نوستالژی ایرانی

شرکت با وجود مشکلات و چالش‌های فراوان در این سال‌ها تا امروز به کار خود ادامه داده است. حدود ۹ سال پیش (سال ۸۷) شرکت ویتانا به بخش خصوصی واگذار شده و طی این سال‌ها سعی شد با به‌روزرسانی تجهیزات و سیستم‌های تولیدی و اتخاذ روش‌های نوین مدیریتی، ویتانا به راه موفقیت‌آمیز خود ادامه دهد. در این راه تلاش کردیم از یک‌سو با تنوع‌بخشی به محصولات و اقلام تولیدی از جمله تولید ویفر در طعم‌های مختلف و تولید بیسکویت‌های کرمدار و کاکائویی وارد بازارهای جدید شویم و از سوی دیگر با در نظر گرفتن نیازها و سلیقه امروز جامعه از طریق تولید محصولات نوستالژیک همچون بیسکویت مادر با شکل، طعم و بسته‌بندی جدید علاوه بر حفظ مشتریان قدیمی، دایره مخاطبان محصولات خود را گسترش داده و سهم بیشتری از بازار بیسکویت و نان صنعتی را از آن خود کنیم. در بخش خصوصی همواره بهره‌وری بالا و ارائه کیفیت مناسب یکی از اهداف اولیه و اصلی هر تولیدکننده‌ای به شمار می‌رود. ویتانا نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به اینکه صنعت غذایی در ایران بازاری کاملاً رقابتی دارد که اکثر فعالان آن را بخش خصوصی واقعی تشکیل می‌دهند، در صورتی که نتوانیم به‌طور مستمر کیفیت تولیدات خود را افزایش دهیم، نه‌تنها نمی‌توانیم به افزایش تولیدات امیدوار باشیم که در زمان کوتاهی سهم خود را از دست خواهیم داد.

در حال حاضر برند ویتانا یک برند پر‌سابقه و معتبر است که اکثر مردم ایران آن را با نام محصولات پرطرفدار آن مانند مادر یا نان سوخاری می‌شناسند. خوشبختانه برند و محصولات ما طی سال‌های فعالیت همواره از محبوبیت بسیار بالایی نزد مرم برخوردار بوده و با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. در حال حاضر میزان محبوبیت و کیفیت محصولات ویتانا به حدی رسیده که بسیاری از پزشکان این محصولات را برای کودکان و افراد مسن به‌عنوان یک غذای کامل و مغذی تجویز می‌کنند. این موضوع حکایت از اهمیت و جایگاه والای محصولات ویتانا دارد.

 بدون شک محصولات ویتانا سهم بزرگی در بازار محصولات کیک، بیسکویت و نان صنعتی کشور دارد اما با توجه به گستردگی محصولات و تنوع اقلام ارائه‌شده در این بازار مشخص کردن میزان سهم دقیق شرکت از بازار کمی مشکل است. اگرچه در مورد برخی محصولات مانند بیسکویت مادر تخمین رقم مذکور دور از ذهن نیست. بیسکویت مادر که در حال حاضر یکی از تولیدات اصلی شرکت بوده و بسیاری نام ویتانا را مترادف با این محصول می‌دانند، در حوزه غذای کودک سهمی حدود ۸۰ تا ۸۵ درصدی دارد.

زمانی که شما قصد دارید همزمان چند کار مهم و بزرگ را انجام دهید بدون شک با چالش‌ها و مسائل مختلفی روبه‌رو خواهید بود. حفظ برند و جایگاه شرکت به‌عنوان شرکت رتبه اول بازار، توسعه بازار و تنوع‌بخشی به محصولات و در عین حال افزایش کیفیت اهداف بزرگی به شمار می‌رفت که خود چالش‌های زیادی به دنبال داشت. این چالش‌ها از تهیه مواد و کالاهای اولیه مورد نیاز گرفته تا مسائل مربوط به نیروی انسانی، ادارات و دستگاه‌های مختلف همواره موانع کوچک و بزرگی را در مسیر شما قرار می‌دهند. خوشبختانه ویتانا در تمام سال‌های فعالیت خود توانسته با پشت سر گذاشتن تلاطم‌ها و مسائل مختلف از مسیر منحرف نشده و به موفقیت‌های خود تداوم ببخشد. خوشبختانه بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز ما از جمله آرد، شکر و روغن در داخل تولید می‌شود و قابل تامین است و چالش‌های کمتری در این زمینه داریم. اگرچه گاهی به دلیل نوساناتی که در کیفیت آرد و روغن داخلی وجود دارد، مشکلاتی در خطوط تولید وجود دارد.

ویتانا اهداف بزرگی را برای سال‌های آینده در نظر دارد. در حال حاضر سایت کاسپین در قزوین دارای چهار فاز است که در فضایی حدود ۱۲ هکتار در حال تجهیز و آماده‌سازی برای ارائه محصولات مختلف است. فاز۱ این طرح که مربوط به تولید انواع و اقسام بیسکویت‌هاست به‌زودی وارد مدار تولید شده و مجموع خطوط ۱ و ۲ و ۳ آن چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ تن محصول در روز را تولید می‌کنند و تا پایان سال مابقی خطوط آن که در حال تجهیز است نیز به بهره‌برداری می‌رسد و روزی ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن انواع بیسکویت تولید می‌کند. همزمان با این فاز، فاز دوم که مشخصاً در زمینه تولید ویفر فعالیت خواهد کرد نیز در حال ساخت است. چهار خط بسیار پیشرفته برای این کارخانه از اروپا خریداری شده و پیش‌بینی می‌شود با پایان یافتن مراحل ساخت ابنیه، به‌زودی به تجهیز دستگاه‌ها و خطوط آن اقدام کنیم و از ابتدای سال آینده بتوانیم محصولات این کارخانه را نیز به بازار عرضه کنیم. پیش‌بینی می‌شود این کارخانه روزانه ۱۰۰ تن انواع ویفر در انواع طعم‌ها و بسته‌بندی‌ها ارائه کند.

فاز سوم طرح مربوط به تولید شکلات است که یکی از اهداف دیگر ویتانا برای سال‌های آتی است. در این کارخانه روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن شکلات به تولید خواهد رسید. ویتانا برند کاملاً شناخته‌شده و معتبری در حوزه غذای کودک به شمار می‌رود، به‌طوری که محصول ما سال‌هاست از سوی خانواده‌ها به‌عنوان یکی از غذاهای اصلی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حوزه سعی شد با تنوع‌بخشی به طعم‌ها و ارائه محصولات جدید نیازهای مختلف تحت پوشش قرار گیرد. از سوی دیگر با توجه به نیاز مادران به پودر بیسکویت برای تغذیه فرزند، بیسکویت‌های پوره‌ای در دو طعم مختلف به بازار ارائه کردیم. اما علاوه بر این موارد شرکت یکی از استراتژی‌های اصلی و بلندمدت خود را ورود بیشتر به حوزه غذای کودک قرار داده است. هدف فاز چهارم توسعه‌ای شرکت که با آخرین متدولوژی‌های روز در حال ساخت و تجهیز است، ارائه محصولات متنوع و جدید در حوزه غذای کودک است. در این زمینه با چند شرکت معتبر اروپایی برای فرمول محصولات، مکانیسم‌های تولید آن و چگونگی بسته‌بندی آنها مذاکره کرده و به توافق رسیده‌ایم تا بتوانیم محصولاتی همچون شیر خشک، بیسکویت و‌... را با برند مادر به بازار عرضه کنیم.

تنوع محصولات شرکت بالا بوده به‌طوری که در حال حاضر ۷۰ تا ۸۵ نوع انواع بیسکویت، کیک، شکلات، آدامس و تافی تولید می‌شوند که طیف قابل توجهی از محصولات جدید با موفقیت وارد بازار شده‌اند و به‌صورت مستمر و با آهنگ رو به رشد قابل توجه، معرفی محصولات جدید به بازار صورت می‌پذیرد. در مورد برخی محصولات مثل کیک و تافی که در داخل شرکت امکان تولید ندارند برون‌سپاری صورت می‌گیرد که در صورت چشم‌پوشی از آنها حدود ۷۰ نوع طرح یا محصول در داخل شرکت تولید می‌شوند.

در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی در صنعت بیسکویت و نان صنعتی انجام و سعی شده با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف همچون طعم و مزه و بسته‌بندی و... با نمونه‌ها و محصولات خارجی رقابت کنیم. ادامه روند بسیار خوبی که در این صنعت در حوزه فرمولاسیون، مواد اولیه و تجهیزات شکل گرفته بی‌شک محصولات داخلی را در آینده نزدیک با نمونه‌های خارجی رقابت‌پذیر می‌کند. کمااینکه هم‌اکنون صنعت شیرینی و شکلات در مجموع به ۲۰ شرکت اروپایی محصول خود را صادر می‌کند. در این میان محصولات ویتانا نیز در حال حاضر به عراق و تاجیکستان صادر می‌شود و برای صادرات کالا به آفریقا، روسیه و اروپا نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم. صنعت مواد غذایی با توجه به اینکه عمدتاً در اختیار بخش خصوصی بوده و با در نظر گرفتن فرصت‌هایی که برای پیشرفت و توسعه در آینده نزدیک دارد، امکان ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد کشور را داراست و به نظر می‌رسد در صورت حمایت و توجه دولت می‌تواند در زمینه اشتغال بار بزرگی از دوش دولت بردارد.