اوج این عرضه درنماد زامیاد رقم خورد. دیروز زامیاد ۲۵۸میلیون سهم، ایران خودرو دیزل با ۱۱۰میلیون سهم و پارس خودرو ۵۷میلیون سهم معامله شدند که از نظر حجم معامله قابل ملاحظه بود. نماد سایپا دیزل بعد از رشد قیمت ۵۰درصدی متوقف شد تا سهامداران در روزهای آینده شاهد اعلام خبرها در مورد این شرکت باشند. در بازار دیروز در نهایت شاخص کل با افت ۳۴واحدی مواجه شد.در این شرایط شاخص کل در پایان معاملات به رقم ۹۷هزار و ۳۵۴واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز با کاهش ۵۵ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۶۰۸ واحد را به نمایش گذاشت.

در بازار دیروز در تحولات مهم بانک ملی و ایران خودرو دیزل هم فروشنده بلوک ۷۰ و ۵۰ درصدی دو شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و چرخشگر در روزهای پایانی سال شدند. براساس این گزارش، بانک ملی ایران در راستای خروج از بنگاهداری، در نظر دارد ۲۷ اسفند بلوک ۶۸/ ۷۰ درصدی سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی را عرضه کند. بلوک مدیریتی «وبانک» شامل بیش از ۱۱ میلیارد و ۴۸۶ میلیون و ۱۲۶ هزار سهم است که توسط کارگزاری بانک ملی و به قیمت پایه هر سهم ۳ هزار و ۷۰۱ ریال و به‌صورت ۳۰ درصد روانه میز فروش می‌شود.ایران خودرو دیزل هم در همان روز و از طریق کارگزاری حافظ اقدام به عرضه بلوک ۲۵/ ۵۰ درصدی چرخشگر خواهد کرد که شامل بیش از ۴۷۸ میلیون و ۳۸۸ هزار سهم به قیمت هر سهم ۲ هزار و ۷۸۷ ریال و به‌صورت نقد و اقساط است.در گروه بانکی دیروز قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ بانکی ورشکسته نیست، از تدوین بسته ۱۹ بندی برای بازار پول خبر داد و گفت: در این بسته، سیاست‌های پولی برای بازار پول کشور تدوین شده است.اکبر کمیجانی در حاشیه پنجاه و هفتمین مجمع بانک مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: لازم نیست تمام سیاست‌های مورد نظر بسته ۱۹‌گانه به تایید و تصویب شورای پول و اعتبار برسد، چرا که برخی از آن سیاست‌های خود بانک مرکزی است.

قائم‌مقام بانک مرکزی تاکید کرد: هدف بانک مرکزی کنترل و مدیریت بازار ارز است و اکنون هم در همین راستا قدم بر می‌دارد.

وی در رابطه با شرایطی که اکنون در بازار ارز حکمفرما بوده و قیمت‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود، گفت: بانک مرکزی در حال کنترل نرخ‌هاست و امیدواریم که بتوانیم با مدیریت بازار شرایط بهتر شود و با ثبات بیشتری پیش رود. کمیجانی وعده داد که در آینده بازار ارز از ثبات برخوردار شود. در گروه بانکی همچنین بانک سرمایه که از ۴ آبان سال گذشته با توقف نماد روبه‌رو‌ بوده و برنامه افزایش سرمایه ۶۰۰ درصدی دارد زمان برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق العاده راتعیین کرد. بانک سرمایه درحالی از ۴ آبان سال گذشته با توقف نماد روبه‌رو‌ بوده و برنامه افزایش سرمایه ۶۰۰ درصدی دارد (‌از ۴۰۰ به ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان) که زمان برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق العاده را ساعت ۱۵ روز شنبه ۲۶ اسفند تعیین کرده که در تالار سوره ( خیابان سمیه) برگزار خواهد شد.این مجمع «سمایه»، با دستور جلسه انتخاب هیات‌مدیره و حق حضور، انتخاب بازرس و حسابرس برای دو سال مالی ۹۵ و ۹۶ و سایر موارد تشکیل خواهد شد.در گروه فلزی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: تولید فولاد امسال از مرز ۲۱ میلیون تن عبور می‌کند و کشورمان در جایگاه سیزدهم جهان قرار می‌گیرد.محمود اسلامیان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: واردات محصولات میانی با توجه به رشد تولید داخلی ۲۴ درصد و فولاد خام ۷۶ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: عمده تولیدات فولاد در کشور ورق فولادی است، روند تولید فولاد در کشور نظم خوبی پیدا کرده و می‌توان به تحقق اهداف ۱۴۰۴ در تولید فولاد امیدوار بود.قیمت فولاد کشور امروز به نسبت دنیا در هر تن کمتر است و این قیمت در سال‌های اخیر کمتر سابقه داشته است. واردات فولاد از حدود ۸ تا ۹ میلیون تن در سال، امسال به ۵/ ۲ میلیون تن خواهد رسید.اسلامیان افزود: تعرفه فولاد با توجه به پایین بودن قیمت فولاد ایران باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که تولید‌کننده داخلی متضرر نشود و با توجه به پایین بودن تعرفه واردات فولاد به نسبت کشورهای منطقه صلاح نیست، این تعرفه بیش از این کاهش یابد.اسلامیان افزود: میزان ذخیره قطعی سنگ‌آهن کشور امروز به ۳ میلیارد تن و گاز طبیعی به‌عنوان مواد اولیه اصلی ۳ تریلیون متر‌مکعب می‌رسد که در کنار نیروی انسانی متخصص ایران از کشورهای دارای مزیت بالا در تولید فولاد است.وی گفت: در حال حاضر تعرفه واردات ۱۵ درصد است.

در گروه کانی غیر‌فلزی شیشه قزوین روز شنبه بعد از رشد بیش از ۴۰ درصدی قیمت سهام طی ۵ روز کاری متوالی با توقف نماد روبه‌رو‌ و برای امروز باز و با رشد ۲ درصد دیگر روبه‌رو‌ شد. در این باره مدیر عملیات بازار و اعضای فرابورس درباره «کقزوی» که در بازار پایه ب فرابورس حضور دارد، از عدم پاسخگویی شرکت در مورد علت نوسان قیمت سهام خبر داد و اعلام کرد: به‌رغم پیگیری‌ها، اطلاعات درخواست شده ظرف مهلت مقرر ارائه نشد و از این رو به استفاده‌کنندگان توصیه می‌شود، این موضوع را در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ کنند.درگروه انفورماتیک شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش که آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام است صورت‌های مالی مربوط به عملکرد ۱۲ ماهه و گزارش تفسیری را منتشر کرد.شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش که با برگزاری جلسه معارفه دیروز، آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام در این هفته شده، شب گذشته اقدام به انتشار صورت‌های مالی مربوط به عملکرد ۱۲ ماهه و گزارش تفسیری کرد. این شرکت ۱۸۰ میلیارد تومانی، در عملکرد ۱۲ ماه منتهی به آذر، قادر به تحقق ۸۱۸ ریال سود شده است.

در گروه لیزینگی واسپاری ملت در اطلاعیه از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه خبر داد. براین اساس سرمایه «ولملت» از مبلغ ۸۰۰میلیارد ریال به مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (معادل ۵/ ۸۷ درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی افزایش می‌یابد.در گروه دارویی اسوه شفاف‌سازی کرده است. «داسوه» بابت قسمتی از مطالبات از شرکت پخش دارو مبلغ ۲۳۲ میلیارد ریال اوراق خزانه اسلامی ۶۱۰ با سررسید دو ساله دریافت کرده است که منجر به تغییر در وضعیت مالی (سرفصل دارایی‌ها) شده است. اطلاعات افشا شده فوق دارای آثار مالی بردوره گزارشگری جاری نیست و به نظر هزینه‌های مال سال بعد «داسوه» را کاهش می‌دهد. در گروه سیمانی، سیمان کرمان ۳۴۰ ریال سود تقسیم کرد.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با شاخص منفی بودکه در آن ارزش معاملات (با احتساب اوراق مشارکت و معاملات بلوکی) در بورس به ۲۶۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۸۸میلیارد تومان بالغ شد.