هر چند سالها بر جایگاه وزارت تکیه زد و چند سالی نیز بر کرسی معاون اولی رئیسجمهوری وقت نشست اما او بیش از هر زمانی، در سال ۹۲ در میان افکار عمومی محبوبیت یافت. محمدرضا عارف که هماکنون رئیس فراکسیون اصلاحطلبان مجلس دهم و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است، سال ۹۲ در جریان انتخابات ریاست جمهوری، در اقدامی به نفع حسن روحانی از انتخابات کنار کشید و از آنجا بود که جایگاه ویژه خود را در میان افکار عمومی باز کرد. او که در راس فهرست امید توانست پیروزی کامل را در حوزه انتخابیه تهران در انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ بهدست آورد، حالا به خاطر نقش ویژهاش در آن انتخابات، ریاست فراکسیونی را برعهده دارد که نمیتوان از ایفای نقش آن در تصمیمات و مواضع پارلمان بهراحتی گذشت. هرچند امیدیها بر اساس فهرست انتخاباتی اکثریت پارلمان دهم را بهدست آوردند اما فراکسیون امید را با اکثریت نسبی نمایندگان تشکیل دادند. حالا افکار عمومی بهعنوان سرمایه اجتماعی این فراکسیون، مطالباتی دارد؛ مطالباتی که نهتنها از این نمایندگان مجلس بلکه از کل جریان اصلاحطلبی بهعنوان گروهی که مردم را به انتخاب حسن روحانی دعوت کرده، تقاضا میشود. آنچه این فضا را تشدید کرده وضعیت فعلی اقتصادی ایران و عملکرد دولت است. در ادامه این گفتوگو محمدرضا عارف درباره عملکرد فراکسیون متبوعش برای حل بحرانهای کشور میگوید:
جامعه ایران همانند بسیاری از جوامع دیگر در دنیا که مقاطعی از تاریخ با شدت و ضعف متفاوتی با کاهش سرمایه اجتماعی مواجه بودهاند، حالا با این معضل روبهرو است. اهمیت سرمایه اجتماعی و نقش آن در توسعه جوامع بشری به نحوی است که شناسایی ابعاد گوناگون آن ضرورتی بیبدیل دارد. اگر با نگاهی آسیبشناسانه به این موضوع بنگریم، میبینیم یکی از عواملی که بیاعتمادی عمومی در جامعه را در یک سال اخیر تشدید کرده، بیاعتنایی به خواست مردم از سوی جریان منتخب در انتخاب وزیران بوده است.
مواضع اخیر حیدرالعبادی نخستوزیرعراق در قبال دور تازه تحریمهای ایالاتمتحده علیه ایران، این هفته موجی از واکنشها را در شبکههای اجتماعی به راه انداخت و کاربران ایرانی با ساخت هشتگهایی چون # ایران_عراق، #العبادی و # تحریم نسبت به اظهارات نخستوزیر عراق واکنش شدید نشان دادند.
از زمانی که رئیسجمهور کشورمان برای شرکت دراجلاس سران خزر وارد آکتائو قزاقستان شد، حرف و حدیثها درباره واگذاری سهم ایران در دریای خزر بالا گرفت و بازار شایعات در فضای مجازی به شدت داغ شد. آخرین گفتوگوها و مذاکرات کشورهای حاشیه دریای خزر درباره رژیم حقوقی این دریا به ۲۱ سال پیش یعنی دوران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق برمیگردد.
انتشار تصویری متفاوت از محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات در شبکههای مجازی نشان داد که این وزیر جوان نه تنها در رفتارهای مدیریتیاش به نوعی ساختارشکنی داشته است بلکه حتی در ظاهر هم چنانچه شرایط ایجاب کند، میتواند ساختارشکن باشد.
هریک از ما در دنیای واقعی روایتهایی فردی و جمعی را زندگی میکنیم. هرکداممان روایتی داریم که از طریق آن خودمان را، و رابطهمان با جهان و دیگران را، توضیح میدهیم یا توجیه میکنیم. (در رمان کوچه درختی) من قصهای داشتم که در یک شب تا صبح میگذرد با مرور گذشته در وضعیتی میان رویا و کابوس و شاید نوعی هذیان بیوقفه.
داریوش شایگان، اسطورهشناس و متفکر معاصر درباره بودلر و پروست، این چهرههای بزرگ و اثرگذار ادبیات مدرن، دو کتاب نوشته؛ اولی باعنوان «جنون هشیاری» سال ۱۳۹۴ منتشر شد و دومی یعنی «فانوس جادویی خیال» سال گذشته و کمی پیش از مرگش به دست مخاطبان آثارش رسید. او که عمری را با رویکرد به عرفان شرقی و اشراق طی کرده بود اینجا هم در رمان پروست چنین خصیصهای را میجوید؛ دستیابی به جوهر هستی در غیاب الهیات.
در استان کرمانشاه و بهویژه در منطقه گوران در هر خانهای یک ساز تنبور آویزان است و معمولا در هر خانوادهای چند نفر دست به ساز دارند و تنبور نوازی میکنند. نوازندگی تنبور در تمام مراسمهای منطقه گوران نقش ویژهای ایفا میکند. معمولا این ساز پای ثابت شبنشینیها و دورهمیهای خانوادگی و اهالی فرهنگ بوده و هست. مردم منطقه گوران تنبور را در سطوح مختلفی مینوازند و هرکسی هرچه را که دوست دارد در حد تواناییهای خودش نوازندگی میکند. البته وقتی یک نفر بخواهد خودش را بهعنوان نوازنده حرفهای تنبور معرفی کند، لازم است مقامها و اصول موسیقی تنبور را آموزش ببیند چون موسیقی تنبور وسیع است و یک نوازنده حرفهای باید به پردهبندی، اوزان و ریتمهای آن تسلط داشته باشد.
زکریا تامر در سال ۱۹۳۱ در دمشق به دنیا آمد، اولین داستانهایش را در سال ۱۹۶۰ منتشر کرد و از سال ۱۹۸۱ در انگلستان زندگی میکند. او از مهمترین نویسندگان داستان کوتاه در جهان عرب بهشمار میآید.
این روزها سریال «دلدادگان» به کارگردانی منوچهر هادی از شبکه ۳ پخش میشود که در این مجموعه نقش نوشین را بازی کردهام که در فاز اول و سوم این سریال که در زمان حال میگذرد حضور دارم.نقش من در این مجموعه کاملا متفاوت و جدی است و جذابیتهای زیادی برایم داشت.
طبق روال همیشه قرار است با هنرجویان جوانم، یک کار جدید روی صحنه ببریم. این نمایش از مشکلات و آسیبهای فراگیر جامعه سخن میگوید مانند نمایش «من...» که درباره آسیبهای اجتماعی بود. من هیچگاه لشکرکشی نمیکنم که بگویم توانمندم یا اینکه بخواهم رکورد بزنم.
نمایش «خانه نمزده» هویت باختگی انسان عصر حاضر را به چالش میکشد، تلاش کردم در اجرای این نمایش مخاطبان را سرگرم کنم. «خانه نمزده» علاوه بر اینکه تماشاگران را خسته نمیکند از لحاظ محتوایی نیز جذاب است، ضمن اینکه موسیقی سهم زیادی در این نمایش دارد و موقعیتهای کمدی در فضای فانتزی و رئالیسم جادویی مخاطبان را سرگرم میکند.
من در این سالها آثار زیادی داشتم که هنوز به مخاطبان معرفی نشده است و این نقطه ضعف من بوده که نتوانستم این کارها را به علاقهمندان ارائه دهم. به هر ترتیب اگر نسل ما میتوانست کمی فعالتر حرکت کند قطعا ارتباط بهتری میان نسل ما و نسل چاوش برقرار میشد. به عبارتی ما میتوانستیم پلی میان این ۲ نسل باشیم. من واقعا انگیزه چندانی برای برگزاری کنسرت ندارم؛ اما فکر میکنم این اجراها میتواند انگیزهای باشد تا موسیقی نسلی را که به آن عشق میورزیدیم به مخاطبان امروزی معرفی کنیم.
تا چند سال قبل شاید میشد در اکثر سواحل جنوبی، جنگلهای «حرّا» یا «مانگرو» را دید؛ جنگلهایی که هنگام جزر سر از آب بیرون میآورند و هنگام مد، به زیر آب میروند. حالا اما این جنگلها کمتر شدهاند اما نباید فرصت دیدن آنها را در جایی مانند قشم از دست داد. پیشنهاد میکنیم هنگام غروب به دل این جنگلها بزنید و تا ساعاتی پس از تاریکی هوا، آنجا بمانید.
سازمان کنفرانس اسلامی از سال ۲۰۱۵، هر ساله شهری را بهعنوان شهر نمونه گردشگری در جهان اسلام معرفی میکند. پس از قدس، قونیه و مدینه امسال نوبت به تبریز رسیده تا بهعنوان شهری برجسته به جهان معرفی شود. در این سفرنامه برایتان از دو شب و سه روزی گفتهام که در «تبریز»، قلب استان آذربایجانشرقی گذشت و فرصتهایی را برای دیدن این شهر زیبا نصیبمان کرد.
آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری در لیست سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. اما برخی از آنها بهعنوان زیباترینها شناخته میشوند. در این سلسله مطالب، ۲۰ مورد از زیباترین آثار به ثبت رسیده در یونسکو را معرفی خواهیم کرد.
معمولا در زندگی کسانی بهعنوان پایهگذار شناخته میشوند. کسانی که اولینها را شروع کردند و سنگبناها را گذاشتند. افرادی که آغازگر مسیری شدند و اندیشه و مکتبی را بنیان گذاشتند که تا سالها بعد از آنها یاد میشود و میراثشان برای نسلهای بعد باقی میماند. در عرصه هنر چنین افرادی را هنرمندان، «مولف» میخوانند و درعرصه کسبوکار، عنوان «پدر» یک صنعت یا تولید را به آنها میدهند. اما در کنار این مولفان و پدران، کسانی هستند که در سایه قرار دارند و نامشان کمتر شنیده میشود. افرادی که در زمینههای مختلف نقش تکمیلکننده و احیاکننده را ایفا میکنند. رسالت آنها این است که ایدههای ناب پیش از خودشان را که دچار افول شده است، با خلاقیت و اندیشههایی نو، باز تعریف میکنند. علی نقیب، یکی از همین افراد است. مدیر و کارآفرینی که سنگبنای کارش را بر احیای کسبوکارهای به زمین خورده، استوار کرد. کسی که پدر تولید محصولات آرایشی و بهداشتی ایران نیست؛ ولی تحولات شگرفی را در این صنعت، طی چندین سال فعالیت ایجاد کرده است. او در دهه ۶۰ ایدههای خود را برای تولید نوشابه در کارخانه زمزم بهکار گرفت و بعد از آن در سطحی وسیعتر همان ایدهها را در شرکت داروگر بسط داد تا همگام با تغییر سلیقه و نگاه مصرفی جامعه، محصولات بهداشتی را با کیفیتی فراتر از گذشته به جامعه عرضه کند. نقیب در تجربه اخیرش هم بار دیگر همان الگوی احیاگری را تکرار کرد و سراغ شرکت دکتر عبیدی (پدر صنعت داروسازی ایران) رفت. شرکتی که قدمت آن به دهه ۲۰ برمیگردد و برندی شناختهشده در تولیدات دارویی است. او با شیوه جدید مدیریت، واحد تحقیقات شرکت را برای تولید محصولات جدید بهداشتی فعال کرد و با اعتقاد بر حفظ محیطزیست به تولیداتی با ترکیبات طبیعی پرداخت. «گاهی یک فکر و ایده کوچک میتواند به تحولی بزرگ منجر شود.» شاید همین جمله را بتوان ترجیعبند کسبوکار به سبک علی نقیب دانست که احیاگری و تحول خواهی در آن معنا مییابد.
بیش از ۲۰ سال است که فیلمهای استودیو انیمیشن پیکسار، مخاطبهای زیادی را در سراسر دنیا جذب کرده است. این شرکت در سال ۱۹۷۹ در کالیفرنیای آمریکا بهعنوان یک گروه گرافیکی آغاز به کار کرد و در سال ۲۰۰۶ شرکت دیزنی آن را به ارزش ۴/ ۷ میلیارد دلار خرید. پیکسار بیشتر به خاطر فیلمهای انیمیشنی که با استفاده از نرمافزار فتورئال RenderMan برای ساخت تصاویر بسیار باکیفیت تولید میکند، معروف شده است.
کلمات «پیکسار» و «شکست» دو کلمهای هستند که به ندرت در یک جمله دیده میشوند. شرکت پویانمایی رایانهای آمریکایی، استودیو انیمیشن پیکسار، در طول سالهای فعالیتش با ساخت ۱۴ فیلم بلند، نامزدی و دریافت جایزه برای ۲۷ اسکار و مجموع فروش ۸ میلیارد دلاری، یکی از استودیوهای مطرح جهان در زمینه ساخت انیمیشن محسوب میشود. پیکسار در سال ۲۰۰۶ توسط شرکت دیزنی و به ارزش ۴/ ۷ میلیارد دلار خریداری شد. اما ادوین کتمول، رئیس پیکسار میگوید: «راهی برای ایجاد تغییر در یک کسبوکار این است که شرکتتان را تبدیل به جایی کنید که در آن کسی از شکست نهراسد. اگر شما یک فرهنگ بدونترس ایجاد کنید، افراد در کشف نقاط جدید کمتر دچار شک و دودلی خواهند شد.»
آشفته بازار خرید و فروش مسکن، سمت تقاضا را با تهدید ثانویه مواجه کرده است. طی ماههای اخیر، جهش قیمت مسکن در نقش تهدید بزرگ بازار باعث کاهش شدید قدرت خرید مسکن در تهران و به دنبال آن، عقبنشینی اجباری خانهاولیها و سایر متقاضیان مصرفی از بازار شد. اما بهتازگی، در کنار تهدید ناشی از تورم ۵۰درصدی مسکن، «ناقص فروشی» دستهای از بساز و بفروشها ناشی از سوءاستفاده این گروه از سازندهها از جو موجود بازار باعث شده کیفیت خرید آپارتمان از سوی خریداران به خطر بیفتد.
در میان محلههای تهران، نقاطی وجود دارد که کافی است قدری در ریشه نامشان کنکاش کنیم تا از ویژگی مهم آن مطلع شویم. یکی از این محلهها «دارآباد» است که نام آن از پر دار و درخت بودن این محله در کوهپایههای البرز و در شمالیترین نقطه شهر تهران نشات گرفته است.
یکی از دغدغههای مهم شهروندان تهرانی میزان آسیبپذیری پایتخت در برابر حوادث طبیعی بهویژه زلزله است. بهخصوص آنکه وقوع چند زلزله نسبتا بزرگ در اواخر پاییز سال گذشته در تهران و نوع واکنش شهروندان و مدیریت بحران شهر نشان داد تهران آنچنان که باید در برابر زلزله مقاوم نیست. بهطوری برخی از استادان حوزه زلزلهشناسی معتقدند آمادگی تهران در برابر زلزله در حد صفر قابل ارزیابی است. این موضوع بهخوبی در نظرسنجی انجام شده از شهروندان تهرانی درخصوص حادبودن مساله آسیبپذیری در برابر زلزله مشخص شده است.
بازار معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی در حالی بهدنبال جهشهای پیدرپی قیمتهای پیشنهادی مالکان و فروشندگان آپارتمان با افت اجباری حجم خرید ازسوی متقاضیان مصرفی روبهرو شده است که هفته گذشته مالکان و واسطهها تکاپوی جدیدی را برای فروش واحدهای خود آغاز کردند.
شرکت سامسونگ هفته گذشته جدیدترین عضو از خانواده محبوب گلکسی نوت را معرفی کرد. اگرچه این پرچمدار بسیار شبیه به مدل سال گذشته است، با این حال، به نظر میرسد، با قابلیت بهتری آمده تا با مرتفعساختن نقصها و مشکلات گلکسی نوت ۸، جانشینی تکاملیافته برای آن باشد. البته تمام این برنامههای سامسونگ صرفا برای معرفی یک گوشی و درمورد گلکسی نوت ۹ (Galaxy Note۹) یک فبلت، نیست، بلکه این شرکت کرهای میخواهد در برابر حریف سرسخت خود یعنی اپل همچنان خودنمایی کند. سامسونگ همواره در مقابل هر محصول اپل، یک بازیکن جدید به بازار عرضه کرده است. به این ترتیب، گلکسی نوت ۹ برای رقابت با آخرین مدل گوشی اپل یعنی آیفون ایکس (iPhone X) وارد میدان رقابت شده است. در ادامه به مقایسه این دو گوشی میپردازیم.
یک استارتآپ در سیلیکون ولی، آینه هوشمند سه بعدی به نام «Naked» را طراحی کرده است که با اسکن کردن بدن، وضعیت بدن کاربر را به وی گزارش میدهد. این سیستم، یک صفحه چرخان شبیه ترازو است که مجهز به یک باتری داخلی و قابل شارژ بوده و آینه را شارژ میکند.
فرقی ندارد سیستم عامل لپتاپ شما ویندوز ۸ یا ویندوز ۱۰ باشد یا اینکه اصلا لپتاپ شما مکبوک یا لینوکس باشد، چراکه بعد از مدتی که از آن استفاده کردید متوجه خواهید شد درخواستهای شما را به کندی اجرا میکند. البته این کجخلقیهای لپتاپ شما طبیعی است. در ادامه به هفت ترفند نرمافزاری و سختافزاری اشاره میکنیم که میتواند مشکل کندی لپتاپها را حل کند:
واردکنندگان خودرو با رونمایی دولت از بسته ارزی، امید داشتند که ورود خودرو به کشور آزاد اعلام شود. این در شرایطی است که در بسته ارزی نهتنها ورود این کالا نادیده گرفته شد، بلکه واردکنندگان را نیز در تحویل خودروهای پیشفروش شده در وضعیت سختی قرار داد.
با افزایش قیمت ارز و بروز تنگنای تحریم، بسیاری از مصرفکنندگان خودروهای مدرن و خارجی با مشکل گرانی یا کمبود قطعات روبهرو شدهاند. هنوز آثار واقعی تحریم روی صنعت خودروی ایران کاملا عملیاتی نشده اما تاثیر سریع خود را روی مصرفکنندگان و البته قیمت تمام شده خودروها اعمال کرده است.
آشفتهبازار خودرو، با اجرای بسته ارزی دولت نیز آرام نگرفت، این در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان پیشبینی کرده بودند، همزمان با مدیریت بازار ارز بخش خودرو نیز ساماندهی خواهد شد. همزمان با اوجگیری نرخ ارز، بازار خودرو نیز در کنار دیگر بازار کالاهای مصرفی مغشوش شد. در این بین کاهش عرضه از سوی خودروسازان و همچنین ورود سرمایههای سرگردان و دلالان منجر به افزایش قیمت بسیاری از محصولات تولیدکنندگان شد.
در روزهای طولانی و گرم تابستان امسال مردم از هر فرصتی برای اینکه کمی استراحت بکنند و خستگی خود را به در کنند، استفاده میکنند و چه جایی بهتر از سایه خنک زیر درختان، گزارش تصویریای که میبینید از مردمی که در محدوده بلوار کشاورز تا پارک خانه هنرمندان در حال استراحت بودند، گرفته شده است./
عکسها: فروغ علایی
«راجر بلیتز»، عملکرد «مارک کارنی»، رئیس بانک مرکزی انگلستان را بررسی کرده است. بانک مرکزی انگلستان با ثبت دومین مرحله از رشد نرخ بهره ظرف یک دهه اخیر، یک گام جدی به سمت نرمالسازی شرایط پولی و مالی برداشت. بانک انگلستان افت رونق اقتصادی در فصل ابتدایی سال جاری میلادی را موقتی در نظر گرفت و افزایش ۲۵/ ۰ درصدی نرخ بهره را به رای گذاشت. اعضای هیات سیاستگذاری بدون ثبت هویت به رشد نرخ بهره رای مثبت دادند.
«مارک کارنی»، سکاندار پولی بانک لندن، بارها اعلام کرده است که اگر اقتصاد همانطور که بانک مرکزی در ماه مه میلادی پیشبینی کرده بود، با شیب ملایمی بهبود داشته باشد، ثبت نرخ ۷۵/ ۰درصدی الزامی میشود. از یکسو، نرخ تورم انگلستان کماکان بالاتر از هدف ۲ درصدی سیر میکند؛ بنابراین، رشد نرخ بهره از رشد بیشتر آن جلوگیری به عمل خواهد آورد. کارنی از نیاز به اتخاذ تدابیر تدریجی با استفاده از ابزارهای پولی در چند سال آینده خبر داد تا روند رشد اقتصادی، تورم و بهره بانکی با کیفیت لازم ثبت شوند. بدون در نظر گرفتن چند مورد استثنا، بهویژه وضعیت افزایش دستمزد و کاهش رشد تورم در ماه گذشته، دادههای اخیر از بهبود شرایط اقتصادی در مقایسه با سهماه اول سالجاری میلادی حکایت دارد. رشد نرخ خردهفروشی، ارتقای وضعیت بخشهای خدمات، صنایع، ساختوساز و نزدیک شدن به سطح رکورد نرخ اشتغال امیدواریهای بانک انگلستان برای اجرای عملیات انقباضی بهشمار میروند.
«لوکاس اسکلاگل» و «اندی سامر» اخیرا در یک مقاله، مروری بر اثر فرآیندهای نوین بر دستمزد در کشورهای در حال توسعه داشتهاند. اندی سامر یک اقتصاددان توسعه بینرشتهای است که انتشارات زیادی درباره دارایی، نابرابری و توسعه اقتصادی داشته است. اسکلاگل نیز یک محقق در زمینه اثرات تغییرات تکنولوژی بر کار و سیاست در کشورهای در حال توسعه است. او اکنون در دانشگاه پادشاهی لندن فعالیت میکند. آنها در این بررسی نوشتهاند:
روند اتوماسیون جهانی یکی از کاندیدهای اصلی برای توضیح کاهش رشد اشتغال در صنعت و کشاورزی است. بهطور کلی، بانک جهانی تخمین زده است که سهم مشاغلی که میتواند اثر قابل توجهی از اتوماسیون بپذیرند، در کشورهای در حال توسعه بهطور واضحی بیشتر از کشورهای پیشرفته است، چرا که در کشورهای پیشرفته بسیاری از این مشاغل از بین رفتهاند. با این حال، آنها عنوان میکنند که این اثر با رشد دستمزدها و تسریع پذیرش تکنولوژی، تعدیل خواهد شد.
یکی از مباحث اجتماعی در ایران مساله حجاب است. بسیاری بر این باورند که سیاستهای اعمال شده طی سالهای اخیر درباره حجاب موفق نبوده و برخوردهای سختافزاری نتیجه دلخواهی در پی نخواهند داشت.
همانطوریکه امامخمینی سالها قبل به ما توصیه کردند؛ «هر چه را که خدا دستور فرموده است چه برای زن و چه برای مرد برای این است که آن ارزشهای واقعی که شما دارید و ممکن است به وسوسههای شیطانی یا دستهای فاسد استعمار پایمال شوند، این ارزشها زنده بشوند. صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن نشأت میگیرد.» و ما امروز در قبال این سخنان امروز مسوولیت سنگینی را برعهده داریم.
بهطور طبیعی حق انتخاب پوشش برای همه انسانها باید به رسمیت شناخته شود. البته این موضوع به شرایط و منطقه جغرافیایی زندگی بستگی دارد. بر اساس دستاوردهای جامعه بشری و همچنین آموزههای دینی ما، ضمن اینکه ارزشهای اسلامی و پوشش و شکل آن باید در نظر گرفته شود اما اجبار اجتماعی در کشور ما نتایج خود را نشان داده است که در واقع به نام قانون بر زنان و حتی مردان تحمیل شده است.
شناخت و تحقیق درخصوص حجاب، از دوره قبل از اسلام چندان پژوهش سادهای نیست. چراکه در آن سالها مورخان نظر خود را اعمال میکردهاند و معلوم نیست که به آنها میتوان اعتمادی داشت یا خیر. اما چارهای نداریم به جز اینکه به منابعی که بهدستمان رسیده است اعتماد داشته باشیم و بر اساس آنها بررسی کنیم.