راهکار افزایش سرعت لپ‌تاپ

۱- پاک کردن برنامه‌های بی‌استفاده: با کمی وقت گذاشتن می‌توانید لیستی از برنامه‌های موجود لپ‌تاپ پیدا کنید که برای شما واقعا بدون استفاده است. بنابراین، ایده خوبی است که تمامی برنامه‌هایی مانند ابزارهای بک‌آپ را که قصد استفاده از آن را ندارید حذف کنید، زیرا این کار باعث سرعت بخشیدن به سیستم می‌شود.

۲- محدود کردن برنامه‌های استارت‌آپ: بسیاری از برنامه‌ها طوری طراحی شده‌اند که با آغاز به کار ویندوز، به‌صورت خودکار شروع می‌شوند. البته این قابلیت برای برنامه‌هایی که زیاد استفاده می‎کنید، خوب است. اما می‌توانید این قابلیت را برای برنامه‌هایی که کمتر استفاده می‌کنید، حذف کنید.

۳- خلاص شدن از شر bloatware : bloatware یا پَندام‌افزار برنامه‌های رایانه‌ای هستند که معمولا هنگام نصب ردپاهای عظیم به‌جا می‌گذارند، منابع سیستم مانند شارژ یا حافظه را به هدر می‌دهند یا امکانات بی‌مورد و بلااستفاده در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این نرم‌افزار حتی می‌تواند روی یک لپ‌تاپ جدید هم نصب شده باشد. پس سعی کنید در اسرع وقت آنها را حذف کنید.

۴- ردی بوست(ReadyBoost): قابلیت ردی بوست، حافظه نهانی است که در سیستم‌های عامل، ویندوز ویستا و بالاتر شرکت مایکروسافت وجود دارد. این قابلیت به هر وسیله حافظه انبوه این اجازه را می‌دهد که با ایجاد حافظه نهان در خود به افزایش سرعت و کارآیی رم برای دسترسی به دیسک سخت کمک کند. از حافظه‌های انبوه بیشتر مورد استفاده می‌توان به یواس‌بی فلش درایو، حافظه فلش، درایو حالت جامد و حافظه اس دی اشاره کرد.

۵- خاموش کردن انیمیشن‌های غیرضروری: از زمان ویندوز ویستا به بعد، سیستم عامل مجهز به گرافیک فانتزی و متحرک شدند که سرعت و بهره‌وری لپ‌تاپ را کاهش می‌دهد، پس بهتر است در صورتی که نیازی به آنها نیست، حذف شوند.

۶- افزودن RAM: RAM یا حافظه خواندن، نوعی حافظه برای ذخیره‌سازی موقت اطلاعات رایانه‌ای است. یک رم به داده‌های ذخیره شده اجازه می‌دهد تا مستقیما در هر مرحله تصادفی در دسترس باشند. به این ترتیب، ارتقای RAM در لپ‌تاپ می‌توانند تاثیر بسزایی روی کارکرد آن داشته باشد. البته این افزودن RAM باید متناسب با ویندوز لپ‌تاپ باشد. برای مثال، اگر در لپ‌تاپتان نسخه ۳۲ بیتی ویندوز را اجرا می‌کنید، حداکثر مقدار RAM شما در یک سیستم ۳ گیگابایت است. افزودن RAM بیش از ۳ گیگابایت تاثیری در عملکرد آن نخواهد داشت و این به خاطر محدودیت نسخه ۳۲ بیتی ویندوز است.

۷- جایگزین کردن درایو حالت جامد

(SSD :(SSD یک ابزار حافظه است که از تراشه برای ذخیره‌سازی دائم داده‌ها استفاده می‌کند. این ابزار عملیات خواندن و نوشتن را بسیار سریع‌تر از هر درایو سنتی انجام می‌دهد. در طول چند سال گذشته، در عین کاهش قیمت SSD، ظرفیت آن بالا رفته است، بنابراین تهیه یک SSD برای لپ‎تاپ، هزینه بالایی ندارد.