ایده این کسب‌وکار از زمان بچگی با من بود. پدر و مادر من پزشک هستند و من از زمان بچگی با محیط بیمارستان و بیماران زیاد در ارتباط بودم و همیشه مسائل‌شان برای من دغدغه بود و دوست داشتم که بتوانم به کمک علمی به جز پزشکی (مهندسی) به زندگی این افراد کمک کنم و می‌توان گفت بسیاری از فعالیت‌های من در زمینه مهندسی پزشکی در این راستا بود. سرانجام برای موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد، من و دوستم خانم صنوبری که از ابتدای کارشناسی با هم بودیم، تصمیم گرفتیم موضوعی را انتخاب کنیم که علاوه بر جنبه تحقیقاتی به یک محصول کاربردی هم تبدیل شود. از این‌رو در حیطه علاقه‌مندی‌مان که مبحث نوروساینس (علوم اعصاب) بود از اساتیدی کمک گرفتیم که دغدغه ما را درک می کردند. تمرکز کار را در زمینه بیماری‌های مغز و اعصاب قرار دادیم. یکی از مشکلات این بیماران، اختلالات حرکتی است که باعث می‌شود این بیماران در زندگی روزمره‌شان به مشکلات زیادی برخورد کنند. اما بیماری‌ها به‌صورتی نیستند که آنها را از زندگی عادی جدا کند و نیاز به بستری دائم داشته باشند ولی متاسفانه آنها با این بیماری زمان زیادی را سپری می‌کنند و محدودیت‌ها و مشکلاتی دارند. پس از جمع‌بندی نظرات پزشکان و بیماران، به این نتیجه رسیدیم که یک‌سری از تبعات این بیماری‌ها وجود دارد که علم پزشکی نمی‌تواند برای آنها کاری انجام دهد و یکی از آنها، لرزش دست یا

Tremor است که در بیماران پارکینسون رخ می‌دهد و باعث می‌شود خیلی از کارهای روزمره‌شان، مثلا غذا خوردن را نتوانند انجام دهند. نکته بد اینکه درحال‌حاضر هیچ درمان کاملی برای آن وجود ندارد و صرفا داروها می‌توانند روند بیماری را کند کنند. برای حل این معضل چندین ایده داشتیم و پس از بررسی‌های فراوان به چند ایده خاص رسیدیم. برخی از این راه‌حل‌ها نوآورانه بود و حتی نمونه خارجی هم برای آن وجود نداشت، ولی برخی دیگر مشابه آنها طراحی و تولید شده بود. ما تصمیم به تولید یکی از آنها گرفتیم که نمونه آن قبلا تولید شده بود و به نظر می‌رسید مشکلات کمتری برای ورود به تولید آن داریم. این محصول «قاشق یار» نام دارد. قاشق یار به افرادی که دچار لرزش دست هستند کمک می‌کند تا بدون نگرانی از ریختن غذا و به‌صورت مستقل غذا میل کنند. قاشق یار لرزش‌ها را خنثی می‌کند و اجازه نمی‌دهد غذا از قاشق بریزد.

برای رسیدن به نسخه اولیه پس از تست‌های بسیار، مدام محصول را با توجه به بازخوردها بهبود دادیم و نزدیک به ۱۰ ورژن مختلف از محصول را تولید کردیم. پس از آن به یک محصول نهایی رسیدیم که درحال عرضه آن هستیم. از این محصول تاکنون نزدیک به ۲۰ نمونه تولید کرده‌ایم. اولین گام ما برای ورود به بازار پیش فروش کردن محصول‌مان بود. بعد از آن از طریق کانال‌های مختلفی که شناسایی کرده‌ایم درحال بازاریابی هستیم و درحال‌حاضر دیجیتال مارکتینگ و فروش حضوری را در برنامه داریم. البته درحال‌حاضر و چون ظرفیت تولید ما کم است و توان تولید انبوه را نداریم، مجبور به محدود کردن بازاریابی خود هستیم تا زمانی که ظرفیت تولید خود را افزایش دهیم و پس از آن بتوانیم در آن بخش با قدرت به فعالیت بپردازیم.

Ecomotive.ir