آموزش مدیران؛ کارآمدترین تغییر در کسب موفقیت

 روز به‌خیر خانم لوج! ممنونم که امروز وقتی برای دیدار ما اختصاص دادید. برای شروع، می‌توانید به ما بگویید که رویه مطلوب صبح‌های شما برای شروع پرقدرت یک روز موفقیت‌آمیز چیست؟

من معمولا صبح‌های خود را با قدم زدن در پارک جنگلی شروع می‌کنم. این کار در هر زمانی از سال، روحیه مرا به شدت بالا می‌برد. پس از آن صبحانه می‌خورم و در همان حال، از آخرین اخبار جهان آگاه می‌شوم.

 شما رزومه بسیار گسترده و تحسین‌برانگیزی در نقش‌های مختلف مدیریتی دارید و از سال ۲۰۰۸ تاکنون عضو آکادمی تربیت مدیران بوده‌اید. مسیر رسیدن به مدیریت عاملی یکی از موفق‌ترین شرکت‌های مشاوره و آموزش مدیران چگونه بوده است؟ فارغ‌التحصیلی از آکادمی تربیت مدیران چه اندازه باعث شده تا بتوانید جایگاه آن را ارتقا دهید؟

مردم به‌طور دائم درباره امتحاناتی صحبت می‌کنند که باید قبول شوید و از مهارت‌هایی می‌گویند که برای موفقیت به آنها نیاز دارید. با این حال، بارها و بارها شاهد آن هستیم که تا چه اندازه جنبه‌های انسانی در موفقیت، شادی و احساس رضایت اثر دارند. همچنین باید دانست که در زمان بروز اختلاف بین افراد و تیم‌ها چه کاری باید انجام داد.

من در مسیر رسیدن به مدیریت عاملی آکادمی، با سازمان‌های مختلفی کار کرده و افراد شگفت‌انگیز بسیاری را در این مسیر ملاقات کرده‌ام. من توانسته‌ام روابط مهم و ارزشمندی ایجاد کنم، اما پیش از آن وقتم را برای شنیدن، یادگیری، یادگیری دوباره و جست‌وجوی فرصت‌ها خالی کرده‌ام. در آکادمی تربیت مدیران، خوش‌شانس بوده‌ام که فرصت کمک به دیگران و بهبود و ارتقای کارهای خودمان را داشته‌ایم.

 طی ۲۰ سال گذشته، آکادمی مدیریتی شما، آموزش‌ها و راهنمایی‌های فوق‌العاده به مدیران جهان از چهار قاره مختلف ارائه داده است. می‌توانید شیوه شروع به‌کار و بزرگ‌ترین دستاوردهای این مدت را برایمان تشریح کنید؟

در سال ۱۹۹۹، مشاوره و تربیت مدیران، اثر بسیاری در ایالات‌متحده گذاشته بود و مفهومی کاملا جدید در آن کشور بود. با توجه به این تجربه و درک جان لیری جویس، بنیان‌گذار آکادمی، کار موسسه ما برای کمک به مدیران آغاز شد.

جان متوجه شده بود که با آنکه آموزش‌های مدیریتی مختلفی در بازار وجود دارد، هیچ دوره آموزشی اساسی برای هدایت مدیران به سطوح عمیق روانی و حل مشکلات کسب‌وکارها دیده نمی‌شود. راهبری و تربیت گسترده مدیران به شیوه استاد-شاگردی یکی از موضوعاتی بود که در آن دوران هنوز توجه خاصی به آن نشده بود و همین درک باعث شد تا مدرک آموزشی دوره‌های ما تبدیل به یکی از معتبرترین مدارک آموزش مدیریت شود.

ما به‌عنوان یک سازمان، همگام با صنعت آموزش و مشاوره مدیریت رشد کرده‌ایم. همزمان که راهبری و تربیت مدیران تبدیل به ابزاری اثبات‌شده و مقبول در جهان می‌شد، دوره‌های آموزشی ما هم بهبود می‌یافت و اکنون کارگاه‌ها و دوره‌های متنوع‌تری برای ارتقای مهارت‌های مدیران می‌توانیم ارائه دهیم.

با آنکه فعالیت‌های آکادمی ما از بریتانیا شروع شد، در سال‌های اخیر دامنه فعالیت‌های آن به کشورهای مختلفی کشیده شده و درحال‌حاضر، چین یکی از مهم‌ترین متقاضیان خدمات ما است. دایره ارائه خدمات ما در یک دهه گذشته به تدریج گسترش یافته و اکنون باید به‌دنبال ارائه برنامه‌های آموزشی و ایجاد موسسات جدیدی در برزیل، آفریقا، خاورمیانه و کشورهای بیشتری در اروپا مانند لهستان و کرواسی باشیم. خدمات مشاوره ما هم رشد کرده است؛ چراکه اکنون ابزارهای لازم برای راهنمایی و مشاوره دادن در بیشتر نقاط جهان را دارا هستیم.

آکادمی ما به این مفتخر است که شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی را در معرض انواع مختلفی از نظریات و تجربیات قرار می‌دهد. ما یادگیری تجربی را در دستور کار داریم و از همان روز نخست، شرکت‌کنندگان اجازه دارند آموخته‌های خود را به‌صورت عملی و کاربردی امتحان کنند. همچنین ما تحرکات فکری آنها را محدود نمی‌کنیم و هرکدام از آنها می‌توانند به شیوه‌ای متفاوت به مسائل و نظریات بنگرند.

 آموزش‌ها و مشاوره‌های مدیریتی امروز باید در انطباق با شرایط کنونی بازار باشد که رقابت شدید و پرتحرک بخشی از آن است. می‌توانید به ما بگویید که چه بازخوردهای مثبتی درباره دوره‌های آموزشی خود دریافت کرده‌اید؟

بسیاری از سازمان‌ها و مدیران شرکت‌کننده در دوره‌های آموزشی ما از طیف متنوع شرکت‌کنندگان که از نقاط مختلف جغرافیایی و صنایع گوناگون دور هم جمع شده‌اند، تعریف می‌کنند. بسیاری از سازمان‌ها از مزایایی مانند بهبود روابط و روحیه کارکنان خود بهره‌مند شده و پس از دشواری‌های فراوان به جاده موفقیت بازگشته‌اند.

 رهبری تحول‌آفرین به یکی از نقش‌های حیاتی برای ایجاد تغییرات مثبت در عصر دیجیتال و تلاطم‌های فراوان بازار تبدیل شده است. راهبری و تربیت رهبران و مدیران تا چه اندازه می‌تواند این تغییرات را تسهیل کند؟

راهبری و تربیت به شیوه استاد-شاگردی، دیگر یک ابزار اصلاحی در روزگار کنونی نیست. از این ابزار بیشتر برای افزایش توانمندی‌های افراد یا بهبود کارآیی تیم‌ها استفاده می‌شود. با این حال، هنوز هم می‌تواند نقش پررنگی در تسهیل حرکت در عصر نوین دیجیتال داشته باشد.

سازمان‌ها با چالش‌های جدیدی مواجه هستند و باید راه‌های تازه‌ای برای موفقیت در محیط پرتغییر و حاوی نیازهای پیچیده ذی‌نفعان پیدا کنند. اولویت رهبران ارشد آن است که کارکنان خود را برای کار و فکر به شیوه‌های جدید آماده کنند. آموزش‌ها و تربیت مدیران در حوزه‌های سازمانی و انعطاف‌پذیری (و چابکی) بیش از پیش آنها را قادر می‌سازد تا استراتژی‌های خوبی در پیش گرفته و در رقابت‌ها پیشگام باشند. همچنین برای کارکنان ضروری است تا توانمندی‌ها و مهارت‌های مناسبی برای برنامه‌های مدیریت تغییر و رویکردهای مدیریت چابک برای حل مشکلات و ایجاد ارزش برای ذی‌نفعان داشته باشند.

تربیت و راهبری به شیوه سنتی، حتی در جهان امروز هم می‌تواند برای تمام بخش‌های سازمان کاربرد داشته باشد. این رویه آموزشی نه تنها می‌تواند مهارت‌ها و چابکی افراد را افزایش دهد، بلکه انسانیت را هم به فعالیت‌ها و فرآیندهای عملیاتی سازمان‌ها بازمی‌گرداند. اکنون زمان آن است که رویه‌های مدیریتی تاریخ گذشته را کنار گذاشته و پتانسیل‌های نیروی کار خود را شکوفا کنید.

 به نظر شما چه روندهای جدید و پیشرفت‌هایی در صنعت تربیت مدیران اتفاق خواهد افتاد؟ همچنین تحولات دیجیتال چگونه آینده این صنعت را تغییر خواهد داد؟ آکادمی شما تا چه اندازه برای این تغییرات آماده است و چه استراتژی‌هایی برای باقی ماندن در رقابت دارد؟

به نظر من، شما شاهد این خواهید بود که تربیت و آموزش‌های استاد-شاگردی گسترش بیشتری خواهد یافت و به‌کارکنان بیشتری این آموزش‌ها داده خواهد شد (از جمله کارکنانی که به تازگی مسیر شغلی خود را آغاز کرده‌اند). ما همچنین شاهد افزایش تقاضا برای تربیت تیم‌ها هستیم؛ چراکه سازمان‌ها تیم‌محور شده و به دنبال رهبری جمعی هستند. فناوری‌ها نقش زیادی در شیوه ارائه آموزش‌ها خواهند داشت و احتمالا سازمان‌ها به‌دنبال آموزش‌هایی خواهند بود که در همان سازمان‌ آنها ارائه شوند. در نتیجه، میزان آموزش‌ها و دوره‌های آموزشی افزایش می‌یابد. هوش مصنوعی هم بر حوزه آموزش و تربیت مدیران اثر خواهد گذاشت. به نظر من، با گذشت زمان شاهد روبات‌ها و بات‌هایی برای آموزش مدیران و حل مشکلات آنها خواهیم بود.

 چگونه یک محیط کار شاداب ایجاد می‌کنید و باعث می‌شوید که کارکنانتان از یک محیط رقابتی سالم و سودمند بهره‌مند شوند؟ به‌عنوان یک مدیرعامل، چگونه از آسایش و رفاه کارکنانتان اطمینان می‌یابید؟

ما ساعات زیادی از شبانه‌روز را به‌کار می‌گذرانیم، بنابراین لازم است که از آن لذت ببریم! ما بسیار متمرکز بر اهدافمان هستیم و به نظرم تمام تیم ما براساس ارزش‌های محوری و اخلاقی زندگی خود فعالیت می‌کنند. به‌عنوان یک مدیرعامل، وظیفه من اطمینان یافتن از این موضوع است که تمام افراد به مهارت‌ها و منابع مورد نیاز برای انجام ایده‌آل کار خود مجهز هستند. من و تمام مدیران آکادمی از نیازهای کارکنان حمایت می‌کنیم و گاهی این موضوع به دلیل دورکاری برخی از افراد، آسان نیست. ما به توسعه تعداد کارکنان و مهارت‌های آنها توجه داریم. من هم به شخصه خود را از قضاوت‌گری دور نگه می‌دارم و تلاش دارم محیطی بسازم که در آن هر ایده جدید و نوینی مورد استقبال و آزمایش قرار بگیرد.

ما همچنین شرایط کاری انعطاف‌پذیری برای کارکنان فراهم می‌کنیم و می‌دانیم که نقش آنها در موفقیت‌های ما بسیار پررنگ است.

 خود شما برای ایجاد تعادل بین زندگی و کارتان، چه می‌کنید و روزهای تعطیل را چگونه می‌گذرانید؟

گذران اوقات با خانواده و دوستان یکی از اولویت‌های من است. در کنار آن از مطالعه، نقاشی آبرنگ، گوش دادن به موسیقی کلاسیک، سفر و قدم‌زدن‌های طولانی در دشت و صحرا هم لذت می‌برم.

 در انتها، می‌توانید تعریف خود را از موفقیت بیان کنید؟

اگر شرکت‌ها تنها به دنبال رشد باشند، هیچ مشکلی از نظر سودآوری وجود ندارد اما چنین هدفی می‌تواند بسیار پوچ و مادی باشد. موفقیت برای من، تمرکز بر ارائه خدمات عالی به مشتریان، الگو شدن برای آنها و ایجاد روابطی قدرتمند و مبتنی بر اعتماد است. در این صورت، موفقیت می‌تواند به اشتراک گذاشته شده و پایدار بماند.