برخی مشکلات موجود در اقتصاد ایران عمری به درازای دو یا سه نظام حکومتی دارند، اما چالشهای منحصربهفرد، نامتشابه و لاینحلی نیستند، چراکه جهان پیشتر تجربههایی از این دست را از سرگذرانده و علم اقتصاد نیز با راهکارهای مدون برایشان چارهاندیشی کرده است. اما ظاهرا در کشور ما علم اقتصاد و راهحلهای مورد نظر کارشناسان، نه با مذاق سیاستمداران سازگار است و نه با ملاحظات موجود در عرصه سیاسی کشور جور درمیآید. برخی پژوهشگران علتالعلل تداوم یا بازتولید برخی چالشهای اقتصادی کشور را در همین شکاف میان رویکرد سیاستمداران در عرصه سیاست و نگاه کارشناسان در حوزه اقتصاد جستوجو میکنند. مصداق تعبیر فوق را میتوان در روند ۹۰ ساله تفکیک و ادغام دو نهاد متولی حوزههای تولید و تجارت (و در سالهای پیش از انقلاب، امور مالیاتی و بودجهای) یافت که آخرین آن، جدایی دوباره حوزه تجارت و بازرگانی از حوزه صنعت و معدن است که چندی پیش به تصویب نمایندگان مجلس رسید. بر این اساس ۸ سال پس از تصویب لایحه دولت دهم برای ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنایع و معادن، اواخر هفته گذشته (اوایل مهرماه ۱۳۹۸) طرح مجلسیها برای تفکیک مجدد این دو حوزه با اکثریت قابل ملاحظهای به تصویب رسید و اگر از فیلتر شورای نگهبان و شاید مجمع تشخیص مصلحت نظام عبور کند، به زودی شاهد وزارتخانهای جدید و قدیمی به نام وزارت بازرگانی خواهیم بود. برای بررسی کموکیف این تصمیم با دو چهره اقتصادی به گفتوگو نشستهایم. دکتر «هادی قوامی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، طرح تفکیک وزارت صمت را گامی در راستای اصلاح نظام توزیع و تنظیم متوازنتر بازار میداند که خود زمینههای اصلاح ساختار اقتصادی کشور را فراهم خواهد کرد. در مقابل «احمد دوستحسینی» رئیس سابق هیات عامل صندوق توسعه ملی ایران که تجربه مدیریتی در وزارت صنعت نیز دارد، نسبت به مداخلهگری، تصدیگری و حتی نظارهگری یک عامل دولتی در نظام بازار، نگاه خوشبینانهای ندارد و جریان تورم را عمدتا بیارتباط با تمرکز یک نهاد بر جریان تنظیم قیمتها میداند. او همچنین بر ضرورت هماهنگی سیاستگذاریها در دو حوزه تولید و تجارت تاکید دارد.
در پی ابتلای شماری از ساکنان روستای چنارمحمودی استان چهارمحال و بختیاری به ویروس اچآیوی، این هفته برخی از معترضان به ساختمان خانه بهداشت این روستا سنگ پرتاب کرده و همچنین قسمتی از دفتر امام جمعه لردگان را به آتش کشیدند. انتشار فیلمها و تصاویری از این اعتراضات در شبکههای اجتماعی واکنشهای زیادی به همراه داشت.
بعد از ظهر امروز تیمهای ملی فوتبال ایران و کامبوج درحالی قرار است در چارچوب رقابتهای مقدماتی جامجهانی ۲۰۲۲ به مصاف یکدیگر بروند که حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای اولین بار بهصورت غیرگزینشی و درحالیکه از پیش بلیتهای بازی را بهصورت رسمی خریداری کردهاند، اصل مسابقه تحتالشعاع قرارگرفته و حسابی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی خبرساز شده است.
انتشار فیلمهایی از اعتراضات مردمی در عراق طی روزهای گذشته بخش زیادی از فضای رسانههای مختلف را به خود اختصاص داد. این اعتراضات زمانی اهمیت بیشتری یافت که اغلب پوششدهندگان این اعتراضات در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی را کاربران اپوزیسیون نظام یا فعالان عبری-عربی تشکیل میدادند. این کاربران با دست به دست کردن بخشهایی از فیلم اعتراضات مردمی که در آن شعارهایی علیه ایران سر داده میشد، در تلاش بودند تا میان ایرانیان و ملت عراق تفرقه ایجاد کنند. درحالیکه تظاهرات عراق ظاهرا در اعتراض به بیکاری، فقدان خدمات عمومی و نیز فساد سیاستمداران صورت گرفت، برخی از صهیونیستها از آن بهعنوان «انقلاب مردم» یاد کردند که به زودی دولت را سرنگون خواهد کرد.
مشخصنبودن مرز اختیارات و وظایف دولت، رابطه مبهم نفت و ساختار سیاسی تا سالهای سال سبب سردرگمی در ساحت سیاستگذاری در جمهوری اسلامی میشود. به نظر میرسید تا قبل از روی کار آمدن دولت نهم رابطه ساختار سیاسی با نفت اندکی در حال شفافشدن است اما ظهور دولت عدالت محور با شعار اصلی «آوردن نفت سر سفره مردم» موجب پیچیدهترشدن رابطه نفت و دولت به مفهوم عام شد. دوره هشتساله با بالاترین درآمدهای نفتی همراه بود، اما در این دوره یک بار دیگر بدیهیات انکار و آزمودهها آزموده میشود تا ثابت کنیم که تاریخ در کشور ما دو بار و هر بار بهصورت تراژدی تکرار میشود؛ بهخصوص تاریخ نفت با آن نگاه خاص رئیس دولتهای نهم و دهم به قبل و بعد از احمدینژاد تقسیم میشود. بر این اساس طرحی پژوهشی با این سوال اصلی تعریف شد: «نفت در ساختار اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی ایران چه نقشی دارد؟» برای شروع کار در گام اول اخبار منتشرشده در سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۴ در روزنامههای سراسری کشور کنار هم قرار گرفت تا پاسخ به سوال اصلی داده شود.
شاهزاده کوچک هرگز فکرش را هم نمیکرد که دروغی ناچیز و بیاهمیت، که برای خوشایند مادرش گفته است، به هیجانانگیزترین و متفاوتترین ماجرای زندگیاش بینجامد. با وقوع این حادثه معمول، او به ناگاه مجبور میشود که به یاری جادوگر قلعه، به سرزمین جدیدی به نام سرزمین دروغ برود؛ همان جایی که همه دروغهایی که انسانها گفتهاند و میگویند، به واقعیت قابللمسی تبدیل میشوند و این خود آغاز سفری جالب است پر از ماجراهای اسرارآمیز و جادویی. کاتالینا گنسالس نویسنده کتاب «اسرار کاخ مارمولکزده» با بهرهگیری و استفاده از عناصر کلاسیک داستانهایی از این دست، از جمله شاه و شاهزاده و قلعه و جادوگر و اژدها، موفق به خلق و آفرینش داستانی گیرا و جذاب با درونمایه نمادین و تعلیقی پرقدرت شده است.
در ابتدای قرن چهارم میلادی مسیحیت به دو گروه شرقی یونانی زبان و غربی لاتینی زبان تقسیم شده بود. شرقیان که بیشتر در سواحل شرقی مدیترانه ساکن بودند متاثر از فلسفه یونانی، پدر و پسر را یکی نمیدانستند و قائل به سلسله مراتبی میان آن دو بودند. مهمترین نماینده ایشان کشیشی جوان به نام آریوس بود که در اسکندریه زندگی میکرد. اسقف اعظم اسکندریه، الکساندر نام داشت و به همراه شمّاسی جوان به نام آتاناسیوس از مخالفان درجه یک آریوس به شمار میرفت. الکساندر و پیروانش بر این باور بودند که پدر و پسر هم در ذات و هم در ماهیت یکسانند و ترتبی میانشان برقرار نیست.
ناکارآمدی شیوههای کمی در شناخت انسان و پدیدههای مرتبط با انسان، موجب شده تا شیوههای تحقیق کیفی در کمک به پژوهشگران برای درک انسان و بسترهای اجتماعی و فرهنگی که انسانها در آنها زندگی میکنند (از جمله سازمان که بهعنوان پدیدهای اجتماعی متاثر از اعمال و نیات انسان است) گزینه مناسبتری به نظر برسند. بنابراین برای استفاده صحیح از چنین روشهای تحقیق کیفی، ضروری است تا شناخت مطلوبی از این روشها به عمل آید. یکی از روشهای تحقیق کیفی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، روش تحقیق پدیدارشناسی است.
نمایشنامه «اُسلو» سال ۲۰۱۷ توسط جی. تی. راجرز نوشته شد که همان سال جوایزی دریافت کرد و بعد در تئاتر برادوی و سپس انگلستان روی صحنه رفت. محمد منعم تابستان سال گذشته به سفارش نشر «نیماژ» متن را ترجمه کرد و به روال همکاری سالهای اخیر برای من هم فرستاد. بعد از مطالعه با توجه به موضوع مهم و رویکرد مستند تاریخی موجود در نمایشنامه به آن علاقهمند شدم و از همان تابستان سال گذشته نیز به محمد منعم اعلام کردم کار روی متن را شروع خواهم کرد. در چند سال گذشته تلاش کردهام با نویسندگان ایرانی کار کنم به همین دلیل بعد از همکاری با نویسندگانی که محمد منعم هم یکی از آنها بود، کار روی یک متن خارجی برایم چالشی دوباره بهشمار میرفت. از سوی دیگر این چالش تنها در یک حوزه نبود، بلکه کار برای نزدیک کردن متن به اجرا همراه با مترجم و تعیین استراتژیهای تولید و اجرا را شامل میشد. خط داستانی این نمایش مستندنگاری یا بازخوانی قرارداد پیمان صلح «اُسلو» یا همان قرارداد میان اسرائیل و فلسطین است که در سال ۱۹۹۳ منعقد شد.
نمایشگاه نقاشی «تهران تایمز» سال گذشته با نمایش ۱۸ اثر به نمایش درآمد. هدف طرح این بود که نگاهی دوباره به نگارگری و قصههای شاهنامه داشته باشد. حالا قرار است نمایشگاه «روزنامه ایران» هم تقریبا به همان سبک و سیاق از فردا جمعه ۱۹ مهر ماه در گالری سیحون برگزار شود.
«هـ» از زیباترین نویسههای خط فارسی است. زیبایی فرم و ساختار و رمز و راز حرف «هـ» چشمان هر هنردوستی را تحت تاثیر قرار میدهد. رشادت کاراکتر «هو» در برداشتی از خط ثلث و محقق ایرانی، روایتی نو از تایپوگرافی کهن ایرانی را به نمایش میگذارد و از روح سنت و برداشتی معاصر، همگام با مفهومی دیرپای برخوردار است. «هو» واژهای دو حرفی و کوتاهترین کلمه برای نامیدن خداوندگار و از اسماء خداوند است. در این نمایشگاه با پاسداشت سنت خوشنویسی، برای نخستین بار «هو» به سادهترین و مینیمالترین شکلی که ممکن است به یک حرف و کاراکتر، تعالی یافته و همچون مفهومش به یگانگی و وحدت کامل رسیده است. حرف «هـ» که «واو» در دل دارد و نیز حرف «واو» که «هـ»ای در بر دارد، هم پنهان و هم آشکار. «هو» های این مجموعه متنوعاند و رنگارنگ. ذات «هو» و علت پیدایش آن در ذهن آدمی، چارچوبی تقریبا یکسان دارد ولی رنگش برساخته باورهای آدمیان است. «هو» خداست و هر یک از ما خدایی و در نتیجه «هو»یی داریم، حتی بیخدایان و خداناباوران نیز «هو»یی دارند و «هو»ی هر آدمی حال و هوا و رنگ خاص خود را داراست. براساس حساب ابجد، «هـ» معادل ۵ و «و» معادل ۶ است؛ از این رو در این نمایشگاه، از میان اجراهای گوناگون، یازده اثر برابر ابجد «هو» برگزیده و در برابر دیده مخاطبان قرار گرفته است. این نمایشگاه با عنوان «هو» تا ۳۰ مهرماه در گالری فرمانفرما میزبان علاقهمندان است.
مجموعه «دایان» یک گروه کُر متشکل از صدای هشت هنرمند در قالب چهار صدای بم، بمتر، زیر و زیرتر است که عمده فعالیتهای خود را مبتنی بر موسیقی فولک مناطق مختلف ایران متمرکز کردهاند. کما اینکه کلید واژه «دایان» نیز در مناطق غربی ایران به معنای مادران است که با موضوع چند صدایی گروه ما نزدیکیهای فراوانی دارد.
پروژه نمایشی - موسیقایی «سوگ آزادگی» با حضور هنرمندان مطرح مجالس شبیهخوانی کشورمان و تعدادی از نوازندگان شناختهشده موسیقی ایرانی در بوستان آب و آتش تهران در حال برگزاری است. این پروژه تمام تلاش خود را کرده تا در حد توان تعزیه را به اصالتش بازگرداند. برای رسیدن به این هدف هنرمندان مطرح عرصه تعزیه و ارکستر سازهای ایرانی به آهنگسازی فردین خلعتبری شرایطی را فراهم کردند تا این کار را به سرانجام برسانیم. تلاش گروه این بود تا یک مجلس شبیهخوانی همانند مجالس تکیه دولت پیش روی مخاطبان قرار بگیرد. به اعتقاد من این پروژه یکی از کمنظیرترین تعزیههایی است که در ۱۰۰ سال اخیر در تهران اجرا شده و امیدوارم شرایط به گونهای باشد که نتیجه این زحمات مورد رضایت مردم قرار گیرد. پروژه نمایشی - موسیقایی «سوگ آزادگی» در قالب مجلس شبیهخوانی «حربن یزید ریاحی» بر اساس نسخه مشهور و معتبر «میرعزا» از معتبرترین نسخهنویسان تعزیه در ایران اجرا میشود. این پروژه تا دوشنبه ۲۲ مهر ساعت ۱۸:۳۰ در بوستان «آب و آتش» تهران میزبان علاقهمندان است.
مغازههای بازار هنوز کامل باز نشده، تنها چندتایی مغازه نخ پشمفروشی که برای قالی و چله نخ میفروشند کرکرههایشان را بالا کشیدهاند. کمی که چرخ میزنیم آرامآرام مغازهها باز میشوند، از راستهای به راسته دیگر میرویم تا بالاخره بهکارگاه رنگرزی میرسیم. پیرمرد دهههاست رنگرزی میکند و در این کار چنان استاد است که هیچ لفظ دیگری جز استاد از سوی اطرافیان در خطابش بهکار نمیرود؛ حتی نامش. درباره انواع رنگهای طبیعی به ما توضیح میدهد و بعد شاگردش را صدا میکند تا ما را از در پشت کارگاه به حیاط ببرد، آنجا که نخها را روی طنابی پهن کردهاند. میشود در میان این حجم از رنگ دست زنان و دختران قالیباف را دید که همچنان که شعر میخوانند، دانه دانه و رج به رج فرش را بالا میبرند تا این هنر، همچنان به نام ایران خوانده شود. این کارگاه تنها کارگاه رنگرزی کاشان نیست، همان حوالی خانه نقلی که یکی از اقامتگاههای بومگردی این شهر است، میشود کارگاه دیگری را دید یا در کوچه پس کوچههای بازار، جایی که از میان این همه مغازههای رنگ به رنگ ناگهان دری باز به چشم میخورد که دیگهای بزرگی از رنگ در آن میجوشد.
سهم ایران از کل بازار گردشگری خارجی حدود نیم تا ۶/ ۰ درصد است، اما همین سهم بسیار بسیار اندک، با سرعت بالا در حال افزایش است. نیمه اول امسال تعداد توریست وارد شده به کشور حدود ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش پیدا کرد. اگر این روند در نیمه دوم سال ادامه پیدا کند، حجم کل ورود گردشگر خارجی به کشور از مرز ۱۰ میلیون نفر فراتر میرود. اطلاعات سازمان جهانی گردشگری نشان میدهد بازار جذب گردشگر خارجی در ایران از رشد ۵۰ درصدی برخوردار است. بیشترین سرعت رشد گردشگر خارجی در حال حاضر متعلق به اکوادور با نرخ ۵۱ درصد است. یک علت شتاب گرفتن روند ورود توریست خارجی به کشورمان، تغییرات افزایشی نرخ ارز است که باعث شده ایران به ارزانترین کشور برای توریستهای بینالمللی تبدیل شود.
تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی در استان مازندران طی نیمه اول امسال موفق به فروش ۱۲ میلیارد تومان انواع مصنوعات هنری و کاربردی به مسافران شدند. بخشی از این مصنوعات دستی و هنری در بازارچههایی که برپا شد، فروش رفته است. طی نیمه اول امسال ۳۳ نمایشگاه و ۵۱ بازارچه صنایع دستی و هنرهای سنتی در مناطق شهری استان مازندران برپا شد.
رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از پیگیری یک طرح در قالب احیای فعالیت زریبافی در استان یزد بهعنوان کانون تاریخی «نساجی ایران» خبر داد. این مقام مسول در وزارت میراث فرهنگی در نظر دارد پس از تامین اعتبار ۲۵۰ میلیون تومانی امکان بافت پارچههای سنتی در قالب شروع به کار کارگاههای زریبافی در استان یزد را فراهم کند. طبق اعلام سایت اطلاعرسانی وزارت گردشگری، زریبافی جزو بافندگی بسیار کهن و تاریخی ایران است. این پارچه ازنظر بافت و نوع مصالح جزو پارچههای گرانقیمت دنیا محسوب میشود. اوج این هنر در دوره صفویه بوده است و در منابع تاریخی، وقتی شاهعباس درنبرد با عثمانیها بود، استفاده از پارچههای زربافت را در ایران ممنوع کرد و همه این پارچهها به اروپا صادر شدند. دستگاههای زریبافی بسیار بزرگ هستند و نخ ابریشم و گلابتون که نخ طلاست برای آن استفاده میشود.
برندگان استانی نشان مرغوبیت در بازار تولید و عرضه صنایعدستی مشخص شدند. پنجمین دوره جشنواره نشان ملی مرغوبیت و برتری آثار صنایعدستی کشور از تاریخ ۶ لغایت ۹ مهرماه سالجاری به میزبانی شیراز برگزار شد و ۳۵۶ اثر صنایعدستی از استانهای فارس، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند. اکنون در پایان این جشنواره، نتایج نشان میدهد: در نهایت و پس از داوری انجام شده، ۱۵۲ اثر موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت و برتری شدند. مرغوبیت و استاندارد بودن مواد اولیه، اصالت، زیباشناسی سنتی، نوآوری در طراحی و تولید، قابلیت عرضه در بازار و کاربردی بودن محصولات از جمله معیارهای انتخاب محصولات حائز شرایط دریافت نشان ملی در بازار صنایع دستی است.
واسطههای ملکی همانطور که از عنوان شان مشخص است، حلقه اتصال خریدار و فروشنده ملک محسوب میشوند.واسطهها البته مدتی است دو دسته شدهاند. دسته اول همان افرادی هستند که در بازار مسکن فایلهای فروش را از سمت عرضه دریافت و با بازاریابی روی آنها، فروشنده را به خریدار وصل میکنند. دسته دوم اما در فضای مجازی فعال هستند که نسل جدید در مقایسه با دسته اول به حساب میآیند.کار خریدار و فروشنده ملک با دسته دوم تا حدودی راحتتر است از این بابت که فروشندهها خودشان میتوانند در قامت عرضهکننده مستقیم در فضای مجازی (سامانههای الکترونیکی و تلگرامی) برای ملکشان بازاریابی انجام دهند و شرایط اتصال به خریدار را راحت کنند.
شهرداری تهران قرار است تا پایان سالجاری پنج ایستگاه جدید از خط هفت متروی پایتخت را افتتاح کند.به گزارش «دنیایاقتصاد» تکمیل دو خط شش و هفت مترو را شاید بتوان اولویتدارترین برنامههای حالحاضر مدیریت شهری تهران برشمرد؛ کمااینکه در این دوره از مدیریت شهری پروژههای حملونقلی با هدف عرصهدهی به خودروسواران از اولویت اجرا خارج شده و پروژههای حملونقل عمومی با اولویت تخصیص منابع به سرعت درحال اجراست.
پیدا کردن آدرس جدیدی در میان کوچهپسکوچههای تهران با یک دشواری همراه است. شاید برای شما هم این موقعیت به وجود آمده که در یک محله یا منطقه از شهر تهران با چند کوچه هم نام و به تعبیری نام مشابه برخورد کرده باشید. حتی برخی خیابانها در دو منطقه جداگانه از پایتخت، با یک عنوان نام گذاری شدهاند. مسالهای که به دشواری یافتن آدرس در شهر تهران افزوده است. جالبتر آنکه کوچهها یا خیابانهای فاقد نام نیز در محدوده شهر کم نیستند. اما چه تعداد از خیابانها یا کوچههای پایتخت، نامهای مشابهی دارند و چه تعداد هنوز اسمی برای آنها انتخاب نشده است.
بازار اجاره آپارتمانهای مسکونی در شهر تهران با عبور از نیمه اول مهرماه، با انعطاف محسوس از سوی موجران در فایلهای آگهی شده و عرضه شده به بازار مواجه شده است.تحقیقات میدانی «دنیایاقتصاد» نشان میدهد در شرایطی که تابستان امسال و سال گذشته مستاجران دو سال سخت از بابت شرایط تعیینشده از سوی موجران را در این بازار تجربه کردند؛ اما هماکنون بازار اجاره شاهد انعطاف پاییزی است.
تعامل با گوشیهای با نمایشگر تاشو میتواند جالب و منحصر به فرد باشد.نمایشگر تاشو نوعی از صفحه نمایش است که کاربر میتواند آن را از وسط تا بزند و به این ترتیب با توجه به شرایط و نیازهایش به گونه مورد نظر از نمایشگر گوشی استفاده کند. حالا شرکتهای بزرگی همچون سامسونگ، اپل، هوآوی، ال جی و مایکروسافت محصولات جدیدی در این زمینه ارائه کردهاند. همزمان با معرفی گوشی جدید مایکروسافت که یک گوشی تاشو اندرویدی است در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ویژگیهای مایکروسافت سرفیس Duoو موبایل تاشو سامسونگ گلکسی فولد که پیش از این معرفی شده و به نظر میرسد رقیب سرسختی برای هم باشند.
فیسبوک به تازگی از اپلیکیشن مستقل Threads From Instagram پرده برداشته که شاید بتوان از روی نام آن هم تشخیص داد با یک پیامرسان اسپینآف برای شبکه اجتماعی اینستاگرام روبهرو هستیم.با اینکه اینستاگرام ابتدا بهعنوان یک شبکه به اشتراکگذاری تصاویر معرفی شد اما طولی نکشید که این اپلیکیشن به یک شبکه اجتماعی تمامعیار تبدیل شد. دایرکت اینستاگرام هم بهعنوان قابلیتی برای ارسال پیام به کاربران بعدها به این سرویس اضافه شد. حال بهنظر میرسد استقبال از دایرکت تا میزانی قابلقبول بوده که اینستاگرام آن را در قالب یک پیامرسان مستقل با نام Threads برای ارتباط با دوستان نزدیک منتشر کرده است.
اندروید قابلیتهای مخفی بسیار زیادی دارد که حتی برخی افرادی که فکر میکنند این سیستم عامل گوگل را به خوبی میشناسند، از وجود آنها خبر ندارند. در ادامه با برخی از آنها آشنا میشوید.
مجوزها برای پیشفروش خودروهایی که وضعیت تولید آنها نامشخص است از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در راه است. ظاهرا وزارت صمت و همچنین خودروسازان درغیاب دیگر مسیرهای تامین نقدینگی، راهی جز پیشفروش محصولاتی که هماکنون نیز تولید آنها در خطوط خودروسازان با مشکلاتی همراه است، نمیبینند. پیش از این خودروسازان از دو مسیر تسهیلات بانکی و همچنین فروش محصولات خود نقدینگی مورد نیاز را جذب میکردند این در شرایطی است که با خودداری بانک مرکزی از ارائه تسهیلات مصوب دولت و همچنین قیمتگذاری دستوری مسیر دیگری جز پیشفروش خودرو برای تامین نقدینگی خودروسازان باقی نمیماند. اما مشتریان نیز از پیشخرید خودرو تجربه خوبی ندارند.
راهکار بازگرداندن خریداران خودرو به بازار از مسیر اعتمادسازی و سپس تسهیل شرایط پرداخت میگذرد. البته با روندی که در ۱۸ ماه گذشته برای خریداران پایینترین بخش بازار پیش آمده، احتمالا تزریق تسهیلات ارزان به افزایش دوباره قیمت خودرو منجر خواهد شد، چرا که واحدهای داخلی توان پاسخگویی سریع و به موقع به حجم عظیم خریداران را نخواهند داشت و تمایل به اخذ تسهیلات نیز بر عطش تقاضا خواهد افزود. از این رو به نظر میرسد استفاده از شیوههای پرداخت اقساطی توسط خودروسازان آن هم با نرخ بهره مناسب تنها راهکاری است که میتواند به تحریک موثر تقاضا منجر شود. این شیوه منتقدان بسیاری دارد اما بازار را از دردسرهای بزرگی نظیر تورم فزاینده در امان نگه میدارد.
در غیاب آمارهای تولید خودرو که هر ماه از سوی وزارت صمت منتشر میشد، سایت کدال بورس این هفته وضعیت ناخوشایندی از وضعیت تیراژ خودروسازان اعلام کرده است. آمارهای منتشر شده در این سایت از افت ۳۰ درصدی تولید در دو شرکت خودروساز کشور حکایت دارد این در شرایطی است که مقامات صنعتی کشور تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال را وعده دادهاند. به این ترتیب مشخص نیست که آیا خودروسازان با توجه به مشکلات پیشرو توان تولید این میزان دستگاه خودرو تا انتهای سال را دارند یا خیر؟ آنچه مشخص است در غیاب تسهیلات بانکی و عدم مجوز افزایش قیمت خودرو، هماکنون وزارت صنعت معدن و تجارت تنها با امید داخلیسازی قطعات وارداتی چشم به تداوم تولید خودرو دارد. امیدی که ظاهرا خودروسازان خیلی به آن دل نبستهاند.
ماهها از زلزله ۳/ ۷ ریشتری کرمانشاه میگذرد. زلزلهای مهیب که زندگی هزاران نفر را در سرپل ذهاب تغییر داد. با وجود اینکه مردم تلاش میکنند به زندگی روزمره خود بازگردند، اما آسیبهای روانی این حادثه در کودکان هنوز ماندگار است و بسیاری از کودکان بهخاطر ترس عمیقی که از زلزله پیدا کردهاند ازرفتن به مدرسه و دور شدن از والدین خود خودداری میکنند، یا کودکانی که بعد از زلزله تغییر رفتار پیدا کرده و خشنتر شدهاند. با کودکان که به گفتوگو مینشینی و از ترسهایشان میپرسی تنها با نقاشیهای خود از خوابها و ترسها و صحنههایی که دیدهاند برای تو تعریف میکنند. ترسهایی که شاید بهراحتی خیال رفتن از فکر کودکان سرپل را ندارد. / عکسها: فاطمه بهبودی
وقتی استیو بالمر ۲۴ سال داشت، تحصیل در رشته MBA دانشگاه استنفورد را رها کرد تا به استارتآپ تکنولوژی همکلاسی سابقش بپیوندد. این تصمیم با اینکه والدینش را دلسرد کرده بود، به او امکان داد تا در یکی از شرکتهای درخشان آمریکا که به سرعت در حال رشد بود مشغول به کار شود و از دستیاری بیل گیتس، به مدیر عاملی مایکروسافت برسد. امروز او یکی از ثروتمندترین افراد آمریکا است و با ۲/ ۴۱ میلیارد دلار ثروت، به عنوان نوزدهمین ثروتمند دنیا از سوی مجله فوربس در سال ۲۰۱۹ معرفی شده است.
استارتآپ گیلیمو فعال در حوزه صنایعدستی، کسبوکاری است که به وسیله عرضه محصولات بافندگان استان اردبیل کار خود را آغاز کرده است. این استارتآپ موفق به دریافت جوایز مختلفی بهعنوان استارتآپ اثرگذار اجتماعی شده است. به همین سبب با کارن آهنگری گفتوگویی در رابطه با گیلیمو و مسیری که تاکنون طی کرده است داشتهایم.