رقابت سخت در گوشی‌های منعطف

 مایکروسافت سرفیس Duo

مایکروسافت سرفیس Duo گوشی اندرویدی با نمایشگر دوگانه و عملکردی جذاب که تحول منحصر به فردی در گوشی‌های ساخته شده این شرکت محسوب می‌شود.پس از آنکه چند سال پیش مایکروسافت با شکست ویندوز ۱۰ موبایل، از دنیای گوشی‌های هوشمند خداحافظی کرد، حالا این شرکت با رونمایی از گوشی جدیدش، خبر ورود مجدد خود به این بازار را رسما تایید کرده است. این شرکت تلاش کرده تا نوع جدیدی از دیوایس‌های موبایلی را تولید کند که می‌توانند جایگزین گوشی‌های هوشمند امروزی شود و امیدوار است سرفیس دو آغازکننده این راه باشد.درست مانند تبلت سرفیس نئو، این تبلت نیز از ساختار آلومینیومی با دو لایه شیشه‌ای در پشت و جلوی خود بهره می‌برد. هر طرف یک نمایشگر ۶/ ۵ اینچی قرار دارد که مایکروسافت نوع آن (LCD یا OLED) را تایید نکرده است، اما حاشیه‌های بزرگی در اطراف آن دیده می‌شود. در بالای این نمایشگر یک اسپیکر برای مکالمات صوتی، یک دوربین سلفی و یک لولای ارتباطی ۳۶۰ درجه‌ای برای نصب قاب‌های مختلف روی آن قرار دارد.

وقتی گجت شبیه یک تبلت باز می‌شود، کاربر می‌تواند از دو نمایشگر در کنار هم به‌عنوان یک نمایشگر بزرگ استفاده کند. اما اگر استفاده چند وظیفه‌ای دارید، می‌توانید از آنها به‌عنوان دو نمایشگر مجزا در کنار هم استفاده کنید. به‌طور مثال شما می‌توانید یک سند Word را در نمایشگر سمت چپ ویرایش کنید،‌ در حالی که در نمایشگر سمت راست به تماشای یک فیلم در یوتیوب یا وبگردی بپردازید. همان‌طور که در بالا گفته شد، شما از این دیوایس برای مکالمات صوتی و تصویری نیز می‌توانید استفاده کنید. در این مواقع، نمایشگر سمت چپ غیرفعال می‌شود.

تبلت سرفیس نئو از پلت‌فرم ویندوز ۱۰ ایکس جدید مایکروسافت برخوردار است که با هدف دیوایس‌های مجهز به نمایشگر دوگانه توسعه پیدا کرده است. با این حال، غول سیلیکون ولی از گذشته درس گرفته و متوجه است که مشتریان دیگر علاقه‌ای به گوشی‌های هوشمند ویندوزی ندارند. به همین خاطر این شرکت با گوگل همکاری‌هایی داشته تا بتواند پلت‌فرم اندروید و اکوسیستم اپلیکیشن‌های خود را به سرفیس Duo بیاورد. مایکروسافت به‌صورت پیشفرض مجموعه اپلیکیشن‌های Office را روی این دیوایس نصب کرده است. مشخص نیست چه قابلیت‌های اضافه‌تری در این گجت گنجانده شده است، اما از آنجا که به گفته گوگل، اندروید ۱۰ کاملا با دیوایس‌های مجهز به نمایشگر دوگانه سازگار است، بعید به نظر می‌رسد مشکلی در اینجا وجود داشته باشد.

به گفته سازنده، این دیوایس از تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام قدرت می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد در محصول نهایی شاهد حضور تراشه جدیدتری در زیر قاب این دیوایس باشیم. حتی ممکن است مایکروسافت یک تراشه سفارشی توسعه پیدا کرده به کمک شرکت ARM و Qualcomm را در قلب تپنده سرفیس دو قرار دهد.سرفیس دونمایشگره مایکروسافت از فصل تعطیلات سال ۲۰۲۰ میلادی روانه بازار خواهد شد. گفته می‌شود نسخه نهایی این دیوایس سال آینده همین موقع به فروش می‌رسد. هنوز اطلاعی از قیمت این دیوایس در دست نیست، اما حدس آنکه قیمتی بیش از پرچمداران معمولی ۱۰۰۰ دلاری کنونی بازار داشته باشد، آسان است.

   سامسونگ گلکسی فولد

شرکت سامسونگ که در بازارهای رقابتی هیچ‌گاه غایب نبوده در این نمونه نیز سعی کرد پیشروی خود را نشان دهد و با طراحی گوشی قابل انعطاف و تاشوی خود با رقبا مبارزه کند که نتیجه این تلاش ارائه سامسونگ گلکسی فولد به بازارها بود.این گوشی از نمایشگر ۳/ ۷ اینچی منعطف «اینفینیتی فلکس دیسپلی» با رزولوشن ۱۵۳۶ در ۲۱۵۲ بهره می‌برد که قابلیت تا شدن از وسط را دارد. در صورت تا شدن نمایشگر سایز آن به ۶/ ۴ اینچ با رزولوشن ۸۴۰ در ۱۹۶۰ محدود می‌شود.محور خم شدن بدنه گلکسی فولد در پنل عقب مثل یک ستون فقرات با چند چرخ دهنده به هم پیوسته محکم شده است. البته برای حفظ ظاهر گوشی چرخ دهنده‌ها درون بدنه پنهان شده‌اند.

این دستگاه به چیپست ۷ نانومتری، ۱۲‌گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی فوق سریع از نوع فلش استوریج ۳ (eUFS) مجهز شده است. با توجه به سایز بزرگ نمایشگر کمپانی کره‌ای گلکسی فولد را به دو باتری مجزا با ظرفیت کلی ۴۳۸۰ میلی آمپر ساعت مجهز کرده که توسط محور عقب از هم جدا شده‌اند. این محصول در دو مدل سازگار با شبکه‌های ۵G و LTE از راه خواهد رسید.مزیت اصلی گلکسی فولد از نظر نرم افزاری قابلیت نمایش همزمان سه اپلیکیشن است که به لطف سیستم پیوستگی حین تغییر حالت از تبلت به موبایل، با نمایشگر سازگار می‌شوند. سامسونگ و گوگل همکاری گسترده‌ای را در راستای سفارشی‌سازی اندروید برای این موبایل انجام دادند.گوشی تاشوی سامسونگ در سه رنگ و با قیمت پایه ۱۹۸۰ دلار روانه بازار شده است.