کارن آهنگری بنیان‌گذار استارت‌آپ گیلیمو هستم. ما فعالیت اولیه مرتبط با استارت‌آپ گیلیمو را از شهر عنبران در شهرستان نمین استان اردبیل آغاز کردیم. تیم ما شامل سه نفر یعنی خودم به همراه خانم سایه شفق (کارشناس نرم‌افزار) به‌عنوان بخش پشتیبانی سایت و فروش و همین‌طور خانم پریسا شفق (کارشناس نقاشی) به‌عنوان طراح محصول است.

من از وقتی که در روستا به دنیا آمدم، مادرم گلیم می‌بافت و همیشه یک دار گلیم روی دیوار خانه‌مان بود. یک بار که همراه مادرم به گردنه حیران رفته بودیم تا به غرفه‌داران آنجا گلیم بفروشیم، فروشنده سر هزار تومان با ما بحث می‌کرد و در نهایت ۲۵ هزار و پانصد تومان آن گلیم‌ها را فروختیم. آن هم به این شکل که برای ما چکی کشید تا بعد از فصل کاری تابستان پول را بپردازد. همان زمان یک مشتری وارد مغازه شد و قیمت گلیم‌ها را پرسید. غرفه‌دار درحالی‌که حواسش نبود ما هنوز در مغازه هستیم گفت ۷۵ هزار تومان!

اینجا خیلی به من برخورد چون ما با ماشین خودمان گلیم‌ها را دودستی آورده بودیم و در اختیار مغازه‌دار گذاشته بودیم و در نهایت هم تنها ۵ هزار تومان سود اضافی داشتیم. این شد که بعد از خدمت سربازی با دیگر دوستان صحبت کردیم و تصمیم گرفتیم که محصولات را از این پس در اینستاگرام بفروشیم. در همین حین اخبار را بررسی کردیم و متوجه شدیم صنایع‌دستی استان اردبیل هیچ برندی ندارد. این درحالی است که گلیم بعد از فرش در اردبیل، پرفروش‌ترین محصول صنایع‌دستی است. به همین دلیل ما به فکر انتخاب یک اسم افتادیم که بعدا آن را به یک برند در این زمینه تبدیل کنیم و نام «گیلیمو» را انتخاب کردیم. شعار ما هم «گیلیمو سلیقه خوب تو» هست. اولین همکاران گیلیمو نیز مادران خودمان بودند؛ زیرا بازار گلیم گاهی غیرفعال است و لازم است که عرضه محصولات به شکل همیشگی صورت بگیرد. در ادامه برنامه توسعه وب‌سایت را راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم از این طریق نیز محصولات را به فروش برسانیم. تولید محتوای صفر تا صد این محصولات نیز با خودمان است. در این بازه متوجه شدیم بسیاری از مشتریان طراحی و اندازه‌های خاص مدنظرشان است و این چیزی است که در بازار پیدا نمی‌شود. چون در بازار طرح‌ها و اندازه‌های روتین وجود دارد. اما محصولات ما در واقع دلبافته‌اند یعنی هنرمند تمام نقوش را به‌صورت ذهنی روی دار گلیم ترسیم می‌کند. بر همین اساس ما شروع به ثبت‌سفارش برای طرح‌های اختصاصی کردیم. در کنار گلیم، ما به ایجاد بازار برای زیورآلات گلیمی مانند دستبند، پرده‌های گلیمی، زیرلیوانی، تابلوی گلیمی و ... پرداختیم و از این طریق سعی داریم طرح‌های سنتی منطقه خود را هم در کنار طرح‌های مدرن زنده نگه داریم.

از زمان شروع کسب‌وکار اصلی‌ترین جایزه‌ای که دریافت کرده‌ایم جایزه کارآفرینی اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور بود که به‌عنوان استارت‌آپ برتر در دانشگاه تربیت مدرس شناخته شدیم.

Ecomotive.ir