9 مزیت شگفت‌انگیز خرمالو

 خرمالو چیست؟

خرمالو نامی است که به گونه‌های مختلف میوه‌های مشابه از خانواده Diospyros گفته می‌شود. انواع مختلفی از خرمالو وجود دارد که در گروه‌های مختلفی همچون خرمالوی ژاپنی، خرمالوی آمریکایی، خرمالوی سیاه و خرمالوی هندی طبقه بندی می‌شود. تمامی این خرمالو‌ها ارزش تغذیه‌ای مشابهی دارند و می‌توانند مزایای بسیار زیادی برای سلامتی بدن داشته باشند فقط برخی از موارد همچون محتوای فیبر و ترکیبات آلی در برخی از آنها متفاوت است. اگرچه محبوب‌ترین خرمالو بومی چین است، اما در عرض صد سال گذشته این میوه به کشورهای دیگر نیز توسعه پیدا کرده است. این موضوع نشان می‌دهد مردم کشورهای مختلف جهان از سال‌ها پیش از این میوه استفاده می‌کردند.

ارزش تغذیه‌ای خرمالو

این میوه سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین B۶ و نیز فیبر غذایی، منگنز، مس، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. خرمالو همچنین شامل ترکیبات آلی همچون کاتچین، گالوکاتچین، بتولینیک اسید و ترکیبات کارتنوئیدی مختلف است. لیست بلند بالایی از مزیت‌های این میوه به‌خاطر حضور ویتامین‌ها و مواد معدنی در آنها تهیه کرده‌ایم که در ذیل بیان می‌شود.

پیشگیری از سرطان

این میوه کوچک و خوشمزه سرشار از عوامل ضد سرطانی، آنتی اکسیدان‌ها است که می‌تواند توانایی بدن برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد را تقویت کند، سلامت کلی بدن را بهبود ببخشد و در برابر بیماری‌های مختلفی از بدن محافظت کند. رادیکال‌های آزاد محصولات فرعی متابولیسم سلولی هستند که می‌توانند سلول‌های سالم را به سلول‌های سرطانی تبدیل کنند و به اندام‌های مختلف آسیب برسانند. خرمالو سطح بالایی از ویتامین C و A و نیز ترکیبات فنولی همچون کاتچین و گالو کاتچین را دارد که می‌توانند از انواع محتلفی از سرطان پیشگیری کنند. به همین خاطر اضافه کردن خرمالو به رژیم غذایی می‌تواند شما را در برابر سرطان‌های مختلف مصون دارد.

تقویت ایمنی بدن

این میوه به‌خاطر وجود ویتامین C، می‌تواند قدرت سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. خرمالو یکی از میوه‌هایی است که سطح ویتامین C بالایی دارد و یک عدد از آن می‌تواند نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برآورده کند. ویتامین C سیستم ایمنی را تحریک می‌کند و تولید گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید گلبول‌های سفید اولین خط دفاعی در برابر عفونت‌های میکروبی، قارچی و ویروسی است.

کمک به گوارش

خرمالو نیز همانند سایر میوه‌ها منبع خوبی از فیبر است. این میوه می‌تواند ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین کند. فیبر به بدن کمک می‌کند مواد غذایی را به شیوه موثرتری پردازش کند. فیبر این کار را از طریق تحریک حرکات روده برای انتقال غذا ار سیستم گوارش، تحریک ترشح صفرا و مایع گوارشی و تسکین نشانه‌های اسهال و یبوست انجام می‌دهد. به‌طور کلی میوه‌های غنی از فیبر همچون خرمالو می‌توانند سلامت سیستم گوارش را افزایش دهند و از بدن در برابر بیماری‌هایی همچون سرطان روده و سایر بیماری‌ها محافظت کنند. همچنین این ماده می‌تواند به کاهش وزن افراد کمک کند.

پیشگیری از توسعه تومورها

به همراه خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در این میوه که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، می‌توانید خطر توسعه تومورها را نیز کاهش دهید. همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم، خرمالو حاوی بتولینیک اسید است که ترکیب ضد توموری محسوب می‌شود. همین امر می‌تواند جلوی توسعه تومورها را در بدن بگیرد.

پیشگیری از پیری زودرس

خرمالو غنی از ویتامین‌های مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به ویتامین A، بتاکاروتن، لوتئین، لیکوپن و کریپتوزانتین اشاره کرد. این ویتامین‌ها به‌عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کنند و می‌توانند استرس اکسیداتیو را کاهش دهند و از بروز نشانه‌های پیری زودرس همچون چین و چروک، لکه‌های مرتبط با افزایش سن، بیماری آلزایمر، خستگی، از دست دادن بینایی، ضعف عضلانی و سایر عوارض جلوگیری کنند.

بهبود بینایی

ترکیباتی که در خرمالو یافت می‌شود مزایای تایید شده‌ای برای سلامت چشم‌ها دارند. زآگزانتین (عضوی از ویتامین ب کمپلکس) که در خرمالو یافت می‌شود می‌تواند به‌خاطر رفتار آنتی اکسیدانی خود، سلامت چشم را بهبود ببخشد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد این ترکیب قادر است دژنراسیون ماکولا را کاهش دهد، آب مروارید را کمتر کند و جلوی کوری شبانه را بگیرد.

کنترل فشار خون

پتاسیم ماده معدنی دیگری است که در خرمالو یافت می‌شود. این ماده به‌عنوان وازودیلاتور عمل می‌کند و فشار خون را پایین می‌آورد. همین امر موجب می‌شود جریان خون به سایر قسمت‌های بدن افزایش پیدا کند. فشار خون پایین باعث کاهش فشار بر روی سیستم قلبی عروقی می‌شود و جلوی بیماری‌های مختلف قلبی را می‌گیرد. خرمالو حاوی ترکیبات این چنینی است و می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد.

 تنظیم جریان خون

پتاسیم علاوه‌بر اینکه فشار خون را پایین‌تر می‌آورد می‌تواند منبع خوبی برای مس باشد که عنصر ضروری در ایجاد گلبول‌های قرمز جدید است. بدون مس، شما نمی‌توانید مواد ضروری برای ایجاد هموگلوبین بیشتر را کنترل کنید. جریان افزایش یافته گلبول‌های قرمز سالم، عملکرد شناختی، قوام عضلانی، متابولیسم و سطح انرژی را بهبود می‌بخشد و ترمیم زخم را آسان‌تر می‌سازد.

 بهبود فعالیت متابولیک

خرمالو حاوی عناصر ویتامین ب کمپلکس همچون فولیک اسید و تیامین است که همه آنها برای فرآیندهای آنزیمی و عملکرد متابولیسم ضروری هستند. این عناصر شما را مطمئن می‌سازد که عملکرد سیستم بدن به درستی انجام می‌شود و متابولیسم افزایش پیدا می‌کند. خرمالو می‌تواند سطح انرژی را افزایش دهد، قوام عضلانی را بیشتر کند و گوارش را بهبود ببخشد.

چگونه خرمالو را مصرف کنیم؟

شما می‌توانید این میوه را به‌صورت تازه، خشک شده، خام یا پخته مصرف کنید.

 هشدار عوارض خرمالو

خرمالو می‌تواند فشار خون را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد. اگر دچار کم فشاری خون هستید از خوردن آن اجتناب کنید. در غیر این صورت می‌توانید از خوردن این میوه لذت ببرید.