صنعت پخش فراتر از بُنک‌داری و دلالی

برخی از مردم دید چندان خوشایندی به بنک‌داران ندارند و آنها را واسطه و دلالی می‌دانند که در بیشتر مواقع موجب افزایش قیمت کالا بیش ازارزش واقعی آن می‌شوند. آنها استدلال می‌کنند بنک‌داران همواره بازارها را رصد می‌کنند و گاه برای کسب سود بیشتر عرضه و تقاضای بازار را دستخوش تغییر می‌کنند. اگر در گذشته این دلالان یا بنک‌داران بودند که واسط بین تولیدکننده محصولات و مصرف‌کنندگان نهایی، قرار می‌گرفتند امروزه صنعتی در سیستم اقتصادی کشورها شکل گرفته که به‌صورت تخصصی و با استفاده از اطلاعات مربوط به بازار محصولات مختلف در سطح وسیع، امور مربوط به خرید، انبارش، فروش و توزیع محصولات را انجام می‌دهد؛ که به آن «صنعت پخش» گفته می‌شود. به‌طور کلی در سیستم اقتصادی یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اجزا در کارکرد مناسب آن نحوه شکل‌دهی این صنعت در ساختار اقتصادی کشورها است زیرا محصولات تولید شده باید در سریع‌ترین زمان ممکن با مناسب‌ترین قیمت در بازار به فروش برسد تا تولیدکننده بتواند سرمایه یا پول کافی برای پرداخت هزینه‌های خود مثل دستمزد کارگر، اجاره مکان، خرید دستگاه‌ها و تجهیزات و غیره را به‌دست آورد و مجددا شروع به تولید محصولات و گسترش دامنه فعالیت خود کند.

این یک واقعیت مهم است که حتی اگر شما بهترین محصول ممکن را تولیدکنید ولی نتوانید به نحو درستی آن‌را به مردم معرفی کنید و به فروش برسانید، به‌سرعت از بازار بیرون رانده می‌شوید. اتفاقی که در بسیاری موارد در فقدان بررسی مناسب شرایط بازار، برای بنگاه‌های تولیدی نوپا رخ می‌دهد. امروزه انواع مختلفی از سیستم‌های پخش در بازار وجود دارد که هریک به‌نوعی در تلاش است تا محصولات تولیدی را به بهترین شکل، در سریع‌ترین زمان و با بهترین قیمت ممکن به فروش برساند. متداول‌ترین و شاید باقدمت‌ترین روش در فروش کالاها، همان‌طور که ذکر آن در بالا رفت، پخش و توزیع از طریق عمده فروشان است. عمده‌فروشان حجم بالایی از کالاها و محصولات را خریداری می‌کنند، درصدی از قیمت را تخفیف گرفته و به‌عنوان حق‌الزحمه خود آن را برداشت می‌کنند. دلیل این امر نیز مشخص است؛ تولیدکننده محصولات با توجه به هزینه انجام شده برای تولید هر واحد از محصول خود، سطح مشخصی از سود را برای خود درنظر گرفته است. اکنون شاید بتوانید دلیل شکل‌گیری فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای که امروزه به سرعت در کشور در حال افزایشند را بیابید.

در اکثر این فروشگاه‌ها قیمت روی محصولات خط‌خورده و قیمتی جدید و با تخفیف زیر آن درج شده است. این پدیده نشان می‌دهد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حقیقت همان عمده‌فروشان سابقند که مقدار زیادی از کالا را با قیمت پایین‌تر خریداری کرده و در محلی مشخص به‌فروش می‌رسانند.  نوع دیگری از سیستم پخش نیز وجود دارد که شرکت تولیدکننده خود اقدام به ایجاد واحدی مجزا برای توزیع کالاهای خود به مشتریان و خرده‌فروشان می‌کند.  اما همان‌طور که می‌دانید در علوم مختلف ثابت شده تخصص در هر زمینه‌ای به مثابه انجام امور در آن زمینه، به بهترین شکل ممکن است. به‌نظر شما آیا در هر یک از دو مورد بالا این بهترین نحوه فروش کالا به مشتریان است؟ مورد اول که به مثابه از دست رفتن بخشی از سود شرکت است، همچنین ممکن است در برخی مناطق فروش در سطح بالا و در نقاطی دیگر تقاضای کمتری برای محصولات وجود داشته باشد و در کل سود مناسبی نصیب تولیدکننده نشود.

در مورد دوم نیز بدون انجام تبلیغات وسیع و معرفی برند به مردم اصولا نمی‌توان از این طریق عملیات فروش را انجام داد. صنعت پخش، بخشی در زنجیره اقتصادی است که به‌صورت تخصصی اقدام به توزیع و پخش کالا در گستره یک کشور می‌کند. تخصص این صنعت در حوزه پخش به‌حدی است که می‌تواند عامل رونق اقتصادی، افزایش تولید ملی، ایجاد اشتغال، کنترل قیمت بازارها، جذب سرمایه‌گذاری، بررسی کیفیت و استاندارد محصولات و... باشد، مجموعه عواملی که هر یک از مهم‌ترین اهداف اقتصاد کشورها هستند.(اما چگونه؟)  صنعت پخش یک بخش مدرن و مجهز به انواع و اقسام تجهیزات و تکنولوژی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در زمینه فروش کالاها و خدمات است. این شرکت‌ها تنها محصول یک بنگاه تولیدی را عرضه نمی‌کنند بلکه تخصص آنها فروش محصولات در طبقه‌بندی یکسان با برندهای مختلف است. کارشناسان این صنعت اطلاعات مربوط به تقاضای انواع و اقسام کالاها در نقاط مختلف کشور را با توجه به سلیقه و علایق مردم جمع‌آوری و تحلیل می‌کنند. وقتی تقاضای موثر برای کالاها مشخص باشد؛ آنها در بین کالاهای موجود سازگار با بازار هدف بهترین گزینه ممکن را انتخاب و با انواع و اقسام تجهیزات حمل و نقل به مقصد می‌رسانند.

بعد از گذشت زمانی آنها اطلاعات مربوط به بازار کالاهای مختلف را در حجم بسیار بالایی انباشت کرده و می‌توانند انواع تحلیل‌ها را روی آن انجام دهند. برای مثال در تولید کدام یک از کالاها کشور دارای ضعف. یکی دیگر از کارکردهای مهم این صنعت کنترل قیمت است. صنعت پخش قیمت محصولات را در شمالی‌ترین منطقه کشور تا جنوبی‌ترین آن به‌صورت یکسان تعیین می‌کند و مانع هرگونه سوءاستفاده قیمتی می‌شود. علاوه براین مقادیر کالا در بازارهای مختلف را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که تمامی بخش‌های اقتصاد کشور بتوانند دسترسی مناسبی به آن داشته باشند. وظیفه اصلی صنعت پخش فروش کالاها و خدمات است بنابراین آنها همواره در تلاشند، در زمینه‌های مختلف بهترین کالا با کیفیت مرغوب را روانه بازار کنند تا اعتبار خود نزد مشتری را افزایش دهند. این امر موجب می‌شود تولیدکنندگان نیز برای کسب سهم بیشتر از بازار به رقابت با یکدیگر پرداخته و بهترین محصولات خود با قیمت مناسب را در اختیار شرکت‌های پخش قرار دهند.