کمتر کسی است که سیدمحمد بهشتی را نشناسد. بسیاری او را با سمتهای متعدد و البته متنوعش بهخاطر میآورند و برخی نیز با شیوه و استانداردهای خاص لباس پوشیدنش. ۶۷ سال دارد و معماری خوانده است. هم رئیس سازمان میراث فرهنگی بوده و هم مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی. هم مسوول پخش تلویزیون بوده و هم رئیس گروه معماری در فرهنگستان هنر. در ظاهر کاری نبوده که از عهدهاش بربیاید و انجامش ندهد. منش و رفتار او شبیه دیپلماتهاست. آداب میزبانی را به خوبی بلد است و «حال» و «آن» گفتوگو را میشناسد. سیدمحمد را دو، سه روز پیش از افتتاح رسمی جشنواره فیلم فجر ملاقات کردیم تا از دیروز و امروز جشنواره بگوید. او یازده سال، از ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۳ مدیر این جشنواره بوده است. از دیروز جشنواره سخاوتمندانه سخن گفت و از امروز، سعی کرد ملاحظهکارانه حرفی نزند. دلیلش این بود که اطلاعی از اتفاقهای روز سینما ندارد و دنبالش نمیکند، اما گلایههای در پرده ماندهاش را نشد در تمام طول گفتوگو پنهان کند.
در بحث پیرامون جشنوارهها یک قانون اولیه وجود دارد. اینکه جشنوارهها تابع سیاستهای برگزار کنندگانشان و کشتزار آنان هستند و در هیچ جای دنیا جشنوارهها با سلیقه متقاضیان شکل نگرفته است. طبیعتا جشنواره فیلم فجر هم تابع سیاستهای دولت و سکاندار بخش فرهنگ و هنر یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اما نکته دوم این است که جشنواره فجر بار اصلی جشن پیروزی انقلاب ملت ایران در سال ۵۷ را به دوش میکشد. ظرفیت دیگر جشنوارههای هنری فجر مانند جشنواره تئاتر یا موسیقی مجموعا نزدیک به ۲۰ هزار صندلی است؛ اما جشنواره فیلم فجر بالای ۱۴۰ هزار صندلی برای حضور مردم دارد. از سال ۱۳۸۳ یعنی در ۱۵ سال اخیر این جشنواره در استانها هم برگزار میشود و بر ظرفیت ۱۴۰ هزارصندلی پایتخت، صندلیهای دیگری هم اضافه شده است. نکته سوم اینکه جشنواره فیلم فجر بیشتر یک جشن سینمایی است تا یک جشنواره به مفهوم رایج بینالمللی.
این هفته همزمان با بازی ایران در یک چهارم نهایی جام ملتهای آسیا، هشتگهای مربوط به بازی تیم ملی کشورمان و نیز برخی از بازیکنان در فضای مجازی حسابی داغ شد.در این هفته فیلم لحظه خواندن سرود ملی از سوی بازیکنان تیم ملی در مقابل چین به خصوص زمانی که میلادمحمدی به جای عبارت «پیامتای امام» از عبارت «پیامبرای امام» استفاده کرد، کلی در فضای مجازی پر بیننده شد و واکنشهای طنزی در میان کاربران داشت.بازار داغ پیشبینیها درباره نتیجه بازی با ژاپن هم حسابی داغ بود اما باخت بهت آور شاگردان کی روش ناگهان همه چیز را تغییر داد و فضای شاد و امیدوارکننده فوتبالی در شبکههای اجتماعی را از میان برد.هشتگهای # تیم_ملی، #کی_روش،#ایران و #جام_ملت_های_آسیا که قبل تر فعال شده بود، پس از باخت ایران دوباره داغ شد.
در فاصله ۲۰ روز مانده به پایان فرصت داده شده از سوی FATF به ایران، روز شنبه بررسی لایحه کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمانیافته فراملی موسوم به پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام به نتیجه نرسید و بنا برگفته برخی از اعضای این مجمع، تصمیمگیری درباره این لایحه به هفتههای آینده موکول شد. روز جمعه همزمان با برگزاری تجمعاتی در برخی از نمازهای جمعه و مساجد در اعتراض به لوایح مرتبط با مقررات گروه ویژه اقدام مالی، برخی از امامان جمعه از نامه چند وزیر به رهبری انتقاد کردند. کاظم صدیقی امامجمعه تهران، از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست درباره لوایح «تصمیمی عاقلانه بگیرد.» پیشتر چند تن از وزرای کابینه دوازدهم در نامهای به رهبری خواستار تسریع تصویب لوایح مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم شده بودند. واعظی، رئیس دفتر رئیسجمهور گفت که رهبری در پاسخ به نامه وزرا رهنمودهای بسیار خوبی فرمودهاند.
انتشار فیلمی درباره ازدواج در سنین پایین که توسط یک زوج کمسن و سال در فضای مجازی با هشتگ #ما_آدمیم پربیننده شد، موجی از واکنشهای انتقادی در شبکههای اجتماعی ایجاد کرد. در این فیلم یک زوج جوان که در ۱۴ و ۱۶ سالگی ازدواج کردهاند از سایرین میخواهند با پیوستن به کمپین آنها درباره ازدواج زیر ۱۸ سال و تجربیات خود بنویسند.
ما دو نوع داستان داریم؛ خیالی و واقعی. در داستانهای خیالی واقعیتهای طبیعی و جسمانی و قانونهای زمان و مکان فدای بازگویی و بازنمایی واقعیت بالاتری میشوند به بیانی دیگر نویسنده واقعیتهای کوچک را نادیده میگیرد تا واقعیت بزرگتر و پراهمیتتری را نشان دهد. در داستانهای کوتاه و بلند امروزی مثل داستانهای گالیور و شخصیتهای رمان دنکیشوت از سروانتس میدانیم که این شخصیتها در جهان واقعی وجود ندارند و بالطبع حوادثی را که برای آنها اتفاق میافتد نمیتوانیم بپذیریم؛ اما حقایقی که در لابهلای این حوادث غیرواقعی گنجانده میشوند در چشم ما کیفیت ماندگاری دارند و باور ما را جلب میکنند.
«حکایت بلوچ» برجستهترین تک نگاری اجتماعی به زبان فارسی و حاوی تصاویر بدیع شاعرانه از فضا و آدمهاست. این گونه تکنگاری را آل احمد در دهه ۴۰ آغاز کرد و بعدها افراد دیگری چون ساعدی و طاهباز دنبال کردند و به تدریج در دهه ۴۰ و ۵۰ تک نگاری از روستاها و عشایر وسیعتر شد. اما غالب این تک نگاریها را محققان علوم اجتماعی مینوشتند که زبان ادبی نداشت.حکایت بلوچ تلفیق موفقی از سیطره تصویر هنرمندانه فضاها و آدمها و آگاهیهای مورد نیاز اجتماعی است که با زبانی پرقدرت و بسیار بدیع برای توصیف فضاهای اجتماعی آفریده شده و آگاهیهای اجتماعی، تاریخی و فرهنگی حاصل دو دهه مشاهده را به مخاطب میدهد.
حکایت بلوچ، نمونه مردم نگاریای است که بسیار کم است؛ چون مردمنگاری فقط جمع آوری دادهها، مصاحبه و... نیست؛ بلکه توصیف فربه است یعنی روایت جزئیات زندگی یک جامعه به گونهای که بستر این زندگی درک شود؛ نقل نقلها و روایت و طرح فضایی که این روایتها اتفاق میافتد همان توصیف فربه است که نویسنده برای آن باید وارد شکلی از زیست جامعه مورد نظر خود شود.
حوادث این رمان در بستر جامعه امروز اتفاق میافتد و اجتماع امروز ایران را نشان میدهد. این رمان همراه با روایتهای ذهنی سه راوی بهصورت جریان سیال ذهن روایت میشود که تکههایی از شخصیتهای موجود در اجتماع هستند. شخصیتهای زن این رمان صداهای فروخورده جامعه هستند. کاراکترهای موجود در این رمان به نحوی به هم گره میخورند و داستان بهصورت پازلی روایت میشود و خواننده تصویر کلی ماجرا را از زبان دیگران میفهمد.
نمایشنامه «شب بخیر مادر» نوشته مارشا نورمن است و برای اجرای این اثر ترجمه حمید احیا را انتخاب کردهایم که البته اجرا دچار تغییراتی شده است.اگر میخواستیم کل متن را اجرا کنیم مدت زمان نمایش نزدیک به سه ساعت میشد، بنابراین برای اینکه حوصله مخاطبان سر نرود یکسری ساختارشکنیها را در اجرا وارد کردیم تا بتوانیم مدت زمان کار را به ۵۰ دقیقه برسانیم. این ساختارشکنی در اجرا شکل گرفته و بهتبع آن در متن هم وارد شده است.
نمایشنامه «چه کسی شلیک کرد؟» نوشته آرام محضری است که پیشتر منتشر شده و یکی از دلایلم برای انتخاب این متن آن بود که این اثر به زمان و مکان خاصی تعلق ندارد و دست کارگردان را برای دراماتورژی باز میگذارد.
مدتها بود از شنیدن هیچ دکلمهای، آنقدر لذت نبرده بودم که بتواند دستکم اندکی از دغدغههای زندگی روزمره را در من کاهش دهد و برای لحظات تنهاییام، همدمی همراه باشد؛ اما با گوش سپردن به آلبوم صوتی مینای مهتاب با اجرای مهرداد محمدپور این امکان باز هم برایم فراهم شد.
اولین نمایشگاهم با عنوان «روایت بافت لکهها» این روزها در حال برگزاری است و درباره اش میتوانم بگویم سوزندوزی تکنیکی است که به وسیله آن راحتتر توانستم احساسم را منتقل کنم. من این کار را روی بوم انجام میدهم، نه روی پارچه. نکته جالب این است که زن بودنم روی استفاده از این تکنیک بسیار موثر بوده است؛ چرا که زنان همیشه در طول تاریخ روایتگر موضوعات مختلفی چون جنگ، مسائل اجتماعی، خانوادگی و... بودهاند. برداشت من نیز در کارهایم بیشتر از جانب وجه روایتگری زنانه بوده است. بنابراین سعی کردهام بیشتر راوی قصهها باشم. این قصه گاهی از نقوش فرش آمده، گاهی از حروف و گاهی از موارد دیگر. همچنین استفادهام از حروف ریز، به نوعی بازتابی از پیچیدگیهای ذهنی ما آدمهای معاصر است. همه ما در طول روز یکسری هجویاتی در ذهنمان داریم و مدام پر از صداییم. این نمایشگاه تا سهشنبه ۱۶ بهمن ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در گالری دیلمان به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از خیابان ظفر (دستگردی) نبش خیابان کودکان غزه میزبان علاقهمندان است.
اپرا کاملترین فرم موسیقی است و کاملترین هنر هم به حساب میآید چرا که همه چیز همچون ارکستر، خواننده، کارگردانی، بازی و...درآن وجود دارد. بعد از آن به فاصله خیلی زیاد فیلم است. پیش از انقلاب مردم علاقه زیادی به اپرا داشتند اما حالا هر کس هرچیزی میخواند و اسم کارش را میگذارد اپرا.ما باید این را بدانیم که موسیقی کلاسیک علم است و خوشبختانه در سالهای اخیر جوانان به اپرا اقبال نشان دادهاند و من از این بابت خوشحالم. یک موزیسین باید از هفت سالگی تمرین کند که مثلا در ۳۰ سالگی به بلوغ برسد. باید آموزش درست ببینیم که در ۳۰ سال آینده نتیجهاش را بگیریم. اگر از امروز شروع کنیم و رهبر خارجی بیاوریم و نوازندگان خارجی را هم بیاوریم و نوازندگانمان را از امروز به شکلی صحیح آموزش دهیم؛ شاید ۳۰ سال دیگر ارکستری در رده درجه یک جهانی داشته باشیم. ما باید اپراهای مشهور جهانی را با کار خود مقایسه کنیم تا تفاوت استانداردها را متوجه شویم. هر کس در هر شرایطی نمیتواند اپرا بخواند.حضور در یک ارکستر بهعنوان رهبر برای من دیگر کار راحتی به حساب نمیآید ضمن اینکه اگر قبول کنم که رهبر ارکستری باشم حتما باید بودجه زیادی برای آن تدارک دیده شود.
بسیاری افراد سفر را بهعنوان یک تفریح پرهزینه میشناسند. همچنین دستهای دیگر اعتقاد دارند فقط با هزینه زیاد است که میشود از سفر لذت برد. اما امروزه در جهان نوع دیگری از سفر در جریان است؛ سفرهای ارزان. با بررسی سفرنامههای افرادی که این نوع سفر را انتخاب میکنند میتوان دریافت که بسیار لذتبخش است. در سلسله یادداشتهایی در این ستون، به ۱۰ راهکاری اشاره میکنیم که میتوان از طریق آنها ارزان سفر کرد. ششمین راهکار را بخوانید.
با اینکه شرکت یاهو دیگر یکی از پیشتازان اینترنت دنیا نیست، اما مجموعهای از وبسایتهای آن مثل یاهو فاینانس (Yahoo Finance) و یاهو اسپورتس (Yahoo Sports) هنوز ترافیک آنلاین متناوبی دارند. طبق اعلام شرکت تجزیه و تحلیل ComScore، داراییهای اینترنتی یاهو در آوریل ۲۰۱۷ حدود ۲۰۰ میلیون بازدیدکننده داشتهاند که از این نظر، بعد از فیسبوک و گوگل در رده سوم قرار میگیرد. کارشناسان میگویند همین تعداد مخاطب گسترده باعث شد یاهو با وجود عقبماندن در عرصه رقابت، توجه شرکت مخابراتی ورایزون را برای تملک آن، جلب کند.
موفقیت و ماندگاری را بهراحتی بهدست نیاورده. مصائب مختلف را تجربه کرده. رنجها را به جان خریده. خلاقیت و نوآوری را از یاد نبرده. امروز که ۷۰ سال از عمر کار و تولیدش میگذرد همچنان با انگیزه و با صلابت در اندیشه خدمت به صنعت و جوانان این مرز و بوم بهسر میبرد. الگویش را میرزا تقیخان امیرکبیر میداند و میگوید آرزویش همچون امیر گرهگشایی از مشکلات مردم است. حسن محمدی پرویزیان، یکی از آن نامهای ماندگار فرش دستباف ایرانی است که توانست با بهکار بستن الگوهایی بدیع که تا قبل از او تجربه نشده بود، فصل تازهای را پیش روی فرش ایرانی باز کند. نام و آوازه فرش پرویزیان برای اولین بار در تبریز شنیده شد، اما زمان زیادی نبرد که آثارش در تمام ایران و همین طور در آن سوی مرزها شناخته شد. او طرحهایی را در کارهایش پیاده کرد که از یکسو ریشه در هنر کهن ایرانی داشت و از دیگر سو با سلایق روز همخوان بود. «طرح ماهی هرات» یکی از آن نقشها و آرایههایی بود که پرویزیان از دل تاریخ هنر ایران یافت و آن را در طراحی فرشهایش به کار گرفت. ماهی که در اندیشه ایرانی نمادی از حیات است، از سدههای پیش در هنر ایران جایگاه ویژهای داشته و در کنار انواع طرحهای اسلیمی در بافت قالیهای ایرانی به کار گرفته میشده. این طرح کهن با گذر از یک تاریخ طولانی بهدست حسن پرویزیان رسید تا او نام و جلوه هنر ایرانی را این بار در دوران معاصر پیش چشم جهانیان قرار دهد. داستان زندگی حسن پرویزیان، داستان زندگی کارآفرین و هنرمندی است که سرد و گرم روزگار را به خوبی چشیده و خاطرات و تجربههایش همچون گنجینهای است که امروز پیش روی نسل جدید قرار گرفته. این کارآفرین درباره راز موفقیتش میگوید: «تخصص و کارآموزی پایه تولید است. کسانی همیشه موفقاند که این دو مولفه را در کنار هم رعایت کرده باشند.»
نام یاهو تقریبا برای همه نامی آشناست. بسیاری از ما اولین ایمیل خود را از یاهو دریافت کردیم. این شرکت زمانی شانه به شانه گوگل قدم برمیداشت؛ اما زمانی رسید که این شرکت با افول شدید مواجه شد و گوگل از آن پیشی گرفت. اکنون که بیش از ۲۰ سال از زمان تاسیس یاهو میگذرد و نه ایمیل یاهو و نه وبسایتش که زمانی اطلاعات کاملی از خبرهای جهانی، اطلاعات آبوهوایی و بسیاری چیزهای دیگر در اختیار ما قرار میداد، در میان پایگاههای اینترنتی جایگاهی ندارند. اما چرا یاهو از گوگل شکست خورد؟
کارشناسان اقتصاد شهری معتقدند شرایط سخت اقتصادی و غلبه رکود بر حجم ساخت وسازهای شهری برای سال آتی، تامین منابع و اداره شهر تهران را دشوارتر از وضعیت فعلی خواهد کرد.
برخی ریزهکاریهای حقوقی در معاملات مسکن وجود دارد که اغلب متقاضیان خرید و فروش واحدهای مسکونی معمولا حتی پس از انجام معامله و قبل از آنکه به دلیل بیتوجهی به این جزئیات به مشکلات مختلف برخورد کنند، از آنها بیاطلاعند یا توجهی به آنها نمیکنند؛ این ریزهکاریهای حقوقی که اگرچه ممکن است در بسیاری موارد مشکلی بابت بروز عوارض بعدی برای خریداران و فروشندگان واحدهای مسکونی بعد از انجام معاملات مسکن ایجاد نکنند، اما در برخی موارد نیز میتوانند خریدار یا فروشنده را بسته به جنس مشکل ایجاد شده دچار مشکلات متعدد و بعضا حل نشدنی کنند.
گجتهای پوشیدنی در زمینه کفش وارد دنیای گستردهای شدهاند که باعث شده معتبرترین شرکتهای ورزشی سازنده کفش حالا در برنامهریزیهای بلندمدت خود از وجود فناوریهای نو بهره بگیرند. به همین مناسبت در ادامه دو کفش هوشمند شرکت نایک و شیائومی مورد بررسی بیشتر قرار گرفتهاند.
رفتن به کلاسهای ورزشی هم از آن دسته کارهاست که اگر بتوان آن را در خانه شروع کرد تصمیمی درست و منطقی محسوب میشود. اپلیکیشن این هفته یک برنامه فارسی است که با نصب آن میتوان به اطلاعاتی همچون برنامه تمرینی و تغذیه، اطلاع از وزن ایدهآل، اطلاع از تمرینهای روز قهرمانان دست یافت. بدنسازی آنلاین اطلاعات مورد نظرتان را در اختیارتان قرار میدهد تا بهصورت منظم و با اطلاع از نوع ورزشیهایی که انجام میدهید برنامه تناسب اندامتان را شخصا محقق کنید.
ارائه و خلق محتوای سئو کار چندان دشواری نیست و با رعایت چند نکته میتوان یک متن سئوی خوب ارائه کرد؛ اما برای ایجاد بهترین محتوا باید به چند نکته توجه کرد.
شاید معجزهای که مسوولان صنعتی کشور در انتظار آن بودند در دیماه رخ داده است. پیش از این رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت همزمان با افزایش قیمتها وعده داده بود که از آذرماه تولید روند صعودی به خود خواهد گرفت حال آنکه نهتنها این وعده عملی نشد، بلکه نگرانی از بابت تولید دیماه خودروسازان نیز با توجه به تشدید تحریمها وجود داشت.
سوالی که بسیاری از منتقدان از وزیر صمت دارند، بر ایده فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار تمرکز دارد. اینکه چطور بدون افزایش عرضه و فروش فوری، امکان کاهش قیمت و سقوط پلکانی بهای خودرو وجود دارد؟
اعتراضات بالا گرفته و خودروسازان هم قادر به اجرای تعهدات خود در پیشفروشها نیستند. حال در شرایطی که خودروسازی کشور از یکسو با زیان انباشته ۱۱ هزار میلیاردی مواجه است و ازسوی دیگر مجبور به فروش خودروها با نرخ مصوب سازمان حمایت است، وزارت صنعت در ظاهر برای حفظ حقوق معترضان یا مشغول اولتیماتوم دادن به این شرکتهاست یا مدیران را با مشتریان معترض تهدید به برکناری میکند.
روز ۱۲ بهمن سال ۵۷، از به یادماندنیترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی است. امام خمینی(ره) پس از۱۴ سال تبعید به میهن بازگشت و مورد استقبال حدود سه میلیون ایرانی قرار گرفت. بهشت زهرا نخستین جایی بود که امام خمینی بعد از ورودش به ایران به آنجا رفت و سخنرانی تاریخی خود را در آنجا ایراد کرد. در این شماره نگاهی گذرا داریم به حال و هوای پر از شور و هیجان بهمن سال ۵۷
«مایکل اسپنس»، برنده جایزه نوبل اقتصاد، استاد این رشته در دانشگاه استنفورد است. این اقتصاددان آکادمیک اخیرا در یادداشتی به الزامات مدل توسعه آینده چین پرداخته است.
«جفری فرانکل»، استاد دانشگاه هاروارد کندی، پیش از این بهعنوان عضو شورای مشاوران اقتصادی رئیسجمهوری «بیل کلینتون» خدمت میکرد. فرانکل به مشکلات یورو در سالگرد ۲۰ سالگی تولدش پرداخته است.
«مارتین ولف»، اقتصاددان و مشاور ارشد گروه پژوهشی فایننشالتایمز به موضوع سودگیری کشورها از آب گلآلودشده میان چین و آمریکا پرداخته است. برندگان زودهنگام جنگ تجاری میان چین و آمریکا مشخص شدند. از میان کشورهای مختلفی که با یکی از دو غول اقتصادی دنیا، یا هر دوشان تجارت بیحاشیه داشتند. حالا سه کشور جزو مدعیان پیروزی در کارزار تجاری مبهم، میان ایالاتمتحده و جمهوری خلق چین بهشمار میروند. کرهجنوبی، انگلستان و مکزیک سه برنده زودهنگام راند اول تعرفههای آمریکا بر واردات کالاهای چینی تلقی میشوند. در مقابل تعرفههای شدید، فرصت به این کشورها رسید تا کالاها و خدمات مورد نیاز ایالاتمتحده را بدون پرداخت تعرفههای گمرکی گزاف به سواحل این کشور تحویل دهند و دلارهایشان را دریافت کنند. البته چینیها نیز در راه گشایش بازارهای دیگر برای فروش کالاها و خدمات تحت تعرفه آمریکا تلاش بسیاری کردهاند.
«برایان کاپلان»، اقتصاددان و مدرس دانشگاه نورثریج بهعنوان یکی از حامیان حقوق بشر و طرفدار نظریه مرزهای باز به بررسی بحران چندجانبه ونزوئلا پرداخته است. اگر این اعتراضات گسترده علیه دولت در عربستان سعودی صورت میگرفت و ایالات متحده مخالفان را بهعنوان دولت قانونی عربستان به رسمیت میشناخت، انتظار من از این اتفاق تنها فاجعه بود. چرا؟
طی سالهای اخیر بارها این بحث همیشگی مطرح شده است که هنرمند واقعی کیست و اثر هنری فاخر و اثر عامهپسند و غیرفاخر چیست و...الخ. اما در هفتههای اخیر کلیپی در فضای مجازی دست به دست شد که با تمرکز بر یک چهره جدید در موسیقی یعنی دکتر مسعودصابری، او و بخشی از هنرمندهای امروزی را محصول برندسازی رسانهای و ماحصل صرف هزینه و پول میخواند؛ اما سوال اینجاست که اگر هنرمند در هر زمینه هنری برای خودش و محصولش مانند دیگر محصولات در جامعه تبلیغ یا برندسازی کند، ایرادی دارد؟
مارکت موسیقی «سلیقهساز» است. صنعتی که با تولید زرقو برق و تبلیغات جذاب در سالهای اخیر خیلی خوب توانسته جریانسازی کند و ظهور پدیدههای جدید در این حوزه موافقان و مخالفان زیادی را به خود دیده است.
خاستگاه اصلی صنعت فرهنگسازی یعنی غرب از رونق و کیفیت خاصی برخوردار است و زمانی که این مساله به کشورهای کمتر توسعهیافته مانند ایران وارد میشود، اجرای این نوع فرهنگسازی با تغییر، تحول و نوسان همراه خواهد بود. از همینرو مثلا در صنعت سینما، افرادی مانند اسپیلبرگ، جیمز کامرون و دیگر هنرمندان به افراد مشهور و معروفی به اصطلاح سلبریتی تبدیل میشوند، آنگاه بهعنوان یک مرجع شناخته شده و تمام حرکتها و رفتار آنها برای عامه مردم مهم تلقی میشود.