«بازی بزدل» بی‌بی در غرب آسیا / شوک طوفان‌الاقصی

حوادث هفته‌های گذشته منطقه غرب آسیا را در وضعیتی حساس و پیچیده قرار داده است. در روزهای گذشته، همزمان با تهدیدهای رژیم صهیونیستی مبنی بر پاسخ ایران، طرف‌های بازیگر به انجام اقداماتی برای تبادل هشدار و مدیریت ادراک طرف مقابل در جهت ایجاد بازدارندگی روی آورده‌اند.

شب گذشته رژیم اسرائیل شعب موسسه مالی «قرض‌الحسن» را در نقاط مختلف لبنان هدف قرار داد. رژیم صهیونیستی مدعی شده هدف از حملات دیشب ضربه زدن به زیرساخت‌های مالی لبنان بوده است. در حالی که گفته می‌شود این نهاد مالی بیش از آنکه زیرساخت مالی حزب‌الله باشد برای کمک‌های مالی به مردم لبنان محسوب می‌شود.

خبر مرتبط
حملات شدید هوایی به بیروت در آستانه سفر نماینده بایدن

در آستانه سفر نماینده بایدن در امور لبنان و رژیم صهیونیستی به بیروت، اسرائیل حملات هوایی شدیدی را به بیروت انجام داد.

از طرف دیگر، آمریکا و انگلیس در روزهای گذشته حملات خود به انصارالله یمن را به گونه‌ای که به نظر می‌رسد ارتباطی به اتفاقات دریای سرخ علیه کشتی‌ها ندارد، تشدید کرده‌اند. آمریکا در این حملات برای نخستین بار از بمب‌افکن B۲ استفاده کرد. 

برخی از تحلیلگران می‌گویند هدف آمریکا از این اقدام ممکن است مخابره این پیام به ایران بوده باشد که چنانچه در پاسخ به حمله احتمالی اسرائیل از حدود مشخصی تجاوز شود، واشنگتن ممکن است در حمایت از رژیم صهیونیستی علیه ایران وارد عمل شود.

نمونه‌های این نوع اقدامات و تهدیدها در هفته‌های گذشته فراوان بوده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد این تهدیدها بیش از هر چیز نوعی جنگ اراده‌ای هستند که هدف آنها تغییر معادلات آتی منطقه به نفع رژیم صهیونیستی بدون ورود به جنگی گسترده و تحمل آسیب‌های حیاتی است.

 

بازی بزدل

راهبرد آمریکا و به ویژه رژیم صهیونیستی در توسل به تهدیدهای اخیر را می‌توان با توجه به «بازی بزدل» یا «بازی جوجه» درک کرد. تئوری «بازی بزدل» (Game of chicken) بر این اصل استوار است که در یک موقعیت‌ فرضی با دو بازیگری که بین آنها تعارض منافع یا رقابت بر سر منابع وجود دارد، دو طرف سعی می‌کنند با تمام ابزارها و امکاناتی که در اختیار دارند طوری وانمود کنند که برای وقوع بدترین حالت ممکن آماده‌اند تا از این طریق در رقیب هراس ایجاد و او را از میدان به در کنند.

نام تئوری ریشه در یک بازی خیابانی دارد که در آن دو راننده با سرعت زیاد در یک جاده از دو سوی مقابل به‌سمت هم حرکت می‌کنند؛ یکی از دو راننده باید قبل از آنکه دیر شود تصمیم بگیرد که از مسیر منحرف شود، وگرنه خودروها با هم برخورد می‌کنند و هر دو کشته می‌شوند. در حالتی که یکی از راننده‌ها تسلیم شود و خود را از مسیر خارج کند، بازنده است و او را به‌خاطر واکنشی که به باخت منجر شده «بزدل» خطاب می‌کنند. راننده دیگری که در مسیر باقی مانده به‌خاطر آنکه توانسته رقیب را از میدان به در کند برنده است. طبیعی است که اگر یکی از طرف‌ها احساس کند که طرف مقابل ترسو است و تمایل دارد از مسیر منحرف می‌شود طبعاً به حرکت در مسیر مستقیم ادامه خواهد داد.

 

شوک طوفان‌الاقصی

توسل اسرائیل به بازی بزدل بیش از هر چیز برای خارج شدن از شوک عملیات «طوفان‌الاقصی» در روز ۷ اکتبر است. طوفان‌الاقصی بزرگترین ضربه حیثیتی-امنیتی را به تصویر رژیم صهیونیستی وارد کرد اما رژیم هنوز نتوانسته دستاوردهای تاکتیکی خود در میدان جنگ را به دستاوردهای راهبردی تبدیل کند.

رژیم صهیونیستی نابودی کامل حماس و بازگرداندن اسرا و همچنین بازگرداندن ساکنان مناطق شمال فلسطین اشغالی به خانه‌هایشان را هدف‌های خود در دو جنگ تعیین کرده اما هنوز در محقق کردن اهداف راهبردی خود ناکام مانده است.

بنابراین، هدف رژیم صهیونیستی از توسل به بازی بزدل در وهله اول ایجاد یک تصویر شناختی از پشت سر گذاشتن شوک ۷ اکتبر و در وهله بعد عقب راندن دشمنان و رقبا است. 

در چنین وضعیتی اگر ایران بنا به دعوت برخی اعلام کند که در تله تنش نخواهد افتاد و وارد جنگ نخواهد شد در حقیقت در دام دستکاری شناختی رژیم صهیونیستی افتاده و زمینه را برای وضعیت مطلوب رژیم صهیونیستی پدید آورده است. این مسئله می‌تواند در ادامه رژیم را برای تعرض به ایران جری کند.

بر همین اساس لازم است ایران برای بازآفرینی و تقویت بازدارندگی کشورمان و دفاع از امنیت کشور و محور مقاومت برای حملات قاطع و دندان‌شکن به رژیم صهیونیستی و منافعش برنامه‌ریزی کند.

اعلام موضع قاطع مقامات ارشد سیاسی و نظامی کشور در روزهای اخیر درباره پاسخ فوری و قوی به هر اشتباه اسرائیل در تجاوز احتمالی به ایران و انتقال پیام‌های لازم برای قطعی و جدی بودن تهران در این رویکرد، می تواند مکمل بازدارندگی کشور و حافظ منافع و امنیت کشور  باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.