شماره روزنامه ۶۱۳۲
|

  • فرسودگی شبکه توزیع آب

    دنیای اقتصاد: محسن اردکانی، مدیرعامل آبفای استان تهران، با بیان اینکه در حال حاضر چهارمین سال خشکسالی را در استان تهران پشت سر می‏‏‌گذاریم، عنوان کرده هر شهروند استان تهران روزانه ۲۵۰لیتر آب مصرف می‌کند، این در حالی است که در کشورهایی که بالغ بر ۷۵۰میلی‌متر در سال بارندگی دارند، میزان مصرف آب شهروندان روزانه ۱۷۰لیتر است. به گفته کارشناسان، مصرف سرانه ما در بخش شرب نزدیک به دوبرابر متوسط جهانی است، در حالی که نسبت به متوسط جهانی یک‌سوم ظرفیت منابع آبی را در اختیار داریم.
  • ظرفیت‌های بخش‌خصوصی در ارتباط با قوای سه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌گانه

    دنیای اقتصاد: در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، بر اهمیت تقویت روابط موثر بین اتاق‌ها و دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌ساز کشور و معرفی ظرفیت‌های بخش‌خصوصی در اقتصاد تاکید شد. روسای اتاق‌های سراسر کشور در نشست اخیر با اعضای هیات‌رئیسه اتاق ایران ضمن اشاره به ضرورت معرفی ظرفیت‌های بخش‌خصوصی در سطح جامعه، برقراری روابط مستمر و موثر با قوای سه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی را لازم و مهم توصیف کردند.
  • مسوولان به زنگ خطر شامخ توجه کنند

    دنیای‌اقتصاد: هفدهمین نشست از دوره دهم هیات‌نمایندگان اتاق ایران با حضور نمایندگان بخش‌خصوصی برگزار شد. تحولات منطقه‌ای، لایحه بودجه‌۱۴۰۴ و مباحث محیط کسب‌وکار از موضوعات اصلی این نشست است. سهراب شرفی، عضو هیات‌نمایندگان اتاق ایران درباره مسائل ساختاری در اتاق بازرگانی گفت: باید راهبردهایی برای رشد و توسعه اقتصادی تنظیم شود، اما در عمل اتاق درگیر مشکلات زیادی است که باید برای این موارد چاره‌‌‌‌‌‌اندیشی کند.
  • تعارض منافع دولت و بخش‌خصوصی زیاد شده‌است

    دنیای‌اقتصاد: تعارض منافع و دیدگاه‌های دولت و بخش‌خصوصی زیادشده و امروزه مسائلی را مطرح می‌کنیم که خودمان آنها را ایجاد کرده و بهتر است دنبال مقصر نگردیم. به گزارش «ایلنا» غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه‌مجلس شورای‌اسلامی درمیان نمایندگان بخش‌خصوصی گفت: در بودجه ‌نمی‌توانیم همه‌چیز را درست کنیم، این واقعیتی است که باید بپذیریم. وی افزود: تعارض منافع و دیدگاه‌های دولت و بخش‌خصوصی زیادشده و امروزه مسائلی را مطرح می‌کنیم که خودمان آنها را ایجاد کرده‌ایم و بهتر است دنبال مقصر نگردیم.تاجگردون تصریح کرد: فکر می‌کنم مهم‌ترین چالش ما مساله ارز و نوع تخصیص آن است. رئیس کمیسیون بودجه ‌اظهار کرد: تصمیم‌گیری در مورد ارز خیلی سخت است زیرا بین عموم مردم و تولیدکنندگان و صادرکنندگان تعارض منافع در مورد قیمت‌گذاری ارز وجود دارد. وی تصریح کرد: کمیسیون بودجه‌با درخواست‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان و اقتصاد ایران آشناست و مطلع است که تعهدات ارزی معضل جدی برای صادرکنندگان است.
  • تامین ارز واردات صنایع به ۲۹.۵میلیارد دلار رسید

    دنیای‌اقتصاد: اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ایران درخصوص آمار تامین ارز واردات صنایع گفت: بانک‌مرکزی از ابتدای سال‌جاری تا ۳۰ مهرماه، برای واردات سه گروه کالاهای اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و همچنین نیازهای خدماتی، مبلغ ۳۸‌میلیارد و ۸۵۲‌میلیون دلار تامین ارز کرده‌است. ۲۹‌میلیارد و ۴۹۰‌میلیون دلار از ارز تامین‌شده به بخش صنعت تخصیص داده شده‌است؛ از این حجم، ۲۰‌میلیارد و ۹۳۶‌میلیون دلار با ارز نیمایی و ۸‌میلیارد و ۵۵۴‌میلیون دلار با نرخ توافقی تامین شده‌است. شایان ذکر است، بانک‌مرکزی از ابتدای سال‌تا تاریخ۳۰ مهرماه۱۴۰۳، ۸‌میلیارد و ۴۷۸‌میلیون‌دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو تامین کرده‌است.
  • صنعت فولاد در تنگنای انرژی

    دنیای اقتصاد -فاطمه صالحی: صنعت فولاد، به‌عنوان یکی از ستون‌‌‌های اصلی اقتصاد کشور، در سال‌های اخیر با چالش‌‌‌های جدی روبه‌رو شده و محدودیت‌های انرژی و موانع صادراتی، تولید و صادرات این صنعت را تحت‌تاثیر قرار داده‌‌‌اند. گزارش‌‌‌های آماری نشان می‌دهند که تولید در برخی بخش‌‌‌ها تا ۱۰‌درصد کاهش یافته است. این وضعیت نه‌تنها بر صنعت فولاد، بلکه بر صنایع وابسته و اقتصاد کلان کشور نیز تاثیر منفی گذاشته است.
  • تولیدکنندگان و صادرکنندگان در خط‌مقدم جنگ هستند

    دنیای اقتصاد: آیین روز ملی صادرات، فرصتی بود تا علاوه‌بر تقدیر از صادرکنندگان ممتاز، مدال‏‏‏‏‌آور و نمونه کشور، به واکاوی دلایل و سیاست‌های ضدصادراتی پرداخته شود که تبدیل به سدی در مقابل ارزآوری و رشد صادرات غیرنفتی کشور شده و تراز تجاری منفی بیش از ۱۶‌میلیارد دلاری در سال‌گذشته و ۷‌میلیارد دلاری در ۶ ماه نخست سال‌جاری را به‌دنبال داشته‌است. صادرکنندگان در بیست و هشتمین سالروز ملی صادرات که با حضور رئیس‏‏‏‏‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، تعهد ارزی، فاصله نرخ ارز آزاد و دستوری نیما، تورم بخشنامه‏‏‏‏‌های متناقض، عدم‌هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری، محدودیت نقل و انتقالات مالی، مشکلات نظام بانکی و ناترازی‏‏‏‏‌هایی که منجر به ایجاد محدودیت برای تولیدشده‌است را گلوگاه‌های رشد صادرات عنوان کردند و هشدار دادند در صورت تداوم تنبیه صادرکنندگان با سیاست‌های ضدصادرات، کسری تجاری کشور در ماه‌های آینده افزایش می‏‏‏‏‌یابد. فعالان اقتصادی در این همایش همچنین به زنجیره فساد و رانتی اشاره کردند که منشأ آن سیاست ارز چند نرخی است. خام‏‏‏‏‌فروشی، سهم پایین کالاهای با ارزش‌افزوده در سبد صادراتی کشور و عدم‌تنوع مقاصد و بازارهای صادراتی از دیگر مواردی بود که در سالروز ملی صادرات به آنها پرداخته‌شد. براساس آمار ارائه‌شده در حال‌حاضر به دلایل عدیده، تمرکز جغرافیایی صادرات کشور به‏‏‏‏‌گونه‏‏‏‏‌ای است که سهم ۵شریک اصلی صادراتی کشور، حدود ۷۳‌درصد از صادرات کشور است.
  • چرا مطالبات کشاورزان پرداخت نمی‌شود؟

    دنیای‌اقتصاد: پرداخت مطالبات گندمکاران به چالشی جدی در ماه‌های اخیر بدل شده‌است. نایب‌رئیس مجلس شورای‌اسلامی درباره پرداخت‌نشدن مطالبات گندمکاران گفت: از دولت خواهش می‌کنیم مطالبات گندم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کاران را پرداخت کند.
  • تجارت‌جهانی در گرو صادرات

    پریسا حاجی‏‏‏‏‏‌محمدی / کارشناس کسب‌وکار حرفه‏‏‏‏‏‌ای DBA
    تجارت، محرک قدرتمند توسعه اقتصادی و کاهش فقر است. برای ایجاد رونق اقتصادی لاجرم باید به تجارت‌جهانی و فعالیت سازمانی و شرکتی در کلاس جهانی بیندیشیم و چاره‌‌‌‌‌‌ای جزجهانی‌شدن نداریم. جهانی‌شدن نیز در گرو صادرات است.
  • ریشه ناکامی شهرک‏‏‌‎های صنعتی

    دنیای اقتصاد: فقدان استراتژی‌‌‌ توسعه‌‌‌ صنعتی‌‌‌ در کشور موجب‌‌‌ شده است تا‌‌‌ مبنای‌‌‌ سیاستگذاری‌‌‌ در زمینه‌‌‌ توسعه‌‌‌ شهرک‌های‌‌‌ صنعتی‌‌‌ بیشتر متاثر از رویه‌‌‌های‌‌‌ غالب‌‌‌ جهانی‌‌‌ باشد تا اینکه برپایه‌‌‌ مختصات بومی‌‌‌ باشد؛ به‌‌‌نحوی‌‌‌که‌‌‌ در یک‌‌‌ دوره رویکرد قطب‌‌‌های‌‌‌ توسعه‌‌‌ (با تمرکز بر صنایع‌‌‌ کوچک‌‌‌ و متوسط‌‌‌) و در دوره‌ای‌‌‌ دیگر، تاکید بر کاهش‌‌‌ مداخلات دولت‌‌‌ در توسعه‌‌‌ صنعتی‌‌‌ قرار می‌گیرد. در این‌‌‌ چارچوب، به‌‌‌رغم‌‌‌ وجود قانون «نحوه واگذاری‌‌‌ مالکیت‌‌‌ و اداره امور شهرک‌های‌‌‌ صنعتی‌‌‌»، همچنان اختلالاتی‌‌‌ در نحوه مدیریت‌‌‌ شهرک‌ها و خدمات‌رسانی‌‌‌ به‌‌‌ آنها و واحدهای‌‌‌ مستقر مشاهده می‌شود.
  • اقتصاد دریامحور؛ محرک توسعه

    دنیای اقتصاد: اقتصاد دریامحور، راهبردی اساسی، توسعه‏‏‏‏‏‏‏‏‌ای و کنشگرا و درنهایت، تحول آفرین است. توسعه با اتکا به ظرفیت‌های دریایی با موضوعات مختلف توسعه‏‏‏‏‏‏‏‏‌ای و حاکمیتی مانند جمعیت‏‏‏‏‏‏‏‏‌پذیری، ایجاد زیرساخت‌ها و ارتباطات گره‌خورده است. با توجه به هدف‏‏‏‏‏‏‏‏‌گذاری رشد اقتصادی ۸‌درصدی در برنامه هفتم توسعه و همچنین ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب در سال‌۱۴۰۲، این موارد بیش از پیش مورد‌توجه قرار گرفته‌است.
  • جوابیه توانیر به گزارش «پایان باز بی‌‌‌برقی صنعت»

    شرکت توانیر در واکنش به گزارشی با عنوان «پایان باز بی‌‌‌برقی صنعت» منتشرشده در تاریخ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ روزنامه «دنیای‌اقتصاد» جوابیه‌‌‌ای تهیه کرده که در ادامه عینا آورده شده است:
  • بی‏‏‌برقی،‏‏‌ تولید فولادی‏‏‌ها را کاهش داد

    دنیای‌اقتصاد: گزارش تولید زنجیره فولاد کشور طی نیمه نخست امسال نشان می‌دهد که اعمال محدودیت برق صنایع، بیش از سال‌های گذشته، روند تولید فولادسازان کشور را تحت‌تاثیر قرار داده و موجب کاهش بین ۳.۳ تا ۱۰درصدی تولید نسبت به نیمه نخست سال گذشته شده است. به گزارش «ایسنا»، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آمار تولید فولاد طی نیمه ابتدایی سال‌جاری نشان می‌دهد که در مجموع ۵میلیون و ۷۰۹‌هزار تن مقاطع طویل فولادی تولید شده که نسبت به ۶میلیون و ۳۵۹‌هزار تن فولاد تولیدشده در مدت مشابه سال گذشته ۱۰‌درصد افت داشته که بیشترین میزان کاهش در تولید این زنجیره است.
  • اجماع برای تحدید استقلال اتاق؟

    دنیای اقتصاد : اگرچه بدنه بخش‌خصوصی بر این باور است که قانون قدیمی اتاق بازرگانی نیاز به اصلاح و به‌روز‌رسانی دارد، اما به‌نظر می‌رسد آنچه امروز به‌عنوان تغییر قانون اتاق در مجلس در جریان است، چندان با اهداف بخش‌خصوصی برای حفظ استقلال اتاق منطبق نیست. تغییر قانون اتاق‌های بازرگانی پس از چندین دوره کش و قوس در مجلس، مجددا مورد‌توجه بهارستانی‌ها قرارگرفته‌است.
  • مهلت رفع تعهد ارزی تا پایان سال ‌تمدید شد

    دنیای‌اقتصاد: بر اساس مصوبات کارگروه برگشت ارز حاصل از صادرات، دسترسی به کوتاژهای صادراتی مربوط به سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ و رفع تعهد ارز حاصل از صادرات تا پایان سال‌جاری تمدید شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر