مراکز تحصیلی و شغلی، موضوع تازهای نیست و هر سال در ایام آذر و دی به شکل مکرر در رسانهها مطرح میشود.
پارلمان محلی پایتخت از دریافت نامهای از سوی جمعی از کشتیگیران کشور برای نام گذاری یکی از معابر شهر به نام جهانپهلوان تختی خبر داد، این درحالی است که مطابق با آمار ارائه شده از سوی عضو شورای شهر تهران، هماکنون ۱۵ معبر پایتخت به اسم این پهلوان نامگذاری شده است.
مشاوران حقوقی و وکلای دادگستری نسبت به ضرورت اطلاع از یک اصل حقوقی خطاب به افرادی که قصد دارند بهعنوان ضامن فرد دیگری نسبت به ارائه مدارک ضمانت برای دریافت وام مسکن اقدام کنند، هشدار میدهند.ضمانت برای دریافت وام مسکن یکی از انواع رایج ضمانتهای حقوقی برای دریافت تسهیلات بانکی محسوب میشود. در بسیاری از موارد بانکهایی که اقدام به ارائه و پرداخت انواع وام از جمله وام مسکن به متقاضیان میکنند یکی از شروط اصلی خود برای ارائه وام به متقاضی را توانایی وی از بابت ضمانت بازپرداخت تسهیلات دریافت شده و احراز این توانایی از سوی بانک اعلام میکنند.
سال نوی میلادی آغاز شده و حالا دیگر در میان بسیاری از بازارهای جهان باید سراغ محصولاتی را گرفت که بهزودی به جدیدترین مدلهای تکنولوژی مجهز هستند.بدون شک بازار محصولات موبایل یکی از جذابترین ویترینها برای علاقهمندان به دنیای تکنولوژی است که حالا با شروع سال ۲۰۲۰ میلادی به تدریج استفاده از نسل ۵G در بین شرکتهای سازنده همه گیر خواهد شد.در ادامه با دو مدل از گوشیهای میان رده آشنا میشویم که اخیرا معرفی شده و قیمتهای ارزانی هم نسبت به میان ردههای دیگر در بازار دارند.
برنامه Simply piano اپلیکیشنی در حوزه آموزشی است که در گروه محبوبترین و پرطرفدارترین اپلیکیشنهای اندرویدی ۲۰۱۸ قرار دارد. پس از دانلود برنامه Simply piano و پیش از ورود به آن باید تعیین سطح کرده و از میان گزینههای I’m starting from scratch، I learned as a child و I have some experience یکی را انتخاب کنید. بهاینترتیب، مطابق با میزان اطلاعات شما از پیانو، یک برنامه آموزشی جامع به شما داده میشود. در بخش stay in touch اصول اولیه و نتها آموزش داده میشود.
استفاده از این نرمافزار همهکاره شاید دیگر برای بسیاری از کاربران آشنا و ملموس شده باشد. نرمافزار برقراری تماس و امکان چت تصویری و صوتی و حتی تبادل پیام از بزرگترین ویژگیهای این برنامه کاربردی موبایل و ویندوزی است که البته به دلیل مسدود نبودن در ایران یکی از محبوبهای پرکاربرد است. در ادامه با برخی از ترفندهای مورد استفاده در این برنامه آشنا میشوید.
درحالحاضر ۵ هزار و ۱۰۸ خودرو که بهطور قانونی وارد کشور شدهاند، اما بهدلیل پایان مهلت شش ماهه هیات دولت امکان ترخیص نیافتهاند، در گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی دپو شدهاند. این در شرایطی است که مشخص نیست چرا هیات دولت مهلت دیگری برای ترخیص این خودروها در نظر نمیگیرد. بر این اساس به گفته رئیس و برخی از اعضای انجمن واردکنندگان، نامهنگاریها و حتی مراجعه فعالان این حوزه به وزارت صنعت و حتی مراجع بالادستی برای ترخیص خودروهایی که مشکل قانونی ندارد نیز تاکنون راه به جایی نبرده است.
آلودگی هوا امسال با سرعت بیشتری زندگی شهروندان در کلانشهرها را متاثر از خود کرده است. شدت آلودگی طی هفتههای اخیر با گذشت از مرزهای هشدار، فعالیت برخی از واحدهای صنعتی را مختل و تنفس را برای شهرهای بزرگ کشورمان سخت و دشوار کرد. با این شرایط طبق روال عادی و جاری باز هم انگشت اتهام به سمت خودروسازان و در برخی مواقع نیز به سمت وزارت نفت بهدلیل پخش بنزین نشانه رفته است. اینکه خودروسازان به چه میزان در آلودگی هوای تهران نقش دارند سوالی است که پاسخهای متفاوتی به آن داده میشود. در این زمینه خودروسازان به درصد کمی از سهامداری خود در آلودگی هوای تهران اشاره دارند، این در شرایطی است که برخی دیگر با زیرسوال بردن ادامه فعالیت تولیدکنندگان خودرو، چاره آلودگی هوا را در تجدیدنظر مسوولان نسبت به تداوم تولید محصولات فعلی میخوانند.
بازار لوازم یدکی همچون بازار خودرو روزهای پرنوسانی را پشت سر میگذارد. بنا به گفته برخی از مشتریان، قیمتگذاری بسیاری از قطعات خودرو بهصورت سلیقهای انجام میشود که همین موضوع باعث آشفتگی بازار و بلاتکلیفی متقاضیان شده است. آنچه مشخص است اصلاح قیمت بنزین بر قیمت لوازم یدکی خودرو تاثیرگذار بود؛ حال آنکه به نظر میرسد تفاوتهایی در این اثرگذاری شکل گرفته است. بهطوریکه سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات معتقد است که اصلاح قیمت بنزین در بازار لوازم یدکی خودرو نهتنها منجر به افزایش قیمتها نشد، بلکه به رکود بازار نیز دامن زد و حتی کاهش قیمت برخی از قطعات را به دنبال داشته است.
رنگارنگ و متفاوت، اولین واژههایی است که به محض دیدن پوشش زنان جنوب ایران به ذهن هر فردی میرسد. ایران به دلیل تنوع قومیتی پوشش محلی متنوعی دارد؛ ولی در این بین لباس های استان های جنوبی ایران منحصر به فرد و رنگارنگ است که میتوان به عنوان نمادی از این خطه یاد کرد.چادر های رنگارنگ آنها اغلب از کشورهای عربی و هند و پاکستان وارد ایران میشود. پوشش زنان جنوب به دلیل نقش و نگارهای زیبا و پوشش کامل در حجاب اسلامی قابلیت این را دارد که به جهانیان معرفی و در سراسر دنیا به نمایش گذاشته شود. / عکسها: فروغ علایی
تاداشی یانای موفقترین و ثروتمندترین تاجر ژاپنی و بنیانگذار شرکت مادر Fast Retailing است که اکنون با بیش از ۲هزار فروشگاه چهارمین شرکت بزرگ پوشاک در دنیا محسوب میشود و پرتفویی از برندهای مختلف مثل یونیکلو (Uniqlo)، هلمات لانگ، تئوری، J Brand و ... را دربرمیگیرد. یانای بزرگترین سهامدار این شرکت است که درآمد سالانه آن در سال ۲۰۱۷ به ۹/ ۱۶ میلیارد دلار رسید. یانای در فوریه ۱۹۴۹ در ژاپن متولد شد. او در یک دانشگاه خصوصی در ژاپن تحصیل کرد و در سال ۱۹۷۱ در رشته اقتصاد و علوم سیاسی فارغالتحصیل شد. اولین شغل او، فروش لوازم آشپزخانه و پوشاک مردان در یک سوپرمارکت بود. او بعد از یک سال به کسبوکار پوشاک پدرش پیوست و در سال ۱۹۸۴ مدیر فروشگاههای زنجیرهای او شد که در آن زمان ۲۲ شعبه داشت. تاداشی اولین فروشگاه برند یونیکلو را در هیروشیما تاسیس کرد. در سال ۱۹۹۸ تعداد فروشگاههای یونیکلو در کل ژاپن به ۳۰۰ رسید. این برند معروف قصد دارد با توسعه در آمریکا، چین و توسعه اینترنتی، فروش خود را تا سال ۲۰۲۰ به ۵۰ میلیارد دلار برساند.
یانگ هوییان، میلیاردر چینی، معاون و بزرگترین سهامدار شرکت توسعه املاک کانتری گاردن (Country Garden) است. پدرش یانگ گوکیانگ که در نوجوانی فقیر بود و حتی نمیتوانست شهریه مدرسه خود را پرداخت کند، شرکت املاک خود را در سال ۱۹۹۷ تاسیس کرد. او در سال ۲۰۰۷ و قبل از عرضه اولیه، بخش عمده سهام شرکت را به دخترش واگذار کرد و به این ترتیب، در آن سال هوییان در سن ۲۵ سالگی ثروتمندترین فرد چین معرفی شد. او در حال حاضر، ثروتمندترین زن آسیا محسوب میشود.
ماسایوشی سان، کارآفرین و سرمایهگذار ژاپنی، موسس غول مخابراتی و سرمایهگذاری سافتبنک است که در سال ۲۰۱۷ به درآمد ۸۱ میلیارد دلاری رسید. نکته جالب در مورد او این است که با وجودی که یک بار ۷۰ میلیارد دلار از ثروتش را از دست داده، همچنان دومین فرد ثروتمند ژاپن محسوب میشود. ثروت او قبل از ترکیدن حباب داتکام، به ۷۸ میلیارد دلار میرسید. اما از دست دادن همه این پول او را از پا نینداخت و سود سافتبنک تحت مدیریت او در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است.
من سیدهفاطمه حسینی، متولد ۷۳، دانشجوی دکترای الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد و بنیانگذار و مدیرعامل فنآسا هستم. قبل از شروع استارتآپ فنآسا، اواخر دوران دبیرستانم، چند سالی عضو فنی یک تیم در زمینه برنامهنویسی و الکترونیک بودم و بعد از آن هم در دانشگاه به همراه تعدادی از دوستان و یکی از اساتیدمان یک شرکت دانشبنیان را در مرکز رشد دانشگاه راهاندازی کردیم که محصولاتی صنعتی را برای کارخانهها تولید میکردیم. شرکت به دوران رشد خود رسیده بود که این زمان با شروع فنآسا همزمان شد و من از آن شرکت خارج شدم و تمام تمرکزم را روی فنآسا گذاشتم.
بهطور واضح، نارضایتی حاصل از نابرابری، بیشتر بر بخش میانی توزیع درآمد تاثیر میگذارد. بخش کلیدی مشکل، ناپدید شدن و کمیابی نسبی کالاها و شغلهای پایدار است.کاهش فعالیتهای صنعتی بسیاری از مراکز ساخت و تولید را به تباهی کشانده است؛ فرآیندی که توسط جهانیسازی اقتصاد و رقابت کشورهایی مانند چین تشدید شده است. تغییرات تکنولوژیک بهطور ویژه عواقب منفی بر افراد با مهارت متوسط از جمله کارکنان بخش تولید، بخش دفتری و فروش گذاشته است. کاهش اتحادیههای نیروی کار و سیاستهایی که به افزایش انعطافپذیری بازار کار منجر میشود، سبب افزایش شغلهای غیردائمی و قراردادهای موقت شده است.
به فرزندان خود میگوییم، اگر برای هر آرزو و رویایی که داشته باشی، تلاش کنی، به آن خواهی رسید؛ پیام متناقض این گزاره چیست؟ اگر به اهداف و رویاهایت در زندگی نرسیدی، این خود تو بودی که مقصر هستی؛ چرا که اگر تلاش میکردی، قطعا به آن میرسیدی. این زیباست که در کودکی تصور کنید، میتوانید از عهده هر کاری بر آیید؛ ولی واقعیتهای جهان در گذر زمان برعکس این موضوع را به شما نشان میدهد و آن هنگام است که با نرسیدن به آرزوهایتان احساس بیکفایتی میکنید. باید قبول کنیم، این تفکر که ما میتوانیم هر کاری انجام دهیم، تفکر اشتباهی است و خطرات زیادی هم بهدنبال دارد. فرض کنید، دانش آموزی با نمرات معمولی باشید ولی به شما گفته شود که میتوانید پزشک موفقی شوید؛ نقشهای غیرواقعگرایانه، زمان شما را هدر میدهد، جدا از آنکه منابع مالی زیادی را نیز ممکن است در راه بهدست آوردن این آرزو از دست بدهید.
فدرال رزرو ظرف ۱۶ هفته گذشته حجم ترازنامه خود را به اندازه یکسوم هزار میلیارد دلار افزایش داده است. در واقع بانک مرکزی آمریکا به ابزارهایی بازگشته که به نظر میرسید کنار گذاشته شدهاند. اما هدف کنونی فدرال رزرو از افزایش حجم ترازنامه با آنچه قبلا دیده بودیم متفاوت است. یکی از عواملی که باعث رشد مجدد ترازنامه فدرال رزرو شده، خرید مستقیم اوراق بهادار به شمار میرود. در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، فدرال رزرو بیش از ۴ تریلیون دلار اوراق بهادار داشت. در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، شروع به کاهش تدریجی این حجم کرد. اما تابستان گذشته بانک مرکزی به منظور ثابت نگه داشتن سطح اوراق بهادار خود، به سیاست سرمایهگذاری مجدد داراییهای خود با سررسیدهای مختلف بازگشت. در نهایت از دو ماه پیش، خرید اوراق را از سر گرفت و باعث شد دوباره ترازنامه رشد کند.