«تمامش به این بستگی دارد که سوسیالیسم را چگونه تعریف کنید. بعید میدانم مالکیت ابزار تولید کارآمد باشد؛ اما اگر آن را برنامه بازتوزیعی بدانید که شکاف میان درآمد کارگران و ثروتمندان را جبران کند، نه تنها قابلیت ظهور مجدد دارد، بلکه اجبارا باید بازگردانده شود.» این شاه بیت اظهارات جدید «فرانسیس فوکویاما» نظریهپرداز پایان تاریخ و آخرین انسان است که اواسط سال ۲۰۱۸ در گفت وگو با «جرج ایتون» دبیر سیاسی «نیواستیتس من» منتشر شد و به سرعت مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفت. از همین زاویه بود که برخی آن را نوعی احیای سوسیالیسم دانستند و گروهی دیگر اعتراف فوکویاما را به منزله شکست پروژه لیبرال دموکراسی تعبیر کردهاند. در همین ارتباط دکتر «رحمن قهرمانپور» استاد دانشگاه و پژوهشگر ارشد مسائل سیاسی و مطالعات استراتژیک که مترجم بیشتر آثار فوکویاما از جمله کتاب «نظم و زوال سیاسی» و «هویت: تقاضا برای شأنیت و سیاست خشم» است، در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه منظور فوکویاما از بازگشت به سوسیالیسم به معنای ایدئولوژی مارکسیسم نیست، گفت که نقد فوکویاما به لیبرال دموکراسی یک نقد درونی و معطوف به اصلاح درونی آن و توازن در سه کارکرد بوروکراسی، حاکمیت قانون و دموکراسی است.» قهرمانپور با اشاره به این مساله که منظور فوکویاما از بازگشت به سوسیالیسم به معنای بازگشت به آن فردگرایی است که در لیبرالیسم وجود دارد، میگوید: «اگر به جای جمع دوباره به آن فرد برگردید و به حقوق، جایگاه و نیازهای فردی اهمیت دهید، میتوانید این مشکل را حل کنید. مشکل کنونی به این مساله برمیگردد که آن فردگرایی خواسته یا ناخواسته بهواسطه توزیع نابرابر ثروت در حال تهدید شدن است.» او معتقد است که فوکویاما به یک معنا مداخله دولت را چندان بد نمیداند؛ اما میزانی از مداخله و آن هم در یک نظام لیبرال دموکراسی و نه خارج از آن. در واقع ضرورت این مداخله هم به مساله نابرابری و تلاش برای کم کردن آن برمیگردد. همان نابرابری که زمینهساز ظهور ناسیونالیسم و راستافراطی است که در ظهور پدیده ترامپیسم تجلی کرده است.
نگاه ما ایرانیان به ساحت علم (تبیین پدیدهها) و دانش (فهم و ادراک پدیدهها) اغلب سویههایی از ایدئولوژی به خود میگیرد؛ درحالیکه کارکرد این دو حوزه جوهرا و ماهیتا با یکدیگر متفاوت است. اگر علم را تلاشی نظاممند برای یافتن روابط خطی و غیرخطی میان پدیدههای طبیعی و غیرطبیعی در نظر بگیریم و دانش را فهم و آگاهی از جهان برساخته و استوار بر ذهن و ادراک آدمی، آنهنگام ایدئولوژی با خصلت غیریتسازیاش و تمایزگذاری میان اندیشههای همراه و خردهای ناهمراه هیچ نسبتی با آن دو دیگر متقدم ندارد.
سانحه سقوط یک فروند هواپیمای باری بوئینگ ۷۰۷ که از بیشکک قرقیزستان به سمت فرودگاه پیام در حال حرکت بوده است، این هفته موجی از غم و اندوه در فضای رسانهای و شبکههای اجتماعی کشور ایجاد کرد. سریال حوادثی تلخ در دی ماه همچون حادثه آتشسوزی پلاسکو، کشتی سانچی، اتوبوس دانشگاه آزاد و حالا سقوط هواپیمای ارتش در این ماه طی امسال و سالهای گذشته موجب شد تا بسیاری از کاربران فضای مجازی درباره «دی ماه پر از حادثه» بنویسند.
سفر خاورمیانهای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالاتمتحده آمریکا با اعلام خبر برگزاری کنفرانس ضدایرانی در لهستان همراه شد. کنفرانسی که اگرچه قرار است همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اواخر بهمن ماه در ورشو برگزار شود اما اعلام پیشاپیش آن هدفی جز افزایش فشارهای دیپلماتیک و روانی علیه جمهوری اسلامی ایران ندارد. مایک پمپئو، روز جمعه اعلام کرد این کشور و لهستان ماه آینده نشستی بینالمللی درباره خاورمیانه برگزار خواهند کرد که محوریت بحثهایش به ادعای آنها در راستای تلاش برای افزایش فشار بر ایران خواهد بود.
این هفته انتشار فیلمی کوتاه از شادی سربازان یگان موزیک نیروهای مسلح در فضای مجازی، حسابی خبرساز شد و واکنشهای زیادی در شبکههای اجتماعی برانگیخت. در این فیلم که به فاصله کوتاهی از انتشار به یکی از پربینندهترین کلیپهای هفته تبدیل شد، چند نفر از سربازها در اتاقی ملودی یکی از ترانههای معروف گروه آریان را مینوازند و همزمان حرکات موزون هم انجام میدهند. علی پهلوان، خواننده اصلی گروه آریان که این چند سرباز آهنگش را با رقص و پایکوبی مینواختند با انتشار دوباره این ویدئو از حرکت سربازان حمایت کرد. با انتشار این ویدئو در فضای مجازی بازار گمانهزنیها درباره نحوه برخورد با این رقص و پایکوبی سربازان داغ شد و برخی از کاربران با داغ کردن هشتگ # سربازان_شاد از اضافه خدمت، بازداشت و یا اجرای قوانین تنبیهی درباره سربازان نوشتند.
من با ترجمه بهمن شعلهور از فاکنر به این نویسنده علاقهمند شدم و این علاقه از نوجوانی شکل گرفت. ترجمه شعلهور یکی از درخشانترین ترجمهها از آثار فاکنر است که آن را در دوران دبیرستان خواندم. محمد حقوقی دو سال معلم فارسی ما در دبیرستان بود و تاثیر زیادی در زندگی من و دانشآموزانی که با او درس داشتند، از جمله مجید نفیسی و محمود نیکبخت داشت.
فصل اول این کتاب مشتمل بر یادداشت مفصلی درباره نقد فیلم است. مولف در این یادداشت به نوعی رویکرد انتقادی و تحلیلی خود را نیز برای خواننده توضیح میدهد و در عین حال مخاطب به اطلاعات ارزندهای درباره نحوه نگرش به فیلمها دست مییابد. این مطلب بر اساس نقلقولی از هنری جیمز در ابتدای این یادداشت استوار است و مولف بارها و بارها رویکرد خود را به آن ارجاع میدهد.هارکورت این مطلب را در سه سطح رویداد، بحث و گفتوگو و تصویرپردازی ارائه داده است. نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: «در مقالات این کتاب توضیحات ضمنی و گذرایی در مورد یکی از دغدغههای اولیه من، یعنی ارتباط سطح سوم با سطح دوم، مطرح شده است: ارتباط فاصله موجود بین الگو و چگونگی توالی صحنهها با موضوع فیلم، و اهمیت رو به افزایش معنای جلوههای ساختاری فیلم. در عین حال تاکید بر این جنبهها به معنی انکار عناصر روایی و روانشناسانه یک فیلم و در واقع موضوع آن نیست.»
پرسهزنی با والتر بنیامین آغاز شد؛ حال آنکه میدانیم در گذر زمان قرائتهای متفاوتی با نگاه به زمینههای متفاوت از آن انجام گرفت. اما آنچه اینجا به اختصار عرض میکنم ارتباط پرسهزنی با خودشهرنگاری است. هر خود شهرنگاری لزوما یک پرسهزن کاربلد است درحالیکه برعکس آن همیشه صادق نیست. پرسهزنی مهمترین ویژگی یک خودشهرنگار است بااینحال که خودشهرنگاری فقط پرسهزنی نیست. پرسهزنی شرط لازم خودشهرنگاری است. پرسهزن بهدنبال آن است که هرچه در فضا بالقوه وجود دارد به مدد تجربه شخصی خود، آن را خودی و بالفعل کند. فضا آنی میشود که در تجربه غنی از آن خودی شود، جاری شود و جاری کند.
تا آنجا که میدانم رمان دیگری از یو هوآ به فارسی ترجمه نشده است و این کتاب هم پیشنهاد ناشر بود. آقای جعفریه در سفری که به چین داشت این کتاب را در نمایشگاه انتخاب کرده بود و به من پیشنهاد داد؛ با توجه به کتابی که از مو یان نویسنده شهیر چینی در دست ترجمه و انتشار داشتم یک هفتهای کتاب را خواندم و پیشنهاد ترجمه آن را پذیرفتم. یو هوآ از مو یان نوبلیست (برنده نوبل سال ۲۰۱۲) چند سالی جوانتر است. قبل از آن هم نویسنده چینی دیگری با تابعیت فرانسه به نام گائو شینگجیان، در سال ۲۰۰۰ برنده این جایزه بوده است.
فیلم «کوتاه مثل زندگی» را دو سال پیش برای سینمای هنر و تجربه ساختم و از ابتدا مخاطب هدف را مشخص کردم. این فیلم یک اثر کارگاهی است اما پس از دو سال انتظار شرایط اکرانش فراهم نشد و به خاطر بازگشت سرمایه مجبور شدیم فیلم را به شبکه نمایش خانگی بدهیم و حتی با مبلغی کمتر از هزینهای که برای ساخت این فیلم صرف کردیم فیلم واگذار شد. این کار را به این خاطر انجام دادم چون متعهدم پول سرمایهگذار برگردد. مخاطب من مخاطب عام نیست که DVD آن را از سوپرمارکت بخرد و ببیند. مخاطب این فیلم مخاطب خاص گروه هنر و تجربه است و به همین دلیل خیلی خوشبین به فروش در شبکه نمایش خانگی نیستم.
سه سال پیش تصمیم داشتم نمایش «سوءتفاهم» نوشته آلبر کامو را در یک دوره آموزشی با عنوان از ایده تا اجرا به روی صحنه آورم که این اتفاق نیفتاد. اجرای این اثر همیشه در ذهنم وجود داشت تا اینکه در این برهه زمانی فرصت اجرای آن مهیا شد. یکی از دغدغههای مهم زندگی من انسانهایی هستند که به درجهای از فرومایگی و خودخواهی میرسند که همه چیز را کنار میگذارند و تنها خود را میبینند. این متن پوچگرایی و خودخواهی انسانها را به تصویر میکشد. من همیشه سعی میکنم به متن اصلی وفادار باشم و به همین دلیل هرگز از نمایشنامه اقتباس نمیکنم.
امسال در جشنواره موسیقی فجر در دو بخش اجرا خواهیم داشت. در بخش اول اجرایی با گروه بربطیان که چندی پیش هم در تالار وحدت روی صحنه رفتیم و در بخش دوم هم آثاری را اجرا خواهیم کرد که برای بار نخست شنیده میشود. در این قسمت آثاری نواخته میشود که برای اولین بار توسط یک گروه بزرگ عودنواز و سازهای کوبهای اجرا خواهد شد.این گروه شامل ۸ نوازنده عود و بربط و ۴ نفر نوازنده پرکاشن است این بخش با هدف احیای ساز بربط موسیقی خود را به نمایش میگذارد.
حس زیبایی شناختی قبل از پیدایش انسان به وجود آمده است، چنان که تو گویی انسانی که زاده به طبیعت است میتواند این حس را در قالب هنر به مادر اصلی خود (طبیعت) بازگرداند. این حس در تکامل و شدن در طول تاریخ نسبت به عینیت و تجربه، تغییراتی بس عظیم را در بر میگیرد که گاهی از خاستگاه جامعه برگرفته و مدل برآیند همان جامعه میشود تفکر جامعه ونگاه رفت و برگشتی از هنرمند به جامعه و بالعکس، که در واقع با گرفتن آینهای مواج توسط هنرمند صورت میگیرد در تمام تاریخ قابل ذکر است.
سفرهایی که با محوریت غذا انجام میشود، این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نشریه لونلیپلانت در ابتدای سال ۲۰۱۹میلادی ۱۰مقصد را برای گردشگران علاقهمند به غذا معرفی کرده است.
بسیاری افراد سفر را بهعنوان یک تفریح پرهزینه میشناسند. همچنین دستهای دیگر اعتقاد دارند فقط با هزینه زیاد است که میشود از سفر لذت برد. اما امروزه در جهان نوع دیگری از سفر در جریان است؛ سفرهای ارزان. با بررسی سفرنامههای افرادی که این نوع سفر را انتخاب میکنند میتوان دریافت که بسیار لذتبخش است. در این سلسله یادداشتها به ۱۰ راهکاری اشاره خواهیم کرد که میتوان از طریق آنها ارزان سفر کرد. چهارمین راهکار را در ادامه بخوانید.
روز تجلیل از کارآفرینان خوشنام فرا رسید. همه چیز برای برگزاری یک ضیافت باشکوه به خوبی تدارک دیده شده بود. جمعی بزرگ از صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان از چند نسل مختلف گرد هم آمده بودند. برای قدردانی از بزرگان، برای تکریم پیشکسوتان کسبوکار، برای بها دادن به جوانهای خلاق و نوآفرین، برای ادای احترام به کسانی که سالها تلاش کردهاند اثری ماندگار را از خود در صنعت و فرهنگ این سرزمین برجای گذارند؛ اما آن روز اعلام خبری همگان را در آن ضیافت به بُهت فرو برد و افسوس بسیاری را برانگیخت. سهشنبه ۱۸ دی ماه در صبح یک روز سرد زمستانی، درمیان انبوهی از تیترهای کوچک و بزرگ، یک تیتر جلوهای خاص پیدا کرد و چشمها را به سمت خود برد. «تقی توکلی بنیانگذار صنعت نوین آذربایجان و از بانیان کارخانه کبریتسازی توکلی درگذشت.» شاید اولین تصویری که پس از شنیدن این خبر در ذهن بسیاری شکل گرفت قوطی کبریتهای کوچک با نام توکلی بود. این یادآوری فرصتی شد برای یادآوری و مرور نوستالژیهای چندین دههای که بسیاری را وادارد تا، کمی از گذشته بگویند و بعد هم تیتر درگذشت او را در لابهلای اخبار رسانهها به فراموشی بسپارند. درگذشت تقی توکلی برای برخی دیگر هم محملی شد تا آه بکشند و افسوس بخورند و جملات کلیشهای از این دست که چرا «قدر سرمایهها و داشتههایمان را نمیدانیم» تکرار کنند تا به زعم خوشان از جایگاه عالمان به دیگران و احتمالا آیندگان پند و اندرز داده باشند که سعی کنید از این به بعد قدر بزرگانتان را بدانید! اما در میانه این دو طیف، نگاه دیگری هم تلاش کرد با شناخت، آگاهی و تامل بیشتر شخصیت مهندس توکلی را با جزئیات بیشتر و دقیقتری بازشناسی کند و ضمن واکاوی دورههای مختلف زندگی او، چهرهای ملی، میهندوست و علاقهمند به رشد و پیشرفت کشور را به جامعه و بهویژه نسل جوان معرفی کند. این نگاه سوم تلاش کرد با اتخاذ رویکرد تحقیقی از نقش و اثر او در راهاندازی صنایع نوین ایران بگوید تا منزلتش نه در قالبهای رایجی که مدتهاست اثرشان را از دست دادهاند، بلکه آن طور که شایسته چنین شخصیتی است، قدر دانسته شود.
منحنی تغییرات قیمت مسکن و اجارهبها در سالجاری، فاصله شدیدی نسبت بههم پیدا کرده و از همحرکتی که در سال ۹۶ داشتند، کاملا دور شدهاند. درحالحاضر تورم مسکن در تهران بالای ۹۰ درصد (تغییرات نقطهای) است اما تورم اجاره در آمار رسمی، به ۲۰ درصد هم نرسیده است. هرچند نرخ رشد اجارهبها در ماههای گذشته از سالجاری در تهران روند صعودی داشته اما شیب آن، به مراتب کمتر از شیب رشد قیمت مسکن بوده است.
یکی از محلههای تهران که هسته اولیه آن در قالب «شهرک» شکل گرفت و با توسعه تدریجی دسترسیها و خدمات، رفتهرفته بهعنوان یک محله تمامعیار با استقبال عدهای از پایتختنشینان روبهرو شد، «اکباتان» است.
پارلمان محلی پایتخت در هفته جاری طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن شهرداری تهران ملزم به ارائه لایحه جامع مشارکت و سرمایهگذاری شهر تهران شد. براساس این طرح شهرداری باید لایحهای تدوین و به شورای شهر ارائه دهد که مشارکت و سرمایهگذاری در شهر تهران تسهیل شود و در قالب بستههای سرمایهگذاری با ذکر عناوین مطرح شود.
تازهترین برآوردها از هزینه امتیاز وام بدون سپرده مسکن نشان میدهد، هزینه دریافت این تسهیلات برای متقاضیان نسبت به ماههای گذشته در سطح حداقلی قرار گرفته است.
پس از برگزاری نمایشگاه آخرین تکنولوژیهای فناوری در لاس وگاس آمریکا محصولات بیشماری برای ارائه به بازار رقابت معرفی شدند. محصولاتی که از نظر کیفیت و فناوری سرآمد و مورد توجه کاربران هم هستند. در ادامه مقایسه دو لپتاپ مخصوص بازی آلین وار و ام اس آی که در نمایشگاه CES به نمایش درآمدند، میخوانید.
اپلیکیشن Wiseplay تنها یک مدیاپلیر برای پخش انواع فایلهای صوتی و تصویری نیست. این اپلیکیشن اندرویدی همچنین از اندروید TV و کرومکست و فایلهای واقعیت مجازی نیز پشتیبانی میکند.
طی هفته جاری شرکت ایرانخودرو و سایپا اعلام کردند که با توجه به تعیین تکلیف قیمتها، پیشفروش محصولات تولیدی را برای سال آینده آغاز خواهند کرد. هر چند سایپا روز دوشنبه پیشفروش خود را لغو کرد، اما ایرانخودرو اقدام به پیشفروش ۲۰ هزار دستگاه از محصولات پرتیراژ این شرکت کرد. آنچه پیش از اقدام این دو شرکت در پیشفروش محصولاتشان، بسیاری از دستاندرکاران صنعت خودرو را دلواپس کرده بود عدماستقبال مشتریان از قیمت جدید خودروها بود.
پس از کلی فراز و نشیب چهارشنبه هفته گذشته در شرایطی ایرانخودرو قیمتهای جدید محصولات خود را بر سایت فروش قرار داد پیرو اقدام این شرکت، بلافاصله رئیس سازمان حمایت در اظهارنظری آزادسازی قیمتها از اول بهمن ماه سال جاری را اعلام کرد.
۲۶ دی ۵۷ روزی بود که محمد رضا شاه پهلوی از ایران به مصرگریخت و پس از آن رژیم پهلوی سقوط کرد. پس از فرارشاه، زن و مرد و پیر و جوان به خیابانها آمدند و با پخش گل و شیرینی این پیروزی بزرگ را جشن گرفتند. این گزارش تصویری نگاهی گذرا به حال و هوای ایران در آن روزها دارد.
وقتی ما کودک بودیم ۲۴ ساعته بیرون از خانه بودیم و مدام با دوستانمان بازی میکردیم یا خانه این دوست، آن دوست میرفتیم، ساندویچی در جیب داشتیم و سرگرمیهای خود را میساختیم. مادران و پدرانمان ما را به سختی داخل خانه میدیدند. ما چیزهای زیادی نداشتیم؛ اما میرفتیم و میآمدیم و هزاران ماجراجویی میکردیم.
شایعه در هر جامعهای و هر فضایی اتفاقی است همیشگی اما شایعهای که مربوط به اقتصاد و بازار باشد تبعات خطرناکی را در پی دارد. شاید شایعات سیاسی و اجتماعی و... با یک تکذیب ساده حل شود؛ اما شایعه اقتصادی میتواند اقتصادی را ویران کند. طی سالهای اخیر از این دست شایعات در ایران زیاد شنیدهایم؛ بهخصوص با پررنگتر شدن فضای شبکههای اجتماعی. شایعاتی مثل اینکه بانکی ورشکسته شده یا مسوول اقتصادی مهمی گریخته. با چنین فضایی و در برابر چنین شایعاتی چه باید کرد؟
نوسانات متعدد در بازار ارز کشور در سالهای گذشته و مخصوصا در سال جاری را باید از ابعاد مختلفی مورد ارزیابی قرار داد. شایعاتی که در حوزه بازار ارز دهان به دهان و کانال به کانال در شبکههای اجتماعی در حال چرخیدن است، توانسته تاثیر قابلتوجهی بر این حوزه داشته باشد.
از ابتدای شکلگیری بازار سرمایه در کشور، همواره شایعات مختلفی درباره شرکتهای بورسی و فعالان در این حوزه وجود داشته که بخشی از آن واقعی و بخش عمده دیگر آن نیز شایعات بیاساسی بوده است که توانسته است، سهام شرکتها و نحوه رفتار کارگزاران و فعالان حاضر در این بازار را با نوسان و چالش مواجه کند. یکی از اصلیترین چالشهایی که امروز بازار سرمایه کشور با آن روبهرو است، وجود شایعات درباره برخی سهامها و گروهها است که پیش از ارائه راهکار باید دلایل بروز اینگونه شایعات را مورد بررسی قرار داد.
نگاه بازارهای مالی نه به گذشته و حال، بلکه به رویدادها و اتفاقاتی است که در آینده امکان تحقق دارند. چنین است که سناریوسازی در این بازارها دارای اهمیت زیادی است و هریک از کنشگران بازار اگر بتوانند روی اسب برنده شرطبندی کنند، خواهند توانست توشه خوبی برای دنیای خود بیندوزند. بورسبازان حرفهای گاه تا ۶ مانیتور در برابر خود دارند تا کوچکترین اتفاقی در بازار از چشمان تیزبین آنان خارج نماند و در اوقات کاری خود گاه حتی به خود اجازه انجام ضروریترین کارهای روزمره را نمیدهند، مبادا که اتفاق مهمی در این حین از نگاه آنان دور بماند.