موفقیت در اجرای سیاست‌ها

 به‌طور کلی سالیانه چند نمایشگاه صنایع غذایی در کشور تشکیل می‌شود؟

از آنجا که صنایع غذایی از مهم‌ترین صنایع کشور ما محسوب می‌شوند و توسعه صادرات آنها سالیانه چندین میلیارد دلار درآمد ارزی عاید کشور می‌کنند و سهم بالایی در ایجاد اشتغال و تامین نیازهای داخلی ایفا می‌کنند معرفی ظرفیت‌های این صنایع به مصرف‌کنندگان و بازاریابی برای فروش محصولاتشان از نهایت اهمیت برخوردار است. به همین سبب در همه نمایشگاه‌هایی که در داخل کشور برگزار می‌شود به این صنایع توجه ویژه‌ای معطوف می‌شود و در هر یک از استان‌های کشور سالانه حداقل ۲ یا ۳ نمایشگاه در ارتباط با مواد غذایی برپا می‌شود. برای آگاهی از تعداد این نمایشگاه‌ها و ویژگی‌های آنها باید تقویم نمایشگاه‌های سالانه یکایک استان‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

در سال‌جاری در شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ا حداقل ۶ نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی در ارتباط با مواد غذایی، کالاهای کشاورزی و صنایع وابسته به آنها برگزار خواهد شد که عبارتند از:

-نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته

-نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته

-نمایشگاه بین‌المللی نوشیدنی‌ها، چای، قهوه، لبنیات و صنایع وابسته

-نمایشگاه بین‌المللی ماشین آلات، مواد اولیه، بیسکوئیت، شیرینی و شکلات

-نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان و صنایع وابسته

-نمایشگاه بین‌المللی محصولات و فرآورده‌های پروتئینی و صنایع وابسته

در اغلب نمایشگاه‌های اختصاصی یا تخصصی که ایران در آنها شرکت یا در خارج برگزار می‌کنند بهترین فرآورده‌های غذایی کشور به معرض نمایش گذارده می‌شود و صادرکنندگان و اتحادیه‌ها و تشکل‌های صادراتی کشور ما تقریبا در همه نمایشگاه‌های بین‌المللی مهم مربوط به مواد غذایی مانند نمایشگاه‌های  بین‌المللی GULFOOD,ANUGA,SIAL و ... به طور مستمر شرکت می‌کنند و دستاوردهای این نمایشگاه‌ها مثبت بوده است

ضمنا معرفی توانمندی‌های صنایع غذایی منحصرا در نمایشگاه‌هایی که عنوان مواد غذایی دارند انجام                نمی‌گیرد، بلکه در تعدادی از نمایشگاه‌ها - مانند نمایشگاه معرفی توانمندی صادراتی استان‌ها یا نمایشگاه‌های گردشگری - به طور غیر مستقیم ظرفیت‌های تولیدی، صادراتی انواع فرآورده‌های غذایی کشور به بازدیدکنندگان شناسانده می‌شود.

 اهداف و سیاست‌های کلی در برگزاری نمایشگاه‌ها چیست و تاکنون چه اندازه در تحقق آن موفق بوده‌اید؟

مهم‌ترین اهداف نمایشگاه‌های بین‌المللی بازرگانی به طور کلی عبارتند از:

-توسعه صادرات کالاها خدمات کشور

-گسترش روابط تجاری با کشورهایی که در نمایشگاه‌های ایران شرکت یا ج.ا.ایران در نمایشگاه‌های آنها مشارکت می‌کند.

-معرفی توانمندی‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و پیشرفت‌های کشور

-توسعه صنعت گردشگری

-انتقال فناوری‌های پیشرفته به کشور

-تامین نیازهای کشور به ماشین‌آلات صنعتی، تکنولوژی یا کالاهای اساسی به مناسب‌ترین قیمت‌ها و مطلوب‌ترین کیفیت

-شناسایی رقبای مهم تجاری و امکانات آنها

-دستیابی به کانال‌های جدید توزیع

-جلب سرمایه‌های خارجی

-تعامل فعال با جامعه بین‌المللی

-شناسایی کالاهای جدیدی که بازارهای صادراتی گسترده‌ای دارند و امکان ساخت آنها در کشور موجودست.

 آیا نمایشگاه‌ها میزبان پیشگامان این صنعت از کشورهای دیگر نیز هست، حضور صنعتگران دیگر کشورها تا چه حد در بهبود وضعیت این صنعت مفید بوده است؟

در اغلب نمایشگاه‌های بین‌المللی که در تهران و استان‌های مهم کشور ما برگزار می‌شود تعدادی از پیشگامان صنعت، برحسب نوع نمایشگاه، به منظور عرضه کالاهای قابل صدور خود یا عقد قراردادهای تجاری برای فروش کالا با کسب اطلاعات دست اول از ویژگی‌های اقتصاد و بازار ایران حضور دارند.

 آیا در اثنای برگزاری نمایشگاه کنفرانس هم برگزار می‌شود و با چه هدفی؟

در خلال برپایی تعدادی از نمایشگاه‌های مهم، سمینارها یا کنفرانس‌هایی نیز در ارتباط با موضوع نمایشگاه‌های ذی‌ربط برگزار می‌شود. در برخی از موارد اطلاعاتی که در این همایش‌ها یا کنفرانس‌ها مبادله می‌شود در ارتقای سطح آگاهی شرکت‌کنندگان در همایش‌ها یا کنفرانس‌ها تاثیر زیادی دارد.

 چه پتانسیل‌هایی در برگزاری نمایشگاه‌ها وجود دارد که تاکنون مورد توجه  قرار نگرفته است؟

تعدادی از شرکت‌کنندگان نمایشگاه‌ها، به ویژه شرکت‌ها یا موسساتی که سابقه تاسیس آنها زیاد نیست یا نیروی انسانی ماهر و فرهیخته‌ای در اختیار ندارند نمی‌توانند از همه پتانسیل‌هایی که یک نمایشگاه در اختیار دارد مانند شناسایی طرف‌های تجاری آتی، تامین مواد اولیه مورد نیاز به قیمت‌های مناسب، دستیابی به تکنولوژی‌های جدید و ... بهره‌برداری کنند و تنها به تحقق اهداف محدودی مانند شناساندن کالاهای صادراتی یا فروش کالا توجه می‌کنند، اما به مرور زمان تجربیاتی که کسب می‌کنند در پیشرفت کار آنها تاثیر زیادی خواهد داشت.

 مشکلات اصلی در برگزاری نمایشگاه‌ها چیست؟

بحث راجع به مشکلات نمایشگاه‌ها مقوله‌ای گسترده‌ای است که باید در یک مقوله جداگانه مورد بررسی قرار گیرد و در این فرصت کوتاه نمی‌توان به همه ابعاد این موضوع پرداخت.

 آیا تلاش برای حضور برندهای مطرح کشور در نمایشگاه‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد؟

تولیدکنندگان کشور ما در دهه اخیر به اهمیت برند سازی در افزایش فروش کالا و ایجاد حسن شهرت بین‌المللی و دستیابی به یک دارایی معنوی مهم تا حدودی پی برده‌اند و تعدادی از آنها برای معرفی برندهای خود در نمایشگاه‌های بازرگانی آگاهانه برنامه‌ریزی می‌کنند، اما متاسفانه تاکنون صاحبان صنایع ما موفق نشده‌اند در بین یکصد برند برتر دنیا که ارزش آنها بیش از ۳۰۰۰ میلیارد دلار است جایگاهی برای خود پیدا کنند. شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ا با توجه به اهمیت برند سازی در توسعه صادرات کشور و کسب درآمد ارزی به انتشار کتابی تحت عنوان «رهنمودهایی برای موفقیت در برندسازی» اقدام کرده است که در «وب سایت» نمایشگاه‌ها مشخصات آن ارائه شده است.

 نمایشگاه با چه نقشی در توزیع اطلاعات  مفید فعالان موفق در بین سایر صنعتگران دارد؟

نمایشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین منابع کسب اطلاعات درباره درجه پیشرفت کشورها در زمینه تکنولوژی، تجارت و صنعت محسوب می‌شوند و هزاران نوع اطلاعات می‌توان از طریق آنها در ارتباط با موقعیت کشورها، پتانسیل‌های صادراتی آنها، جاذبه‌های توریستی کشورها، ترکیب کالاهای وارداتی آنها و ... به دست آورد و بر مبنای آنها برای توسعه تجارت با آنها یا تحقق اهداف دیگر (جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، انتقال فناوری‌های پیشرفت، تاسیس نیازهای وارداتی و ... ) برنامه‌ریزی کرد.