به گزارش «دنیای اقتصاد»، شاخص کیفیت هوای شهر تهران در تمام روزهای کاری هفته قبل (دوم تا هفتم آذر) در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. در چنین روزهایی افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند و در واقع از هر نوع فعالیتی که سبب شود نفس کشیدن به سختی صورت گیرد، همچون دویدن و ورزش کردن پرهیز کنند.

اما از میانه روز پنج‌شنبه به بعد غلظت آلاینده‌ها در آسمان شهر به سرعت رو به افزایش گذاشت، طوری که در این روز برخی از ایستگاه‌های کنترل شاخص آلودگی، وضعیت را «بسیار ناسالم» اعلام کردند. زمانی که شاخص کیفیت هوا از ۱۰۰ واحد عبور کند، هوا ناسالم می‌شود. در پله اول شاخص تا ۱۵۰ واحد نشان از ناسالم شدن هوا برای گروه‌های حساس دارد که این روزها به رنگ نارنجی توسط متولی پایش و اعلام کیفیت هوا معرفی می‌شود. در صورتی که غلظت آلاینده‌ها به حدی افزایش یابد که شاخص از ۱۵۰ واحد فراتر رود و به بیش از ۲۰۰ نرسد، هوا برای عموم شهروندان ناسالم می‌شود و اغلب در این روزها که با رنگ قرمز و با عنوان «شرایط اضطرار» شناخته می‌شود، مدارس و بعضا حتی ادارات دولتی به تعطیلی کشیده می‌شود. اما تهرانی‌ها در مناطقی از شهر تهران عصر پنج‌شنبه هوای آلوده‌تر از این را هم تنفس کردند؛ هوایی که با عنوان «بسیار ناسالم» و با رنگ بنفش معرفی می‌شود و نشان‌دهنده تنزل کیفیت هوا با افزایش شاخص به رقمی بین ۲۰۱ تا ۲۵۰ واحد است. تصاویر ایستگاه‌های نشانگر آلودگی در مناطقی از تهران از جمله مناطق یک، ۲، ۹، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ حکایت از آن دارد که عصر پنج‌شنبه،‌ شاخص در این مناطق حتی در مقاطعی از زمان از مرز ۳۰۰ هم فراتر رفت و شرایط «خطرناک» برای پایتخت‌نشین‌ها در ۶ منطقه رقم خورد. به بیان دیگر، اگرچه میانگین شاخص کیفیت هوا در ایستگاه‌های کل شهر تهران طی پنج ساعت، در وضعیت «بسیار ناسالم» قرار داشت، اما در همان ساعات، مناطقی از شهر وضعیت «خطرناک» را تجربه کردند.

کارشناسان معتقدند در این مواقع لازم است درباره وضعیت کیفیت هوا در مناطقی که اوضاع آنها به مراتب از سایر مناطق شهر پایین‌تر است، به شهروندان هشدار ویژه دهند تا عوارض ناشی از تردد در  فضای باز شهری برای شهروندان ساکن این مناطق کاهش یابد.