به گزارش «دنیای اقتصاد»، طی چند سال اخیر میزان دقت پیش‌بینی کیفیت هوا در پایتخت تا حد زیادی افزایش یافته و امکان پیش‌بینی روزهای آلوده حتی از یک هفته قبل با تکیه بر پیش‌بینی‌های هواشناسی و متغیرهای جوی اثرگذار بر وضعیت هوا میسر است. اما این پیش‌بینی‌ها هنوز آن‌طور که باید به محل رجوع اعضای کمیته اضطرار تبدیل نشده است. طی ایام سپری شده از پاییز امسال تعطیلی مدارس رکورد زد و تا یکم دی‌ماه مدارس به مدت ۹ روز غیرمتوالی به تعطیلی کشیده شد. اما تقریبا تمام این تعطیلات به شکل دیرهنگام و در دقیقه ۹۰ اعلام شد و به این ترتیب هیچ فرصتی به پایتخت‌نشینان داده نشد تا شهر را به شکل موقت ترک کرده و خود را از معرض آلاینده‌های سمی انباشت در آسمان تهران نجات دهند.

با وجود اینکه دست‌کم از ۴۸ ساعت قبل از تمام روزهایی که کیفیت هوای تهران به شرایط اضطرار رسید و شاخص کیفیت هوا از ۱۵۰ واحد فراتر رفت، هشدارهای هواشناسی و شرکت کنترل کیفیت هوا در این رابطه انتشار عمومی پیدا کرد و شهروندان از پیش از وقوع چنین شرایطی اطلاع پیدا کردند. با این حال تشکیل جلسات کمیته اضطرار که تصمیم نهایی درباره اعلام تعطیلی را بر عهده دارد، همواره به آخرین ساعات قبل از ایام کاری موکول شد. حتی در مورد تعطیلات ابتدای هفته جاری، با وجود اینکه اطلاعیه هشدار درباره وضعیت اضطرار، چهارشنبه هفته قبل منتشر و اعلام شد که کیفیت هوا تا چهارشنبه هفته اول دی‌ماه (دیروز) پایین خواهد بود، کمیته اضطرار تشکیل جلسه را با دو روز تاخیر در دستور کار قرار داد و بعد از ظهر روز جمعه گذشته تصمیم تعطیلات دو روزه مدارس را اعلام کرد. البته اینکه تصمیم تعطیلی برای دو روز متوالی در یک روز و یک جلسه اتخاذ شد، یک حرکت رو به جلو از سوی این کمیته محسوب می‌شود اما همچنان این انتقاد وارد است که چرا این تصمیم در روزهای چهارشنبه یا پنج‌شنبه هفته گذشته اعلام نشد تا امکان خروج از تهران برای کسانی که این امکان را دارند فراهم شود و ضمن سبک‌تر شدن بار ترافیک درون‌شهری، کودکان، سالمندان و گروه‌های حساس جامعه این فرصت را پیدا کنند تا در جایی خارج از تهران هوای سالم‌تری تنفس کنند.

کارشناسان معتقدند زمان طلایی برای تصمیم‌گیری درباره اعلام تعطیلی مدارس، موقعیتی است که هنوز «انباشت آلودگی» در آسمان رخ نداده است. اگر کمیته اضطرار پیش از تنزل شدید کیفیت هوا تشکیل جلسه داده و تعطیلات را دست‌کم به مدت دو روز و حتی بیشتر، یکباره اعلام کند، ممکن است شاخص به محدوده «قرمز» و «خطرناک» تنزل نکند؛ در غیر این صورت اعلام تعطیلی برای بهبود کیفیت هوا کفایت نمی‌کند.