اوج‌گیری بازار ارز تنها  با یک شایعه!

اساس حرکت مردم در بازارهایی همچون سکه،‌ طلا و ارز براساس اخباری است که در فضای پیرامونی این بازارها وجود دارد.‌ مسلما فضای روانی و شایعات موجود،‌ تاثیر بالایی بر این مساله دارد. تاثیرپذیری بازارها از شایعات با دو بخش منبع انتشار شایعه و منبع مقابله با آن، رابطه مستقیمی دارد. میزان اطمینان افراد حاضر در بازارهای گفته شده، به افرادی که عامل ایجاد و پخش شایعه هستند و همچنین اطمینان به دولت‌مردان و مدیران بانک مرکزی و به‌طور عام کنترل‌کنندگان بازارهای ارز و طلا نقش مهمی دارد.

البته در فضای فعلی کشور، اعتماد به کسانی است که شایعات را پخش می‌کنند و بی‌اعتمادی به مسوولان و مدیران نظام بانکی نقش قابل توجهی در نوسانات بازارهای ارز و طلا داشته است. میزان عملیاتی شدن طرح‌ها و برنامه‌های بانک مرکزی و به عبارت دیگر، روش‌های مقابله با نوسانات که برخی دلالان و سودجویان به دنبال آن هستند، می‌تواند تا حدود زیادی با شایعات مقابله کند.

جلب اعتماد توسط بخش سیاست‌گذار اقتصادی کشور می‌تواند راهکار اصلی در حوزه مقابله با شایعات اقتصادی باشد. این موضوع نیز تنها از طریق یکپارچه‌سازی در تصمیم‌گیری‌های کلان و عملی کردن این تصمیمات رخ خواهد داد. میزان پایبندی مدیران ارشد پولی و بانکی کشور به تصمیمات خود و واکنش به موقع به برخی از اتفاقات، می‌تواند تاثیر فراوانی در کنترل شایعات داشته باشد. البته فرآیندها و تصمیمات سیاسی و اجتماعی خارج از بخش‌های اقتصادی مانند مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تاثیر قابل‌توجهی در ایجاد و کنترل شایعات خواهد داشت.