علی بیتاللهی، عضو هیاتعلمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و محقق ارشد در حوزه حوادث غیرمترقبه با تاکید بر اهمیت دوره پسا سیل در استانهای سیلزده کشور میگوید: نسبت دادن ۱۰۰ درصدی سیلابهای نوروزی و بهخصوص خسارتهای جبرانناپذیر آنها به «رخداد طبیعی بارش»، نوعی فرافکنی است. تشدید سیل ناشی از بارشها و آسیبهایی که به شهرها و روستاها وارد شد، ریشه مزمن دارد که به قصور مدیران مرتبط در زمینه «اقدامات پیشگیرانه برای تابآور کردن کشور در برابر مخاطرات بزرگ» برمیگردد. او در گفتوگو با «دنیایاقتصاد»، به ضرورت هوشیاری دولت و مردم نسبت به حداقل دو تکلیف مهم اشاره میکند و معتقد است: با توجه به تجربه تلخ سیلهای نوروزی، نوبت به پوستاندازی مدیریت بحران در کشور با الگوبرداری از مدیریت ریسک ۱۲ کشور پیشرفته جهان رسیده است. ضمن آنکه، در استانهایی که سیل فروکش کرده، اقداماتی باید انجام شود.
بارشهای شدید در روزهای پایانی سال گذشته که تاکنون نیز ادامه دارد منجر به وقوع سیلاب و پیامدها و آسیبهای ناشی از آن، بهویژه کشته شدن بیش از ۷۰ نفر از هموطنان و مصدوم شدن بالغ بر ۷۶۸ نفر دیگر شده است. خسارت وارد شده به شهرها و روستاهای سیلزده، به نقل از معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن، بالغ بر ۱۵۱هزار واحد مسکونی است که ۵۴ هزار واحد از این تعداد بهطور کامل تخریب شدهاند. این در حالی است که تاکنون بهجز گزارش سیل گلستان (دکتر علی بیتاللهی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هشتم فروردین ۹۸)، هیچ بررسی کارشناسی و تخصصی از وقوع چنین پدیدهای و علل و عوامل آن تهیه و منتشر نشده است. عدم تحلیل کارشناسی و آسیبشناسی صحیح از علل وقوع چنین پدیدهای منجر به تکرار اشتباهات گذشته و بیتوجهی به سیاست «پیشنگری و پیشگیری» خواهد شد. آیا از وقوع سیل ۱۳۷۸ نکا و سیل ۱۳۹۵ سیستان و بلوچستان یافته اندوزی کردهایم؟ علاوه بر غفلت از بازخوانی حوادث، اعم از زلزله، توفان، سیل و سایر سوانح طبیعی، بیتوجهی عمیقی در ارتباط با این سوانح و سازمان فضایی-کارکردی شهرها در نظام برنامهریزی، طراحی و اجرای پروژههای شهری وجود دارد.
در واپسین روزهای سال ۹۷ اگرچه سیل بخشهایی از استان گلستان و شرق استان مازندران را به زیر آب فرو برده بود اما شاید کمتر کسی پیشبینی میکرد که نوروز امسال اغلب استانهای کشور درگیر سیلاب ناشی از بارانهای بهاری بشوند و سال ۹۸ را با سیلی از مصائب ریز و درشت ناشی از این بارندگیها آغاز کنند. همزمان با سیل ویرانگر در چند استان کشور و انتشار فیلم و عکس از ویرانیها و آبگرفتگیها بهخصوص سیل دروازه قرآن شیراز، در فضای مجازی بحثهایی درباره عدم توجه به اصول راهسازی و شهرسازی مطرح شد.
این هفته در سپهر سیاست ایران اگرچه اخباری همچون سفر نخستوزیرعراق به تهران و میانجیگری او میان ایران و عربستان در شبکههای اجتماعی و رسانههای جمعی بازتاب فراوانی داشت اما به وقوع پیوستن تهدید آمریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمانهای تروریستی، به یکباره از اواسط هفته نبض فضای مجازی را به دست گرفت و همانگونه که از سوی مقامات، مسوولان و نمایندگان مجلس واکنشهای شدیدی برانگیخت در میان کاربران فضای مجازی هم بحثبرانگیز شد و بلافاصله با ایجاد همبستگی در میان احزاب و شخصیتهای سیاسی با گرایشهای مختلف، هشتگ #من_هم_سپاهی_ ام به راه افتاد.
در هفتهای که گذشت اگرچه دهها فیلم مربوط به سیل و آبگرفتگی در میهن عزیزمان در شبکههای اجتماعی منتشر شد و بازدیدکنندگان زیادی داشت اما شاید یکی از فیلمهایی که بسیار در فضای مجازی دست به دست شد و تحسین همگان را برانگیخت، کمک یک سرهنگ ارتشی به سوارشدن بر کامیون افرادی بود که در سیل گرفتار شده بودند. در این فیلم یک درجهدار ارتش برای اینکه پیرزنان مصیبتزده و افرادی که نیازمند کمک برای سوارشدن بر کامیون هستند، راحتتر بتوانند سوار کامیون شوند زانو زده و آنها برای بالارفتن از ماشین از کمر این سرهنگ فداکار بهعنوان پله استفاده میکنند.
بهدلیل مسائل اقتصادی سینمای ایران کمی لنگید. چند پروژه داشتیم که هر کدام با بنبست روبهرو شد، سیستم، سرمایهگذاری را به هم ریخت و فضای جدیدی را بهوجود آورد که مشکل میشد در آن فیلمی ساخت. البته همچنان میخواهیم فیلم جدیدی را شروع کنیم. سینما و فیلمنامه با رماننویسی فرق نمیکند.
در اسفندماه کتابی از دکتر کرامتالله راسخ به دستم رسید. عنوان کتاب «سنتگرایی بازتابی؛ مبانی جامعهشناسی سیاسی ایران ـ عصر قاجار» است که ازسوی انتشارات آگاه به چاپ رسیده است. وقتی این کتاب را میخواندم بجا و مناسب دیدم ارزیابی و مرور کوتاهی بر همین کتاب بنویسم تا ضمن معرفی کتاب به اهالی جامعهشناسی و علوم اجتماعی ایران، ادای دِینی نیز از این قلم به مناسبت کوششهای مداوم دوست گرانمایهام و جامعهشناس ایرانی دکتر کرامتالله راسخ صادر شده باشد. این کتاب از سه بخش تشکیل شده است؛ نویسنده در بخش نخست بهصورت گذرا به توضیح دو مفهوم «سنت» و «بازتابی» پرداخته است و اشارهای هم به رویکرد نظری خود کرده است، آن گاه زمینه تاریخی سنتِ بازتابی را در ایران معاصر مطرح کرده است.
علم دستاورد بسیار عظیم و گسترده بشریت است. در دوره مدرن به هیچ چیزی به اندازه علم توجه نکردهاند. امروزه سرنوشت همه چیز به علم گره خورده است: سیاست، دین، قدرت، زندگی، اختلاس، تحریمها و.... اصلا آنچه انسان را از قرون وسطی به دوره مدرن کشاند علم و نگاه علمی بود. ویژگی این دوران، چه خوب و چه بد، همین است. از این رو، آموزش آن نیز در رأس همه برنامههای آموزشی و نظامهای تعلیم و تربیت است.
کتاب «تجار، مشروطیت و دولت مدرن» شامل چهار بخش است: بخش مقدماتی با عنوان «تجار در سالهای پیش از مشروطیت» به سه فصل «روند تحولات تجارتی ایران در قرن نوزدهم میلادی»، «وضعیت اجتماعی تجار» و «مسائل اقتصادی– اجتماعی تجار در سالهای پیش از مشروطیت» تقسیم شده است. در این بخش بنیانهای اصلی موضوع پژوهش در پیش از جنبش مشروطیت مشخص شده و در ادامه به روند تحولات تجاری ایران در قرن نوزدهم میلادی، وضعیت اجتماعی تجار و رابطه آنها با حاکمیت، روشنفکران و صرافها پرداخته شده است.
نمایش «یک ساعت آرامش» فضایی کمدی دارد اما درباره موضوعات مهمی صحبت میکند. کلید واژه مهم این نمایشنامه «دروغ» است و این نمایش در مذمت دروغ گفتن روی صحنه میرود و به این موضوع میپردازد که چگونه دروغهای مختلف میتواند زندگی را به نابودی بکشاند. دروغ زیر متن این اثر است و این موضوع در یک پرداخت و فضای جالب و کمدی اتفاق میافتد که برای من بسیار جذاب بود و به واسطه اینکه مضمونی عامهپسند و کمیک و از طرفی اندیشهساز دارد، بسیار باارزش بود و تصمیم به اجرای آن گرفتم. این نمایش فضایی مناسب حال و هوای بهاری و مخاطب تماشاخانه ایرانشهر دارد و علاقهمند بودم بار دیگر فضای کمدی را در کارگردانی تجربه کنم. داستان نمایش درباره میشل است که پس از مدتها صفحه موسیقی مورد علاقهاش را پیداکرده و میخواهد در یک روز تعطیل و در آرامش آن را گوش کند ولی اتفاقهایی مانع این کار میشود و رازهایی برملا میشود.
نمایشنامه «هفت دقیقه» نوشته استفانو ماسیمی است که برای اولین بار توسط گروه تئاتر موج انتخاب و ترجمه شده و من برخلاف رویه قبلیام تصمیم گرفتم این بار یک متن خارجی را اجرا کنم. در شرایطی که نمایشهای قبلی من معمولا دو بازیگر داشتند اما این اثر ۹ شخصیت دارد که بازیگرانش همه اهل افغانستان هستند و برخی قبلا تجربه بازیگری داشته و برخی نابازیگر هستند.
نوع برخورد افراد هر جامعهای با حیوانات نشانه بلوغ و رشد فرهنگ آن جامعه است. متاسفانه شرایط زیست حیوانات در ایران مطلوب نیست! حیوانات به روشها و با بهانههای گوناگون مورد شکنجه، ضرب و جرح، حبس، نقص عضو، آزار جنسی، انجام آزمایشهای علمی بدون مجوز، تعلیم برای استفاده نمایشی و… قرار میگیرند.
کنسرت «ایستگاه» قرار است روز هشتم اردیبهشت ماه سالجاری در تالار وحدت تهران میزبان علاقهمندان موسیقی باشد و اولین برنامه از پروژه «ایستگاه» خواهد بود که در سه مرحله پیشروی مخاطبان قرار میگیرد. این پروژه در ابتدا روز هشتم اردیبهشت به آهنگسازی مهیار علیزاده و خوانندگی امید نعمتی در تالار وحدت اجرا میشود و پس از آن در قالب یک آلبوم و در مرحله بعد در قالب یک پرفورمنس بسیار متفاوت میزبان مخاطبان خواهد بود.
حدود ۵ ماه از افتتاح گالری «اینجا» میگذرد و مدیریت آن را صابر ابر و من برعهده داریم. از ابتدا در برنامهریزی سالانه گالری به این فکر کردیم که در تعطیلات نوروز هم میتوانیم نمایشگاهی داشته باشیم زیرا شرایط مانند گذشته نیست که بگوییم گالریها باید در عید یا تابستان تعطیل باشند. از سوی دیگر تفاوت گالری ما با بسیاری دیگر از گالریها این است که مخاطب عام بسیار زیادی داریم. جدا از علاقهمندان هنر که گالریگرد هستند و به گالریها سر میزنند.ما مخاطبان زیادی داریم که حتی نمیدانند گالری رفتن نیازی به بلیت ندارد. به دلیل فضایی که گالری در آن قرار دارد و مجاورت آن با فضای آموزشی و کافه، مخاطبان بسیاری جذب این محل میشوند. در روز افتتاحیه نمایشگاه بسیار غافلگیر شدیم و فکر نمیکردیم چنین استقبالی از نمایشگاه شود. بسیاری از هنرمندان و مخاطبان خاص هنر که در تعطیلات نوروز در تهران حضور داشتند از این نمایشگاه بازدید کردند و نظرات بسیار مثبتی درباره آن داشتند.برپایی چند نمایشگاه گروهی موضوعی در طول سال را در برنامهریزی گالری در نظر داریم که گردآوری آنها توسط من و صابر ابر انجام میشود.
خانههای اصیل ایرانی، زینتبخش بافت تاریخی و قدیمی هر شهر و روستایی هستند. در تهران اگرچه این خانهها به صورت منسجم سامان نیافتهاند اما برخی از آنها در قلب کوچه پس کوچههای خاکستری، تاریخ پایتخت را زنده نگه داشتهاند. خانه «موتمنالاطبا» که لوکیشن برخی از فیلمها و سریالهای ایرانی نیز بوده، یکی از این خانههای زیباست که تهران را رنگی کرده است.
یافتن آبادی آن هم در میان بیابانی سوزان همیشه جذاب و بهیادماندنی خواهد بود. در این سفرنامه برایتان از شهر زیبای طبس گفتهام؛ قطعهای از بهشت که با جاذبههای فرهنگی و طبیعیاش در شرق ایران میدرخشد.
موزهها یکی از جاذبههای گردشگری در هر شهر و مقصد توریستی بهشمار میروند. در این میان تنها بخشی از آنها توانستهاند تبدیل به مجموعههایی زبانزد در این زمینه شوند. در این ستون ۱۰ مجموعه موزهای مهم در جهان را معرفی خواهیم کرد.
علی سالک نجات یا همان حاج آقا نجاتی کسی است که پایهگذاریکی از برندهای معروف و نوستالژیک «آناتا» است. مردی از تبریز که با لهجه شیرین ترکی صحبت میکند و دهه نهم زندگیاش را میگذراند. او در این مصاحبه تولد «آناتا» را روایت میکند. تولد شیرین یک برند شیرین. میگوید نام آناتا ترکیبی از مادر و پدر به زبان ترکی است. او هم با توجه به علاقهای که به والدینش داشته این اسم را برای تولیداتش انتخاب کرده است. حاج آقا نجاتی در واقع کسبوکار پدر را توسعه داده؛ او از یک کارگاه کوچک کارش را شروع کرده و پس از آن کارگاهی بزرگتر راه انداخته است. اما عشق به تولید در او فروکش نکرده و صنعتی شدن کسبوکارش را در پیش گرفته است. هنوز هم وقتی از تولید صحبت میکند، میتوان متوجه این علاقه شد. حاج آقا نجاتی میگوید: «هنوز هم وقتی ورود و خروج کارگران از کارخانه را تماشا میکنم لذت میبرم. لذتی که با هیچ چیز عوض نمیکنم.» آناتا برندی است که اگرچه روزی با چند کارگر محدود شروع بهکار کرد، اما امروز بیش از ۳ هزار نفر در آن فعالیت دارند. آناتا یکی از قدیمیترین برندهای صنایع غذایی است که تا کنون توانسته با بیش از ۷۵ سال سابقه، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع شکلات، تافی، آبنبات، ویفر، بیسکویت، کیک، آدامس، اسنک، کراکر و غلات حجیم شده و... باشد. حاج آقا نجاتی در بخشی از صحبتهای خود، به خاطرهای از دوران کودکی میپردازد. خاطرهای که میگوید مهمترین درس در کسبوکار را به او آموخته است.
آکیو موریتا تاجری بود که به خاطر تاسیس شرکت سونی به همراه شریکش معروف شد. میل به انجام کاری بزرگ و متفاوت، باعث شد او سونی را به آمریکا ببرد و خلقکننده چند محصول خاص این شرکت باشد.
احمد خلیلی کارآفرین جوانی است که دانش و تخصص خود را برای راه اندازی یک کسبوکار نوین به کار گرفته است. او تحصیلاتش را در مقطع دکترای مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه تهران به اتمام رسانده و هم اکنون مدیرعامل استارتآپ جادوبی است.
تهران رکورددار «مهاجرفرستی» در بین سایر استانهای کشور محسوب میشود. استانی که پایتخت را در خود جای داده است، نه تنها مقصد بیشترین جمعیت مهاجر در مقایسه با استانهای دیگر- رکورددار مهاجرپذیری- است که مبدا بیشترین مهاجرتهای بین استانی نیز بهحساب میآید. طبق اعلام مرکز آمار و براساس ریز نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن (سال ۹۵)، از استان تهران ۳۵۱ هزار نفر در سال ۹۵ به مناطق دیگر کشور مهاجرت کردهاند که این میزان خروج بین استانی جمعیت، بیشترین میزان در مقایسه با تعداد جمعیت خارج شده از سایر استانها بوده است.
شورای شهر تهران بعد از صدور پرحاشیه مجوز ساخت وساز برای ۶۲ باغ در پایتخت، در اولین جلسه کاری خود در سال جدید طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن شهرداری برای حفظ باغات شهر ملزم به طراحی ساز و کار جدید شد.
مصوبه دولت برای اختصاص تسهیلات بانکی برای تعمیر و احداث مجدد واحدهای مسکونی آسیبدیده ناشی از سیلابهای اخیر در استانهای کشور بهطور متوسط پوشش ۶۲ مترمربعی را برای بازسازی واحدهای ۱۰۰ درصد تخریب شده در شهرها واستانهای سیل زده ایجاد میکند.
هدستهای واقعیت مجازی در جهان دیجیتالی امروز درحال به روزآوریهای جدیدی هستند که از آنچه پیش از این از دوربین و عینکهای خارقالعاده دیده شده، پیشرفتهتر است. نمایشگرهای پیشرفته تر به همراه تراشههایی پرقدرتتر توانسته مکانیزم جدیدی از دیدن دنیای مجازی را فراهم کند.
اپلیکیشن VIMAGE این امکان را در اختیار کاربران اندرویدی خود قرار میدهد تا بتوانند به تصاویر خود افکت سینماگرافی یا زنده بدهند. این اپ توسط vimage طراحی و توسعه داده شده است. در بسیاری از شبکههای اجتماعی دیدهاید که تصاویر افکت زنده و زیبایی دارند؛ این تصاویر سینماگراف نام دارند. شما بهراحتی و با استفاده از VIMAGE میتوانید هر قسمتی از عکسها را که بخواهید افکت داده تا زندهتر جلوه کرده و زیبایی خاصی پیدا کند. مانند بسیاری اپهای ویرایشی VIMAGE نیز این امکان را میدهد تا بتوانید قبل از افکت سینماگراف یا همان تصاویر متحرک اصلاحاتی روی عکس اولیه داشته باشید. کار کردن با اپ برای همه بسیار ساده است فقط کافی است تصویر موردنظر را در آن باز کرده و شروع به ویرایش و افکت دادن کنید.
اگر شما نیز جزو افرادی هستید که هنگام سفر و ترک منزل خود نگران ورود افراد غریبه و سارقان به خانه هستید، میتوانید با بهرهمندی از گجتهای هوشمند خانگی تا حد زیادی نگرانی خود را برطرف کنید.
در شرایطی که واردات خودرو متوقف است و دولت نیز در لایحه بودجه سال ۹۸ هیچ درآمدی از این منبع برای خود در نظر نگرفته، سخن گفتن از میزان تعرفه واردات خودرو شاید بیهوده باشد. آنچه مشخص است سال آینده نیز خودرویی به کشور وارد نخواهد شد و دولت نیز تمایلی به خروج ارز از کشور برای خودروهای لوکس وارداتی ندارد.
بررسی تولید خودرو و تجزیه و تحلیل آماری خودروسازان در سال ۹۷ نشان میدهد این بخش از اقتصاد ایران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل وضعیتی نزولی را تجربه کرده و به دلیل افت چشمگیر، بخشی از ظرفیتهای خود را از دست داده است. با این حال مشاهده آمارهای تولید ماهانه از افزایش دوباره روند تولید از اوایل دیماه حکایت دارد. در واقع اگر تا پیش از دیماه ۹۷ آمارهای تولید خودرو یکسره وضعیتی نزولی به خود گرفته بود و ماه به ماه میزان تولید کاهش مییافت، از دیماه این روند تغییر کرده و وضعیت صعودی به خود گرفته است.
ماه فروردین همیشه با رکود بازار خودرو همراه بوده، این در شرایطی است که بهدلیل تعطیلات نوروزی، تولید نیز در این ماه همواره سیر نزولی داشته است. به این ترتیب با گذشت یک هفته از پایان تعطیلات، از بازار خبر میرسد که نه خریدی صورت میگیرد و نه فروشی از سوی فروشندگان انجام گرفته است.
«مایکل مکنزی»، پژوهشگر اقتصادی دادههای مربوط به بازار کار ایالاتمتحده را بررسی کرده است. این دادهها عصر روز جمعه منتشر شد و از تداوم نرخ بیکاری در سطح ۸/ ۳ درصدی حکایت دارد.
صندوق بینالمللی پول هشدار داده است که تلاشهای دونالد ترامپ برای کاهش کسری تجاری ایالاتمتحده و چین در گام ابتدایی با اعمال تعرفهها و سپس شروع مذاکرات تجاری محکوم به شکست است و بینتیجه خواهد ماند. گزارش اقتصادی صندوق بینالمللی پول که روز چهارشنبه منتشر شد، شرایط عمومی اقتصاد را پراهمیتتر از تعرفهها یا معاملات تجاری ارزیابی کرده است؛ چراکه باعث کمبود دوجانبه میشود.
«سم فلمینگ»، پژوهشگر حوزه سیاست پولی در گروه مطالعاتی «فایننشال تایمز»، به مقوله تداوم انتقادات از جرومی پاول و پاسخ به این سیاستگذار پولی پرداخته است.
در شرایطی که مردم و جامعه ایران سالی نسبتا سخت را پشتسر گذاشته بودند و بسیاری در تلاش بودند که با نگاهی مثبت و امیدوار سال جدید شمسی را آغاز کرده و نوروز باستانی را جشن بگیرند، همه چیز دست به دست هم داد تا کل کشور دورانی بحرانی را در روزهای آغازین سال تجربه کند. ابتدا نگاهها بهسوی استانهای شمالی کشور دوخته شد که خبرهای سیل گسترده و خروشان آنجا همه را نگران کرده بود و پس از آن رفتهرفته بیشتر استانهای دیگر کشور نیز درگیر شدند.
درباره بحران مدیریت بحران در کشور اولین نکتهای که به نظر میرسد این است که مدیریت بحران نیازمند تخصص است و به افرادی که متخصص هستند نیاز دارد و به کارگیری افرادی که تخصصی در این حوزه ندارند بهصورت اتوماتیک اثر خود را بر سیستم میگذارد.مدیریت بحران کشور ما در شرایط عدم تخصص و دانش است. یعنی بسیاری از آسیبهایی که متحمل میشویم برآمده از عدم شناخت و تخصص لازم مدیران و مسوولان در پستهای تخصصی است.
در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که مدیریت کاهش ریسک و مدیریت بحران دو امر جدا از هم هستند. مدیریت کاهش ریسک به کارهای پیشگیرانه میپردازد و مدیریت بحران در مواقع بروز بحران و مدیریت بعد از بحران اقدام میکند؛ در حالی که در کشور ما فقط مدیریت بحران وجود دارد که کلیه کارهای پیشگیرانه تا اتفاق بعد از حادثه را بر عهده دارد. این ساختار مدیریت بحران معیوب است. در کشورهای مختلف دنیا بیشتر کارها مربوط به پیشگیری و پیشبینی است که مانع ورود به شرایط بحرانی میشود.