این چندمین بار است که عرضه‌های اولیه با حواشی مواجه می‌شوند. پیش از این نیز در مورد عطرین نخ قم و ساختمانی پتروشیمی خلیج فارس نیز ایراداتی درخصوص ارزش‌گذاری سهام سبب ایجاد مشکلاتی در عدم عرضه سهام شد. به نظر می‌رسد لزوم بازنگری در مراحل پذیرش شرکت‌ها و بررسی دقیق صورت‌های مالی شرکت‌ها برای ارزش‌گذاری صحیح از اهمیت بالایی برخوردار است تا دیگر شاهد این دست اتفاقات در بازار سهام نباشیم. در این خصوص معاون بازار شرکت بورس تهران با اعلام لغو عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش، زمان این واگذاری را منوط به اصلاح گزارش ارزش‌گذاری و تصمیم بورس اعلام کرد. علی صحرایی، درباره تکلیف عرضه اولیه امروز ۱۰ درصد سهام شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش اظهار کرد: همان‌طوری که در اطلاعیه بورس تهران اعلام شده، کارگزار عرضه‌کننده ( کارگزاری بانک سامان) باید اقدام به دریافت گزارش اصلاح شده ارزش‌گذاری سهام می‌کرد که تا کنون انجام نشده است.وی زمان بعدی واگذاری ۱۸۰میلیون سهم «سپ» را منوط به ارسال گزارش ارزش‌گذاری و تصمیم مسوولان بورس اعلام کرد.

در این میان حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان به‌عنوان کارگزار عرضه‌کننده سهام شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش از تکمیل گزارش اصلاحی ارزش‌گذاری سهام این شرکت خبر داد و تاکید کرد که تمام تلاش‌ها برای عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام این شرکت در روز چهارشنبه‌صورت گرفته است. در این شرایط دیروز شاخص کل با افزایش ۱۲۰ واحدی در سطح ۹۶ هزار و ۳۱۴ واحد ایستاد. شاخص کل هم ‌وزن نیز با افزایش ۱۱ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۱۶۶ واحد را به نمایش گذاشت. در بازار دیروز در گروه خودرویی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: سال آینده با جایگزینی هشت هزار دستگاه خودروی فرسوده، سهم خود از نوسازی ناوگان کشنده و باری کشور را افزایش خواهیم داد. به گزارش خبرگزاری مهر، محسن قاسمی جهرودی در مراسم تحویل ۲۰۰ دستگاه خودروی تجاری در راستای نوسازی ناوگان فرسوده اظهار کرد: گروه سایپا با مشارکت شرکت‌های سایپادیزل و زامیاد ۲۵ درصد از سهم نوسازی ناوگان کشنده و باری کشور را به خود اختصاص داده و قصد دارد سال آینده با جایگزینی هشت هزار دستگاه خودرو در این حوزه، سهم خود را افزایش دهد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه فروش شرکت سایپادیزل منتفی شده و این شرکت همچنان زیرمجموعه گروه سایپا باقی خواهد ماند. در گروه لوازم خانگی، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از افزایش قیمت لوازم خانگی در سال ۱۳۹۷ خبر داد.

محمدرضا دیانی در نشستی خبری در پاسخ به «ایسنا» مبنی بر قیمت لوازم خانگی در سال آینده، اظهار کرد: هر چند در سال جاری رشد خوبی در تولید لوازم خانگی داشتیم اما تقاضای عقب‌ماندگی در این حوزه همچنان وجود دارد و به دلیل وابستگی مواد اولیه به نرخ ارز شرایط‌مان بسته به زمان تغییر می‌کند. وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم نسبت به سال گذشته سهم مواد خود را در قیمت تمام شده داشته باشیم، باید سود ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی مدنظر قرار گیرد و با توجه به اینکه در سال جاری به‌رغم شرایط سخت موجود تولیدکنندگان لوازم خانگی با همان نرخ‌های قبلی کار خود را ادامه داده‌اند، ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به قیمتی که باید در بازار داشته باشیم عقب هستند. به‌طور حتم با توجه به شرایط سخت موجود این امر تداوم ادامه نخواهد داشت و با آغاز سال آتی شاهد رشد قیمت در این حوزه خواهیم بودیم. در گروه معدنی، بعد از وزیر صنعت، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم از مدیرعامل ذوب‌آهن خواست تا افزایش قیمت زغال‌سنگ را از اول مهر سال جاری اعمال کند. در پی بروز اختلافات مربوط به اعمال افزایش قیمت ۱۳ درصدی زغال‌سنگ بین انجمن زغال‌سنگ و ذوب‌آهن، محمد شریعتمداری وزیر صنعت زمان اجرای قیمت‌ها را ابتدای مهر سال ۹۶ اعلام کرد اما ذوب‌آهن معتقد به اجرا در سه ماه چهارم سال است.

این درحالی است که انجمن زغال‌سنگ تاکید دارد به دو دلیل رشد ۷۰ درصدی قیمت جهانی و افزایش ۴۰درصدی محصولات ذوب‌آهن، قیمت فروش زغال‌سنگ باید افزایش یافته و از نیمه دوم سال ۹۶ هم اجرایی شود. بنابراین علاوه بر وزیر صنعت، دست به دامن رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم شده بود و ۲۴ بهمن نامه‌ای ارسال و درخواست کمک کرده بود. حال بعد از گذشت حدود یک ماه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به درخواست انجمن، نامه‌ای به مدیرعامل ذوب‌آهن نوشت و اعلام کرد: با توجه به برگزاری جلسات متعدد درخصوص اعمال نرخ زغال‌سنگ در سال ۹۶ و نیز با توجه به ابلاغ وزیر محترم صنعت، درخصوص اعمال افزایش نرخ زغال‌سنگ کنسانتره از ابتدای مهر سال ۹۶، عدم اجرای آن مشکلات بسیار زیادی را برای فعالان این صنعت ایجاد کرده و با توجه به نامه ۲۰ اسفند آن شرکت، به اطلاع می‌رساند عدم اعمال افزایش نرخ سال ۹۶ در سال ۹۷ جدای از ایجاد مشکلات عدیده در صنعت زغال‌سنگ کشور، از نظر مقررات و ضوابط اجرا توسط سازمان بورس برای انتقال به سال مالی بعد نیست. بر این اساس امید است دستور فرمایید اقدام لازم جهت اجرای ابلاغیه قانون مذکور در سال ۹۶ انجام شود. در گروه غذایی پگاه آذربایجان غربی برنامه افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی را اعلام کرد. «غشاذر» در صورت اخذ موافقت سازمان بورس می‌تواند سرمایه فعلی را به ۶۰ میلیارد تومان برساند. تامین مالی مذکور از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و جهت اصلاح ساختار مالی ترازنامه شرکت اعمال می‌شود. در گروه پتروشیمی دیروز پتروشیمی خلیج فارس با تعدیل سود ۲۴ درصدی سود هر سهم را به هزار و ۲۰ریال رساند. فارس در دلایل تعدیل گفته است این تعدیل مثبت عمدتا مربوط به درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت‌های پتروشیمی بندرامام، پارس و نوری است، که ناشی از افزایش قیمت و تغییرات نرخ ارز می‌باشد.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس ۲۰۷ میلیارد تومان و در فرابورس هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان بود.