در هفتههای اخیر و همزمان با شروع تب و تاب جام ملتهای آسیا، فرکانس خبر واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در فضای خبری کشور افزایش یافتهاست. به نظر میرسد که سیاستگذار قصد دارد بالاخره این دو باشگاه مردمی را به بخش خصوصی واگذار کند؛ آن هم در شرایطی که در حال حاضر ابهامات زیادی در رابطه با ارزش، دارایی، میزان بدهی و حتی مالکان قانونی این دو باشگاه وجود دارد. برای پاسخ به برخی از این سوالات با «سعید فایقی» به گفتوگو نشستیم. به عقیده این مدیر سابق ورزشی، سیاستگذاران در حالی که مدتها وقت برای تعیین ارزش این دو برند ورزشی از طریق بازار سرمایه داشتند، حالا به یکباره تصمیم به واگذاری این دو باشگاه گرفتهاند. تصمیم یکبارهای که حکایت از تداوم نگاه غیراقتصادی به ورزش دارد و در حضور چنین نگاهی نمیتوان چندان به بهبود اوضاع مالی این دو باشگاه چه با خصوصیسازی و چه بدون خصوصیسازی امیدوار بود. چرا که در نبود نگاه اقتصادی به ورزش این دو باشگاه امکان چندانی برای تبدیل به یک بنگاه اقتصادی ورزشی ندارند. بنابراین لازم است سیاستگذاران پیش از تصمیم به واگذاری این دو باشگاه پیششرطهای تبدیل این دو باشگاه به دو بنگاه اقتصادی را فراهم کنند.
این روزها درحالی مقوله واگذاری دو باشگاه بزرگ پرسپولیس و استقلال به بخشخصوصی، در فضای خبری کشور داغ شده که جامعه همزمان شاهد شکست خصوصیسازی در بخشی از فعالیتهای اقتصادی بوده است. تجربه تلخ خصوصیسازی مخابرات در دهه گذشته یا مطالبه کارگران بعضی شرکتهای خصوصیشده مانند شرکت نیشکر هفتتپه مبنی بر بازگشت به مالکیت دولتی، همه شواهدی است گواه بر این حقیقت که سیاستگذار باید ملاحظات لازم را در زمینه خصوصیسازی این دو باشگاه لحاظ کند. بهویژه اینکه، درجه نفوذ ورزش بهویژه فوتبال، در تابع مطلوبیت اجتماعی به مراتب بیشتر از بسیاری از فعالیتهای اقتصادی دیگر است. فوتبالی که در برخی از برهههای تاریخی حساس و در دل تنگناهای معیشتی، موج همدلی، همبستگی و یگانگی اجتماعی را ایجاد کرده و رشتههای از هم گسیخته موجود در جامعه را همسو با مسیر مطلوب اجتماعی، متحد کرده است. جامعه در مقطع کنونی و با مشاهده تجربههای تلخ گذشته با ۲ سوال مواجه است. اول اینکه آیا سیاستگذار هدف مشخصی برای واگذاری باشگاهها تعیین کرده است؟ دوم اینکه سیاستگذار باید چه درسهایی از تجربههای گذشته را لحاظ کند تا جلوی رخنههای نفوذ ناکارآیی را به فعالیت این پناهگاههای اجتماعی ببندد؟
این هفته درگذشت آیتالله هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که بهدلیل بیماری در یکی از بیمارستانهای تهران بستری شده بود، واکنشهای بسیاری در فضای رسانههای عمومی و نیز شبکههای اجتماعی در پی داشت. از ابتدای هفته اخبار ضد و نقیضی مبنی بر وخامت حال وی و قرارگرفتن در وضعیت اغما در فضای مجازی منتشر شد که تا روز دوشنبه از سوی منابع متعددی تایید و تکذیب میشد.
تصمیم دونالد ترامپ رئیسجمهوری آمریکا مبنی بر خارج کردن نیروهای نظامی از سوریه نهتنها اطرافیان ترامپ را شوکه کرد بلکه تحلیلگران هم انتظار اتخاذ چنین مواضعی را در شرایط کنونی نداشتند. ترامپ هفته گذشته در توییتی ضمن اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نوشت «ما داعش را در سوریه شکست دادیم، کاری که تنها دلیل من برای باقی ماندن (نیروهای آمریکایی) در این کشور بود.»اعلام خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در شرایطی صورت گرفته که ترامپ پیشتر گفته بود نیروهای آمریکایی در صورت خروج سایر نیروهای نظامی از سوریه خارج خواهند شد. اما حالا بر اساس اعلام کاخسفید تمام نیروهای آمریکایی ظرف مدت ۶۰ تا ۱۰۰ روز خاک سوریه را ترک خواهند کرد.
این هفته در ادامه پخش ویدئویی از درگیری نماینده سراوان در گمرک، زنجیره پخش فیلمهایی از دیگر نمایندگان ادامه پیدا کرد و موجب شد تا فضای مجازی از انتقادات به رفتار برخی از نمایندگان مجلس و توهین و ناسزاگویی به مردم پر شود.
مساله مواجهه ایرانیان با تجدد، داستان پر فراز و نشیبی در حیات اجتماعی و فرهنگی ایرانیان داشته است. یکی از ابعاد مواجهه ایرانیان با این پدیده بزرگ و فراگیر، تلاش برای شناخت آن و حتی ترجمان مدرنیته برای ذهن ایرانی بوده که از دل خودش سنت روشنفکری ایرانی را شکل داده است و هر روشنفکری تلاش کرده روایت خودش از مدرنیته را برای سامان دادن به تجدد ایرانی و پیمودن راه دشوار توسعه و ترقی شکل بدهد. در کنار این تلاش برای آشناسازی ایرانیان با اندیشه و فرهنگ تجدد، برخی محققان و اندیشمندان نیز سعی کردهاند نوع و نحوه مواجهه ایرانیان با تجدد و مدرنیته را تشریح و تحلیل کنند.
در مجموعه «بردیا و گولاخها» سعی کردم روی زبان و فضای طنز آن کار کنم و از قابلیتهای زبان فارسی استفاده کنم. مثلا کوههای «زاکان» اسمی واقعی و جایی نزدیک قزوین است یا «ناگهیس» یکی از دیوهای کماله است که در ادبیات ما وجود دارد.
«بهار دانش» سرمشق نویسندگی منشیان و کتاب درسی مکتبخانهها و فارسیآموزان هندی بوده و معرف سبک داستانپردازی هندی یا همان داستان در داستان است. بنمایههای مربوط به قصههای «بهار دانش» متنوع و تلفیقی از داستانهای ایرانی و هندی است. «بهار دانش» از کتابهای مکر زنان است که در ردیف آثار موجود در ادب فارسی قابل بررسیهای جامعهشناختی است.
به نظر زوپانچیچ، برخلاف این برداشت پیشافتاده که روانکاوی با فلسفه سر ستیز دارد، لاکان نظریهاش را همواره از راه دیالوگی با فلسفه و ادبیات میپروراند. خود کتابهای زوپانچیچ و ژیژک به خوبی نشان میدهند که چه نظام یا ضدنظام مفهومی قدرتمندی میتواند از پیوند فلسفه و روانکاوی بهوجود آید. کاملا مشهود است که در این کتابها از مفاهیم لاکانی برای گسترش مفاهیم فلسفی و از مفاهیم فلسفی برای گسترش مفاهیم لاکانی استفاده میشود. اتفاقا از دید ژیژک و زوپانچیچ «امروز بیش از هر زمان دیگر به تحلیل فلسفی نیاز داریم؛ هم در مقام نقد ایدئولوژی و هم در مقام پژوهش هستی شناختی.» «چرا روانکاوی؟» از سه فصل تشکیل شده است که به گمانم مفهوم «رانه» بند رابط آنهاست.
من همیشه در سینما و تلویزیون طراحی صحنه و لباس انجام میدهم ولی این کار ارتباطی به فعالیت تئاتریام ندارد چون در تئاتر کارگردانی و بازیگری میکنم. البته مدتی بود که کمتر کار میکردم به این دلیل که بیشتر مشغول تدریس بودم. به دلیل اتفاقات و تغییراتی که در فضای تئاتر رخ داده بود، ترجیح میدادم که کمتر در این حوزه حضور داشته باشم و البته همچنان هم ترجیح میدهم گزیده کار باشم و معمولا سخت کاری را قبول میکنم. اگر ببینم متن و گروه این ویژگی را دارند که برایشان انرژی و وقت بگذارم با کمال میل و با جان و دل در خدمت کار هستم.
سینمای کودک در کنار سینمای کلان کشور و فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی باید بررسی شود و نباید به صورت مقطعی و زودگذر، نسخه برای آن پیچید. تاکنون در بخش سینمای کودک، فیلمهای خوبی تولید شده اما همه آنها به چرخه اکران نمیرسند و این لطمه بزرگی به فیلمسازان کودک میزند. طبیعی است در شرایطی که فیلمها اکران نشوند چرخش سرمایه نیز در این بخش وجود ندارد و فیلمهای جدید ساخته نمیشوند.
مستند «قطار مسیر ۶۰» چهارمین فیلم مستند مرتبط با تحولات تاریخ معاصر موسیقی ایران محسوب میشود که در گروه «هنر و تجربه» روی پرده میرود. این مستند در واقع در سال ۹۱ ساخته شده و من تحقیقات روی این موضوع را از سال ۸۶ آغاز کردم اما در مسیر تحقیق به چالشهایی خوردم که موجب تعویق ساخت آن شد.
در تمام این سالها، تلاش کردهام که دستم بر ضربان قلب مردم سرزمینم باشد و به شیوه خود، بازنمای وضعیتی باشم که آن را تجربه میکنم. تلاش کردهام نمایشگر فشردگی تاریخی و انباشت بحرانی باشم که در آن زندگی میکنیم و در این گذر، مدتی است که اولین واژهای که با نگاه به ایران این سالها و سالهای دورتر به ذهنم خطور میکند، واژه «انطباق» است.
نمایش «راز گنجور» یک اثر تعاملی است که تماشاگران در پیشبرد داستان آن نقش خواهند داشت. یعنی مخاطبان کودک و نوجوان میتوانند مثل یک بازی رایانهای در این نمایش به ایفای نقش بپردازند و مرحله به مرحله با شخصیتهای نمایش تا انتها پیش بروند.
سریال «مینو» اولین تجربه من در سریالسازی محسوب میشود و پیش از این تجربه ساخت چند فیلم داستانی و یک مستند بازسازی شده داستانی به نام «در محاصره» داشتم. همه این سریال را اثری جنگی میدانند؛ اما به نظر من «مینو» سریالی با درونمایه انسانی است که قصه آن از کهن الگویی دوست داشتنی بهره گرفته است.
در سالهای اخیر، بسیاری از گردشگران به سفر به مناطق کویری کشور علاقه پیدا کردهاند. مردم میخواهند از تنش زندگی شهری به آرامش کویر پناه ببرند؛ حال آنکه هجوم گردشگران به چند منطقه کویری خاص نه تنها آرامش کویر را برهم زده، بلکه چهره بکر کویر را نیز مخدوش کرده است.
در چنین شرایطی یافتن اندک مناطق بکر کویری مانند کویر جرقویه در جنوب شرقی اصفهان، میتواند غنیمت باشد.
در دو قسمت قبل برایتان از آغاز گشت و گذار در اصفهان و بازدید از جاذبههای آنکه در ساعات اولیه سفرم به آنها سر زدم، گفتم. در این سفرنامه از ادامه سفر و دیگر رخدادهای آن بخوانید.
بسیاری افراد سفر را بهعنوان یک تفریح پرهزینه میشناسند. همچنین دستهای دیگر اعتقاد دارند فقط با هزینه زیاد است که میشود از سفر لذت برد. اما امروزه در جهان نوع دیگری از سفر در جریان است؛ سفرهای ارزان. با بررسی سفرنامههای افرادی که این نوع سفر را انتخاب میکنند میتوان دریافت که بسیار لذتبخش است. در سلسله یادداشتهایی که در این ستون، به ۱۰ راهکاری اشاره میکنیم که میتوان از طریق آنها ارزان سفر کرد.
خانه نیمه تاریک بود و صدای موتور یخچال سکوت فضا را میشکست. منتظر تماسش بودم. چند روز پیش از آن با چند پیام برای این تماس هماهنگ کرده بودیم. من فارسی مینوشتم و او به انگلیسی پاسخ میداد. وقتی قرار شد مکالمه مان تلفنی باشد، پیش خودم فکر کردم «شاید نتواند فارسی هم صحبت کند»؛ اما او گفت که میتواند فارسی را بخواند و صحبت کند؛ اما نمیتواند بنویسد. به همین دلیل هم تمام پیامهای رد و بدل شده بین ما به همین صورت ادامه پیدا کرد. من فارسی مینوشتم و او انگلیسی. قرارمان برای ساعت ۱۱ شب به وقت تهران بود. راس ساعت، صدای زنگ تلفن در خانه پیچید. صدای پشت تلفن، صدای خانمی بود که فارسی را با لهجهای انگلیسی صحبت میکرد. سلام کردم و به رسم خودمان احوالپرسی گرمی داشتیم. بعد از آن گفت که پدر هم پشت خط هستند و صدای شما را میشنوند. نمیدانم چرا هول کردم. نگفته بود که قرار است پدر هم باشد. صدای مردی مسن از آن طرف خط آمد که به رغم اینکه معلوم بود سن و سال کمی ندارد؛ اما محکم بود. سلام کرد و گفت «بنده رحمان گلزار هستم از آشنایی با شما خوشحالم»؛ از لحن صحبت کردنش مشخص بود که آدم بزرگمنشی است. از شنیدن صدایش ابراز خرسندی کردم و البته از اینکه نمیتوانم از نزدیک ایشان را ببینم ابراز تاسف. مکالمه اولمان با توضیح دادن در مورد کاری که میخواهم انجام بدهم، تمام شد. بعد از آن چند پیغام بین من و لیلی گلزار رد و بدل شد و در نهایت زمانی را برای گفتوگوی تلفنی تعیین کرد. شب موعود فرا رسید و گفتوگویمان با پدر بیش از ۲ ساعت طول کشید. با اینکه دهه نهم زندگیاش را میگذراند؛ اما همه جزئیات را به خاطر داشت و با حوصله صحبت میکرد. میگفت هر از گاهی که افراد ناشناسی از ایران با من تماس میگیرند، خیلی خوشحال میشوم. بعد هم صدایش میلرزید و بغضش پای تلفن میشکست. رحمان گلزار همان کسی است که یادگاری عظیم در تهران به جا گذاشته است: «اکباتان». در این گفتوگو هم به بسیاری از شایعات در مورد اکباتان، پاسخ میدهد.
برای هر شخصی که در چین به انجام کسبوکار مشغول است و یا خرید میکند، نام علیبابا آشنا و جاافتاده است. پلتفرمهای آنلاین این شرکت تجارت الکترونیک، هر چیزی را از ماشینآلات سنگین گرفته تا لباسهای کوچک و سبک، عرضه میکنند. علیبابا به بزرگترین عرضه اولیه سهام در دنیا مینازد و درآمدی بیشتر از رقبای مطرح آمریکایی خود مثل آمازون، eBay و PayPal دارد. جک ما، بنیانگذار این شرکت، چند سال متوالی است که در صدر لیست ثروتمندترینهای چین قرار میگیرد.
جک ما و علیبابا چند دهه است که برای مردم چین نامی آشنا به شمار میروند. سال ۲۰۱۳ بود که «ما» گفته بود که اگر کتابی منتشر کند نام آن را هزار و یک شب اشتباه علیبابا خواهد نامید. او همواره معتقد بود که «مردی که هیچ اشتباهی نمیکند چیزی بهدست نمیآورد.». در اینجا چند اشتباه بزرگ این شرکت بیان شده است:
اخیرا –میانه پاییز امسال- یک نظرسنجی تلگرامی توسط یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن انجام شد که نتیجه آن، پیام معناداری برای عوامل سمت عرضه و فروش واحد مسکونی در شهر تهران دارد. این نظرسنجی یک پرسش را مطرح میکند و آن «چشمانداز تورم مسکن در سال آینده» است. سوالی که در نظرسنجی از طیفهای مختلف فعال در بازار مسکن پرسیده شده این است: «قیمت مسکن در سال ۹۸ چه روندی خواهد داشت؟» نزدیک به نیمی از پاسخدهندهها به این پرسش اعلام کردهاند: قیمت مسکن در سال آینده کاهش پیدا میکند. نزدیک به ۴۰ درصد دیگر نیز معتقدند: سال آینده ثبات قیمتی در بازار مسکن برقرار میشود.
اقدسیه یکی از محلههای شمال شرق تهران و منطقه شمیران است که از جنوب به خیابان اقدسیه با نام جدید «موحد دانش»، از غرب به پارک و کاخ نیاوران، از شمال به محله دارآباد و از شرق به آجودانیه محدود میشود. خیابان اقدسیه (موحد دانش) از میدان اراج در شرق آغاز شده و به سهراه اقدسیه (تقاطع خیابان اقدسیه و خیابان پاسداران) در غرب منتهی میشود.
تحقیقات کمیته شفافیت شورای شهر تهران نشان میدهد یکی از سرچشمههای بروز فساد در مجموعه مدیریت شهری چارچوب عملکردی کمیسیون ماده ۵ است به طوری که طی چند دهه اخیر به یکی از اصلیترین کانالهای شهرفروشی بدل شده است. طی سالهای گذشته شهرداریها به خصوص در شهرهای بزرگ و حتی در شهرهای کوچک با توسل به سهلالوصولترین راه تامین مالیه شهرها یعنی فروش تراکم مازاد و تغییر کاربری یا چراغ سبز برای صدور مجوز ساختوساز در زمینهای ممنوعه بهواسطه حضور قانونی کمیسیون ماده ۵، به تغییر گسترده مقررات شهرسازی بر خلاف اسناد فرادست و روح حاکم بر شهرها روی آوردهاند. از دیدگاه کارشناسان شهری اگرچه مطابق با قانون شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب دهه ۴۰، شکلگیری این کمیسیون قانونی است و برای بررسی تغییرات و مشکلات ناشی از تعیین کاربریها و تراکم ساختمانی بر مبنای قانون تشکیل شده است اما در برخی موارد عملکرد این کمیسیون کاملا برمبنای قانون نبوده است.
طبقهبندی هزینهای و حقوق و وظایف هر یک از طرفین قراردادهای اجاره مسکن اعم از موجر و مستاجر همیشه یکی از موارد مورد بحث و بعضا اختلاف در این بخش از بازار مسکن بوده است؛ معمولا به دنبال بروز مشکل یا خرابی در یکی از اجزای ساختمانهای اجارهای اولین سوالی که به ذهن متبادر میشود آن است که هزینه ایجاد شده بر عهده مستاجر است یا موجر؟ عدم تفاهم بر سر تقسیمبندی و بر عهده گرفتن هزینههای مربوط به خرابیهای ساختمانهای مسکونی استیجاری همواره یکی از موارد مهم در اختلافات ملکی است.
نسل جدید از محصولات دیجیتالی، دیوایسهایی هستند که برای داخل منزل طراحی شده و به لطف دستیار هوشمندی که در آن تعبیه شده، کاربران میتوانند با دستورات صوتی از آن بخواهند فرامین آنها را اجرا کند، موسیقی پخش کند، به پرسشهای آنها پاسخ دهد یا دیگر وسایل هوشمند منزل را کنترل کند. این دیوایسهای تازهوارد، اسپیکرهایی هستند که به یکی از میادین رقابت غولهای دیجیتالی تبدیل شده و امروزه بازارها شاهد رونمایی از مدلهای متعددی است که حتی برخی از آنها به صفحه نمایش مجهز هستند. در این مطلب سعی داریم ۵ اسپیکر هوشمند برتر (البته بدون صفحه نمایش) در سالجاری را معرفی کنیم:
پیش از این، وقتی صحبت روباتها به میان میآمد، تصور عمومی یک ماشین با ظاهر نه چندان زیبا بود که فقط قرار است یک کار روتین و تکراری انجام دهد. اما امروزه که تولید روبات به یکی از بازارهای رقابتی شرکتهای دیجیتالی تبدیل شده، شرکتها در تلاشند با معرفی روباتهایی با ظاهر دوستداشتنی، این بازار را در دست بگیرند.
روبات دوم یک روبات اسکیباز به نام ولوکس است که بهتازگی توسط شرکت مهندسی Pliant Energy Systems تولید شده است. این روبات میتواند علاوهبر حرکت در آب و خشکی، روی زمین یخزده نیز اسکی کند. در واقع، این روبات مجهز به یک سیستم رانشی دارای نوسان است که حرکت برای این روبات را در هر سطح فراهم میسازد. البته قابلیتهای جالب این روبات در حقیقت نتیجه تحقیقات درباره انرژیهای تجدیدپذیر است.
طی هفته جاری اخبار بعضا متناقصی در مورد ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات کشور شنیده میشد. در نهایت اینکه بسیاری از منابع آگاه تاکید کردند تا تکلیف فساد خودرویی که سال گذشته همزمان با توقف ثبت سفارش خودرو صورت گرفت، مشخص نشود ترخیص خودروهایی هم که بهطور قانونی وارد کشور شدهاند همراه با تاخیر خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت از اعلام رسمی قیمتهای جدید خودروهای تولید داخل و پرتیراژ در هفته آتی خبر داده، حال آن که افزایش بهای شماری از محصولات مونتاژ داخل اعم از ایرانی، چینی و فرانسوی موجب شده تا صدای اعتراض بسیاری از مشتریان بابت رشد شدید قیمتها بلند شود. برای نمونه در حالی که قیمت قبلی دنا پلاس در محدوده ۵۲ میلیون تومان قرار داشته، حالا این خودرو بیش از ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و قرار است با بهای ۷۶ میلیونی تحویل مشتریان شود. در یک نمونه دیگر بهای سیتروئن سی۳ که قرار بود در محدوده ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان به خریداران تحویل شود، فعلا تا ۲۴۱ میلیون تومان رشد کرده و بسیاری از متقاضیان را از دریافت این خودرو ناامید کرده است.
بعد از بازار ارز، بازار خودرو مامن مناسبی برای واسطهگری و دلالی شناخته میشود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی در پاسخ به این سوال که چرا به این دو بازار بهشت دلالان گفته میشود، عمدتا پاسخ مشترکی میدهند. دخالت دولت و قیمتگذاری دستوری.
«هنری سندرسون»، کارشناس اقتصادی و ستوننویس فایننشالتایمز، کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی کشورهای شرقی را بهعنوان یکی از اهداف استراتژیک در سیاستهای پولی آنها بررسی کرده است. چین قصد دارد ظرف سالهای آینده یوآن را به یک ارز بینالمللی تبدیل کند و برای دستیابی به این هدف اجرای برنامههای چندجانبه خود را آغاز کرده است.
«نیک تیمیرائوس»، اقتصاددان آمریکایی و مشاور اقتصادی والاستریت ژورنال است که به بررسی وضعیت بازارهای ایالات متحده پس از رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو پرداخته است. والاستریت و میناستریت نیز گروه دوم در جبهه مقاومت علیه فدرالرزرو محسوب میشوند. خردهفروشان که تحت فشار ریزشهای پیاپی والاستریت ظرف یک ماه گذشته زیان دیده بودند، رشد نرخ بهره را ریسک بزرگی درخصوص آینده خود میدیدند. سومین عامل نیز به دادههای اقتصادی بازمیگردد که برخی از کارشناسان اقتصادی حامی ترامپ به آنها تاکید میکنند.
محمد الریان، رئیس شورای توسعه جهانی باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا بود. او قبلا بهعنوان مدیرعامل شرکت مدیریت هاروارد و معاون صندوق بینالمللی پول خدمت کرده است. الریان معتقد است که اقتصاد اروپا با چالشهای جدی روبهرو است:
امروزه یکی از معیارهای جوامع پیشرفته میزان شفافیت اقتصادی موجود در جامعه در بخشهای مختلف آن است. از این رو در بزرگترین اقتصادهای جهان شاهد شفافترین گزارشها و آمارهای مالی و اقتصادی هستیم. این مهم را همچنین میتوان در تجارت بزرگ سینمای آمریکا و جهان یعنی هالیوود نظارهگر بود. هالیوود با گردش مالی عظیم خود همواره آمار و اطلاعات اقتصادی و مالی شفافی را در دسترس عموم قرار میدهد.
در دهه گذشته بر اساس اطلاعات بهدست آمده به ۵۰ تا ۶۰ فیلم اجازه نمایش داده نشد، بهعنوان مدرس ارتباطات و روزنامه نگار از علت و چرایی این موضوع مطلع نیستم.
رابطه گیشه و سینما از دیرباز یکی از مولفههای مورد بحث و جدل میان منتقدان و نظریهپردازان سینمایی بوده است. به واقع تفکیک پرتماشاگرترین و پرفروشترین فیلم سینمایی در مقیاس ایران همواره از موارد مورد ابهام در تحلیلها است. این موضوع به این دلیل ایجاد شده که مساله تورم اقتصادی در این تقسیمبندی لحاظ نمیشود.
«شفافیت مبهم» طبیعتا ترکیب متناقضی است. این تناقض اما قرابت عجیبی با دستاورد وعدههای اخیر مدیران وزارت ارشاد و به خصوص مسوولان سینمایی برای اجرایی کردن ایده «شفافیت مالی» دارد. پروژهای که در دوران تصدی محمدمهدی حیدریان در سازمان سینمایی کلید خورد و با انعکاس رسانهای بسیار، به انتشار عمومی چند فهرست از پرداختهای مالی به فیلمسازان و بودجههای تخصیص یافته به زیرمجموعههای این سازمان منتهی شد، واقعا چقدر میتواند مصداق تام و تمام «شفافسازی» قلمداد شود؟