شماره روزنامه ۶۱۳۲
|

  • بورس؛ بازنده رقابت بازارها

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: هفتمین ماه از سال ‌نیز به پایان رسید ‌و رصد تحولات بازارها مبین این نکته است که بازار سهام، بازنده مطلق جدال بازارها بوده‌است. بررسی آمار مربوط به بازدهی بازارها نشان می‌دهد که بورس، چه در بازه ماهانه، چه از ابتدای سال ‌و چه در یک سال‌اخیر، قافیه را به دیگر بازارهای دارایی واگذار کرده‌است. در هر بازه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌ای که بازدهی بازارها مورد مقایسه قرار گیرد، بازار سهام رنگ و نشانی از آن بازار پر زرق و برق سابق ندارد و در جدال با دیگر بازارها، زیان سهمگینی را متوجه سهامداران کرده‌است.
  • راه خروج بورس از انزوا

    دنیای اقتصاد- آرش معلمی: آزادسازی بازار سهام، به معنای کاهش موانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازارهای داخلی، علاوه بر تاثیرات مثبت و مستقیمی که بر بازار سهام کشور دارد، از سه کانال تامین مالی، افزایش کیفیت حاکمیت شرکتی و توزیع ریسک می‌تواند نوآوری -از اصلی‌ترین موتورهای محرک‌ رشد اقتصادی- را نیز تحریک کند. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که به‌رغم اهمیت این موضوع، تعداد سهامداران خارجی بورس و فرابورس و ارزش سبد سرمایه‌گذاری آنها از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون رشد قابل‌توجهی نداشته است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلایل رغبت نداشتن سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بازار سهام داخلی را بتوان مواردی از قبیل وفور تحریم‌ها و نبود ثبات سیاسی، نوسانات اقتصادی بسیار و همچنین وجود قوانین پیچیده دانست.
  • رها شدگی در ۱۳۴ روز

    دنیای اقتصاد-پروانه کُبره: در کنار ابهامات و ریسک‏‌های سیاسی، مهم‌ترین‏‌ دلایل روند نزولی بورس تهران در چند روز گذشته ترس از« تداوم رها شدگی بازار سهام» توسط سیاستگذاران و رشد بدون وقفه بازارهای موازی ارزیابی می‌شود.این امر با ایجاد فشار فروش در همه گروه‏‌های سهامی و خروج نقدینگی به سوی بازارهای دیگر روند ناامید‌کننده‌ و در عین حال عجیبی را برای بورس تهران رقم زده است. تالار سهام از هفتم مهرماه و همزمان با برافروخته شدن آتش جنگ در منطقه‏‌ عملا با هیاهوی سهامداران برای خروج از بازار مواجه شد.
  • سه دلیل رشد قیمت گواهی سپرده شمش طلا

    مهدی فرهادی/تحلیلگر بازار سهام
    در سال‌های اخیر، بازار طلا به‌‌‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاری‌‌‌های امن و پایدار در میان سرمایه‌گذاران شناخته شده است. گواهی سپرده کالایی شمش طلا، به‌‌‌عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند، روز به ‌‌‌روز محبوب‌‌‌تر می‌شود. قیمت گواهی سپرده کالایی شمش طلا روندی صعودی را پیش گرفته است. این افزایش قیمت ناشی از عوامل مختلفی است؛ از جمله:
  • سرگردانی بازیگران ادامه دارد

    محمدرضا ابراهیمی/کارشناس بازار سرمایه
    بورس در یک سال اخیر شرایط مساعدی نداشته است. با آغاز تنش‌های بین‌المللی بازار سرمایه رو به وخامت گذاشته اما آیا این موضوع تنها دلیل اوضاع نامساعد بازار نبوده است. بحرانی‌‌تر شدن شرایط خاورمیانه در کنار جنایات اسرائیل در منطقه از جمله ریسک‌‌های سیستماتیکی هستند که می‌تواند فشار فروش در بورس تهران را افزایش دهند. افزایش ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک اتمسفر بازار را دگرگون کردند. از ناترازی‌های انرژی می‌توان به عنوان یکی از انواع ریسک‌های داخلی نام برد. در زمستان ۱۴۰۲ با سهمیه‌بندی گاز تولید شرکت‌های پتروشیمی و فولادی کاهش داشتند. تابستان ۱۴۰۳ با قطعی برق توان تولید اکثر صنایع پتروشیمی لاستیکی فولادی و دیگر صنایع کشور کاهش پیدا کرد.
  • دو روی سکه ورود خودرو به بورس‌

    دنیای‌اقتصاد: عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد درباره موضوع عرضه خودرو در بورس‌کالا بیان‌کرده که در این‌خصوص اختلاف‌نظرهایی میان نهادهای مختلف وجود دارد، اما شورای‌عالی بورس بر این باور است عرضه خودرو در بورس‌کالا می‌تواند به شفافیت و بهبود عملکرد بازار کمک کند که برخی مقامات دولتی از جمله وزیر صنعت با این موضوع مخالفت کردند، بنابراین مقرر شده تا مذاکراتی جدی درخصوص عرضه خودرو در بورس‌کالا، میان وزیر امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت انجام شود. در این راستا، میان فعالان بازار سرمایه و کارشناسان صنعت خودرو، تفاوت نظرهایی وجود دارد که بررسی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • بیماری مزمن بورس

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیــاری: پنجمین روز متوالی سرخ‌پوشی بازار، در سایه تنش‌های منطقه‌ای و ثبت سقف‌های جدید در بازار طلای جهانی به ثبت رسید. بازار سرمایه که از هفته‌های اخیر به دلیل محدودیت دامنه نوسان تحرک به‌خصوصی از خود نشان نداده بود، روز گذشته نوسان رو به پایینی را به ثبت رساند. در این بین دماسنج اصلی بازار سرمایه با کاهش ارتفاع ۰.۹۸ درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز یکشنبه در سطح ۲ میلیون و ۲۱‌هزار واحدی ایستاد.
  • بورس در لبه ۲ میلیون ‌واحد

    دنیای اقتصاد-محمدصادق صفا: بازار سهام ایران همچنان در روند نزولی قرار دارد. شاخص‌کل بورس طی هفت روز معاملاتی اخیر ۴‌درصد کاهش‌یافته و به ۲‌میلیون و ۲۱‌هزار واحد رسیده‌است. این افت نگرانی‌هایی را درمیان کارشناسان ایجاد‌کرده، به‌ویژه نزدیک‌شدن شاخص به مرز ۲‌میلیون‌واحدی ابهام نسبت به آینده را افزایش داده‌است. خروج پول حقیقی از بازار به ۱۷۰۴‌میلیارد‌تومان رسیده‌است. سرمایه‌گذاران به سمت ابزارهای کم‏‏‏‏‌ریسک مانند صندوق‌های طلا گرایش یافته‏‏‏‏‌اند. سیاستگذاران به‌دلیل واکنش کند در کنترل بحران مورد انتقاد قرارگرفته‏‏‏‏‌اند. اخباری مبنی‌بر عدم‌اجماع شورای‌عالی بورس موجب دلسردی فعالان بازار شده‌است.
  • سریال خروج پول ادامه دارد

    دنیای‌اقتصاد: بازار سهام روز گذشته نیز شاهد صحنه خروج سرمایه‌گذاران بود. از همان ابتدای معاملات شاخص کل در مسیر نزولی، ریزش را تجربه کرد.تداوم تدریجی این روند نزولی نگرانی‌های بی‌شماری را به دنبال داشته است.تغییر جریان نقدینگی و سرازیر شدن پول‌‌ها به سمت صندوق‌های طلا در موارد متعددی بازار سهام را با صف فروش همراه کرده است.چرا بازار سرمایه از رالی بازارها دور مانده است؟ بر اساس اظهارات کارشناسان بازار سرمایه با توجه به اینکه بورس تهران در هفته‌‌های اخیر تحت‌‌تاثیر رخدادهای سیاسی افت‌‌های پی در پی را ثبت کرده و فضای بازار متاثر از این جریانات در یک چرخش ناگهانی به سمت نزول حرکت کرده است؛ طبیعی است که این روند تا حدی از کنترل سیاستگذاران خارج شود.
  • چرا مساله تجدید ارزیابی، باید بازبینی شود؟

    فرهنگ حسینی /کارشناس بازار سرمایه
    با توجه به اینکه بر اساس استانداردهای حسابداری ایران، دارایی‌‌های ثابت را به بهای تمام شده ثبت می‌کنند، در شرایط تورمی بلندمدت ارقام و ارزش دفتری برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران قابل اتکا نیست. بنابراین تجدید ارزیابی بر اساس استاندارد حسابداری بین‌المللی ۲۹ توصیه می‌‌شود. شرکت‌هایی که سهامی عام هستند و در بازار سرمایه عرضه شده‌‌اند، ‌‌ در عمده دارایی‌‌‌‌ها مانند زمین و ساختمان، ماشین‌آلات، تجهیزات و سرمایه‌گذاری‌‌های بلندمدت، ‌‌ به دلیل تورم افسار گسیخته در اقتصاد کشور، شاهد رشد قابل‌توجه ارزش واقعی نسبت به ارزش دفتری می‌‌شوند. در این راستا، ‌‌ بر اساس قوانین داخلی، دارایی شرکت‌ها، تجدید ارزیابی می‌‌شوند تا ارزش آنها به‌روز شوند و صورت‌های مالی شرکت‌ها جهت تحلیل و بررسی برای تحلیلگران، فعالان و سرمایه‌گذاران به طور شفاف ارزیابی شود.
  • حکم‌فرمایی آمریکا در دنیای سهام

    دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی: اگر فردی در پایان سال‌۲۰۰۰، ده‌هزار دلار در بورس آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کرد، سرمایه امروز او پس از تعدیل تورم ۲۷‌هزار دلار بود، درحالی‌که اگر این فرد همین مبلغ را در سایر بازارهای سهام به غیر‌از آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کرد، اکنون تنها حدود ۱۶‌هزار دلار دارایی داشت. عملکرد بهتر وال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌استریت از ابتدای قرن حاضر باعث شده‌است که بازار سهام آمریکا اکنون ۶۱‌درصد از ارزش کل بورس‌های جهان را به خود اختصاص دهد. این اتفاق در حالی رخ‌داده‌است که تسط آمریکا بر بخش واقعی اقتصاد جهانی بسیار کمتر از نیم‌قرن قبل و پیش از شکوفایی اقتصادهای نوظهور است.
  • احتیاط؛ بورس مشغول رکوردزنی است!

    عاطفه چوپان: بازار سرمایه این روزها در حال رکوردزنی است، رکوردهایی مانند خروج پول از بورس و صندوق‌های درآمد ثابت، افت ارزش معاملات خرد، تعداد سهام قفل‌شده در صف‌‌‌‌‌های فروش، ورود پول به صندوق‌های طلا و رکوردهای اکثرا ناخوشایندی از این قبیل. «امید» واژه رنگ‌‌‌‌‌باخته‌‌‌‌‌ای است که اگرچه بارها برای سرمایه‌گذاران بازار سرمایه مُرد، اما بعد از روی کار آمدن دولت چهاردهم و با وجود نگاهی که وجود داشت و وعده‌‌‌‌‌هایی که داده شد کم و بیش به دل سهامداران بازگشته بود.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر