احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان امروز در نشست خبری مشترک خودروسازان و قطعه سازان در خصوص سخنان عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در مورد صنعت خودرو، اظهارداشت: رئیس بانک مرکزی نمی‌داند که خودروسازان سرکوب مالی شده‌اند و با زیان خودرو می‌فروشند. این در شرایطی است که اگر این صنعت متوقف شود سالیانه باید ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار برای واردات خودرو، ارز از سوی بانک مرکزی تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه آقای همتی باید پاسخ دهد که اگر این ارز از کشور بابت واردات خودرو خارج شود آیا باز هم می تواند بانک مرکزی را به نحو کنونی اداره کند؟ افزود: متأسفانه در ۶ ماهه اول امسال تولید خودرو  ۳۵ درصد کاهش داشته که عامل اصلی آن تصمیمات اشتباه شورای رقابت است. 

دبیر انجمن خودروسازان اضافه کرد: سال گذشته در ستاد اقتصادی سران قوا، قیمت‌گذاری خودروها را به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده و کمیته خودرو محول و مشخص شد همه خودروها با زیان به فروش رفته است، اما محمد شریعتمداری وزیر سابق صنعت معدن و تجارت نسبت به اعلام قیمت‌های جدید اقدام نکرد و با آمدن وزیر جدید صنعت اعلام قیمت‌ها چند ماه به تعویق افتاد.

وی اظهار داشت: پایین بودن کیفیت خودرو نیز به دلیل سرکوب مالی صنعت خودرو است در حالی که اگر ما سرکوب مالی نمی شدیم می توانستیم در کیفیت سرمایه گذاری کنیم. به نظر می رسد دولت می‌تواند تعرفه خودرو کاهش و به ۲۵ درصد برساند و خودروسازان را از قیمت گذاری معاف کند.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: سرکوب مالی و قیمت‌گذاری دستوری خودروها سبب شد سال گذشته ایران خودرو و سایپا هر یک بین ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان زیان ببینند و این زیان برای شرکت‌های یاد شده در ۶ ماه امسال به چهار تا پنج هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی همچنین از عمل نکردن دولت به قانون پنجم توسعه در نپرداختن کمک زیان به خودروسازان انتقاد کرد و گفت: مطابق قانون اگر به هر دلیلی قیمت کالایی از سوی دولت کمتر از مقدار واقعی تعیین شود، دولت باید به پرداخت کمک زیان اقدام کند که در این زمینه تاکنون اقدامی برای خودروسازان انجام نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.