شماره روزنامه ۶۱۱۳
|

  • روزنه امید در بورس؟

    دنیای اقتصاد -علی عبدالمحمدی: بورس تهران که در هفته گذشته توانسته بود با رشد نماگرها همراه شود، با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و لبنان مجددا در مسیر نزولی قرارگرفته‌است. در معاملات دیروز، شاخص‌کل ۰.۴۱ از ارتفاع خود را از دست داد و به سطح ۲‌میلیون و ۱۳۷‌هزار‌واحدی رسید. شاخص هموزن نیز افت ۰.۲۵‌درصدی را به‌ثبت رساند. تفاوت معاملات امروز بورس تهران با روز شنبه، در کاهش فشار فروش و خرید در محدوده صف‌فروش برخی نمادها و جمع‌آوری صفوف فروش در برخی از نمادهای شاخص‌ساز بود. همچنین ثبت ارزش معاملات بالا در روزی که دامنه‌نوسان بازار در محدوده مثبت و منفی یک‌درصد قرار داشته، نشان می‌دهد که در منفی‌های روز گذشته، خرید خوبی در نمادهای مختلف به‌ثبت رسیده‌است.
  • گره کور بورس و ریسک

    دنیای اقتصاد - امیرمحمد بختیاری: دومین روز متوالی سرخ‌پوشی بازار، در سایه افزایش موج جدیدی از تنش‌های بین‌المللی و محدودیت دامنه نوسان، در هشتمین روز مهرماه کلید خورد. بازار سرمایه که هفته گذشته روند مثبتی را در پیش گرفته بود، از روز شنبه با محدودیت دامنه نوسان به حالت نیمه‌تعطیل درآمد. در روز یکشنبه هم دماسنج اصلی بازار سرمایه با کاهش ارتفاع ۰.۴۱درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی در سطح ۲میلیون و ۱۳۷هزار واحدی ایستاد.
  • بسته چینی حمایت بورسی

    دنیای‌اقتصاد : بورس چین هفته گذشته در واکنش به بسته محرک اقتصادی دولت، صعودی رویایی را تجربه کرد. رصد نتایج ابتکارات پکن برای نجات بازارهای مالی، به‌ویژه استفاده از اهرم اعتباردهی، می‏تواند برای بورس تهران که مدت‌هاست درگیر رکود و روند منفی است، حاوی درس‏های آموزنده‏ای باشد.
  • شروط توقف افت بورس

    دنیای اقتصاد -عاطفه چوپان: معاملات در بازار سرمایه که برای دومین روز متوالی در محدوده دامنه‌نوسان یک‌درصدی صورت‌گرفت، یکشنبه روند رو به بهبودی داشت. تغییرات شاخص‌کل در نیمه دوم بازار با افت کمتری دنبال شد و در نهایت نماگر اصلی بورس با بیش از ۸۸۰۰واحد کاهش ارتفاع در محدوده ۲‌میلیون و ۱۳۷‌هزار واحد ایستاد. صف‌های فروش برخی از نمادهای شاخص‌ساز در انتهای بازار توسط حقوقی‌ها جمع شد و ارزش معاملات خرد با ۵۰‌درصد رشد در محدوده ۲هزار و ۹۰۴‌میلیارد‌تومان قرارگرفت. صف‌فروش خودرویی‌ها درحالی‌که مدیرعامل ایران‌خودرو شنبه از طرح خودروسازان برای بازگشت به بورس‌کالا سخن گفته بود، در انتهای بازار جمع شد. کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه هیجانات در بازارهای موازی افت‌کرده و دلار و طلا نیز روز گذشته کاهشی بودند در صورت اینکه اتفاق جدیدی در عرصه ریسک‌های سیاسی رخ ندهد، روند معاملات در بورس تا انتهای هفته به تعادل برسد.
  • مثلث ارتقای سرمایه‌گذاری

    دنیای اقتصاد: بازوی تحقیقاتی مجلس در گزارشی برای ارتقای سرمایه‌گذاری خصوصی در ایران، سه راهکار کلیدی ارائه داده است که شامل تقویت سازوکارهای خروج از سرمایه‌گذاری خصوصی است و بر ایجاد سازوکارهای مدرن برای ادغام و اکتساب شرکت‌ها تاکید دارد. مهم‌ترین مزیت این اقدام، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و افزایش جذابیت آن برای سرمایه‌گذاران است. دومین راهکار، افزایش سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی است و سومین راهکار، استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری خصوصی برای واگذاری شرکت‌های دولتی زیان‌ده مطابق با اصل ۴۴ قانون اساسی است؛ اصلی که با عمل به آن می‌توان به رشد و توسعه اقتصادی پایدار مطابق با برنامه هفتم توسعه امیدوار بود. صنعتی که در جهان طی سال‌های گذشته نقش خود را پررنگ‌‌تر کرده است، به نحوی‌که دارایی‌های تحت مدیریت این صنعت از ۱۱۸۳میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ به ۴۰۰۰میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.
  • نقش «آپشن» در تلاطمات بازار سرمایه

    علی رحمتی‌پور/ فعال بازار مشتقه
    بورس تهران فاصله‌ بسیار زیادی با بورس‌‌های فعال در کشور‌های توسعه‌یافته دارد؛ اما در صورتی‌که وضعیت فعلی بازار سرمایه را با سال‌‌های گذشته‌ آن مقایسه کنیم، نمی‌توانیم منکر توسعه‌ درخور ‌توجه و حرکت روبه‌جلوی این بازار شویم. یکی از ابزارهایی که در کشور ما به‌تازگی توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده و وضعیت بازار را دستخوش تحولات فراوانی کرده، «قرارداد‌های اختیارمعامله» یا همان «آپشن» است.
  • سنگر احتمالی بورس تهران

    دنیای اقتصاد: همان‌طور که انتظار می‌رفت بورس تهران دیروز موفق به صعود نشد و سرانجام سریال رشد هفت‌روزه شاخص کل متوقف شد. بازار سهام در یک روز بارانی به کاهش ارتفاع ۰.۳۸درصدی اکتفا کرد. بعد از حمله اسرائیل به لبنان، سازمان بورس برای چهارمین‌بار در سال جاری، دیروز نیز اقدام به کاهش دامنه نوسان کرد. برخی از تحلیلگران می‌گویند: «حمایت ۲میلیونی» اولین سنگری است که نماگر اصلی می‌تواند در آن پناه بگیرد؛ اما به هر روی انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت، شاهد افزایش فشار عرضه در بازار در صورت ادامه خروج نقدینگی باشیم.
  • سایه ریسک سیستماتیک بر بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: ریسک سیستماتیک مجددا بر سپهر بورس تهران سایه افکنده و در پی وقایع رخ‌داده در لبنان، بازار با فشار فروش همراه شده‌است. در همین‌راستا و قبل از شروع معاملات روز گذشته، سازمان بورس برای چهارمین‌بار در سال‌جاری اقدام به کاهش دامنه‌نوسان کرد تا از سرمایه سهامداران محافظت به‌عمل آورد. بورس تهران در سال‌جاری گرفتار‌ سلسله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از ریسک‌ها و بدشانسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بوده‌است و هر زمان که بورس، نفسی برای صعود چاق کرده، خطر و ریسک جدیدی، اکوسیستم تالار شیشه‌ای را نشانه گرفته‌ و نماگرهای سهامی را با افت همراه کرده‌است. در تازه‌ترین اتفاق و پس از بالاگرفتن آتش تنش‌ها در خاورمیانه و لبنان، مجددا بورس تهران در مسیر نزولی قرار گرفته‌است.
  • سرایت بیماری هلندی به بورس

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: کمتر کسی است که بیماری هلندی و عواقب درآمد سرشار نفتی بر اقتصاد و تولید را متوجه نشود؛ به‌خصوص آنکه در ایران و در دوره‏‏‌های مختلف قبل از انقلاب ۵۷ و پس از آن بارها کشور دچار این بیماری اقتصادی شده است. جالب توجه است که این موضوع بر بورس نیز اثرگذار است؛ چرا که با رشد قیمت نفت، درآمد ارزی دولت افزایش یافته و با سرکوب ارزی و بدون توجه به بخش واقعی اقتصاد، کمتر به تولید در کشور توجه می‌شود؛ به طوری که هر زمان که قیمت نفت در اوج خود قرار دارد، شاخص بورس افت قابل‌توجهی را تجربه می‌کند و در رکود فرو می‌رود.
  • محدود‌شدن دامنه‌نوسان چگونه بهتر عمل می‌کند؟

    علی فراقی/کارشناس بازار سرمایه
    محدود‌کردن دامنه‌نوسان در وضعیت فعلی یک اقدام نسبتا خوب است. در مواقع این‌چنینی، معمولا یا بازار سرمایه تعطیل می‌شود یا دامنه‌نوسان محدود خواهد شد. نکته مثبت تصمیم فعلی سازمان بورس و اوراق‌بهادار، واکنش سریع و اقدام به‌موقع بود، اما در گذشته زمانی‌که‌ تنش سیاسی و نظامی رخ می‌داد، دامنه‌نوسان با تاخیر زمانی محدود می‌شد. البته این تصمیم باید به‌صورت جامع، هدفمند، صحیح و پویا به اجرا برسد و به‌گونه‌ای نباشد که نقدشوندگی بازار سرمایه تحت‌الشعاع قرار بگیرد و سرمایه سهامداران ضایع شود. این موضوع به نحوه مدیریت مدیران ارکان سازمان بورس و اوراق‌بهادار بستگی دارد.
  • بورس درمیان آتش‌ سبز خواهد ماند؟

    دنیای‌اقتصاد: بازار سرمایه در اولین روز معاملاتی هفته تحت‌تاثیر اخبار غیراقتصادی و افزایش تنش‌های نظامی در منطقه قرارگرفت و یک ریزش بیش از ۸‌هزار‌واحدی را به‌ثبت رساند. سازمان بورس و اوراق‌بهادار نیز در ابتدای صبح اقدام به محدود‌کردن دامنه‌نوسان بازار سرمایه به مثبت و منفی یک کرد. اگر این اقدام را با اتفاقات مشابه در گذشته مقایسه کنیم که دامنه‌نوسان بازار سرمایه بعد از اخبار ترور، با دو روز تاخیر محدود می‌شد، عملکرد اکنون سازمان بورس و اوراق‌بهادار به‌موقع و روبه‌‌‌‌‌‌‌جلو است.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر