پنج تعهد شهردار به پایتخت‌نشینان عكس: امیر پورمند

شهردار هفدهم پایتخت ۵ تعهد به پایتخت‌نشینان برای زیست‌پذیر شدن شهر تهران داد. محمدعلی افشانی که حدود دو ماه پیش با شعار «شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر» بر کرسی ساختمان بهشت تکیه زد؛با برشمردن ۵ اصل اولیه دوره مدیریت شهری جدید، به پایتخت‌نشینان وعده داد برای ارتقای کیفیت زندگی و تبدیل شهر تهران به یک شهر زیست‌پذیر اجرای ۵ تعهد را پیگیری خواهد کرد. افشانی ۵ اصل اولیه دوره مدیریت شهری جدید را مشارکت عمومی، حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخگویی مدیران شهری و مبارزه با فساد عنوان و چند بار تاکید کرد: این دوره مدیریت شهری، دوره مبارزه با فساد خواهد بود. او روز گذشته در اولین نشست خبری دوره جدید شهرداری، بر پیگیری و اجرای ۵ تعهد نیز تاکید کرد. هرچند افشانی شاخص سنجش برخی تعهدات را به‌صورت دقیق و جزئی بیان نکرد اما به‌عنوان اولین تعهد به پایتخت‌نشینان، عنوان کرد: «کاهش فاصله محلات محروم و برخوردار» در این دوره پیگیری خواهد شد. به گفته او برای کاهش این فاصله، مناطق محروم در اولویت تخصیص منابع قرار خواهند گرفت. افشانی در عین حال توضیح داد منظور از کاهش فاصله شمال تا جنوب شهر همچون دوره گذشته مدیریت شهری، نگاه مکانیکی نیست و این تعهد بر مبنای حفظ هویت شهر استوار خواهد بود. دومین تعهد شهردار به ساکنان شهر تهران، «کاهش تکدی‌گری در سطح شهر تهران» بود. او با بیان اینکه از مجموع متکدیان موجود در شهر تهران، ۷۰ درصد را اتباع خارجی و ۲۰ درصد متکدیان مهاجرت کرده به شهر تهران تشکیل می‌دهند؛ وعده داد تا سال آینده شهروندان تهرانی هیچ متکدی را در سطح نخواهند دید.

سومین تعهد افشانی، ساماندهی حوزه «مدیریت بحران پایتخت» بود. تلاش برای مقاوم‌سازی و نوسازی محلات مختلف شهر به ویژه بافت فرسوده، صدور شناسنامه فنی ابتدا برای ساختمان‌های دارای اهمیت و سپس تمامی ساختمان‌های شهر و همین‌طور راه‌اندازی اورژانس هوایی مهم‌ترین مسیرهای دستیابی برای ارتقای وضعیت شهر تهران در حوزه مدیریت بحران بود. او در این باره از صدور دستوری به معاونان شهرداری خبر داد و افزود: بر همین اساس به تمام معاونان مربوطه خود دستور داده‌ام که ظرف مدت یک ماه وضعیت شهرداری را در مقابل بحران سیل و جاری شدن آب‌های سطحی مورد بررسی قرار دهند. از دیدگاه افشانی، چهارمین موضوع اولویت‌دار برای دوره جدید مدیریت شهری «کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی» است. او با تاکید بر آنکه توسعه خطوط مترو به ویژه خط ۶ و ۷ در دستور کار جدی مدیریت شهری قرار دارد، گفت: سال آینده در هفته دولت بیش از ۵۰ کیلومتر طول خطوط مترو به بهره‌برداری می‌رسد و بیش از ۷۰ واگن به واگن‌های موجود اضافه کنیم.

به گزارش «دنیای اقتصاد» اگرچه مهم‌ترین شاخص سنجش‌پذیر برای اجرا و پیگیری این تعهد، کاهش سرفاصله قطار درون‌شهری و سهم این نوع مد حمل و نقلی از مجموع سفرهای درون شهری است اما افشانی در این باره فقط به میزان افزایش خطوط مترو و واگن‌ها اشاره کرد. او ادامه داد: ساخت ۶۳۰ واگن مراحل مناقصه آن انجام شده که ۱۱ شرکت اروپایی در آن شرکت داشتند و نهایتا سه شرکت اسناد خود را تحویل دادند. برنده مناقصه شرکت واگن‌سازی تهران بود که با مشارکت طرف چینی به زودی مرحله امضای نهایی این قرارداد را انجام خواهد داد. شهردار تهران تصریح کرد: در قرارداد جدید به‌رغم اینکه سه سال پس از قرارداد قبلی بوده اما حدود ۲۸۰ میلیون دلار صرفه‌جویی نسبت به قرارداد قبلی داشته‌ایم. در حقیقت با قیمت پایین‌تری این قرارداد به امضا رسیده است. در قرارداد قبلی تنها ۲۵ درصد داخلی‌سازی وجود داشت اما در قرارداد جدید این رقم به ۵۵ درصد افزایش پیدا کرده به شکلی که پس از این قرارداد می‌توانیم به‌طور کامل واگن‌ها را در کشور بسازیم.

افشانی بر نوسازی ناوگان عمومی در حوزه حمل‌و‌نقل اشاره کرد و افزود: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی توسط دولت آغاز شده که ۱۸ هزار اتوبوس در کل کشور نوسازی خواهند شد که از این میان ۳ هزار اتوبوس شهر تهران نوسازی خواهد شد. به گفته او برقی‌کردن موتورسیکلت‌ها نیز در جلسه‌ای با سازمان برنامه و بودجه پیگیری شده است. براین اساس برنامه‌ریزی شده است هزینه خرید موتور سیکلت‌های برقی به‌صورت یک سوم از سوی شهرداری، یک سوم از سوی سازمان برنامه و بودجه و یک سوم از سوی خریدار تامین خواهد شد. «حفظ باغات پایتخت» وعده پنجم شهردار هفدهم پایتخت بود. افشانی با تاکید چندباره گفت: «در دوره مدیریت جدید شهری حتی یک باغ هم تغییر کاربری داده نمی‌شود.» او با بیان اینکه مصوبه شورا در حوزه لغو مجوز برج‌باغ‌ها اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: در این راستا در قالب دو جلسه با روسای بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تفاهم شد باغاتی که در اختیار آنهاست، یا در اختیار شهرداری گذاشته شود یا تحت اختیار این نهادها از آنها نگهداری شود. همچنین تعدادی از این باغ‌ها برای استفاده عمومی به‌صورت پارک مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

ریسک مبارزه با فساد را می‌پذیرم

شهردار هفدهم پایتخت در عین حال تاکید کرد: بنا ندارد از هر روشی برای تامین درآمد در این دوره استفاده کند. او در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر آنکه «راهکار شهرداری برای عبور از موانع موجود در سیستم شهرداری برای مبارزه با فساد «عادت سیستمی به صدور مجوزها و اداره شهر با روال قبلی» و «بهانه مدیران مبنی بر نبود منابع مالی سالم در شهرداری»، چه خواهد بود و آیا شما حاضر به پذیرش ریسک و هزینه مبارزه با فساد خواهید بود؟» گفت: می‌دانم ورود به این عرصه هزینه‌های سنگینی خواهد داشت و با کمال میل این هزینه‌ها را می‌پذیرم. او با تایید مشکلات درآمدی کنونی شهرداری تهران به‌عنوان یکی از موانع مبارزه با فساد، خط قرمز شهرداری در تامین منابع مالی برای اداره شهر را شهرفروشی دانست و تصریح کرد: در این دوره اگرچه ممکن است وضعیت درآمدی شهرداری تهران مناسب نباشد و با مشکلات عدیده‌ای در حوزه درآمدزایی مواجه باشد اما شهرداری برای کسب درآمد از هر روشی استفاده نخواهد کرد.  شهردار هزینه و درآمدهای ماهانه شهرداری تهران را سر به سر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر درآمد ماهانه شهرداری تهران رقمی معادل ۶۵۰ میلیارد تومان است که دقیقا معادل همین رقم هزینه نگهداشت و امور جاری شهر و شهرداری می‌شود. افشانی با بیان اینکه مبنای کسب درآمد شهرداری در دوره جدید طرح جامع و تفصیلی شهر تهران است، گفت: در این دوره، هیچ باغی تغییر کاربری داده نمی‌شود و تمام تلاش من استفاده از راه‌هایی است که مجبور به شهرفروشی نشویم. او به روش‌های جدید درآمدی پیش‌بینی‌شده برای شهرداری اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه‌های تفریحی-گردشگری در نقاط مختلف شهر با استفاده از توان بخش خصوصی از جمله این روش‌ها است. او در عین حال از تلاش برای پیگیری لایحه درآمدهای پایدار شهرداری خبر داد و گفت: در این لایحه سهم شهرداری‌ها از درآمد مالیات ارزش افزوده اضافه خواهد شد که می‌تواند گام مهمی در تامین منابع درآمدی پایدار برای شهرداری‌ها باشد. او به تغییر رویکرد کمیسیون ماده ۵ در این دوره نیز اشاره کرد و گفت: حضور کمیسیون ماده ۵ برای رفع اشکالات طرح‌ جامع و تفصیلی ضروری است اما بنا نیست در این دوره بر تخلفات شهرسازی صحه گذاشته شود. شهردار هفدهم پایتخت از شارژ مجدد پروژه‌های شهری به‌صورت روانی در هفته گذشته نیز خبر داد. به گفته او در جریان برگزاری جلسه‌ای با قرارگاه خاتم‌الانبیا مقرر شد در فرصت ۶ ماهه‌ای، شهرداری به تجهیز منابع مالی برای اجرای پروژه‌های شهری بپردازد و در مقابل قرارگاه خاتم به‌عنوان یک پیمانکار بزرگ شهرداری اجرای پروژه‌های شهری را که از اسفندماه سال گذشته به دلیل بدهی‌های کلان شهرداری متوقف شده بود دوباره از سر گیرد. افشانی مجموع بدهی شهرداری به پیمانکاران و بانک‌ها را بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این رقم معادل ۲۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری به بانک‌ها است که به دلیل تعویق در بازپرداخت، سود ماهانه‌ای نیز به آن تعلق می‌گیرد و مابقی رقم بدهی شهرداری به پیمانکاران است. او اضافه کرد: مطابق با این قرار نیز، فعالیت پروژه‌های متوقف شده آغاز شده است.

اختلاف‌نظر ادامه‌دار بر سر طلب از دولت

میزان طلب شهرداری از دولت از دیگر موضوعاتی بود که افشانی درباره آن توضیح داد و گفت: هنوز تفاهم لازم بر سر رقم این طلب میان شهرداری و دولت به وجود نیامده است، از این رو مقرر شد کارگروهی برای پیگیری این موضوع تشکیل شود. موضوع میزان طلب شهرداری از دولت، از جمله چالش‌های مدیریت شهری پایتخت است که از دوره گذشته مطرح شد. اما حتی در زمان مدیریت محمدعلی نجفی که به علت حضور در سمت مشاور رئیس‌جمهور، ارتباط نزدیک‌تری با دولت برقرار بود این چالش همچنان حل‌نشده باقی مانده است. هر چند افشانی روز گذشته اعلام کرد مسیر جدیدی برای وصول این طلب پیش‌‌بینی شده است. او گفت: در قالب قانون بودجه امسال معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تهاتر طلب‌ها پیش‌‌‌بینی شده است. از این ظرفیت شهرداری نیز می‌تواند استفاده کند.

مبارزه با فساد در بلندمدت

یکی از مهم‌ترین محورهای موردتاکید شهردار تهران در جلسه روز گذشته، مبارزه با فساد در مجموعه شهرداری تهران بود. او برای توضیح موضوع گفت: توسعه با فساد امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل مهم‌ترین اولویت مدیریت شهری مبارزه با فساد است. با این حال شهردار تهران معتقد بود که مبارزه با فساد در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست. او مسیر مبارزه با فساد در شهرداری را استقرار یک «ابرسیستم» برای انتشار آزادانه روابط میان ذی‌نفعان و مدیران شهری دانست و گفت: در قالب این سیستم تمامی اطلاعات مربوط به مراودات شهرداری قابل دسترس برای عموم خواهد بود. این ایده شهردار تهران برای استقرار یک «ابرسیستم» در شهرداری تهران در حالی مطرح شد که نمونه آن تحت عنوان سامانه شفافیت در آخرین روز دوره مدیریتی شهردار قبل راه‌اندازی شد. هر چند ظرفیت این سامانه به‌صورت کامل راه‌اندازی نشده و تا مرحله ایجاد اتاق شیشه‌ای برای تمامی ساختار شهرداری تهران فاصله دارد، اما شهردار تهران در این مرحله می‌تواند با استفاده از ظرفیت این سامانه، مراحل مبارزه با فساد سیستمی را سریع‌تر پیگیری کند.

درختکاری در خط محدوده شمالی تهران

افشانی از اجرای یک ایده جدید در راستای حفظ هویت و باغات شهر خبر داد و گفت: در طول نوار شمالی شهر تهران از شرق تا غرب برای حفظ ارتفاعات شمالی شهر، جلوگیری از پیشروی بیشتر به کوه‌های شهر و همچنین ترجیح منافع عمومی بر منافع عده‌ای خاص، از پاییز امسال درختکاری خواهد شد و به این ترتیب مرز شهر و ارتفاعات شهر مشخص خواهد شد. به گفته وی، در این راستا با وزارت نیرو هماهنگی‌های لازم برای آبیاری قطره‌ای درختان انجام شده است. تا بهار سال آینده نیز فرصتی در اختیار شهرداری خواهد بود تا برای رفع معارض این اراضی تلاش کند.