ریزش قیمتی در بازار خودرو

قیمت خودروهای داخلی همزمان با اعمال تحریم‌های بین‌المللی به‌طور فزاینده‌ای به اوج قیمتی خود رسید؛ این در شرایطی است که تولیدکنندگان داخلی نیز با کاهش عرضه به بازار سهم قابل‌توجهی در التهابات بازار و همچنین بی‌ثباتی قیمت‌ها داشتند. در همین حین برخی اخبار از احتکار خودرو و عدم‌عرضه مناسب به بازار توسط خودروسازان حکایت داشت آن هم در حالی که تولیدکنندگان کمبود قطعه و اثرگذاری تحریم‌ها بر روند تولید را دلیل عرضه نامناسب می‌خواندند. در هر صورت با ورود دلالان و واسطه‌گران و همچنین سرمایه‌های سرگردان، بازار خودرو با آشفتگی همراه شد و این آشفتگی همچنان در معاملات خودرویی تداوم دارد.

در عین حال دو خودروساز بزرگ کشور با فشار وزارت صنعت برای کاهش التهابات بازار تعدادی از محصولات خود را پیش‌فروش کردند؛ به‌طوری‌که شرکت ایران خودرو هفته گذشته پیش‌فروش ۵۳ هزار دستگاه از محصولات خود را در دستور کار قرار داد و سایپا نیز در دو دوره اقدام به پیش‌فروش خودروهای تولیدی خود کرد. هر چند این پیش‌فروش‌ها با اهدافی همچون کاهش قیمت و خروج دلالان از بازار صورت گرفت با این حال این اقدام خودروسازان نه‌تنها تاثیری بر التهابات بازار نداشت بلکه به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران خودرو، بیشتر متقاضیان پیش‌فروش خودروسازان، دلالان بودند. به این ترتیب طی یک ماه گذشته اگرچه نرخ ارزهای خارجی با اعلام برخی اخبار داخلی و خارجی روند نزولی به خود می‌گرفت، اما قیمت خودرو روند صعودی خود را حفظ می‌کرد. از سوی دیگر بازار خودروهای وارداتی نیز که با توقف ثبت‌سفارش، قیمت‌های باورنکردنی را به خود دیده بود هنوز به ثبات نرسیده و هرازگاهی به تبعیت از برخی رویدادهای بین‌المللی و نرخ ارز روند صعودی به خود می‌گیرد. با این اوصاف دیروز همزمان با افت شدید نرخ ارزهای خارجی، بازار خودرو نیز تکانی خورد و قیمت بسیاری از خودروها به‌خصوص وارداتی‌ها نزول پیدا کرد. در این بین بسیاری از دست‌اندرکاران بازار تاکید داشتند که دلالان با نگرانی از روند کاهشی قیمت‌ها به بازار آمده بودند و قصدشان نیز تنها فروش خودرو آن هم با قیمت‌هایی پایین‌تر از هفته‌های گذشته بود.

در این زمینه یک دست‌اندرکار بازار عنوان می‌کند که در طول دو ماه گذشته قیمت خودروهای داخلی افزایش قابل‌توجهی داشت که می‌توان گفت با کاهش نرخ دلار متقاضیان باید به روند کاهشی بیشتر قیمت خودروهای داخلی امیدوار باشند. به اعتقاد این فعال بازار با ادامه روند فعلی و کاهش قیمت‌ها به جای فروشنده، خریدار قیمت نهایی خودرو را تعیین و این فروشنده است که با قیمت پیشنهادی موافقت یا مخالفت می‌کند. دیروز خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از یکی از فعالان بازار خودرو در مورد تاثیر کاهش نرخ دلار بر بازار خرید و فروش خودرو عنوان کرده بود که اگر خودروسازان عرضه محصولات خود به بازار را افزایش دهند در کنار روند کاهشی نرخ دلار می‌توانیم به ارزان شدن بیشتر خودرو در بازار امیدوار باشیم البته تاثیر کاهش نرخ دلار بر خودروهای وارداتی نیز قابل‌توجه است.  وی با اعلام اینکه هنوز عرضه خودرو توسط خودروسازان به بازار افزایش پیدا نکرده است، عنوان کرد که پیش‌فروش‌های اخیر نیز نتوانسته تاثیر مثبتی بر بازار بگذارد؛ چراکه متقاضیان امروز ثبت‌نام کرده و سال آینده خودروهای خود را تحویل می‌گیرند.

این فعال بازار خودرو، تصریح کرده قیمت خودروهای داخلی غیرمعقول افزایش پیدا کرده بود که باید با همکاری خودروسازان روند کاهشی قیمت‌ها ادامه داشته باشد. همچنین رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشگاه خودروی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از کاهش یک و نیم تا ۱۲میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی و کاهش قیمت در خودروهای خارجی از ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان به‌دنبال کاهش نرخ دلار خبر داد.

سعید موتمنی در توصیف بازار خودرو که همزمان با کاهش نرخ ارز با شوک همراه بوده تاکید کرد که دیروز فروشنده در این بازار زیاد بود، ولی خریداری وجود نداشت این در شرایطی است که روز گذشته پس از مدت‌ها خریدارها قیمت را تعیین می‌کردند. وی با بیان اینکه با ادامه این روند قیمت خودرو باز هم کاهش می‌یابد، ادامه داد در کنار کاهش قیمت خودرو، اگر خودروسازان عرضه را بیشتر کنند، باز هم کاهش قیمت خواهیم داشت.

این فعال بازار خودرو به عوامل افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر اشاره کرده و تاکید داشته که افزایش نرخ دلار یکی از این عوامل بود و در کنار آن با توجه به اینکه خودروسازان به دلایل مختلف از جمله افزایش هزینه تولید، عرضه را به بازار کم کرده بودند، قیمت خودرو افزایش یافت.

رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشگاه خودروی تهران اظهار کرد: وقتی نرخ دلار افزایش می‌یابد، فروشندگان خودرو هم کم می‌شوند، اما به محض اینکه دلار حالت ریزشی پیدا می‌کند، فروشنده زیاد می‌شود.موتمنی در نهایت عنوان کرده که ما برای کاهش بیشتر قیمت خودرو از خودروسازان می‌خواهیم تا عرضه خودرو به بازار را بیشتر کنند.