هلدینگ گروه صنعتی سدید  پیشرو در صنایع جدید و فن آوری‏های نوین

هلدینگ گروه صنعتی سدید را معرفی کنید و بفرمایید در چه عرصه‌هایی فعالیت می‌کند؟

گروه صنعتی سدید با ۱۵ شرکت زیر مجموعه شامل کارخانجات تولیدی و شرکت‌های پیمانکاری و تجاری در زمینه‌های تولید لوله‌های قطور فولادی خطوط انتقال فرآورده‌های نفت، گاز و آب، ساخت تاسیسات دریایی، پالایشگاه، ساخت مگا پمپ و مگا توربین آبی و بادی، کارخانجات تولید شکر و نیشکر، نیروگاه برق، کارخانجات تولید فولاد و … با بهره‌مندی از کارشناسان و متخصصان متعهد، تمام تلاش خود را در جهت اجرای پروژه‌های عمرانی و توسعه صنعتی کشور؛ همواره به کار گرفته است. توجه به اهمیت حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با در نظر گرفتن مزیت ایران در این زمینه، حوزه آب و نیرو ناشی از نیاز شدید بشر، فولاد که نقطه آغاز صنعت است و نهایتاً رویکرد به انرژی‌های نو و تجدید پذیر، کاهش آلایندگی و استفاده از انرژی پاک؛ باعث شد تا فعالیت‌های این مجموعه صنعتی به صورت استراتژیک و در راستای خدمت به جامعه، حول محور صنایع فوق شکل گرفته و تداوم یابد. این گروه بزرگ صنعتی در طول حیات خود، همواره به عنوان یک صف شکن در صنایع جدید ورود کرده است. به گونه ای که بنیانگذار صنایعی همچون ماشین سازی، لوله و پروفیل، ریخته گری، طراحی و ساخت کارخانجات وابسته به صنایع کشاورزی، توربین های بادی و ... بوده است.

گروه صنعتی سدید در چه سالی فعالیت خود را آغاز و چه محصولات و خدماتی را طی سالهای مختلف به بازار مصرف ارائه کرده است؟

گروه صنعتی سدید در سال ۱۳۴۲ با نام شرکت ماشین سازی فتحی و پسران تاسیس شد. اولین ابداع دراین شرکت طراحی و ساخت ماشین تبدیل لوله به پروفیل در مدلهای p۶۵  و p۱۰۰بوده است. پس از آن در دهه ۵۰ نام شرکت به پروفیل نیمه سبک تغییر یافت و محل آن به جاده ساوه منتقل شد. این شرکت در ادامه فعالیت‌های خود موفق شد طراحی و ساخت برخی ماشین‌های لوله سازی از طریق مهندسی معکوس را انجام دهد. از این دست می توان به خطوط ۶ و ۱۲ اینچ ساخت لوله فولادی اشاره داشت. ماشین کاری قطعات اکستروژن آلومینیم و ساخت  انواع جرثقیل‌ها (کانتینربر، بندری، زرافه ای و سقفی) نیز از دیگر فعالیت‌ها درطی دهه ۴۰ تا ۵۰ بوده است. بعد از انقلاب نام شرکت به گروه صنعتی سدید تغییر یافت. با ایجاد، تقویت و توسعه واحدهای مهندسی در این بنگاه بزرگ، طراحی و ساخت سازه‌های فلزی به عنوان کسب وکار جدیدی به پورتفوی محصولات این شرکت اضافه شد و کارگاه‌های ماشین سازی مرتبط نیز موفق به طراحی و ساخت انواع اسکلت‌ها و سازه‌های سنگین فلزی شدند. پس از این مرحله گروه صنعتی سدید با توجه به قابلیت‌های مهندسی و طراحی و ساخت و ریخته گری، وارد پروژه ساخت اقلام دفاعی شد و لقب محور تولیدات دفاعی در کشور را به خود اختصاص داد دلیل آن نیز تولید روزانه ۴۸۰۰ خمپاره ۱۲۰ توسط این گروه صنعتی بود.

24 (3)

شرکت سدید در چه صنایع دیگری در کشور، پیشرو بوده است؟

هلدینگ گروه صنعتی سدید اولین بنگاهی بود که موفق شد در دهه 60 و 70 با تولید غلتک به روش استاتیک و با فناوری اخذ شده از شرکت آکرز سوئد، این غلتک‌ها را تولید و به بازار مصرف ارائه نماید. همچنین تولید قالب‌های بدنه خودرو به روش فول مولد، طی سال‌های یاد شده، به عنوان اولین شرکت، برگ زرین دیگری در افتخارات این مجموعه عظیم صنعتی است. حضور در پروژه‌های عمرانی و آبادانی کشور از جمله صنعت سد سازی منجر به انجام پروژه‌های بزرگ ملی همچون ساخت تجهیزات هیدرومکانیک سد کارون ۱، ساخت تجهیزات هیدرومکانیک سد کرخه، توسعه نیروگاه سد مسجد سلیمان و ...توسط این هولدینگ صنعتی شد.

24 (1)

در خصوص فعالیت‌های هلدینگ گروه صنعتی سدید در دهه‌های 60 تا 80 توضیح دهید؟

در اواخر دهه 60 سرمایه گذاری‌های مولد و اشتغال زایی همچون خرید ماشین‌آلات تولید لوله های قطور فولادی به‌روش اسپیرال برای خطوط انتقال آب و گاز از شرکتHOESCH  آلمان و نیز نصب و راه‌اندازی تجهیزات تست API و در ادامه نیز نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات پوشش پلی اتیلن خارج لوله و پوشش اپوکسی داخل لوله؛ انجام پذیرفت. در دهه ۸۰ نیز سرمایه‌گذاری گروه صنعتی سدید در بازار لوله های قطور فولادی منتج به احداث کارخانه پیشرفته و مدرن تولید لوله های قطور فولادی خطوط انتقال نفت و گاز به روش درز جوش مستقیم، در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر شد. ماشین‌آلات و خطوط تولید این شرکت جملگی از شرکت SMS-MEER آلمان خریداری شده است که فناوری پیشرفته و به‌روز را شامل می‌شود. انتقال تکنولوژی تولید توربین های بادی از شرکت VESTAS دانمارک نیز به کشور توسط هلدینگ گروه صنعتی سدید، سبب شد این مجموعه  بنام اولین تولید کننده  توربین های بادی در ایران و خاورمیانه شناخته شود.

درخصوص مهمترین پروژه‌هایی که گروه صنعتی سدید تا کنون انجام داده است، توضیح دهید.

هلدینگ گروه صنعتی سدید با در اختیار داشتن ۱۵ شرکت زیر مجموعه و بیش از۲۰۰۰ نیروی انسانی متخصص، محصولات و خدمات متنوعی را به مشتریان و کارفرمایان خود ارائه می‌کند. مهمترین پروژه‌های انجام شده این شرکت شامل ساخت هزاران کیلومتر لوله های قطور فولادی خطوط انتقال نفت، گاز، آب در سراسر کشور، صادرات ۲۰۰ کیلومتر لوله های قطور فولادی ۵۶ اینچ به کشورهای همسایه، پروژه نیروگاه بادی سایت منجیل و بینالود (توربین های بادی ۶۶۰ و ۷۱۰ کیلو واتی)‌، پروژه احداث هفت طرح کارخانه نیشکر، پروژه طراحی و ساخت سازه راس برج میلاد (چهارمین برج بلند مخابراتی جهان)،‌ پروژه ساخت دریچه سد شیرین دره بجنورد،‌ پروژه خط لوله دریایی میدان نفتی ابوذر و نوروز،‌ پروژه NOSBL در منطقه پارس جنوبی،‌ پروژه احداث پنج طرح تولید فولاد بصورت (EPC)‌، پروژه ساخت بزرگترین جکت خاورمیانه در خلیج فارس،‌ پروژه طراحی، ساخت و نصب سکوی سر چاهی میدان نفتی ابوذر، پروژه ساخت بزرگترین فلر نصب شده در خاورمیانه،‌ تولید انواع پمپ های سانتریفیوژ افقی و عمودی صنایع آب تا ظرفیت ۲۰۰۰ متر مکعب بر ساعت، پروژه ساخت بزرگ ترین پمپ های آب برای نیروگاه های سیکل ترکیبی و ... بوده است.

در مورد پروژه‌های در دست انجام  این شرکت نیز توضیح دهید.

 هم اکنون پروژه های متعددی در شرکتهای زیرمجموعه گروه صنعتی سدید در دست اجرا است. از جمله این پروژه ها می توان به  پروژه ساخت لوله های قطور فولادی خط انتقال نفت خام گوره به جاسک توسط شرکت لوله سازی ماهشهر، طراحی و ساخت ۱۰ دستگاه الکتروپمپ پروژه خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک توسط شرکت پتکو،‌ پروژه طراحی و تولید ۳۴ دستگاه توربین بادی ۷۱۰ کیلو وات توسط صبا نیرو،‌ انعقاد چندین قرارداد ساخت لوله های قطور فولادی خطوط انتقال آب در پروژه گرمسیری ( خلیج فارس به فلات مرکزی) توسط شرکت لوله و تجهیزات سدید،‌ پروژه های بهره برداری و تعمیر و نگهداری پالایشگاه ششم پارس جنوبی، پالایشگاه گازی فجر جم و پالایشگاه فراورش گازی هنگام توسط شرکت توسعه سازه های دریایی تسدید،‌ طرح فولاد سازی شادگان (اجرای پروژه هشتصد هزار تنی فولاد برای تولید بیلت) توسط شرکت فولاد گسترش و ... اشاره کرد.

25