فراز و نشیب‌های  15 سال مدیریت مایکروسافت

  نخستین سال‌های زندگی

استیون آنتونی بالمر در مارس ۱۹۵۶ در دیترویت، میشیگان آمریکا متولد شد. پدرش مهاجر سوئیسی و یکی از مدیران شرکت فورد موتور بود. او در محله‌ای مرفه در میشیگان بزرگ شد. او همچنین بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ در بروکسل زندگی کرد و به مدرسه بین‌المللی بروکسل رفت. در سال ۱۹۷۳ وارد یک کالج خصوصی شد و با رتبه ممتاز فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۹۷۷ مدرک کارشناسی در رشته ریاضیات کاربردی را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد.در مسابقات ریاضی «ویلیام لوول پوتنام» که انجمن ریاضیات آمریکا اسپانسر آن بود، امتیاز بسیار بالایی گرفت و امتیازش از بیل گیتس هم بیشتر شد. بالمر دو سال به‌عنوان دستیار مدیر محصول در شرکت پروکتر‌اند گمبل مشغول به کار شد و با جفری ایملت که بعدا مدیر عامل شرکت جنرال الکتریک شد، در یک اتاق کار می‌کرد. در سال ۱۹۸۰ بود که از مدرسه کسب‌وکار استنفورد بیرون آمد و به مایکروسافت پیوست. او از ژانویه ۲۰۰۰ تا فوریه ۲۰۱۴ مدیر عامل مایکروسافت بود.

  از دستیاری تا میلیاردر شدن

بالمر پله‌های موفقیت را یکی یکی پیمود. دلایل زیر در این موفقیت نقش مهمی داشتند:

ربودن فرصت‌ها: تحصیلات بالمر از سن پایین، او را در مسیر موفقیت قرار داد. او در دبیرستان دانش‌آموز ممتاز بود، با درجه بسیار عالی از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد و شغل خوبی در پروکتر‌اند گمبل به دست آورد. او در مصاحبه‌ای گفته بود بعد از اینکه استنفورد را رها کرد، پدر و مادرش مرتب سرزنشش می‌کردند و می‌گفتند «نرم‌افزار به چه دردی می‌خورد؟ چرا یک نفر اصلا باید به کامپیوتر نیاز داشته باشد؟» آنها می‌گفتند اگر به نتیجه نرسیدی باید به مدرسه کسب‌وکار برگردی و او قبول کرده بود، اما هیچ‌وقت برنگشت.

نهراسیدن از شروع کوچک: بالمر می‌گوید: «من کارم را به‌عنوان دستیار بیل شروع کردم. کار حسابداری را بر عهده گرفتم که اوایل محدود بود، اما بعدا باید آن را حرفه‌ای می‌کردیم. مسوولیت منابع انسانی را هم داشتم و استخدام‌ها با من بود.»گیتس او را به‌عنوان اولین مدیر کسب‌وکار برگزید و حقوق پایه ۵۰ هزار دلار در سال را برایش در نظر گرفت که خود بالمر می‌گوید «در آن دوران و در آن سن، خیلی خوب به نظر می‌رسید. علاوه بر آن، ۵ تا ۱۰ درصد سهام شرکت و ۱۰ درصد رشد سود هم به من تعلق می‌گرفت.»اثبات کردن خود: گیتس که در سال ۱۹۷۵ تحصیل در هاروارد را رها کرده بود تا مایکروسافت را راه‌اندازی کند، در ابتدا عادت بدی داشت و اصرار داشت همه کارها، از کدنویسی نرم‌افزار تا مصاحبه با متقاضیان کار را خودش انجام دهد. اما استخدام بالمر شرایط را تغییر داد. بالمر خیلی زود به او یاد داد چطور افراد زیاد و البته خوبی را استخدام کند و سازمان و تیم بسازد.

در سال ۱۹۸۰ بالمر نقشی حیاتی در مذاکرات مایکروسافت با IBM ایفا کرد. در آن زمان، IBM پیشرو تکنولوژی کامپیوتری برای دولت‌ها و کسب‌وکارها بود. این شرکت به مایکروسافت نزدیک شده بود تا در تولید کامپیوترهای شخصی برای همه مردم، همکاری کند.مدت کوتاهی بعد از پیوستن بالمر به تیم، او کاری کرد تا قرارداد بزرگی با IBM بسته شود و مایکروسافت نرم‌افزارهای کامپیوترهای این شرکت را تامین کند. در سال ۲۰۰۰ گیتس مسوولیت مدیر عاملی را به بالمر واگذار کرد و خودش ریاست هیات مدیره را بر عهده گرفت.

بلند مدت فکر کردن: بالمر ۳۳ سال در مایکروسافت کار کرد و ۱۵ سال در راس مدیریت آن بود. او ۴ درصد سهمش را در شرکت نگه داشت که نقش قابل توجهی در افزایش ثروتش داشت و او را به یکی از بزرگ‌ترین سهام‌داران مایکروسافت تبدیل کرد. او می‌گوید: «وقتی مدیر عامل بودم، فکر نمی‌کردم فروختن سهامم کار درستی باشد. وقتی شرکت را ترک کردم، هنوز به آن علاقه داشتم. بخشی از پولم را برای امور خیریه کنار گذاشتم، اما همچنان به مایکروسافت وفادار بودم و سهامم را نگه داشتم.»

  مایکروسافت تحت مدیریت بالمر

بالمر دوران پرفراز و نشیبی را در مایکروسافت پشت سر گذاشت. او توانست چالش‌های بزرگی مثل ترکیدن حباب دات‌کام و جنجال قانونی ضد تراست را با موفقیت پشت سر بگذارد. معرفی محصولات جدیدی مثل سیستم کنسول بازی ایکس‌باکس که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد، مایکروسافت را به سوی متنوع‌سازی و رشد سوق داد.یکی از چالش‌های بزرگ بالمر، عدم استقبال از سیستم عامل ویستا در سال ۲۰۰۷ بود. گزارش‌ها یکی پس از دیگری حاکی از آن بود که کاربران در حال بازگرداندن سیستم عامل‌های خود با ویندوز XP هستند.بیل گیتس برای اینکه بیشتر بتواند بر علایق خود در کارهای انسان‌دوستانه متمرکز شود، در سال ۲۰۰۸ امور روزانه مایکروسافت را هم رها کرد و نقش بالمر به‌عنوان چهره عمومی مایکروسافت، پررنگ‌تر شد. در سال ۲۰۰۹ این شرکت وارد بازار موتور جست‌وجو شد و مرورگر «بینگ» را وارد بازار کرد. در اواخر همان سال، مایکروسافت قراردادی با پورتال اینترنتی یاهو بست تا یاهو از مرورگر بینگ برای وب‌سایت خود استفاده کند و تبلیغات اشتراکی برای وب‌سایت مایکروسافت را مدیریت کند.  در سال ۲۰۱۱ بالمر اقدام به تملک شرکت ارتباطات اینترنتی اسکایپ به ارزش ۵/ ۸ میلیارد دلار کرد. این بزرگ‌ترین تملک در تاریخچه مایکروسافت بود و این شرکت را در رقابت مستقیم با سرویس چت تصویری فیس‌تایم اپل قرار داد. در اوت ۲۰۱۳ بالمر اعلام کرد تا یک سال دیگر از مدیر عاملی مایکروسافت استعفا خواهد داد و در فوریه ۲۰۱۴ ساتیا نادلا جایگزین او شد. اواخر همان سال، بالمر باشگاه بسکتبال لس‌آنجلس کلیپرز را خرید. با همه اینها، مجله فوربس در مقاله‌ای بالمر را «بدترین مدیر عامل یک شرکت سهامی عام آمریکایی» توصیف کرد و مدعی شد او مایکروسافت را در عرصه رقابت درخشان‌ترین بازارهای تکنولوژی که سریع‌ترین رشد را دارند، عقب انداخته است (یعنی موسیقی، موبایل و تبلت).

  زندگی و فعالیت‌های انسان‌دوستانه

استیو بالمر در سال ۱۹۹۰ با کانی سیندر ازدواج کرد و آنها صاحب سه پسر شدند. آنها در خانه‌ای به ارزش ۱۰ میلیون دلار در هانتس پوینت واشنگتن زندگی می‌کنند. او در ادامه راه پدرش، خودرو فورد سوار می‌شود و روابط خوبی با مدیر عامل این شرکت دارد، چون به او در تغییر سازمانی مایکروسافت در سال ۲۰۱۲ کمک کرده بود.در دنیای تکنولوژی، بالمر به کارهای عجیب و غریب و داشتن انرژی بالا معروف است. او ثروتش را در امور جالبی هزینه می‌کند. وقتی در هاروارد درس می‌خواند، مربی تیم فوتبال دانشگاه بود. خودش می‌گوید آن تجربه درس‌های با‌ارزشی به او داده که در زندگی کاری بسیار کمکش کرده است.  در سال ۲۰۱۴، بالمر و همسرش ۵۰ میلیون دلار به دانشگاه اورگان کمک کردند تا در فعالیت‌های تامین سرمایه، بورسیه، تحقیقات پزشکی و ارتباطات، هزینه شود. در همان سال، او هدیه‌ای ۶۰ میلیون دلاری برای استخدام هیات علمی جدید، به واحد علوم کامپیوتر دانشگاه هاروارد داد. او در سال ۲۰۱۷ سازمان غیرانتفاعی USAFacts را به هدف آگاهی‌رسانی در مورد درآمدها، هزینه‌ها و اثرگذاری اجتماعی دولت آمریکا، تاسیس کرد.