مشکل صادرکنندگان قیر  بخشنامه‌های ارزی است

وی افزود: ورود محصولات مختلف در بورس کالا به دلیل آنکه شفافیت ایجاد کرده و انحصار‌طلبی‌ها را در کشور از بین می‌برد، یک فضای رقابتی سالم در یک اتاق شیشه‌ای فراهم کرده است تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در یک فضای شفاف و رقابتی حضور پیدا کنند. عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی درخصوص صادرات محصولات هم گفت: نکته حائز اهمیت این است کسی که از امکانات کشور استفاده می‌کند، باید ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بیاورد. در حال حاضر مقتضیات کشور می‌طلبد که ارز حاصل از صادرات در چرخه اقتصادی کشور تزریق شود و مشکل صادرکنندگان مختلف از جمله قیر با این بخشنامه‌های ارزی ارتباطی به بورس ندارد و نباید بورس را مقصر مشکلات دانست؛ به اعتقاد بنده بورس هم نباید تسلیم این زیاده‌خواهی‌ها شود. به گفته وی باید شرایطی فراهم شود تا بورس کالا همواره چند قدم از بازارها جلوتر باشد و با همفکری صنایع، راهکارهای عملی را برای زمان‌های مختلف ارائه دهد. در این شرایط دیگر شاهد برخی رفتارها و به اصطلاح، دور زدن قانون و حرکت به سمت فضای غیر‌رقابتی و مبهم نخواهیم بود.

 برداشتن سقف رقابت قیمت‌ها شجاعانه بود

وی برداشتن سقف رقابت قیمت‌ها در بازار پتروشیمی و حذف تقاضاهای کاذب و غیرواقعی و در نهایت ایجاد تعادل در بازار را کار بسیار بزرگی دانست و گفت: برداشتن سقف رقابت قیمت‌ها، اقدام شجاعانه‌ای بود که برخلاف ممانعت‌ها و مخالفت‌هایی که در کشور وجود داشت، بورس آن را با موفقیت انجام داد. به نظر من برداشتن سقف رقابت قیمتی باعث شد کسانی که از محدودیت‌های قبلی به‌عنوان راهی برای سوء‌استفاده بهره می‌بردند، از بازار کنار روند. شریفی نیک‌نفس تاکید کرد: این اقدام مثبت بورس کالا در نهایت باعث شده بازار شفاف‌تر شده و هر خریدار هر تناژ از محصولی را که لازم دارد، به راحتی خریداری کند و سود ناشی از فروش محصولات به جای آنکه به جیب دلال‌ها و واسطه‌ها سرازیر شود، به جیب تولیدکننده‌ها رود. ضمن اینکه این اقدام مستقیما در قیمت تمام شده فروش شرکت‌ها اثر گذاشت و رقابت بین تولیدکننده‌ها را بیشتر کرد تا محصولات خود را در بورس عرضه کنند.

  به کمک بورس، ریسک نوسانات ارزی را پوشش دادیم

وی درخصوص پتانسیل‌های بورس کالا برای کمک به صنایع از جمله صنعت پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در حوزه تامین مالی با استفاده از ابزارهای مالی نوین اظهار کرد: ما به‌عنوان یکی از فعالان صنعت، با بورس کالا پروژه‌ای را اجرایی کردیم که به کمک ابزارهای طراحی شده توسط بورس توانستیم جلوی ریسک ناشی از نوسانات ارزی را بگیریم.شریفی نیک‌نفس با اشاره به اولین گواهی سپرده کالایی در صنعت پتروشیمی برای محصول پلی‌اتیلن سنگین بادی پتروشیمی جم گفت: به کمک گواهی سپرده کالایی ضمن اینکه می‌توانیم معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بورسی را راهنمایی کنیم، مصرف‌کننده واقعی می‌تواند با خرید این اوراق کالای موردنیاز خود را تحویل گرفته و مصرف کند. عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اظهار کرد: به کمک این گواهی‌ها موفق شدیم نوسانات را در بازار خنثی کرده و منابع مالی جذب تولید کنیم. همچنین با استفاده از گواهی سپرده کالایی، تولید‌کننده نهایی بهای کالا و ارزش واقعی و ارزش افزوده آن را به دست می‌آورد. وی گفت: توسعه این ابزارهای مالی پیش‌نیازهایی دارد که با توجه به مزایای چندگانه آن، باید آنها را فراهم کرد.