کربی: بایدن از افشای اسناد اطلاعاتی آمریکا «عمیقا نگران» است

جان کربی، سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران درباره نحوه انتشار اسناد محرمانه آمریکا درباره ایران و اسرائیل گفت: نمی‌دانیم اسناد محرمانه درباره برنامه‌های اسرائیل برای پاسخ به ایران چگونه درز پیدا کرده است.

این مقام کاخ سفید همچنین افزود: نمی‌دانیم اسناد توسط افراد یا از طریق هک و نفوذ سایبری فاش شده است.

کربی اضافه کرد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حال تحقیق درباره افشای اسناد محرمانه درباره اسرائیل و ایران است و در این خصوص با همتایان اسرائیلی خود در تماس هستند.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در عین حال گفت: هیچ نشانه‌ای مبنی بر افشای اسناد اطلاعاتی بیشتری وجود ندارد.

خبر مرتبط
کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل به ۲۲.۷۶ میلیارد دلار رسید

گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمریکا از هفتم اکتبر ۲۰۲۳، ۲۲.۷۶ میلیارد دلار برای عملیات‌های نظامی اسرائیل هزینه کرده است.

کربی تصریح کرد: «ما دقیقاً مطمئن نیستیم که چگونه این اسناد در رسانه های اجتماعی منتشر شدند. من می دانم که وزارت دفاع در حال بررسی این موضوع است، و مطمئن هستم که آنها سعی خواهند کرد نحوه افشا شدن این اسناد را تعیین کنند. بنابراین نمی توانم به سؤال شما پاسخ دهم که آیا این یک نشت اطلاعات یا حمله سایبری بود. در این مرحله، ما باید منتظر باشیم تا تحقیقات انجام شوند.»

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا ادامه داد: «در حال حاضر، هیچ نشانه ای وجود ندارد که نشان دهد اسناد دیگری به صورت عمومی منتشر شده است اما هوشیار هستیم.»

کربی همچنین مدعی شد که پس از ترور یحیی السنوار رهبر حماس، با اسرائیل درباره تمایل شدید خود برای یافتن راه حل دیپلماتیک که به آزادی «گروگان ها» (اسرا) منجر شود، گفتگو کردیم.

این سخنگوی دولت بایدن برغم اعلام سازمان ملل مبنی بر مسدود کردن راههای امداد رسانی به مردم غزه مدعی شد: شاهد افزایش حجم کمک‌ها به غزه بوده‌ایم، اما کافی نیست.

خبر مرتبط
نامه بایدن خطاب به علی‌اف/ واکنش به امضای معاهده صلح بین باکو و ایروان

رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به همتای خود از جمهوری آذربایجان نسبت به تصمیم باکو و ایروان برای امضای معاهده صلح واکنش نشان داد.

او درباره حضور نماینده ویژه دولت آمریکا در لبنان نیز ادعا کرد: حضور عاموس هوخشتاین، فرستاده آمریکا در لبنان در چارچوب گفتگوها برای راه حل دیپلماتیک و توقف آتش بس است.

رسانه های عبری و غربی پس از پاسخ موشکی ایران به اقدامات رژیم اسرائیل با عنوان «وعده صادق ۲» اخباری در خصوص واکنش احتمالی این رژیم منتشر کرده بودند که افشای اسناد محرمانه اطلاعاتی آمریکا در مورد آمادگی نظامی تل آویو، واکنش آن را با اما و اگرهای جدی روبرو ساخته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه به نقل از سه مقام آگاه آمریکایی نوشت که این کشور در حال بررسی انتشار غیرمجاز اسناد فوق سری در مورد جاسوسی از برنامه های اسرائیل برای پاسخ به ایران است. چهارمین مقام آمریکایی نیز اصالت این اسناد را تائید کرد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، این اسناد مربوط به سازمان ملی اطلاعات مکانی آمریکا (National Geospatial-Intelligence Agency) و سازمان امنیت ملی (National Security Agency) این کشور بوده و مدعی اند که اسرائیل مشغول جابجایی امکانات نظامی خود برای واکنش به موشکباران ۲۰ روز پیش ایران است. به نوشته آسوشیتدپرس، این اطلاعات در دسترس کشورهای عضو گروه «۵ چشم» (آمریکا، انگلیس، کانادا، نیوزیلند و استرالیا) نیز قرار داشته است.

خبر مرتبط
پاسخ محتاطانه آمریکا درباره نوع پاسخ احتمالی اسرائیل به ایران

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد سامانه دفاع ضد موشکی پیشرفته تاد که چند روز قبل با سرعت به اسرائیل ارسال شده بوده، هم اکنون مستقر شده و آماده به کار است.

یکی از مقام های آگاه به آسوشیتدپرس گفت که در چارچوب تحقیقات جاری، نحوه به دست آوردن این اسناد و آنکه یکی از اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا آنها را به عمد فاش کرده و یا با روش دیگری مانند هک به دست آمده، بررسی می شود. در این تحقیقات همچنین امکان دسترسی غیرمجاز به دیگر اطلاعات جاسوسی نیز لحاظ می شود.

به گفته این مقام، آمریکا در تلاش است تا دریابد چه افرادی پیش از افشای این اسناد به آنها دسترسی داشته اند.

در همین حال پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌های مربوطه آگاه است، اما توضیح بیشتری در این مورد ارائه نکرد. پیشتر یک مقام ارشد اسرائیلی در مصاحبه با آکسیوس گفته بود که تشکیلات نظامی این رژیم این نشت اطلاعاتی را "بسیار جدی" می گیرد.

شبکه خبری سی ان ان و تارنمای آکسیوس ۲۷ مهر ماه به نقل از دو سند منتشر شده در یک کانال تلگرامی مدعی شدند که اسرائیل در روزهای اخیر با انجام پروازهای شناسایی پهپادهای جاسوسی و جابجایی موشک های بالستیک درحال تدارک یک عملیات نظامی قریب ‌الوقوع است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.