شماره روزنامه ۶۰۵۶
|

  • بن‌بست تامین مالی صنعتی

    تامین مالی صنعتی از چالش‏های مهم اقتصادهای در حال توسعه همچون ایران است. وابستگی بیش از حد صنایع به نظام بانکی و فقدان بازار سرمایه توسعه‌یافته اهمیت این چالش را دو چندان می‏کند. عدم رفع این تنگنا مانع از تحقق رشد اقتصادی پایدار خواهد شد.
  • قطع برق در عربستان، ترکیه، کویت و عراق

    دنیای‌اقتصاد: موج گرما در منطقه غرب آسیا موجب قطعی گسترده برق در کشور‌های مختلف، از جمله عربستان‌سعودی، کویت، ترکیه و عراق شده است. بسیاری از کشور‌هایی که با گرمای شدید تابستان مواجه هستند، شروع به برنامه‌‌‌ریزی قطع برق برای کاهش بار شبکه‌های برق خود کردند.
  • برق‌گرفتگی اقتصاد ایران

    دنیای اقتصاد: اقتصاد ایران در سال جاری و سال‌های آینده به احتمال زیاد همچنان با بحران ناترازی و کمبود عرضه برق مواجه خواهد بود. قیمت‏‏‌گذاری دستوری و موانع تولید برق از چالش‏‏‌هایی هستند که این صنعت در کوتاه‏‏‌مدت با آن مواجه است. از طرفی گرمایش جهانی و کمبود آب از چالش‏‏‌های بلندمدت تامین برق در اقتصادی در حال توسعه همچون ایران است. کسری برق به مثابه یک ضعف زیرساختی باعث صدمه به بنگاه‌های تولیدی و صنایع می‌شود. برای نمونه در صنعت خودرو به دلیل قطعی برق در واحدهای تولیدی خودرو و قطعه‏‏‌سازی، تابستانی سخت برای خودروسازان پیش‏‏‌بینی شده است. بدون شک تنها راه‏‏‌حل، حذف قیمت‏‏‌گذاری دستوری به‌منظور تحریک تولید برق و تامین امنیت حقوق مالکیت برای تولیدکنندگان برق از طریق حرکت به سمت انرژی‏‏‌های تجدیدپذیر غیرآبی است. بر اساس پیش‏‏‌بینی‏‏‌های آب و هوایی، ایران تا پایان قرن بیست و یکم با افزایش قابل توجه دما مواجه خواهد شد که این، لزوم رفع موانع تولید برق را در اولویت قرار می‌دهد.
  • مجوزهای صادرشده به صورت خودکار، معتبر هستند

    دنیای‌اقتصاد: طبق اعلام درگاه ملی مجوزها، مجوزهای صادرشده به صورت خودکار از لحاظ قانونی معتبر هستند. به گزارش «ایسنا»، درگاه ملی مجوزها طی اطلاعیه‌‌‌ای در خصوص صدور درخواست مجوزهایی که با تاخیر روبه‌رو شده‌‌‌اند اعلام کرد: «به اطلاع عموم متقاضیان مجوزهای کسب‌وکار و دستگاه‌‌‌های اجرایی کشور می‌‌‌رساند در اجرای تبصره ۳ ماده «یک» قانون تسهیل صدور مجوزها، از اوایل تیرماه، آن دسته از درخواست‌‌‌های مجوز که مراجع صدور، در بررسی آنها تاخیر داشته‌‌‌اند به‌‌‌طور خودکار از درگاه ملی مجوزها صادر شده‌‌‌اند. مجوزهای صادرشده به‌‌‌صورت خودکار، از نظر قانونی کاملا معتبر هستند و صاحبان این مجوزها تحت حمایت دولت قرار دارند. در این مورد، ذکر چند نکته ضروری است:
  • مطالبات هفتگانه اتاق اصناف ایران

    مهدی امیدوار / سخنگو و عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران
    با برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و معرفی دکتر مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب، به‌زودی زمان تشکیل تیم جدید اقتصادی دولت خواهد رسید و قطعا این تیم اقتصادی برای استقرار رویکردهای نوین در راستای بهبود شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و بازار تلاش خواهد کرد.
  • اصلی‌‌‌ترین منبع انرژی جهان در سال ۲۰۲۳ چه بود؟

    مصرف جهانی انرژی اولیه برای دومین سال متوالی در سال ۲۰۲۳ به رکورد جدید ۶۲۰اگزاژول رسید که از ۶۰۷اگزاژول در سال ۲۰۲۲ بیشتر بود. به گزارش اتاق آنلاین، سال گذشته میلادی ‌‌‌علاوه بر مصرف کلی انرژی، مصرف جهانی نفت هم به نقطه عطف تاریخی بیش از ۱۰۰میلیون بشکه در روز رسید که این افزایش ناشی از تقاضای بالا برای بنزین، گازوئیل و نفت‌سفید پس از همه‌گیری بود.
  • نبض صنعت هنگام انتقال

    دنیای اقتصاد: دنیای مدرن ما از بسیاری جهات محصول صنعتی شدن است. این انقلاب صنعتی بود که برای نخستین‌بار باعث رشد پایدار بهره‏‏‌وری در اروپا و ایالات‏‏‌متحده شد و در نتیجه اقتصاد جهان به کشورهای ثروتمند و فقیر تقسیم شد. اقتصاد ایران اما از نظر شاخص‏‏‌های توسعه صنعتی در چند سال و حتی چند دهه اخیر رتبه قابل دفاعی نداشته است. اکنون بررسی «شامخ» صنایع کشور نشان می‌دهد که بنگاه‌های تولیدی در آستانه تشکیل دولت جدید در وضعیت پرچالش از نظر فروش، قیمت مواد اولیه و پیش‏‏‌بینی‏‏‌پذیری قرار دارند.
  • ٦٠‌درصد از مصرف برق؛ مربوط به بخش خانگی

    دنیای‌اقتصاد: معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: در تابستان حدود ٦٠‌درصد از تقاضای برق تولیدی در کشور به مصرف بخش خانگی اختصاص دارد.
  • فلج برقی ۱۳ استان

    دنیای‌اقتصاد: علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو با تاکید بر لزوم اجرای دقیق برنامه‌‌‌های مدیریت مصرف برق در سراسر کشور گفت: با وجود رکوردهای افزایشی مصرف، شبکه سراسری برق پایدار است و در همان روز شرکت توزیع برق تهران طی اطلاعیه‌‌‌ای اعلام کرد: «به اطلاع مشترکان می‌رساند به دنبال افزایش کم‌سابقه دمای هوا، میزان مصرف برق در کشور افزایش بسیار زیادی پیدا کرده و به مرز هشدار نزدیک شده است.»
  • سه دستگاه مردود در بهبود محیط کار

    دنیای اقتصاد: رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه‏‏‌های اجرایی مرتبط با کسب‌وکار اگرچه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل اندکی بهبود داشته؛ اما بررسی‏‏‌ها حاکی از این است که برخی دستگاه‏‏‌های دولتی کشور همچنان در جلب رضایت فعالان اقتصادی موفق نبوده‏‏‌اند. بانک‌مرکزی، شهرداری‎‏‏‌ها و سازمان امور مالیاتی سه‌دستگاه اجرایی اصلی هستند که کمترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را نسبت به سایر دستگاه‏‏‌ها داشته‏‏‌اند. نظرسنجی از فعالان اقتصادی همچنین حاکی از این است که میزان نارضایتی در بخش کشاورزی، نسبت به دو بخش صنعت و خدمات بیشتر است. سهولت در فرآیندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات، کیفیت رسیدگی به درخواست‌های قانونی مراجعان، نحوه رفتار با فعالان اقتصادی و تکریم ارباب‌رجوع و شفافیت و اطلاع‏‏‌رسانی در زمینه ارائه خدمات، چهار مولفه‏‏‌ای هستند که عملکرد دستگاه‏‏‌ها براساس آن مورد ارزیابی فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد.
  • اهتمام برای گره‌‌‌گشایی در فضای کسب‌وکار

    دنیای‌اقتصاد: در ادامه برپایی جلسات کارگروه‌‌‌های دوازده‌‌‌گانه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری تهران در اتاق بازرگانی تهران، نخستین جلسه کارگروه «شناسایی و پیگیری رفع مشکلات شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی» برگزار شد و در آن مسائل و مشکلات دو واحد تولیدی مورد طرح و بررسی قرار گرفت.
  • اعتراض برقی صنعتگران

    دنیای اقتصاد: بحران ناترازی برق از مرحله هشدار در رسانه‌ها به مرحله پیامک به شهروندان رسیده است. در سال‌های اخیر تامین برق واحدهای تولیدی و صنعتی در فصل تابستان با چالش‌های روزافزون مواجه بوده است و فعالان بخش خصوصی اعتقاد دارند که هرگونه اختلال در این امر با پیامدهای نگران‌کننده اقتصادی از جمله آسیب به پیوستگی تولید روبه‏رو است. از طرفی فعالان این بخش اعتقاد دارند که برای تحقق شعار سال و بهبود محیط کسب‌وکار، صنایع نباید در خط مقدم قطعی برق قرار گیرند.
  • چالش‌های تامین مالی توسعه صنعتی

    مشکل تامین مالی صنعتی همیشه یکی از چالش‌‌‌های اقتصاد ایران بوده است. در قدم‌‌‌های اول توسعه صنعتی در یک کشور در حال توسعه به دلیل بخش مالی توسعه‌‌‌نیافته، استفاده از ابزار پرداخت سوبسید‌‌‌ مستقیم مالی به صنایع، با چالش‌‌‌های بسیاری مواجه است و این ابزار به‌‌‌‌درستی کار نمی‌کند. از منظر زیرساخت‌های مالی ضعیف، بازار سرمایه توسعه‌نیافته و حتی تحلیل اقتصاد سیاسی، تامین مالی صنعت و توسعه صنعتی در ایران از مهم‌ترین موانع‌ گذار از تنگناهای اقتصادی است.
  • توجه به تامین صنایع آب‌شیرین‌کن

    دنیای‌اقتصاد: اعضای شورای گفت‌‌‌وگو در تازه‌‌‌ترین نشست به این جمع‌‌‌بندی رسیدند که برای حل مشکلات تامین مالی صنایع آب‌‌‌شیرین‌‌‌کن از ظرفیت هیات‌وزیران و شورای عالی تامین مالی به طور هم‌‌‌زمان استفاده شود.
  • غایب بزرگ در سیاست‌صنعتی

    دنیای اقتصاد: استفاده و اجرای موثر سیاست‏های صنعتی «مشروط» در ایران غایب بزرگ حوزه سیاستگذاری اقتصادی است. نتایج مطالعات توسعه نشان می‏دهد که بسیاری از سیاست‌های صنعتی موفق در کشورهای مختلف در واقع سیاست‏هایی بوده‌اند که به شکل مشروط و در ازای تغییر واقعی در سطح فعالیت بنگاه‌ها به‌کار گرفته شده‌اند. در ایران کارشناسان اعتقاد دارند سیاست‌هایی که در حوزه‌ صنعت اجرا می‌شود نوعی واکنش به مسائل کلان است؛ نه برحسب نیازسنجی فضای درون صنعت و نوسانات ارزی که سیاست‌های صنعتی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر