جزئیات افزایش قیمت برق

وی با اشاره به اینکه الگوی مصرف در ماه‌‌‌های گرم و ماه‌‌‌های غیرگرم متفاوت است، تصریح کرد: مشترکان باید مراقب مصرف برق خود بوده و توجه داشته باشند با توجه به اینکه الگوی مصرف از ۳۰۰کیلووات ساعت به ۲۰۰کیلووات ساعت در ماه رسیده است، در صورتی که مصرف خود را کنترل نکنند، مشمول تعرفه‌‌‌های بالاتر که پلکانی-افزایشی و نزدیک هزینه‌‌‌های تامین برق است خواهند شد. مدیرعامل توانیر در تشریح چگونگی پلکانی شدن تعرفه برق مشترکان پرمصرف نیز گفت: قانون ضرایبی از نرخ تامین برق را برای پله‌‌‌های مختلف مصرف در نظر ‌‌‌گرفته است، به این صورت که برای مشترکان پرمصرف تا میزان الگوی مصرف نیم‌برابر هزینه تامین، تا ۱.۵برابر الگو ۱.۵برابر هزینه تامین، تا ۲.۵برابر الگوی مصرف و بیشتر از ۲.۵برابر الگوی مصرف ۵برابر هزینه تامین برق در تعرفه برق مشترکان پرمصرف لحاظ می‌شود و دریافت آن الزام قانونی است.

وی پارامترهای تعیین نرخ تامین برق را که تعرفه‌‌‌ها براساس آن طراحی می‌شود شامل نرخ قراردادهای تبدیل انرژی نیروگاه‌‌‌های حرارتی مقیاس‌بزرگ و مقیاس‌کوچک در سه‌سال گذشته، هزینه ترانزیت برق و هزینه سوخت نیروگاهی اعلام کرد که سالانه تعیین می‌شود و خاطرنشان کرد: طی سال‌جاری و سال گذشته هزینه سوخت نیروگاهی براساس مقررات مربوطه و جداگانه محاسبه می‌شود. مدیرعامل توانیر همچنین درباره وضعیت مصرف و تعرفه‌های برق گفت: ۷۵‌درصد مشترکان مصرفشان زیر الگو بوده و قبضشان کمتر از ۵۰‌هزار تومان است. وی با بیان اینکه ۵۰‌درصد قیمت برق از حدود ۵۰‌درصد مشترکان دریافت می‌شود، گفت: البته مشترکان کم‌مصرف تنها حدود ۲۰‌درصد قیمت تمام‌شده برق را پرداخت می‌کنند.

رجبی‌مشهدی هزینه پرداختی توسط مشترکان بدمصرف را ۵برابر هزینه تامین برق اعلام کرد و افزود: مشترکانی که زیر الگو مصرف می‌کنند به ازای هر کیلووات ساعت ۱۰۰تومان پول برق می‌پردازند. البته در مناطق گرمسیر این عدد حدود ۴۰تومان به ازای هر کیلووات ساعت یا برای کشاورزی حدود ۳۵تومان است که کمتر از یک‌دهم هزینه برق غیر‌یارانه‌ای است. عباس علی‌آبادی، وزیر نیرو نیز به‌‌‌تازگی در همین خصوص اعلام کرد: مصارف برق بالای الگو با قیمت آزاد محاسبه می‌شود و مشترکان پرمصرف لازم است مصارف بالای خود را از طریق تابلوی سبز بورس، مولدهای خورشیدی یا ذخیره‌سازها تامین کنند.